Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Mijn witte top feite cessna gefolied on oracover is in de status dat er een kleurenschema op kan.
Eeen wat drukker schema van folie geeft onnoemelijk veel werk, dus ik wilde dat gaan spuiten.
Heeft iemand ervaring met het spuiten van oracover ?
Oracover is een populaire bespanfolie voor modelvliegtuigen, bekend om zijn duurzaamheid, hittebestendigheid en strakke afwerking. Als je verf op Oracover wilt aanbrengen (door spuiten of schilderen), moet je rekening houden met de eigenschappen van de folie, zoals de gladde, enigszins vette toplaag die hechting kan bemoeilijken.
Beste verfsoorten voor Oracover:
1.
Voordelen: Hecht goed na juiste voorbereiding, zeer duurzaam, brandstof- en krasbestendig.
Toepassing: Ideaal voor modelbouw, vooral bij brandstofmotoren.
Voorbehandeling: Licht opschuren met zeer fijn schuurpapier (bijv. korrel 800) en reinigen met siliconenverwijderaar of isopropylalcohol.
2.
Voordelen: Hecht redelijk goed, lichte en flexibele afwerking.
Toepassing: Spuiten met airbrush of spuitpistool. Wordt veel gebruikt bij elektrisch aangedreven modellen.
Nadeel: Minder goed bestand tegen brandstof dan 2K verf.
3.
Voordelen: Speciaal ontwikkeld voor hechting op Oracover folie, beschikbaar in bijpassende kleuren.
Toepassing: Geen primer nodig. Eenvoudigste optie qua compatibiliteit.
Nadeel: Duurder dan reguliere verf en beperkt kleurengamma.
Tips voor voorbereiding en toepassing:
Reinig grondig: Gebruik isopropylalcohol of een ontvettend middel (geen agressieve oplosmiddelen!).
Licht opschuren (optioneel): Voor betere hechting, gebruik zeer fijn schuurpapier en oefen weinig druk uit.
Test eerst: Altijd op een reststukje Oracover of een onopvallend deel.
Dunne lagen aanbrengen: Vooral bij spuiten – meerdere dunne lagen voorkomen druipers en verbeteren hechting.
Vermijden:
Spuitbussen van goedkope merken: Slechte hechting, kunnen oplosmiddelproblemen geven.
Olie- of alkydverf: Slechte hechting, droogt traag en is niet flexibel genoeg.
Wil je matte, satijn of glanzende afwerking? En werk je met elektrische of brandstofaandrijving? Dat kan ook meespelen in de keuze. Laat me weten, dan kan ik het advies nog verfijnen.