Staande stoomketel

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door R Groen, 3 jun 2023.

1. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Nee hoor.
    Gaat allemaal goed komen met een beetje hulp hier en daar !!

Alvast bedankt Henk !!

Potter vindt dit leuk.
  2. JeroenDorr

JeroenDorr

Lid geworden:
    21 mei 2020
    Hi ruud,
    Je bent weer lekker bezig!
    Hoe span jij die buis precies in om m af te draaien. Ik moet dit binnenkort ook doen?

Mooie kattenkop, ik denk dat ik ook zoiets ga aanschaffen. Dat zal toch beter gaan dan het kottergereedschap dat ik nu heb. Ik ga ook nog eens bij de Chinees kijken.

Ik was twee/drie weken geleden bij HBM. Ze waren alle stellingen aan het verzetten en opnieuw aan het inrichten. Of er dan ook weer meer in de winkel komt te liggen vraag ik me af. Overigens, mijn ervaring is wel dat als je in de winkel bent en het ligt er niet, maar ze hebben het wel op voorraad dan halen ze het wel even voor je op. zodat je het kan bekijken.

Maar het leuke was toch altijd dat je alles kon zien en voelen.

Jeroen

Potter vindt dit leuk.
  3. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Jeroen,
    Ik heb een meedraaiend center dat in dit geval bijna net zo dik is als de binnenzijde van de buis.
    Ik heb deze wat omwikkelt met tape om aan de goede dikte te komen.
    In de 3 klauw span ik hem binnenwerks op.
    20230711_083312 small.jpg 20230711_083352 small.jpg

Groet,

Ruud.

JeroenDorr, Potter en ozy vinden dit leuk.
  4. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Vanmorgen een veiligheids ventiel gemaakt en afgesteld op 3 bar en een vulstopje.
    Nu even wachten op de tekening van een stoomfluitje.
    20230711_102802 small.jpg
    Groet,

Ruud

Potter en ozy vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    De beloofde tekeningen van de stoomfluit en het peilglastoestel.
    Bijgevoegd twee pagina's uit de Sauerbier catalogus over isolatie materiaal en peilglas soorten.
    Advies, neem eerst met mevrouw Sauerbier op welke diameters van peilglas te leveren zijn.
    Zelf heb ik altijd lengtes van 30 cm gekocht en deze op maat met een diamantschijfje in de Drehmel, ronddraaiend, afgeslepen.
    Daarna de afgeslepen plaats met een kleine brander verhit om eventuele haarscheurtjes dicht te smelten.
    Verder, ik heb in mijn peilglas geen O-ring afdichting gebruikt, maar getwijnd teflonsnoer.
    Indien je nog vragen hebt, dan hoor ik dit wel.
    Groet. Henk.

Bijgevoegde bestanden:

Potter en R Groen vinden dit leuk.
  6. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Dankjewel Henk.
    Ik ga straks even kijken of ik de stoomfluit kan maken.
    Groet,

Ruud

Potter vindt dit leuk.
  7. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Mijn eerste stoomfluit.
    Met een beetje van Henk (bedankt voor de tekening) en een beetje van mijzelf.
    En hij werk op lucht, op stoom gaan we nog zien.
    20230711_145233 small.jpg

Morgen zien dat we er een handeltje voor de bediening aan kunnen maken.

Groet,

Ruud.

mac, norwin, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Prachtig werk!
    Vaak heb je alleen een tekening of schets nodig om je eigen toepassing te verwezenlijken.
    Groet. Henk.

9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dubbel.

Laatst bewerkt: 11 jul 2023
  10. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Overigens, mijn ervaring is wel dat als je in de winkel bent en het ligt er niet,
    maar ze hebben het wel op voorraad dan halen ze het wel even voor je op. zodat je het kan bekijken.

Dat is zeker niet mijn ervaring van begin dit jaar.
    Men vertelde dat dit niet meer mogelijk was.

Sund toch
    Willum

Potter vindt dit leuk.
  11. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Laatst bewerkt: 11 jul 2023
  12. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Vanmorgen nog weer even lekker bezig geweest.
    Het begint al wat te lijken.
    20230712_095315 small.jpg 20230712_095332 small.jpg
    Groet,

Ruud.

ozy en Potter vinden dit leuk.
  13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wel handschoenen aan als je die fluit gaat bedienen!

Potter vindt dit leuk.
  14. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Dat had ik gisteren al in de gaten toen ik hem gemaakt had dat het fluitje niet handig zat wat betreft de bediening.
    Volgende fluitje even opletten dat die aan de andere zijde komt.

Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat zal weinig uitmaken... Metalen fluitje, metalen hendeltje, stoom... Daar ga je je vingers aan branden...

Potter vindt dit leuk.
  16. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Daar ga je je vingers aan branden...
    upload_2023-7-12_20-39-17.png
    Ik had deze al eens eerder geplaatst

Alles voor modelbouw,
    Willum

Potter, R Groen, brutus en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. R Groen

R Groen

Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Het glas is besteld (7mm borosilicaat glas van 1,5mm dik), dus we gaan voorbereidingen maken.
    Het plan is om deze te gaan maken.
    Peilglas samensteling.JPG

Ik ga alleen geen handwieltje aan de onderzijde maken, maar gewoon een stopje net als aan de bovenzijde.

