Starten met een Quadcopter (Nu met bouwverslag)

Hallo allemaal,

Ik probeer al een aantal jaar te starten met de bouw van een eigen quadcopter. Dit is om financiele redenen nooit van de grond gekomen. Nu ben ik de afgelopen weken het internet weer eens afgegaan en heb gezien dat de techniek en de elektronica alleen al in het afgelopen jaar goedkoper en makkelijker bereikbaar is geworden. Mijn enige vliegervaring met een quadcopter was de silverlit x-ufo maar door de mechanische gyroscoop was de lol er snel vanaf.

Nu ben ik van plan om zelf een quadcopter te bouwen en kom hier voor eventueel advies. Ik moet er wel bij zeggen dat ik al een aantal jaar informatie heb verzameld op onder andere RC-groups en wat duitse x-ufo sites.

Wat is de bedoeling:

Het bouwen van een quadcopter met een maximum budget van € 400,00 en deze te gaan gebruiken als FPV platform, terreinobservatie vanuit de lucht als vervanging voor google maps en natguurlijk voor mijn eigen plezier
Het liefst wil ik deze zelf samenstellen met als reden dat ik meer plezier beleef aan het uitzoeken en samenstellen dan een ARF kit te kopen en deze alleen in elkaar te zetten.

Wat wil ik gebruiken:

Frame: Turnigy Talon quadcopter V2.0 CF gewicht 280gr € 37,21
FC: KK2.0 multirotor board gewicht 55gr € 22,34
Powerboard gewicht 38gr € 2,97
Motoren: 4 stuks NTM Prop Drive series 28-36A 750Kv/265Watt gewicht 348gr € 47,64
NTM prop drive acc gewicht 55,2gr € 8,36
ESC: 4 stuks Turnigy plush 30A gewicht 220gr € 36,32
Propeller: 4 stuks 10x4,5 (2xcw+2xccw) gewicht 57 gr € 3,07
Accu: Turnigy nanotech 6Ah 4s1p 25-50C gewicht 623gr € 48,24
Ass connectors 3,5 en 4mm gewicht 75gr € 9,00
ESC programmeerkaart € 5,18
Zender: Turnigy 9X 9ch mode 2 € 48,24

Totaal gewicht 1751,2gr
Totaal prijs € 268,57

Aangezien ik geen geschikte lader heb komt deze erbij á € 29,79
en een prop balanceer á € 9,65

Hiermee kom ik op een totaal van € 308,01

Hier heb ik wel geen verzendkosten en eventuele invoerkosten bijgeteld.

Mijn belangrijkste vraag is nu alleen nog heb ik de juiste motor/prop combinatie voor een quad van 1,75 kG. Of hebben jullie een ander idee voor de opzet.

Alvast bedankt voor juli input. Als ik mijn definitieve opzet klaar heb zal ik de bestelling plaatsen en hier een bouwverslag plaatsen.

Laatst bewerkt:
Je kunt het beste de firmware van SimonK in de ESC zetten. Als je dat doet heb je geen programmeerkaart meer nodig, alle settings staan dan al goed en zijn niet meer te veranderen. Wel heb je een avr programmer nodig.

Ik heb zelf net een eerste quadcopter gebouwd met de multiwii software op een arduino met de MPU6050 van Flyduino. Ik meen dat de KK geen accelerators heeft ?! Ik ben erg tevreden met mpu6050 met accalerators, maar wil eigenlijk ook een luchtdruksensor hebben.

Je accu is wel heel erg groot ! Waarom 4 cellen voor een Talon ?

Het programmeren wil ik graag nog even achterwegen laten om de simpele reden dat ik hier geen verstand van heb.
Wat het de accelerator op het kk bordje betreft deze staat wel in de specificaties aangegeven.

Specs.
Size: 50.5mm x 50.5mm x 12mm
Weight: 21 gram (Inc Piezo buzzer)
IC: Atmega324 PA
Gyro: InvenSense Inc.
Accelerometer: Anologue Devices Inc.
Auto-level: Yes
Input Voltage: 4.8-6.0V
AVR interface: standard 6 pin.
Signal from Receiver: 1520us (5 channels)
Signal to ESC: 1520us

De 4s accu heb ik gekozen om de motor op een vermogen van 265Watt te laten draaien is dit wat te veel van het goede aangezien ik de motor met 3s op 165Watt kan laten draaien.

In dit geval bedoel ik met programmeren het laden van de bin file in de processor (flashen). Het KK board zal je ook moeten voorzien van software neem ik aan, het flashen van de ESC gaat op dezelfde manier en voor windows is er zelfs een handig programma voor die al het werk voor je doet.

Info over het flashen van de esc vind je hier

Auto level is mooi ;-)

4s lijkt mij wat veel van het goede, zeker 6ah !
Zelf vlieg ik met tiger motoren MT2216/900Kv op 3s 3300Mah met 10x4.5 props. Dat zou 136 wat zijn per motor. Ik vlieg nu nog met een DJI 450 frame plus een gopro hero2 zonder fpv spullen. Daarmee is de quad meer dan snel genoeg. Ik zou wachten met 4s. Ik wil deze motoren op 4s vliegen met het QAV500 frame van Fpvmanuals, maar dat is ook een stuk zwaarder.

Waar woon je ongeveer ?

de KK2 komt met alle software al op het bordje geladen.
check het KK2 topic.

de KK2 is het beste acro bord wat je voor dat geld kan krijgen.. maar autolevel werkt voor geen meter. (bij 90% van de gebruikers)

als je helemaal nieuw bent met multi's is de KK2 perfect omdat er op het display alles duidelijk te zien is hoe je de motoren en props moet aansluiten.
maar makkelijk vliegen voor een beginner is het niet.
in acro mode (zonder stabilisatie dus) blijf je continue corrigeren en met autolevel leid het een geheel eigen leven.
als beginner is het makkelijker en veiliger om een bordje met goede auto level te hebben. als je er even niet meer uuit komt kan je gewoon de sticks los laten en de multi hangt weer netjes recht en stabiel.

er word wel al gewerkt aan betere firmware voor de autolevel van de KK2 en dan zal hij een stuk beter worden met autolevel.
dus mocht je toch voor de KK2 gaan, bestel er dan meteen een usbapp programmer bij zodat je tzt de betere firmware erop kan flashen.

Ik zal het flashen van de ESC eens doornemen wat ik er nu zo snel uithaal is dat na het flashen de reactiesnelheid efficiënter wordt maar zo te zien moet ik wel een ESC met een atmel processor kopen. Ik zal hier zeker rekening mee houden. Ik probeer eerst te starten zonder omprogrammering waarna ik deze zal omflashen zodat ik ook het verschil kan zien en voelen.

Wat het programmeren van het kk bord betreft is dit niet nodig alle software is aanwezig van dualcopter t/m volgens mij alles wat kan vliegen. Ik heb bewust voor deze fc gekozen vanwege de gunstige prijs en de laagdrempeligheid voor een startende quadcopter.

Hier op het forum staat een discussie over de FC

kk2-board-zeer-interessant

Ik zal als quadstarter beginnen met de motoren op 3s te laten draaien en kijken hoe het gaat.

Zelf kom ik uit de omgeving van Roermond in Limburg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag laatst overigens op de twitter van HobbyKing dat er binnenkort een KK 3.0 uitkomt. Wellicht dat daar autolevel beter is.

Is de autolevel van de fc echt zo slecht of is het gewoon een kwestie van niet goed instellen. Wat ik uit de bovengenoemde discussie haal is dat het net lijkt alsof iedereen de fc uit de doos haalt aansluit en gelijk begint te vliegen.

Als ik de beschrijving lees zou ik zeggen dat de fc als deze is ingebouwd op een waterpas ondergrond moet staan en dan deze te calibreren en met de instellingen spelen. Maar dat is makkelijk praten van mijn kant eerst maar eens aanschaffen en er rustig voor gaan zitten.

vergeet niet dat heel filmpjes die je ziet van doorgewinterde vliegers zijn.. die krijgen zelfs nog een drol perfect vliegend. ;)

de KK2 is een geweldig board, maar autolevel werkt gewoon niet zoals auto level zou moeten werken.
het reageert heel langzaam en als je het wat sneller wilt laten reageren dan word ie gek.
langzaam reageren betekend dat de multi een paar meter door glijd en dan pas level komt als je de stick loslaat. ga je hard dan glijd hij heel ver door. ook zal hij tijdens een snelle vlucht al proberen in te grijpen en kan rare dingen gaan doen.

ikzelf heb dat bord dus ook, heb hem helemaal perfect gekalibreerd en ben al een behoorlijke tijd bezig geweest met de goede instellingen te vinden voor een goede autolevel..... zonder succes.. het beste wat je kan krijgen is een heel traag reagerende auto level.

zonder autolevel is het echt een geweldig board. maar als iets autolevel heeft moet het wel goed werken vind ik.
als het goed werkt dan is het het meest geschikte board voor beginners, maar nu nog net niet..

ik kwam je vraag tegen en vroeg mij af of je je bestelling al geplaatst hebt?

Je frame is namelijk voor een beginner niet de meest stevige oplossing. Zelf heb ik het Talon V1 frame gebruikt als eerste quadcopter maar een beetje slechte landing overleeft dit frame niet :(. De armen beschadigen snel bij de knelkoppelingen.
Een betere optie zou de Q450 zijn (met of zonder power distributie print), deze is een stuk flexibeler waardoor een harde landing niet meteen resulteert in een gebroken frame. Voor de prijs kun je er zelfs twee kopen :wink:.

Wanneer je later je ESC's wil voorzien van SimonK firmware kun je misschien beter de Hobbyking F-30 kopen. Deze wordt door veel firmware flashers gebruikt. Ikzelf heb de F-20 maar deze is net iets te licht voor jouw motoren. Flashen heeft zéker zin. Betere en snellere reactie en je bent de irritante "janktoon" kwijt.

Je motoren zijn ok en zeker sterk genoeg om een quad van 1.75 kilo te tillen, je kunt zelfs nog iets grotere props nemen (11x4.7). In combinatie met een 4 cell accu heb je waarschijnlijk zo veel power dat dit voor een beginner moeilijk te handelen is, misschien eerst eens proberen met 3 cell accu's (koop er wel twee, anders sta je na 20 minuten al weer binnen om je accu op te laden).

Je kunt nog geld besparen op je zender/ontvanger. Kijk eerste eens of het vliegen iets voor je is met een 6 kanaals zender/ontvanger van 23 dollar (scheelt weer 20 dollar). Deze gebruik ik zelf ook in afwachting van een zak geld voor een futaba zender, doet het uitstekend.

Je maakt nog een opmerking over invoerrechten. Houd er rekening mee dat een dergelijk pakket van rond de 300 dollar wordt onderschept door de douane. Dit kost behoorlijk wat extra tijd en rond de 70 euro extra voordat je je bestelling hebt ontvangen. Misschien een optie om je bestelling op te delen in stukken van rond de 50 dollar en deze enkele dagen na elkaar in te schieten bij Hobbyking. De tijd die je hierdoor extra kwijt bent was je toch al kwijt aan tijd die de douane "neemt" en je houdt 70 euro in je zak.

ik hoop dat je hier nog iets aan hebt,
succes met de bouw.

Hoi QuadnooB,

Graag zou ik willen weten waar je al deze spullen besteld? Ik ben ook een noob op quad gebied en zou graag zelf een quadcopter willen bouwen om er een foto- of videocamera onder te kunnen hangen.
Heb je dat van de Hobbyking site?

Hoe weet je trouwens welke motor welke esc moet hebben en welke lipo's je nodig hebt?
Is er ergens een programma waar je waarden in kunt kloppen en er komt een motortype uit ofzo?

M.vr. Gr. Mike Wellink
Arnhem

Hoi Mike,

Beste is om eerst eens te kijken in de bouwverslagen op dit forum, door iets meer ervaren vliegers (niet de mijne :P). Als je er bijvoorbeeld een camera onder wil gaan hangen zal het KK bordje niet de beste optie zijn.
Wat ik oorspronkelijk heb gedaan, is op deze en andere sites bouwverslagen zoeken van quads in mijn gewenste gewichtsklasse. Daarna onderdelen vergelijken, en een beetje voor de gemiddelden gaan.

En tip: Eerst leren vliegen voor je aan camera's gaat denken ;)

Groet en succes,
Mark

p.s. en inderdaad, hobbyking heeft veel voor weinig. De reviews en vragen daar bij de producten zijn ook handig om informatie te vinden. Wel meer lezen dan alleen de eerste reacties, want niet iedereen heeft gelijk.

