Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. Dickie

    Dickie Guest

    de moter is 53.04 cc de propellor mag zijn sport/scale 18x10-12, 20x8-10 22x8 rpm 1800-8500 2190 gr
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Oeps heb ik weer, maar het blijft een mooi torretje


    Gr Japiooooooooo

    P/S eerdaags toch maar eens verder met men pipertje?????
     
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    St.Anthonis
    bij de hobby in staat een nieuwe ff320 4 cilinder te koop onder 2e hands voor 749 euro.
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  5. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Jitze,

    Ik heb het net even niet in mijn portemonnee zitten maar anders..:D

    Groet Jan.
     
  6. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ja echt niet normaal die bedragen voor dit soort motoren:sad:ik vind n hobby moet hobby blijven:yes: als ik deze bedragen en motoren zie heeft dit niets !!te maken met n hobby!!!en kun je beter in de echte luchtvaart gaan:yes: en mn vrouw met kind van 6 zou heel hard weglopen wat ze kort geleden dus ook gedaan heeft:yes:dus daar hebben we lekker ook geen last meer van:lol: want ik geef mn hobby voor niets en niemand op ook niet voor mn gezin!!!! .,dat grote gebeuren heb ik helemaal gehad en zeker branstof bij mij is alles elektro !!! .,

    mvgr johan snijders
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat een onzin, het is toch de persoonlijke keuze van iemand of hij dat er in wil investeren?
     
  8. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Alexzzz ben het helemaal met je eens, maar zou dit niet gekscherend bedoeld zijn.
    Want hij spreekt zichzelf tegen:

    En even verderop:

    Dus dit soort uitspraken neem ik niet serieus.

    Tada
    Hans
     
  9. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Het leuke van modelbouw is dat iedereen dit kan beoefenen op een manier die bij zijn of haar budget past.
    Dat het spektrum soms heel breed kan zijn maakt het alleen maar leuker....
    Voor mijn laatste project ren ik ook niet naar de winkel om alles aan te schaffen, ik spaar de boel bij elkaar, en ben dan heel tevreden als ik met iets moois op het veld kan komen.
     
  10. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    kijk dit bedoel ik nou :yes:ben het geheel met robke eens:yes: en even voor de duidelijk jongens dit was zeker niet verkeert bedoeld :yes: ieder moet natuurlijk zelf weten wat ze kopen of niet kopen das ieder zijn eigen keus waar of niet!! en n beetje gekscheren mag toch!!iedereen moet tenslotte hard werken voor zn centen dat geld voor iedereen., en ook ieder geeft het op zn eigen manier uit en bij de een is dat wat meer als bij de ander:wink:
    alexzzz neemt het wat te serieus op :D

    nu weer :eek:ntopic:



    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2010
  11. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    ik was bezig met de avro 504 om deze in orde te maken voor dawn patrol
    heeft meer als een jaar stil gestaan
    nu ook de seidel laten lopen , kreeg hem niet goed ingesteld
    normaal zo'n 53 / 5400 rpm nu niet meer dan 4500 :confused:, van alles geprobeerd maar niet goed te krijgen
    wat info ingewonnen bij een collega met ervaring met seidels
    nu blijkt dat je volgens seidel de pluggen na een jaar moet vervangen ( dat kost wat :sad:)
    het probleem is dat het platina laagje op de spiraal langzaam minder wordt ,waardoor de verbranding niet meer optimaal is (heb je bij een cil. motoren weinig last van )
    de pluggen in mijn motor zitten er ± 8 jaar in
    dus nieuwe gehaald deze gemonteerd , motor gestart en met dezelfde setting van de naalden draaide hij gelijk al 5200 rpm
    en nu dus weer 5400rpm :cool:

    wist niet dat dit zoveel uitmaakte

    [​IMG]

    groeten jacques
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Jacques, nuttige info!
    't is eigenlijk zonde hier een cowl overheen te plaatsen, wat een beauty zeg

    Groeten, Ralf
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Ja en je kunt natuurlijk ook gewoon proberen aleen de motor te vliegen zonder model
    hahahahaha
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hi engine lovers :p
    Hopenlijk kunnen jullie me helpen met hetvolgende probleem:

    Op mijn Tiger Moth heb ik een prachtige Saito 300TL boxer
    Deze loopt op zich prima, echter na 4-5 vluchten dien ik hem volledig door te smeren daar hij anders 'droogloopt' bij het tandwiel met de nokken voor de stoterstangen.

