Leuk. Ik kom misschien wel even kijken. Overigens volgens mij is het IHF festival al op 29 en 30 juli? succes met de ketel! Jeroen
Foutje mijnerzijds, ik ga 30 juli naar Panningen Leuk als je even langs komt, kunnen we even bijpraten, ons kraampje zul je vast wel kunnen vinden. Groet, Ruud.
We gaan daar het hardsolderen en misschien een komende hardsoldeer cursus promoten. Hardsolderen promoten? Dat is een goeie zaak. En dan komt er nog een hardsoldeer workshop in Steyl tussen de stoommachines. Dat is toch een feestje. Jij bent goed bezig Ruud. En dan ook nog naar het Historisch festival stoommachines om te kijken? Daar is enorm veel te zien en te beleven. Ik hoop dat er ook dit jaar weer veel modelbouw stands zijn met allerlei bouwpakketten. Gereedschappen en onderdelen zullen er ook wel weer te koop zijn. Op naar Panningen. https://ihf-festival.nl/nieuws/ Alles voor modelbouw, Willum
Vandaag weer even verder gegaan met de stoomketel. Eerst de buis (rond 54mm) opmaat maken en netjes recht afdraaien. En vervolgens één front voorzien van de nodige gaatjes voor diverse aansluitingen. Groet, Ruud.
Op een koperen ketel dienen de draadsokken ook van koper te zijn. De inschroefkoppelingen behoeven niet ven koper te zijn. Groet. Henk.
Ik weet het Henk, i.v.m. verschil in uitzettingscoëfficiënt. Maar ik heb op dit moment even geen rond koper, dus dan maar zo. Groet, Ruud.
Nee, dankje Willum. Ik heb op dit moment even geen rond koper, maar morgen wel. Ik had al een stukje van zo'n 80mm opgescharreld, maar kan dat morgen pas ophalen. Ik had deze busjes nog liggen en heb ze er even opgezet om te kijken of het zo gaat. Morgen komen er koperen draadbusjes op !! Groet, Ruud.
Je kan brons of koper gebruiken voor de draadbussen in een stoomketel. Messing kan ontzinken en dan levert het in op mechanische sterkte. Vandaar deze tips.
Dat wist ik, maar ik had even geen rond koper liggen en deze draadbusjes had ik nog liggen en wilde even kijken of dit alles ging passen i.v.m. het schoorsteentje. Toen ik de foto geplaatst had dacht ik al, daar zal wel commentaar komen. Maar dat geeft niet, we zijn hier om van elkaar te leren. Morgen komt het stukje koper waar de definitieve draadbusjes van gemaakt gaan worden. Groet, Ruud.
Massief koper Ik heb op dit moment even geen rond koper, maar morgen wel. Wat ik bedoelde, Ik heb hier massief koper liggen. Ik wil wel sponseren aan jouw project Ruud. Maar, onder welke extreme omstandigheden wil je gaan stoken. Brak water, zout water, kalkhoudend water, ijzerhoudend water. Moet de ketel met vaste regelmaat gestookt worden? Met goed ketelwater kom je een heel eind. Alles voor modelbouw, Willum
Helemaal prima Ruud, ik weet hoe gevoelig sommige zaken op een forum kunnen liggen, laat je er niet door van de wijs brengen
Draadsokken Kun je ook van Aluminiumbrons maken als je het hebt. Super corrosie werend, corrosie bestendig metaal. Alles voor modelbouw, Willum
Vandaag een dagje uit geweest, maar toch nog even kans gezien om de koperen draadbusjes te maken. Bedankt Willum !! Groet, Ruud.
Kleurtjes 2 Foto's Dhr. R. Groen Links messing rechts koper. Als ik kleurenblind was zou ik het verschil niet zien. Maar, ook weer mooi gemaakt. En die passing, front, ketelbuis, dat ziet er strak uit. En wat ik verder zie, koper afsteken, geen probleem. Draad tappen in koper, geen probleem. Ik ben benieuwd wat je soldeerplan is. Dit is weer echt vakwerk. Alles voor modelbouw Ruud, Willum
Stoomketeltje zilver hard solderen. Eerst de onderdelen in de ultrasoon reiniger. Ik heb eerst de schoorsteen aan het onderste ketelfront gesoldeerd en vervolgens aan de bovenste. Toen de hele handel weer goed schoonmaken en fluxen en de fronten in de ketel gesoldeerd. Het ziet er goed uit, volgende week afpersen om te kijken of ik het allemaal goed heb gedaan. Fijn weekend en de groetjes, Ruud.
Staat het onderste deksel wel goed? De bolle kant staat nu naar buiten, ergo de vlam wordt naar de zijkant geleid. Het huis om de brander wordt extra verwarmd. Staat het deksel met de holle kant naar buiten, bolle kant naar binnen, dan wordt de vlam geconcentreerd door de schoorsteen gestuurd. Het deksel is, daar het nu binnen de ketel wand valt, voor de vlam een soort van trechter. Het huis om de brander wordt nu niet extra door de brander verwarmd, dus minder warmte verlies. Groet. Henk.
Geen idee Henk, het is de eerste keer dat ik zo'n staande boiler bouw. Als ik naar dit plaatje van julius de Waal kijk is hij ook zo. Groet, Ruud.