Hoi MarkoeZ,

Bedankt voor je input.
Heb vanavond al een heel aantal draadjes doorgelezen hier en ben idd ook tot de conclusie gekomen eerst maar een hele goedkope quadcopter (ladybird of gelijkwaardig) te kopen om daarmee te leren vliegen. Het nadeel is wel dat ik geen 2,4 gHz zender heb. En die zijn volgens mij ook best prijzig. Maar zal de site van HobbyKing eens doorzoeken en hier eens navragen of het een goeie is voor mijn beoogde doel.

Ik ben alleen geen fan van creditcard betalingen via het internet. Maar goed...misschien gewoon mijn probleem. :(

Wat is eigenlijk de eerste stap bij het zelf samenstellen van een quad?
Is dat het gewicht?
Dan daar de motoren op selecteren met de esc's en dan het controle board?

Meeste creditcardbetalingen die ik zover heb gedaan zijn via Paypal, die heeft garantie. En hobbyking is wel te vertrouwen, die zijn inmiddels te groot om fratsen uit te halen.

Qua samenstelling ligt het eraan wat je wil, als je een zware camera mee de lucht in wil nemen, zal je een stuk zwaardere motoren en esc's nodig hebben, meer of grotere props, etc.
Heb je genoeg aan een lichtere cam, dan zou t ook iets minder kunnen.

En uiteraard budget. Een Dji Naza schijnt geweldig te zijn om mee te vliegen, maar dan leg je ook ineens een paar honderd euro neer voor de controller alleen.
Ik vlieg nu vrij prettig met een Multiwii. Een stuk goedkoper, maar die zijn weer moeilijker om te configureren.

Komt er op neer dat het heel persoonlijk is.

Hallo Allemaal,

Ben even weg geweest maar nu ben ik er weer. Ik heb intussen mijn spullen besteld via Hobbyking hierbij zaten een aantal artikelen in backorder. Gisteren eindelijk bericht dat ze gaan beginnen met inpakken daarna zal deze verzonden worden. Dan zal het denk ik nog eens 3 weken duren voordat het pakket in Europa is en dan misschien nog een maand voordat deze bij mij thuis bezorgd wordt.

De opstelling is licht gewijzigd ik zal hieronder een opsomming geven:

1x Hobby King Quadcopter Power Distribution Board = $2.95
1x Turnigy H.A.L. (Heavy Aerial Lift) Quadcopter Frame 585mm = $31.95
5x NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack = $5.50
5x NTM Prop Drive 28-36 750KV / 265W = $79.95
1x Slow Fly Electric Prop 1045R SF RH Rotation (4 pc) = $3.07
1x Slow Fly Electric Prop 1045SF (4 pc) = $3.07
4x TURNIGY Plush 30amp Speed Controller = $48.76
1x TURNIGY BESC Programming Card = $6.95
1x Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware) = $53.95
1x Turnigy Magnetic Precision Prop Balancer = $12.95
1x Turnigy nano-tech 4500mah 3S 35~70C Lipo Pack = $36.35
1x NTM Prop Drive 2836 Series Replacement Shaft = $0.85
+ wat extra connectors draad en wat meer klein spul.

Eventuele extra's kom ik tijdens de bouw wel tegen.
Op dit moment ben ik hiervoor € 258,70 kwijt + € 62,68 aan verzendkosten totaal +/- €321,38.

Zoals jullie zien heb ik de Tallon V2 frame achterwegen gelaten en een H.A.L frame gekocht. Om te beginnen zal ik eerst zelf een frame uit aluminium gaan bouwen, dan moet ik wel eerst mijn popnageltang terug vinden.

Aan: ArdB:
Ik heb inderdaad voor een ander frame gekozen maar ik ga er ook zelf een maken. Wat de ESC's betrefd deze heb ik al besteld maar ik zal jouw suggestie in gedachten houden. Ik ben mij intussen wat meer gaan verdiepen in het omprogrammeren van deze dingen en heb in de gaten dat dit wel een must is.
Wat het pakket betrefd heb ik nu een grote bestelling gedaan aangezien het de eerste keer is dat ik zoiets uit het buitenland bestel.

Aan MWW1977:
Zoals je ziet heb ik mijn spullen bij Hobbyking besteld, de betaling heb ik met creditcard gedaan. Wat betreft de motor/prop keuze geef ik je ook als advies om de forums af te gaan, de keuze is namelijk overweldigend. Ik haal zelf de meeste informatie op de eerste plaats van RC-groups, op de tweede plaats hier op het forum en op de derde plaats via klantreviews die bij de producten staan omschreven.

Ik ga nu weer verder met mijn dagelijkse beslommeringen en nog even kijken of ik mijn Lama2 coax weer kan oplappen. Na +/- 2 jaar is het mij eindelijk gelukt om hem helemaal uit te schakelen.

Gr QuadnooB

Hallo allemaal,

De spulletjes zijn op het vliegtuig gezet en zullen wel eens een keer aankomen.
Ondertussen heb ik zelf een oefenframe inelkaar gezet, deze is gemaakt van 15x15mm aluminium koker. Als centraalplaat heb ik 2 stuks multiplex van 5mm gebruikt met een diameter van 150mm. Als dome gebruik ik een cd opbergdoos.

rsz20120805182507.jpg

rsz20120806152035.jpg

rsz120120806152201.jpg

De motoren en props zijn van een eerder onafgewerkt tricopter project die ik met de bestelde KK controller nog eens ga afwerken. Nu weet ik de specificaties van de motoren niet meer alleen dat ik ze 2 jaar geleden bij RCTechnics had besteld. Ik zal wel zien of deze genoeg vermogen hebben voor dit frame die op dit moment 904 gram weegt zonder esc's, controller, ontvanger en accu. het niet werkt zal ik de nieuwe motoren er op plaatsen.

Gr Quadnoob

Zo dit project gaat al sneller verlopen dan gedacht. Ik heb zojuist bericht gekregen van SCSEXPRESS dat mijn pakket al ingeklaard is in Europa en of ik nog even € 80,00 wil betalen aan belasting, hierna wordt het pakket binnen 2 a 4 dagen afgeleverd.

Ook heb ik nog 50 gram van het frame weggesnoept door de landingspoten uit te holle.

Ik blijf jullie op de hoogte houden,
Gr QuadnooB

Volgens mij heb je een volle dag geboord om je frame iets lichter te maken :D.
900 gram voor alleen een frame (en een paar props) is alleen wel een beetje aan de zware kant :tank:.
Mocht het allemaal toch nog te zwaar zijn dan kun je altijd nog voor 10x10mm alu buis gaan. (te koop bij Hornbach).

Goed te horen dat je spullen weer een stapje dichterbij zijn.

Ik denk dat er op het gewicht van de poten niet zoveel winst gehaald kan worden ten opzichte van het 10 mm profiel. Als ik zie hoeveel materiaal er bij deze is weggehaald. :D
Ik zou wel nog wat gaten boren in je landingsgestel en dat U profiel wat bovenop ligt er afhalen. Dan nog eens kijken wat het gewicht is.

Jullie hebben helemaal gelijk dat 900 Gr voor alleen een frame en props zwaar is. Die 900Gr heb ik behaalt met de 4 bovengenoemde motoren die ik nog had liggen en alvast heb gemonteerd inclusief motorbekabeling die in de framebuizen zijn weggewerkt. Ik zal eens een detailfoto plaatsen.

Met het uithollen van de poten heb ik 50 Gr winst behaalt. Dit was wel een @%&# werk met alleen een haakse slijper, dremel en wat vijlen.

De gaten in de buizen was minder werk +/- 1,5 a 2 uur inclusief uitmeten, de totale bouwtijd is op dit moment ongeveer 2 dagen.

Ik heb in eerste instantie voor de gaten gekozen voor het uiterlijk en op de tweede plaats voor het gewicht. Ik vind zelf zo'n dichte koker wat saai. Helaas heeft mijn lokale Hubo geen kokers van 10x10 alleen 15x15 en hoger. We zullen over een paar weken wel zien wat dit frame gaat doen. Ik ben ondertussen nog een tweede frame aan het maken die wal kleiner en lichter is voor het geval ik deze gelijk de grond inboor.

Ik vind het bewerken van metaal leuker als vliegen. Achteraf had ik het turnigy frame niet hoeven aan te schaffen.

Gr QuadnooB

Back