    Motor maakt dan een vreselijk slijpend/schurend geluid :mad:

    Hij krijgt daar op de een of andere manier geen olie

    Heb al met verschillende soorten brandstof geprobeerd, normaal vlieg ik 10% nitro en 18% olie
    Bij Cool Power 20/20 duurde het het langst voordat het slijpende geluid weer terug kwam.
    Waarschijnlijk is dit dunnere brandstof?

    [​IMG]

    De Saito 300TL 50cc boxer op mijn Moth
    [​IMG]

    De spline op de as, de passing is erg nauw met het carter, zou dit het euvel zijn?

    [​IMG]

    [​IMG]

    (afb. Saito) Het tandwiel met de nokken voor de stoterstangen, deze wordt niet goed gesmeerd

    Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
    -Afknijpen van het carter nippeltje? (drukopbouw)

    Zou graag weer vliegen met de Moth maar de motor is er nu afgehaald om weer eens te bekijken....

    Om nu een benzinemotor erop te plaatsen is het toch ook niet helemaal qua geluid....

    Iemand zinvolle suggesties/tips?

    Bij voorbaat dank,
    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ronaldR

    ronaldR

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.996
    Locatie:
    Uitgeest
    Is in het verleden ook gebeurd met een serie van het 270 type. de nokkenassen kregen te weinig smering....

    Een oplossing was om een klein extra kanaaltje door het carter te boren 8O

    Misschien kan hobbyin je er iets meer over vertellen. Ik weet dat deze modificatie bij een aantal collega vliegers is doorgevoerd.

    Grtz, Ronald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de tip Ronald :D

    Weet je ook precies waar en wat voor diameter?
    Kun je hier meer info over krijgen?

    De motor is hier al eens voor bij Hobby-in geweest maar daar kwam ik niet verder mee... werd keurig geholpen hoor, maar het probleem werd niet gevonden :(

    Zat ook al aan een extra nippel op het carter te denken die gevoed wordt door een oliepompje :rolleyes:

    Er zit in principe druk genoeg in de motor, dat lijkt me het probleem niet, alleen hoe krijg ik die olie van A naar B....

    Ralf
     
  17. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Ralf,

    Leuk probleem, ik dacht dat deze motoren volledig zonder problemen zouden zijn, maar goed jouw probleem.
    Ik zou even controleren of het hoofd krukas lager, direct achter je beide big end's een open lager is, is dit zo, dan zou ik het carter ventilatie nippeltje vervangen voor een boutje, dus dicht maken.
    Als proef vliegen zonder klepdeksels, de olie moet nu uit de stoterstang pijpjes komen, werkt dit, op elk klepdeksel een nippeltje maken en je motor wordt compleet gesmeerd, O Ja je voorlager moet dan wel voorzien zijn van een rubberafdichting i.p.v. een stalen stofplaat.

    Groet Peter.
     
  18. Sukhoi

    Sukhoi

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Belgie ,Kortrijk
    In verband met de Seidel st7-70, ik heb hier een nieuwe uitlaat van Seidel zelf liggen, die achter de motor word bevestigd,geeft nog een mooier geluid..Indien iemand hem wil, mag je altijd pb'tje sturen ;) .
    Man, wat heb ik spijt dat ik mijn Seidel heb verkocht ..
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor je info Peter :D

    De beide lagers zijn eens vervangen, deze waren beide open
    Weet niet of de huidige dat ook zijn, (lijkt me wel zijn n.l. ook Saito lagers)

    [​IMG]

    Heb geprobeerd de propmeenemer los te maken met een pulleytrekker om het voorste lager te bekijken
    Helaas, deze redt het niet :mad:, hij zit te vast

    [​IMG]

    Lastig zonder goed gereedschap...
    Ik kom er zonder hulp niet uit, mag ik eens komen buurten :D

    Klepdeksels zijn ca. 1mm dik, hierin is lastig draad voor een nippel te tappen (voldoende vlees?)
    Mag het ook een gaatje zijn (bv 2mm?) of mis ik dan iets :rolleyes:

    Zou wel tof zijn als de motor weer lekker loopt, blijft heerlijk dat geluid :p

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    Ralf, geen punt, als er open lagers in de motor zitten is het natuurlijk lastig enig overdruk op te bouwen, kom maar een keer langs dan halen we hier die meenemer wel los, lijkt me geen probleem.
    Voorlager vervangen voor een z.g. RZ type en het experimentje kan los.

    Of je hoofdlager voorzien van een Rubber seal type, een nippeltje op het carter en dan gaan we het nokkenas gedeelte smeren met tandwielvet, of dikke olie, dit is weer een andere optie.

    Ik hoor het wel, Groet Peter.

    PS m'n 38cc met vertraging heb ik niet meer, dat is dus geen optie meer, die kist moet vliegen Ralf..:cool:
     

Deel Deze Pagina