Vanmorgen nog even twee draadbusjes gemaakt. Als het glas binnen is ga ik ze op de boiler solderen. Fijn weekend en de groetjes, Ruud.
En al weer van dat dure koper gebruikt? Mag wat kosten. Ziet er weer netjes uit Ruud. Als je dadelijk je gaten in de ketelwand geboord hebt, kan je misschien met en stukje printerpapier aftekenen waar de gaten zitten? Ga je straks de ketelbekleden heb je een sjabloon. En een stuklasdeken voor de isolatie tussen ketelwand en beplanking heb je dat nog. Dat is een super dunne isolatie en temperatuurbestendig tot +600 graden. Alles kump good, Veel modelbouwplezier, Willum
Ketelisolatie. Ga je, gelet op de kleine uitstekende lengte van de draadsok, de ketel met houten latjes isoleren?
Ja zeker, ik heb eens een mooi stuk van iemand gekregen !! Bekleden met hout. Op mijn werk hebben ze van die mooie smalle houten koffie roerstokjes, zijn die hiervoor geschikt? Groet, Ruud.
Ketelisolatie. Ga je, Ik ga niks. Voorstel voor als de bouwer gaat isoleren, sjabloon maken is handig. Als hij geen lasdeken heeft had hij een stuk gekregen. Wat de bouwer doet mag hij helemaal zelf beslissen. Alles voor modelbouw, Willum
Je hebt al, prima. Lasdeken, Mooi spul daarvoor. Dit doek is netjes op maat te maken. Je kunt het doek met een passende lijm op het koper lijmen. Roerstokjes. Ik ken ze in heel veel maten en kwaliteiten. Goed nadrogen en gebruiken. Wel even melden/vragen, ik heb een doos nodig. Deze beplanking kun je op het doek lijmen. En dan natuurlijk een mooi messing spanbandje erom. Messing strip 1mm en dikker kan ik netjes recht zagen. Kiek maar, hoe en wat je doet. Het moet mooi worden. Alles voor modelbouw, Willum
Bij het isoleren met hout is de ruimte tussen de wartelmoer en de ketelwand van belang. Deze ruimte is de maximale dikte van het hout, Hoe dikker het hout hoe beter de isolatie. Aan te bevelen, minimaal 5mm dik en 8 of 10mm breed, in de vorm van een trapezium, zodat de delen mooi naadloos op elkaar aansluiten. Het geheel met messing spanbanden bijeengehouden. Samengevat, de roerstokjes zijn te dun.
Roerstokjes Wat ik al schreef ik ken ze in veel soorten en kwaliteiten en natuurlijk maten. Kijk ook eens bij lange ijsstokjes. Kiek maar, hoe en wat je doet. Het moet mooi worden. Alles voor modelbouw, Willum
Je kunt een geschikte lat ook kopen. Bij voorbeeld bij Hornbach in Best: Schaaflat grenen (b x d x l) 9 x 4 x 2700 mm kopen! | HORNBACH
Of in andere breedtes, dan kun je met een zaagfrees in de freesmachine naar eigen inzicht de breedte afzagen, : Geschaafd hout kopen bij HORNBACH
En als we dan gaan zagen. Er zijn mooie triplexsoorten. Mooi van nerf en kleur. Goed zaagbaar. Triplex en haar houtsoorten. De naaldhout soorten: Douglas, Grenen, Oregon-Pine, Vuren De loofhout soorten: Berken, Beuken, Eiken, Mahonie, Meranti, Okoumé, Populieren. Ik denk toch roerstokjes.... Bestaan ook in verschillende houtsoorten en kleuren. IJs stokjes vaak in beuken. Alles voor modelbouw, Willum
Vanmiddag de glazen buisjes binnen gekregen. Gelijk even een opmaat gemaakt en kijken of het past. Misschien voor dit keteltje te groot, maar het is wel gelukt. Gisteren even bij Dirk op bezoek geweest en hij heeft mij nog wat dunnere buisjes meegegeven. Dus volgende week maar weer even bezig gaan om een kleinere te gaan maken. Groet, Ruud.
Ziet er mooi uit, netjes gemaakt. Zo op de foto zie je niet dat het glas 7mm is. Andere maken met een kleiner glas is nu geen probleem meer. Nog wel een advies, steek een stalen staaf van 7mm door de houders tijdens het aandraaien van de wartelmoeren op de ketelaansluiting. Het geheel blijft dan, ondanks krachtig aandraaien, in lijn. Succes. Henk.
Ja dit zijn buisjes van 7mm buitenwerks en 1,5mm dik en 100mm lang. Inkorten heb ik met een scherp naaldvijltje gedaan. Rondom even invijlen en daarna breken, gaat prima. Groet, Ruud.
Rondom even invijlen en daarna breken, gaat prima. Och, Zoals de wijkzuster met een ampul doet. En nu? Ga je de belleblaas helemaal nieuw maken een maat kleiner. Deze goed bewaren voor je volgende ketel. Dan past deze zonder meer. Goed bezig Ruud. Veel modelbouwplezier, Willum
Ruud, het invijlen en breken gaat goed. kun je ook met een dremel en diamantschijfje doen. Verder verhit ik de afgebroken randen even met een kleine felle brander zodat deze netjes rond smelten, hierdoor heb je minder last van potentiële breuken. De doorlaat vanaf de wartel naar je huis van het glas vind ik wel erg dun. ( het tussenstukje) dit bemoeilijkt mogelijk de flow in het glas. Verder is het zeer belangrijk een bescherming te maken om het glas tegen het ongewild kapot stoten. succes en groet René
Dat heb ik ook gedaan Rene, en dat werkt idd erg goed. Ik ga ook nog een nieuwe maken met een dunner peilglas buisje. Groet, Ruud.
Zeker weten dat Ruud alle doorgangen zeker zo groot maakt als de glasdoorlaat in de buis. Ik vertrouw er op. Komt goed. Willum