Groet,

Ruud.

Potter vindt dit leuk.
  18. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Twee T-stukjes ga je maken.
    Messing, brons, koper, aluminiumbrons?

Veel modelbouwplezier,
    Willum

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gek he? Ik ga volgend verlof juist een Handafsluitertje aan de bovenkant van mijn peilglas maken, want het blijkt dat om een of andere reden mijn peilglas geen lucht kwijtraakt tijdens het opstoken, en dan werkt het peilglas niet goed. Nu moet ik iedere keer dat ik de ketel opstook, die bovenste prop losdraaien... En omdat mijn ketelvoeding net als bij jouw tekening onderin het peilglas uitkomt, komt er tijdens bedrijf toch zo nu en dan wat lucht in, dus na een uurtje bedrijf moet ik ook kunnen ontluchten, en dat kan niet met de prop als de ketel op druk staat, dat is levensgevaarlijk.

20. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Het ketelwater blijft in de peilbuis plakken.

Is hier in het verleden op het forum al flink besproken.
    Is de buisdiameter klein is er geen vrije flow.
    Het water plakt aan het glas.
    Het glas is dan bijna een capillair.

Alles voor modelbouw,
    Willum

21. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Incorrect! Dat is niet wat er gebeurt.
    Wat er gebeurt is dat lucht en stoom niet mengen, en die lucht raakt ingesloten door van boven komend condensaat. Waar lucht is vind geen condensatie plaats, en DAT belemmert die vrije doorstroming.
    Door o.a. de oppervlaktespanning van water, blijven die luchtbellen ook op plekken waar je ze niet kunt zien (onderste armatuur) in de doorgangen "hangen" en belemmeren zo dat het water in het peilglas het ketelniveau volgt. Luchtbellen in het glas zelf maken dat de kolom in het glas lichter is dan het water in de ketel, waardoor het glas hoger aangeeft dan de waterstand van de ketel. Die twee effecten wisselen elkaar af en tellen soms bij elkaar op.
    Vaak loopt het stoomkanaal van het bovenste armatuur horizontaal, en zal daar een druppel condensaat vormen die niet af wil voeren omdat er IN het glas geen condensatie plaatsvindt, want lucht condenseert niet. Is er geen lucht in het glas maar stoom, dan zal de continue condensatie in het glas die druppels naar binnen zuigen en dat kanaal niet "afsluiten" maar als er dus wél lucht is, dan blijft die druppel daar liggen, en alweer, de oppervlaktespanning van die waterdruppel kan soms zomaar anderhalve cm waterkolom tegenhouden.

Zodra je die lucht uit het glas weet te krijgen, geeft het glas normaal aan, ongeacht hoe klein de diameter (al zal er gerust 1 a 2 mm afwijking zijn vanwege die capillaire werking, maar meer is dat ook niet).
    Je kunt lucht herkennen doordat druppels condensaat die van boven het glas in rollen niet "aansluiten" op de reeds staande waterkolom, en die luchtbel niet of nauwelijks van grootte verandert. Een stoombel klapt namelijk binnen 1 seconde in elkaar door condensatie.
    Om lucht uit het peilglas te krijgen moet je VOOR het opstoken de ketel flink kantelen om de luchtbellen uit het onderste armatuur te krijgen, en daarna tijdens "eerste stoom" het peilglas aan de top afblazen. Stoom is namelijk fors lichter als lucht, en zal niet uit zichzelf in het glas indalen en de lucht verdringen. Bij dat afblazen druk je het water omhoog in het glas en dat drukt de lucht er uit.
    Alternatief kun je het glas ook aan de onderkant aftappen, en dan druk je met stoom van bovenaf die lucht er uit, maar daarbij loop je het risico dat het glas knapt door de sterke temperatuurwisseling: Er is namelijk tot aan dat moment nog geen condensatie gaande in het glas, en het glas kan dan soms nog gewoon omgevingstemperatuur zijn. Blaas je daar hete stoom doorheen, tsja... Ik heb in het grootbedrijf op die manier wel eens peilglasvensters om mijn oren gehad. Niet leuk.

Bij mijn eigen Chinese keteltje vertikt die lucht het uit zichzelf hardnekkig om uit dat glas op te zouten, en ik stook mijn keteltje daarom altijd op met losse peilglasdop, net zo lang tot ik het water helemaal omhoog gedrukt zie worden. Als ik daarna de dop weer aandraai, geeft het glas gewoon goed aan. Ik zie dan continue condensatie tegen de binnenkant van het glas, en om de paar seconden een dikke druppel die van bovenaf het glas in rolt, en onmiddelijk "aansluit". Dan wéét ik dat de niveauaanduiding goed is. Zie ik luchtbellen, of geen condensatie in het glas, dan kan het gerust zo zijn dat het glas vol staat maar de ketel tot onder de onderste aansluiting gedaald is.
    Ik vind dat maar niks, dat geklier met die dop, maar voor nu moet ik wel want een niet werkend peilglas is nog gevaarlijker, en wil daar een afsluiter in plaatsen, met een afvoerleiding naar de voedingwaterbak. Maar dat is iets voor volgend verlof.

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina