Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@Baggeraar: ga de video nog eens een paar keer goed bekijken. Vooral die met de Meccano is erg leerzaam alhoewel ik nog niet alles helemaal door heb.

@ Remco: Dank voor het aanbod. Gisteren van een clublid een stuk rond staal gekregen. Helaas door mijn eigenwijzigheid de door GEA gemaakte voorbeeldbeitel (staalpunt) geruïneerd :( maar GEA heeft al aangeboden een nieuwe te maken :D en op te sturen.

Hoe dat kwam? Het GEA-beiteltje draait op een of andere manier toch wat "lekkerder" dan de door mij nagemaakte (moet eens kijken wat ik dan toch blijkbaar niet helemaal goed gedaan heb) en toen wilde iets niet met messing en heb ik de beitel omgedraaid naar de staalpunt...... en toen 'hap'.... en pang en puntje eraf en balen.
    Het is dubbeldom omdat GEA nog specifiek gezegd had: 'alleen voor staal'.

@ Barry: ben al bezig met de cilinder voordat ik je posting las, wordt dus niet van aluminium. Ik wil nog één werkstuk maken en dit ongepolijst laten, omdat ik nu een goede beitel heb (dank aan GEA) en ook eens wil kijken hoe ik het nu zo mooi mogelijk kan maken, zonder polijsten. Het alu gedraaid met spiritus, en op de laagste snelheid, het messing droog met de langsautomaat.

Ik overweeg of ik een halve bol kan gaan maken als zuiger, zodat ik de cilinder vast kan maken aan de steun en deze niet oscilleert; moet dan wel de luchtaanvoer maken zoals bij de Baldy;. Wil dan de luchtaanvoer via het voetstuk maken maar ik weet niet of mij dat gaat lukken omdat ik dan een gleuf moet gaan maken in het krukasje. (Dat zal wel wat worden voor het volgende project, niet teveel in één keer :p)

Nu eerst kijken of ik de doorvoer van de krukas met kogellagertjes kan uitvoeren.

Ik hou mij een beetje aan de tekening qua opzet en opbouw, de maatvoering is al de bietenbrug op ;)

Mocht het niet gaan lukken, kan ik altijd nog een nieuwe steun draaien.

Ben benieuwd of dat wat ik in mijn hoofd heb, gaat werken

Maar eerst heb ik dit gedaan, een plat kantje aan iets ronds gemaakt. Het zal jullie wellicht een gruwel zijn, maar ik wist geen andere manier. (ik heb nog geen frees omdat ik nog aan het nadenken ben over een losse frees of gaan frezen op de draaibank.)

De steun ergens ingeklemd en dan vervolgens met hulpstukjes de hoeveelheid af te nemen materiaal van het te vlakken stuk bepaald

Het is over het gehele stukje vlak

en zo zou het dan aan elkaar komen te zitten, met dezelfde hoek in de cilinder als in de steun (op het oog gedaan)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Peter,
    Als je overweegt om de draaibank te voorzien van een freeshulpstuk is het boekje
    milling operations in the lathe uit de workshop practice series isbn 978-0-85242-840-5 aan te raden leesvoer.
    Heb het zelf voor weinig gekocht op ebay.co.uk
    Milling Operations in the Lathe by Tubal Cain (Paperback, 1998) 0852428405 | eBay
    Voor die nog geen 9 euro incl verzending kan je je daar geen buil aan vallen .

Wat betreft je beiteltjes, is het misschien het overwegen waard om te kijken naar een basis setje beitelhouders met hardmetalen beitelplaatjes.
    HBM heeft die setjes maar op Marktplaats bied ook iemand deze regelmatig aan .
    Dit zijn setjes waarvan de beitelhouders allemaal de zelfde beitelplaatjes gebruiken.
    De losse plaatje kosten ca 3 euro per stuk en zijn aan 4 zijde te gebruiken.
    Klinkt misschien kostbaar 3 euro per plaatje maar die dingen gaan behoorlijk lang mee.

Remco

3. Rutten

Rutten

Lid geworden:
    6 apr 2006
    Even reageren op het advies om wisselplaatjes (beitelplaatjes) te gebruiken.
    In het begin maakte ik gebruik van toolbits en probeerde zelf mijn beitels te slijpen.
    Dit gaf geen goed resultaat. Daarom besloten om wisselplaatjes aan te schaffen.
    Mijn ervaring is niet zo positief. heb ze gebruikt voor messing, brons, aluminium en staal.
    Resultaat was dat het werkstuk er niet zo glad uitkomt. Maakte geen gebruik van smeermiddelen.
    Heb me laten vertellen dat de wisselplaten meer kracht nodig hebben om door het materiaal te komen. Ik maak gebruik van een goedkope HBM bank. Deze kan die grote krachten niet aan.
    Daarna ben ik mijn beitels weer gaan slijpen. Info opgezocht op het net. En nu lukt het om mijn beitels zelf te slijpen.
    Met gevolg dat de resultaten goed zijn. Overigens gebruik ik nauwelijks nog smeermiddelen.
    Enkel als ik aluminium ga afsteken dan gebruik ik spiritus.

Groet,

Timo.

4. Luitjes,

@Remco: over beitels ben ik eruit; vanaf nu slijp ik deze zelf! Ik heb een werkelijk perfect voorbeeld van GEA gekregen en het is mijn eigen dommigheid dat deze (aan één kant) stuk is gegaan. Leermomentje geweest maar dat overkomt mij niet weer :cool:.

Ook heeft GEA even een set snelwisselhouders voor mij gemaakt, afgestemd op 6x6 en 8x8 beitels.
    Dat bij elkaar opgeteld, ga ik qua beitelaanpak voor de "Timo-aanpak";).

Wat ik nog wel eens zou willen, is een goede afbeelding zien van een goed werkende afsteekbeitel, voor zowel brons, alu etc. alsook één voor staal. Ik vind het afsteken tot nu toe een hoop gedoe, wat volgens mij toch een stuk eenvoudiger kan/moet kunnen.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2014
  5. longhenk

longhenk

Lid geworden:
    5 nov 2006
    peter,
    hier ook aan het tobben geweest met afsteken
    wat een gedoe widia beitels breken af of het kachel hout is
    werk zelf op een bedrijf wat metaal verwerkt daar aardig advies gehad maar nog steeds niet gelukt .juiste vrijloop hoek scherp, boven het hard onder het hard maakt allemaal niks uit
    lijkt dat m'n werkstuk op de beitel klimt zou inhouden dat er speling op support zit heb ik niet kunnen meten
    zal eens gaan proberen met veel toeren te steken en ook smeren misschien helpt het
    veel suc6 Henk

6. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Afsteken op een lichte draaibank zoals een myford gaat enkel goed als je het aan de achterkant van je werkstuk doet.
    Op die manier "hapt" de beitel niet in het metaal maar gaat naar boven en "scharniert" eigenlijk weg .
    Hier staat een zelfgemaakte achterbeitel die ook nog draaibaar is zodat een tweede beitel dienst kan doen. In dit geval eentje om af te schuinen.
    Handig is wel als je een lange slede hebt , anders staat de suport steeds in de weg.
    Dirk

7. Striling: heert, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@ Gea: afstreken aan de achterkant, dat begrijp ik. De rest zie ik nog niet goed voor mij, o.a. met wat je bedoelt met "wegschanieren".

Zie ik het nu goed maar zit de holte die voor het afbreken van de spaanders zorgt (ben het woord even kwijt) nu naar onderen? Anders gezegd, de beitel op zijn kop?

Wil je eens een foto maken van hoe dat dan tegen het werkstuk aankomt?

8. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

9. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Peter
    De beitel staat inderdaad met de snijkant naar beneden.
    Het "scharnieren"moet je niet letterlijk nemen, het is meer plooien van de beitel en speling van de slede.
    Probeer je voor te stellen wat er gebeurt als de beitel aan de voorkant staat en je begint met afsteken. Wanneer de beitel iets meer weerstand krijgt "scharniert" en plooit hij naar beneden maar ook dus iets verder in het werkstuk. Gevolg: nog meer weerstand en nog meer naar beneden in het werkstuk. Van happen van een beitel moet ik u niets meer leren zeker?
    Wanneer de beitel aan de achterkant staat en de weerstand neemt toe dan plooit en scharniert hij naar boven en weg van het werkstuk.
    Daardoor neemt de weerstand af.Duidelijk?

Dirk

10. longhenk

longhenk

Lid geworden:
    5 nov 2006
    hier geheel duidelijk

kan alleen niet mn beitel houder naar achter zetten
    heb hier 2 bankjes staan die beide te klein zijn
    heb ook geprobeerd om ruimte te geven door steeds naar links en naar rechts te gaan met de beitel .geen goed plan
    had ook nog het idee dat het toeren tal wat omhoog moest en dan rustig steken
    dit moet ik nog proberen

we proberen verder

11. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Het hoeft niet aan de achterkant,probeer eens aan de voorkant met de beitel ondersteboven.Uiteraard de bank linksom laten draaien.
    Met een snelwisselhouder zal je waarschijnlijk de beitel niet hoog genoeg kunnen plaatsen, dus bevestigen op het "oude" systeem met veel vulplaatjes.
    Probeer het een keer zou ik zeggen.
    Voor kleine banken de beitel niet breder dan 1,5 -2 mm en toch voldoende vrijloop slijpen !!

Dirk

12. @ GEA:
    * Met "linksom draaien van de bank" bedoel je dat de klauwplaat naar je toe draait?

Ik vraag dat omdat ik in een boekje tegengekomen ben dat je de draairichting bekijk, gezien vanaf de achterkant van de bank richting spinole. En dan is "jouw linksom" dus dat de klauwplaat van je af draait, gezien vanaf "staande voor je werkstuk." Ik ben nu wat verwarring :rolleyes:

* dank voor de andere tips :)

13. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    De bank moet "achteruit" draaien , het tegenovergestelde van hoe je normaal draait

Groeten Jef

14. Luitjes,

zo deed ik het tot gisteren, voordat ik las/wist over afsteken. Kijk maar goed want dit is de laatste foto over hoe het dus niet moet.:cool:

eerst maar eens een afsnijbeitel gaan fabriceren ;)

even 'op het oog' kijken of het wel gaat passen, dat wat ik in mijn hoofd heb

ik heb de indruk dat ik aardig uitkom .....

vanmiddag voorzichtig wat gaatjes geboord, eerst door de steun nadat ik exact het midden bepaald had, daarna het gat overgenomen op de cilinder en daar voorgeboord met 2,8 mm en toen 3mm schroefdraad getapt (slechts een paar gangen omdat ik niet veel vlees heb en zo in de zuigerruimte boor) en zo moet het dan gaan worden. Van het messing moet nog een stuk af, maar eerst snijbeitel maken

15. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Peter
    Ik zie dat ge afsteekt met een hardmetaal beitel. :( Ni goe ,ni goe ....

Dirk

16. Een toolbit gaan verslijpen tot snijbeitel? Ik zal morgen wat foto's plaatsen van toolbits die ik heb.

17. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Er bestaan ook afsteekbeitels met toolbits die je dan nog naar specifieke toepassingen kan slijpen indien nodig

Groeten Jef

18. longhenk

longhenk

Lid geworden:
    5 nov 2006
    dirk ga het zeker eens proberen
    heb ook de bovenstaande houders misschien dat deze makkelijk op de kop kunnen
    heb inderdaad de dunne afsteek beitels
    1 a 2 mm en van mm of 3 voor de 50 cm bank
    het zal toch eens lukken hoor
    bedankt voor de info

19. Stirling en volgende

Luitjes,

omdat ik vond dat er teveel speling op de schroef(as) zat, mij bedacht om een roodkoperen lagerbusje te maken. Toevallig had ik een stukje buis liggen met exact de binnendiameter van mijn schroef(as) :D

Eerst getracht om een stukje buis van 5 mm af t draaien naar de maat van het al bestaande gat. Dat ging goed totdat ..... het stukje vanzelf uit de klauw kwam omdat het afbrak annex loskwam van de rest van het buisje :confused:. Waarschijnlijk dan toch te weinig vlees in combinatie met het niet echt sterk zijn van het roodkoper materiaal.

Ik vond het draairesultaat ook niet mooi. Net of er een hele fijne schroefdraad op zat.
    Vraag: is de beitel dan niet scherp meer? Of moet je roodkoper met wat smeren tijdens draaien?:confused:

Toen maar het gat groter gemaakt. Ondanks dat ik een 5 mm boor gebruikt heb, was het buisje een fractie dikker :rolleyes:. Een haar afgedraaid (niet mooi, schroefdraad-achtig) maar het paste toen wel.

De speling is nu helemaal weg :D

.... wordt vervolgd ....

20. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Koper is niet ideaal als lager , liever brons of messing.
    Met je beitel is niets mis , koper is heel moeilijk te bewerken, het is zacht maar taai.
    Het snijgereedschap dat je hiervoor nodig hebt moet vlijmscherp zijn en anders geslepen dan voor messing en brons. Vrijloop ongeveer hetzelfde maar spaanhoek moet veel kleiner.
    Zulk een buisje afdraaien lukt enkel als je er een staafje metaal binnen insteekt en dan in de drieklauw opspant. Steunen met de centerpunt in de losse kop is gewenst.
    Dirk

Deel Deze Pagina