Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    welcome to richontools.com

    Tapje paar centen. prima spul voor hobbygebruik.. ik doe ook CNC frezen en (CNC) boren met hun spulletjes.;)
     
  2. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    in posting 437 een link naar het lopende motortje

    wat waren mijn leermomenten: (in willekeurige volgorde)
    - vrees overwinnen voor het werken met metaal (niet dat ik nu direct de meest ingewikkelde dingen ga maken maar laat maar komen ;); ik kan nu (een beetje )zwemmen en ben niet meer bang voor water
    - vrees overwinnen voor het werken met voor mijn doen toch wel grote en krachtige machine (draaibank) (en dan heb ik nog niet eens een frees)
    - elementair leren omgaan met verschillende soorten metalen
    - elementair leren omgaan met voor metaalbewerkings en -geschikt gereedschap, wat toch echt iets anders is dan een schuurmachientje voor balsahout en schuurpapier
    - een beetje verstand gekregen van en inzicht in passingen, wat dat nu precies zijn en dat dat toch wel erg nauwkeurig luistert
    - hele nette en fijne lui leren kennen, zowel in leven als op MBF
    - van hen heel veel van opgestoken (en in de toekomst vast nog wel heel wat meer)
    - ander gevoel voor maten en maatvoering

    Overeenkomsten vliegtuig(hout)bouw en metaal:
    - de tijd nemen, liever wat langer en dan goed dan snel en net niet goed
    - men kan nooit nauwkeurig genoeg werken
    - geen genoegen nemen met ´half werk´
    - verschil in tekeningen niet echt wezenlijk, alleen wat andere symbolen (bijv. schroefdraad, passingen etc.)
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ik heb het hele verhaal gelezen, leuk om te zien dat je als toch wel een beetje een leek op metaal gebied ook via dit forum best wel veel geleerd hebt.
    Ik sta ook zo ongeveer aan het begin van een voor mij compleet nieuw bouw avontuur.
    Metaal is mij niet vreemd, stoom echter wel.
    Heb er al heel wat uren leeswerk inzitten, maar begrijp nog lang niet alles.
    Zal als ik begin met de bouw er zeker ook een post over beginnen.
    Eerst mij oude draaibank slopen voor wat onderdelen en de rest naar het oud ijzer,
    Stevige beton poeren gieten voor de nieuwe en die dan de schuur in worstelen.
    zal wel Mei worden voor het zover is dat ik echt kan beginnen.
    Remco
     
  4. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Remco,

    maak van het sloop- en opbouwproject ook een draadje; is leuk om te zien en van het slopen van een draaibank kan men (ik) toch ook veel van leren. Hetzelfde geldt voor de opbouw met alles wat daarbij komt.

    Vwb stoom, gewoon beginnen maar één tip: voordat je iets doet, eerst checken hier op het forum, het blijft heet spul onder druk dus (best wel) link.
    Ik neem in ieder geval een abo :D
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Bij de locloods voor weinig een heel setje
    Een machine tap voor nog geen 5 Euro
    M3x 0.5
    Gebruik ik zelf ook voor met de hand
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2014
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Peter,
    Het doet me wel akelig zeer om de draaibank te gaan slopen maar krijg op MP onzin biedingen.
    Aan oudijzer is het al 160 euro, als ze dan 300 bieden sloop ik het ding liever en hou de delen die ik nog kan gebruiken.
    Heb het ding 15 jaar gehad, maar is mij nu gewoon een slag te klein.
    Heb nu een meuser gekocht, maar kwam er pas op het laatst achter dat er tandwielen inzaten die een paar tandjes miste, wel proefgedraaid maar niet alle overbrengingen van de norton kast geprobeerd.
    Dus de norton kast uit elkaar en stifttanden gemaakt voor de beschadigde tandwielen.
    Hier de link naar een album van de demontage van de bak.
    meuser defect | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!
    Had het ding al helemaal opgeknapt toen ik er achter kwam dat er kapotte tandwielen inzaten, frequentie regelaar er op, digitale uitlezing , zelfs digitale uitlezing op de losse kop. nieuw laagje verf, dus dacht het ding is klaar.
    Wil beton poertjes gieten om de bank iets hoger te krijgen, ben zelf 1,95m en sta er gewoon net niet lekker achter, 15 cm omhoog zou perfect zijn.
    Wil het nu ook gelijk goed en naar de zin maken, takeltje aan de zoldering voor het wisselen van de klauwplaten, een klauwplaat van 300 rond is mij net zwaar genoeg.
    en het frees hulpstuk wat ik gemaakt heb zit met kruistafel op een 70 kilo, dat is mij net een beetje te veel om met de hand te tillen.


    remco
     
  7. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    goedemorgen Remco,

    Waarom hou je de oude bank niet? een "kleine" bank erbij is toch nooit weg of heb je geen ruimte (genoeg)?

    Wat een project zeg, dat met die tandwielen, dat je dat aandurft zeg 8O. Je weet in ieder geval wel waar je me bezig en wat je aan het doen bent wat dat betreft. Ik zie het mij niet doen. Het ui elkaar halen alleen al, ik zou allemaal niet eens meer in elkaar krijgen :rolleyes:
     
  8. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Geef eens aan wat het bankje kosten moet?
    En de afmetingen en dergelijke?
    Ik wist er niets van, maar misschien dat deze dame er wat mee kan?
     
  9. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Jinny, pm gestuurd.
    Peter, De Colchester die ik vervang is ook niet echt heel klein, de Meuser is maar iets groter, maar de zak in het bed is veel langer en de machine is een stukje steviger gebouwd, is dan ook 400 kg zwaarder.
    Ding kan ruim 250 verschillende schroefdraden snijden, was nieuw in 1960 ook niet bedoeld als een hobby machine.
    Wil het ding nog wel verder upgraden, er zit nu de lichtste 2,2 KW motor op, wil die nog vervangen door een 4,5 KW, kan dan ook wat meer toeren draaien.
    Dat was destijds een extra optie.
    Ook nog wat micro schakelaars op de handels om de frequentie regelaar te bedienen.
    Ben ook zoals op de foto´s te zien is bezig met het maken van een freeshulpstuk.
    pasbus gemaakt om SK 40 doorns in de kop te kunnen plaatsen
    hier nog een linkje naar en ander album, zoals ik het ding gevonden heb en zoals het geworden is, Voor mooi had ik het ding nog veel moeten schuren en ook plamuren maar daar had ik geen zin in.
    Het opknappen en aanpassen van zo´n oudere machine is haast al een hobby op zich.
    meuser | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!
     
  10. Stirling: vervolg

    goedemiddag luitjes,

    Als vervolg op de Stirling, wat een 'eenvoudige' wobbler geworden is voor mij als newbe, heb ik het oog nu laten vallen op deze.

    http://www.john-tom.com/ElmersEngines/14_wobble.pdf

    Deze keuze wordt mede ingegeven door de (basis)tekening van Fanaat maar hier beweegt wat meer en dat met dat schuifje bovenaan lijkt mij wel een uitdaging om dat werkend te krijgen 8O.

    Een andere overweging is dat ik op den duur een echte stirling wil maken, en dat al dan niet van mijn bouwpakker van Wiggers, maar hiervoor moet ik toch ook weer cilinders en zuigers gaan maken; in ieder geval daar beter in worden.

    Ik heb het idee dat ik het oscillerend machientje van Fanaat wel "even kan maken". Dat is ook Fanaats' bedoeling geweest maar iets meer uitdaging annex leermoment is gewenst.
    Fanaat, mij wel blijven coachen hè ;)?

    En als Fanaat dan met het stoomketeltje komt, wie weet. (ik heb ooit gezegd dat ik nooit aan stoom ga doen. Tegen de tijd dat ik dat beheers, ben ik 80 :rolling:) .

    Weet iemand toevallig of (iets soortgelijks) ook bestaat maar dan met gewone maten in mm? Is 3 9/32 inch 15 cm?

    @Remco: vooralsnog ga ik nog geen DRO aan mijn draaibank knuppen;
    a) geen idee hoe dat moet,
    b) zie er, naast het heel erg nauwkeurig kunnen meten, nu niet direct een (groot) voordeel in voor mij,
    c) ben al blij dat mij zo wat lukt en vooralsnog ben ik toch maar "grofstoffelijk" bezig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2014
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    3 inch is 76,2mm 9/32 inch is 7,14 mm totaal dus 83,34 mm

    Maar als je een tekening hebt in inch maten kan je ook 32 mm als een inch rekenen.
    Dan kom je namelijk meestal terug op ronde metrische maten.
    Stel je moet een gat hebben van 3/8 inch dat is dus 9,525mm.
    doe je echter 32 mm als een inch dan word 3/8 12 mm

    zie in die tekening ook bijvoorbeeld een maataanduiding staan van 7/16 inch dat maakt 11,11 mm , nemen we weer 32 mm als een inch dan word dat 32 gedeeld door 16 maal 7 is 14 mm.
    het model word op deze manier een fractie groter, maar het werkt veel envoudiger met ronde maten.

    Remco
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,

    Is de wobbler al helemaal klaar,hoe heb je nu het cilindertje gemaakt?
    Ook lees ik dat je eigenlijk de oscillerende machientjes al een beetje ontgroeid bent en aan een echte stoommachine met meer bewegende delen wilt gaan beginnen....prima, maar om nu met de Engines/14_wobble te beginnen vind ik persoonlijk niet zo'n geslaagde keuze!
    Waarom: het machientje heeft een stoomschuifje dat via een hefboompje en een wobble-schijfje op de krukas wordt bediend,dat hefboompje is gelagerd met 1/16" of 1/32"(1 mm.)pennetjes,idem ook het pistonpennetje is 1/16" (1,5 mm.).
    Het kleine frame is wel d.m.v.12 boutjes in elkaar geschroefd,plus het vliegwiel,dat liegt er ook niet om qua afmeting, ook de pakkingen voor het stoomschuifje ontbreken etc.
    Dit ding zal op lucht wel even draaien (niet hoger 5 tot 10 psi) maar straks op stoom kun je het schudden, alles bij elkaar vind ik het jammer van de arbeid!
    Begin nu ook eens met iets te maken zonder het helemaal met boutjes in elkaar te zetten,het hoeft niet allemaal gedraaid en gefreesd te worden,dus ga ook aan de gang met het stoomketeltje,grondplaatje en spiritusbrander,de tekeningen komen binnenkort!

    Groeten
    fanaat Sjef
     
  13. Stirling: heet, mooi en heel moeilijk

    Luitjes,

    @fanaat Sjef:

    ik heb met de zuiger en cilinder niet veel (meer) gedaan; heb voor de cilinder even een rondhout gemaakt en toen een paar keer rondgedraaid met schuurlinnen erop, echt een paar keer. Hierna zuiger er weer ingedaan en met een druppel 15W40 de zaak toen moet lucht opgestart. Het liep direct. de rest heb ik niet gesmeerd maar ik heb nog wat diverse soorten Moebius horloge-olie liggen, variërend van stroop tot water en met hippe kleuren van waterachtig tot helblauw .... misschien dat ik de rest hier nog mee ga smeren maar volgens mij is dat niet nodig.

    Ik ben niet zozeer een wobbler al ontgroeit maar ik wil mij meer dingen eigen maken, niet alleen om ervaring op te doen maar tevens en vooral om "voortgang in mijn vaardigheden" te krijgen, juist omdat ik o.a. naar de stirling-motoren -bouw wil. En of dat via het spoor van en met de specialisatie van en via stoom zou moet .... let op woordgebruik, zou moeten is dus niet MOET hè, begrijp mij goed .... weet ik eerlijk gezegd nog niet zo, althans ik zie dit nog niet zo voor mij.
    De zomer komt eraan en voordat ik dat alles dan a) in elkaar heb en b) ook werkend heb, ben ik zo een jaar verder, vermoed ik.
    Je hebt zondermeer een punt qua bouwtijd van de Wobble Plate, deze is nu van het kprogramma.

    Wat dacht je van de Fancy?
    http://www.john-tom.com/ElmersEngines/15_fancy.pdf

    ik kan dan leren draaien met radiussen, daarvoor beitels (leren) maken, polijsten en misschien valt het ding te modificeren (met jouw/jullie) hulp naar het systeem van de Baldy, die geen oscillerende cilinder heeft en een andere luchttoevoer, met andere woorden, aanpassen en wellicht improviseren

    http://www.john-tom.com/ElmersEngines/16_baldy.pdf

    Voor je beeldvorming, ik heb dit meegekregen toen ik bij iemand wat metaal kon gaan ophalen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    volgens mij ontbreekt hier iets wat in het ronde gat moet.

    Als ik het geheel zo in ogenschouw neem, met alles wat erop en eraan zit, ben ik er best wel van onder de indruk. Of ik het mijzelf allemaal zie maken, is een andere vraag, nog los van het feit dat ik het wel allemaal reuze interessant vind.

    Of anders zo iets? Uit OS 2009, april e.v.

    [​IMG]

    Naast draaien, leer ik ook de werking van een stirling beter begrijpen. Dat ik het nu dan nog in elkaar moet schroeven, komt mij eerlijk gezegd nog wel goed uit en neem ik op de koop toe, juist ook omdat ik nog lang niet over alle materialen en de juiste gereedschappen beschik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  15. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    @ Frederik: roger that .....

    maar hoe kom ik aan een brander? (ik weet dat het een stoomketel is. Stoom krijg je door verhitting van water. Waar moet water in en hoe en hoeveel?). En dan?
    Barbecue-kooltjes drenken in spiritus, de brand erin, de hele handel in het gat schuiven en afwachten?

    Geef eens een gecalculeerde indicatie van de dan te houden en/of aan te nemen veilige afstand? :rolleyes: 8O
    (vrouw en kinderen eerst in veiligheid/in de sloepen???)
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou toch voor de gasbrander gaan geloof ik. Zet je wat sneller uit dan kooltjes met spiritus.
    Als allereerste is het trouwens noodzakelijk om je ketel af te persen om te zien of hij überhaupt nog geschikt is om onder druk te zetten. Afpersen doe je met water en niet met lucht ( ketel wordt een bom hiermee). De ketel helemaal vullen met water en daarna met een perspompje op de afpersdruk zetten ( 1,5 keer de werkdruk, in dit geval dus 4,5 bar). Daarna laten staan en bekijken of de druk wegvalt. Zo nee, dan is de ketel goed. Zo ja, dan de ketel eigenlijk niet gebruiken.
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,

    nu ik dat zo lees wil je nu zo snel mogelijk weer een ander project starten om daardoor al de facetten van het draaien op je myford te leren om dan uiteindelijk geheel zelf een heteluchtmotortje te kunnen maken.
    Maar waarom start je nu niet meteen met een heteluchtmotor,ik zie namelijk het verschil niet qua moeilijkheid met het bouwen van een lucht (stoom) motor,natuurlijk ook uitgaande van de eenvoudige modellen!
    Hier is wel zo'n enorme keus in,ook met duidelijke tekeningen en uitleg.
    Heb je het adres : Jan Ridders Modelbouw, dit is een specialist in het zelfbouwen van heteluchtmotoren maar ook van - vlamhappers- eenvoudige verbrandingsmotoren tevens levert hij ook duidelijk tekeningen hiervan.
    Als ik eerlijk moet zijn,en dat is wel mijn bedoeling,zijn de ontwerpen waar je nu mee bezig bent ,nu weer de Baldy en Fancy mijn keuze niet zou zijn,maar Fany is vlg.mij het beste leerproject met de bewerkte kolom.
    Inmiddels ben je nu in het bezit van een complete stoommachine met ketel, het ziet er heel compleet uit, met alle appendages op de ketel en voorzien van een voedingspomp,alleen hoop ik dat je de stoomketel voor je hem eventueel gaat gebruiken, de beplating (isolatie,misschien met asbest) demonteert om de ketel te kunnen controleren en met water af te persen, maar ook van te voren het peilglas op de juiste plaats probeert te plaatsen,dit is alvast een indicatie wat hoognodig moet gebeuren en als dit met goed gevolg is gedaan dan kun je er op rekenen dat vrouw met kinderen en huis totaal geen gevaar lopen!
    Wel van tevoren voor dat ronde gat een gasbrander plaatsen en een manometer op de stoomketel monteren!

    Groeten
    fanaat Sjef.
     
  18. Strirling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    een stukje aluminium gescoord en wat aangevangen met het maken van een zuiltje. Geen idee wat voor alu het is. Het voetje laat ik zo, vind ik wel geinig, de rest wordt conform de Fancy
    Moet het alleen nog wel gladder en mooier afgewerkt zien te krijgen.
    Wat gaat er niet goed?

    [​IMG]

    [​IMG]

    heb dit gedaan met de "voorbeeld-beitel" die ik van GEA gekregen heb. Omdat ik die niet wil ruïneren, zelf aan het slijpen gegaan..... zoek de verschillen :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgens mij is het 1 op 1 dus moet het net zo goed gaan als met die van GEA. Dat is iets voor morgen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Die heb je dan hééééél mooi geslepen man. Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.
    Die Baldy lijkt me wel heel leuk , daar deze gestuurd word door de krukas als ik me niet vergis.

    Gr. Barry
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2014
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    Wat voor stirling zou je willen maken ?

    een LTD (Low Temperature Difference) of een "heet" model.

    Ik heb namelijk afgelopen jaar 2 LTD`s gemaakt met een minimum aan onderdelen, waarbij het draaiwerk zeer weinig is.

    de eerste loopt op een waxine lichtje of op kokend water, de 2de is al beter en loopt 50 minuten op een kopje heet water dat net van de kook af is.

    videotje van de eerste:
    C2AMYr8oX2Y[/media] hot air Stirling engine - YouTube

    Ik gebruik nu cilinders van glas in combinatie met een PVC zuigertje, werkt prima.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina