Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die myfordbeitels gingen bij mij regelrecht KLIKO
    mvg
    Frederik

2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als ze scherp zijn is dat nergens goed voor.
    Als je er nieuwe verf opzet zien ze er weer glimmend uit, mogen ze dan wel gebruikt worden?

Beetje onzin Frederik, om beitels zo op hun verf te beoordelen.
    Als het hardmetalen plaatje zover is verslepen dat de sterkte niet voldoende meer is ben ik het met je eens, maar ik heb niet zo'n groot scherm om dat te kunnen beoordelen vanaf deze foto.

Een verknoeibeitel is soms best makkelijk.
    Voor speciale hoekjes kan je die dan zonder "oh wat zonde van die nieuwe beitel" verslijpen.

Of je moet chronisch te weinig ruimte en te veel troep hebben. ;)

3. Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat heb ik dus nergens geschreven hoor

5. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zo op het oog niets mis mee. Voldoende 'vlees' aan de snijplaatjes. Behalve de gebroken.
    Wat is daarmee gebeurd. Klapper met de klauw?

Widea beitels? Iets over bekend?
    Wel een goede slijpsteen erbij. Fijn en grof. Die alleen gebruiken voor het slijpen van de beitels, niet vervuilen met bijvoorbeeld aluminium.

Als je het staal van de houder recht wil zetten, dan moet er een snijbrander tegen aan.
    Kan je eventueel bij een vakgarage voor je laten doen. Het moet even flink heet.
    Bij die kromme beitel? Kan zijn dat de snijplaat te heet wordt? Niet helemaal te zien op de foto...
    De kromme beitel is handig bij kleine werkstukjes om van binnenuit een bus te steken.

Heb je ook een fles snijolie erbij? Dat je kan aanlengen met water? Met een kwastje de kleinere werkstukjes koelen. (snijden gaat ook beter.)

Mijn vulplaatjes zijn van staal, niet van messing... en vlak! Messing kan te zacht zijn, werkt de beitel zich los.
    Een Myford kan 'zingen'. Stand beitel verbeteren, scherp en de juiste hoek. (Wiggie) Snijolie gebruiken.

Laatst bewerkt: 20 feb 2014
  6. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Liever geen hardmetalen beitels voor zulke werkjes. Ik gebruik die enkel voor draaien van gietstukken.
    Koop liever een paar toolbits ( b.v.b. 8 X 8 mm ) in snelstaal en slijp je beitels helemaal zelf. Al doende leert men.
    Al mijn beitels slijp ik al meer dan 40 jaar "uit de losse pols" en geloof me , ze snijden en trillen niet. Niet lachen maar veelal neem ik nog koolstofstaal. Slijpt makkelijk en die grote en snelle productie heb ik niet nodig.
    Met mijn kleine myford "ML 10" neem ik probleemloos een pas van 10 mm af. ( 5 mm aanzet)

Dirk

7. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Ik ben het helemaal met GEA ééns, zelf gebruik ik ook niks anders dan toolbits 8x8 mm. voor praktisch alle normale metalen incl. brons, messing, nylon.
    De binnendraai-beiteltjes worden gemaakt en geslepen van robuust-rondstaal.
    Maar het belangrijkste is om je beiteltjes zelf goed te leren slijpen bv. de spaanhoeken etc.en ik zou aanraden te beginnen je slijpsteen helemaal vlak te maken voor de spaanhoeken, vrijloophoeken te slijpen, dit vraagt wel enige oefening maar je bent niet meer afhankelijk. Verder is het heel belangrijk het juiste toerental (is verspaning-snelheid),in te stellen!
    Mijn Myford ML7 gebruik ik al vanaf 1954 en is nog nauwkeurig, daarna heb ik een Myford super aangeschaft omdat die voorzien is van een nortonkast, maar alles bij elkaar draai ik al meer dan 50 jaar op Myfords.
    Wel is het belangrijk alle geleidingen goed zuiver te houden en alles goed te olieen, zeker de smeernippels goed doorpompen met s.a.e.10.
    Groeten,
    fanaat Sjef.

8. barry lawijt

barry lawijt

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Ik heb ook van die beitels van HBM. Ben er best tevreden over. Heb deze eens geprobeerd van te herslijpen,maar dat lukte niet met die opgelaste Widia plaatjes.
    Die andere beitels kan je herslijpen , maar ik zou echter niet weten hoe je een beitel slijpt.
    Ik gebruik nu van die beitels met hardmetalen wisselplaatjes en dat bevalt me wel.
    En inderdaad , ik heb Gea zo'n passen zien afnemen. Ik stond echt aan de grond genageld. Ik nam altijd kleine pasjes af.
    Jammer van je schuifmaat. Maar kijk eens of de pinnetjes die tegen het batterijtje komen nog genoeg klemmen & schoon zijn.

Gr. Barry

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heb je ook een speciale steen voor nodig.

10. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

goedemorgen Luitjes,

Allemaal heel veel dank voor de tips maar ............ ik word er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van en begin mij af te vragen waar ik aan begonnen ben :(.

Wat is het geval?

Om maar eens wat te noemen.... hoe kom ik aan stalen stelplaatjes? Ik heb echt geen idee 8O. Ik weet waar wetboeken te kopen en balsahout en vliegtuigtriplex maar ijzer, staal en laat staan koolstofstaal(?).

Voor de SL heb ik toen een voelermaat gekocht voor klepstellen van auto's, die ik uit elkaar geschroefd heb, maar dat zijn best wel smalle plaatjes en de SL heb ik niet meer. Als ik die ga gebruiken, geeft dat dan wel voldoende (onder)steun(ing) aan de beitel :confused:? Ik zit er niet op te wachten dat wanneer ik begin te draaien, de handel mij om de oren vliegt 8O.

Blijkbaar is 'hardmetaal' wat anders dan 'snelstaal'. Is snelstaal = HSS?
    En wat is dan koolstofstaal? Waar is dat dan te verkrijgen of als het geen HSS is, is het dan automatisch koolstofstaal?

Koelen is ook zo'n punt. De verkoper heeft mij op het hart gebonden juist GEEN met water aan te lengen snijolie te gebruiken omdat dit roestvorming geeft. Het meeste draaide hij droog, heel soms gebruikte hij wat olie (15W40) waarmee hij de Myford ook smeerde. Dat rookte dan wel een beetje, zei hij.

Toerentallen is ook zoiets.
    Op de Myford heb ik er 3, te weten: 273, 487 en 870 en er is de mogelijkheid om via het verzetten van een palletje bij een tandwiel, de handel via tandwielen te laten verlopen, alleen te gebruiken bij het draaien van schroefdraad. Als je het ding dan hoort draaien (demo door verkoper) is het net een tank 8O. Ik ga geen schroefdraad snijden, en dit nog los van dat ik niet weet waarvan en waarmee :confused:.

De verkoper heeft de Myford voor mij op de middelste stand gezet; daar zou ik voorlopig mee uit de voeten kunnen. Heb het nog niet veranderd.

Smeernippels: er zit een klein pompje bij. Ik weet inmiddels dat men dit een stootpompje noemt. Ik zou wel een grotere willen hebben omdat dit niet echt prettig werkt en ik de indruk heb dat het ding niet helemaal goed meer functioneert.

Maar NIEMAND kan mij vertellen welke ik dan moet aanschaffen, omdat NIEMAND mij kan vertellen welke nippels er op de Myford zitten en welke maat nippel ik dan voor de grotere stooppomp moet bestellen.
    Men heeft het over DIN normen en - maten of ik moet de nippels vervangen door nieuwe, maar ben dan wel gebonden aan de rare schroefdraad. En dan nog weet NIEMAND mij te vertellen welke maat nippel er dan op de stootpomp moet.

Niet om het een of ander, goed doorsmeren is dus echt een goed advies maar dan moet je wel doorsmeerspullen kunnen bekomen. Ik kan het er toch moeilijk inspugen, niet dan:rolleyes:?

Ik ben aan het project begonnen omdat ik het idee had om wat Stirling-motoren te gaan maken om o.a. te leren (nog) nauwkeuriger te werken dan ik al deed met (balsa)hout.

Ik heb (1) inmiddels een goede draaibank (zeggen kenners) maar niet of nauwelijks materiaal (weet niet goed waar dit te bekomen), heb (2) wat andere spullen ter voorbereiding op eenvoudig frezen met de draaibank maar heb (2) ondertussen het gevoel gekregen dat ik een soort aap ben die naar een roestig horloge zit te kijken :mad: :).

En dan moet ik beitels die ik heb (4) weggooien8O.

Pijpje drop zong en de aap brulde mee: "Yes, we have no banana's today".

Voor alle duidelijkheid, dat ligt allemaal niet aan jullie maar aan mij.

Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2014
  11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Blijven lachen, iedereen is zo begonnen (ook ik)
    :rolling:
    Blijven ademen.

12. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dit soort pompjes heb je nodig voor de S7...
    Oil Gun for Myford Lathes | eBay

Je zet ze tegen de nippel aan, en dan maar wat rammen.
    Smeren tot je een ons weegt zoals Gea aangeeft.

Stelplaatjes? Vind eigenlijk voelerplaatjes wel een hele slimme. Paar setjes en je kan weer verder. Maar voelerplaatjes komen ook als bredere stroken, rechte stukken staal.
    Niet alleen zoals die in Zwitsers-zakmesmodel...
    Laat je die snijden of stansen, dan moeten ze ook echt vlak blijven, dat lukt niet altijd.

Over het slijpen van beitels. Ja... zo heeft m'n vader het me geleerd. Zelf in model brengen. Wel een goede slijpsteen. En het kost behoorlijk tijd en steen, om het harde materiaal in vorm te brengen.

Ik heb in de garage nog een stapel beitels liggen. Daarbij hardstalen
    stukken die nog in model moeten worden geslepen. Niet van alle heb ik kennis. Ik zal een keer wat plaatjes schieten. Wat ik niet op het internet kan vinden, kan ik hier wellicht nog even boven water krijgen?

Over snijolie. Deze leng je aan met water. Dan krijg je een melkachtige emulsie. Aangezien wij geen pomp met reservoir bij de bank hadden. Ging het in een jampotje met een goedkoop kwastje. Bank stond in de werkschuur, vet in een radius, muur tot muur tot aan het plafond. Later hebben we toch maar even een plaatje plastic er boven gehangen, klepje. Achter de bank stond/staat een spatscherm, ook van Myford, de bank op een Myford kast, waarin ook alle tools afgelegd.

Gr Bas

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    van Midlock

14. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Peter

Snelstaal is inderdaad "hss" oftewel toolbits genoemd. Te koop in vierkant ,rechthoekig en rond.
    Naar koolstofstaal beitels moet je niet meer zoeken , dat is iets van voor de tweede wereldoorlog. Maar als iemand me kan vertellen waar het nog te vinden is , graag.
    Het is snel te slijpen en voldoet prima voor zachtstaal ,messing en aluminium.Wel zorgen dat het niet te warm word bij het slijpen want dan verliest het zijn hardheid.
    Dat geldt trouwens ook voor snelstaal maar in mindere mate.
    Hardmetaal slijp je op een zachte steen , meestal groen van kleur.

Dirk

15. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Mijn smeer pistool is deze Oil nipples and lubrication Het is de zwarte.

Zoals op deze site beschreven staat zijn er 2 verschillende nippels in omloop geweest bij myford:
    raised barrel nipples
    flat/concaved nipples

Moet je maar maar even zoeken welke van toepassing is bij jouw. Anders even een fototje hier dan kunnen wij er even naar kijken.

Op de leibanen en op de blanke onderdelen als ik hem een tijdje niet ga gebruiken smeer ik altijd Mobil Vectra No2 (leibaan olie)

Nuto H32 in de nippels.

En voor koeling (Staal RVS en ALU) Mobilcut 230 emulsie.
    Nooit geen last van roest.

Die emulsie doe ik ook gewoon met een kwastje of met een groter project even in een anderhalve liter PET fles met een gaatje in de dop en dan er in knijpen en op het werkstuk spuiten.
    Maar dan moet je wel een spanen bak hebben anders geeft het z'n zooitje.

PS als je nog wat nodig hebt van die olieen moet je maar een PB sturen.

Gr. Mark

16. Striling:heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

maar eens even wat strips metaal gaan scoren :D. Heb ik van het weekend wat te doen om deze een beetje op maat te zagen ;).

@ Mark: bij de oliepompen is op het linker plaatje de soort nippel te zien die er bij mij opzitten. Gewoon plat en 4,6 mm in doorsnee. het is voor het eerst dat ik hier een afbeelding van zie. Maar weet je toevallig ook wat voor soort dit is en welke pomp erop past?

En dit is het stootpompje dat erbij zit. Als ik dit gebruik, komt er ook wat olie uit tussen de ronde kant van de huls en het aluminium gedeelte.

Weet iemand of het zwarte gedeelte over te zetten is op een andere (nieuwe) stootpomp? Dan zou het euvel verholpen zijn.

Of weet iemand een DIN norm van de nippel op de Myford?

Niet om het een of ander maar om nu 32 pond voor een pomp uit te gaan geven, vind ik wat 'van de pomp gerukt' :rolleyes: terwijl dit ook kan/er is
    http://www.pomac.be/pressol%20prijslijsten%202013/stootpompen.pdf

Als olie gebruik ik 15W40, wat de eerste eigenaar ook altijd en overal in en bij de Myford gebruikte, zelfs in de smeerpotjes. Ik heb alleen de hoeveelheid druppels fors neerwaarts bijgesteld. Was het eerst 1 druppel per 30 seconden, ik heb het naar 1 druppel in de 9 à 10 minuten teruggebracht.

Heb een lekbak eronder, ding staat nu nog steeds een beetje uit te lekken.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die nippels en die pomp
    Is niet voor olie
    En het is ook geen pomp
    Het zijn gewoon vetnippels
    En de pomp is gewoon een vetspuit
    Daar moetje gewoon vet voor gebruiken
    En als het goed is zit er bij die vetspuit ook nog verschillende nippels hoor
    Olie is gewoon te dun voor de assen van Myford Dat loopt er zo uit
    Die glazen potjes zijn voor olie
    En de rest is voor vet
    mvg
    Frederik

18. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Dan heb ik het meer als 50 jaar verkeert gedaan Frederik, neem nu van mij maar aan dat het zo moet, en het zijn echt wel oliespuitjes met olienippeltjes hoor!
    Wij moeten de jeugd niet op het verkeerde been zetten.....groeten fanaat Sjef.

19. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
  20. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    [​IMG][/IMG][​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina