Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. Luitjes,

Na eerst met wat overmaat - dank voor de tip Jef - ingespannen te hebben, gaat het afsteken gaat ook steeds beter

ik draai dan 'van mij af'

de laatste foto is de passing van de rozet met de pilaar. Later komt hier nog een gat en schroefdraad in, moet nog om draadeind en ik weet niet of men 4 of 5 mm heeft vandaar dat ik er even mee gewacht heb.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    :confused:

En werkt dat?

Je werkstuk tilt nu wel je beitel en je support op als je spanen gaat afnemen.

Dat geeft gerammel.

3. @ Baggeraar: ja dat werkt prima. Voordeel is dat je werkstuk niet in de beitel hapt en dan beschadigt. Ik doe heel rustig aan en merk niets van optillen o.i.d.

4. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Peter is er een (speciale) reden waarom je de afsteekbeitel tegenover gesteld gebruikt ? Normaal zit de langste zijde eigenlijk boven i.v.m. de snij of spaanhoek :yes:
    Op goede hoogte zou hij dan echt niet moeten/mogen happen.

Geniet nooit met mate .

Grtz Dunsz.

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Beitel zit ondersteboven omdat klauwplaat "achteruit" draait. (rechtsom ipv linksom)

6. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Afsteken kan lastig zijn.
    De een die roept, heel rustig aan, maar dan loopt je beiteltje eerst het materiaal te aaien tot hij ineens grip krijgt( hapt). een beitel moet wel te vreten hebben zeg maar.
    Van een beetje aaien word het ding alleen maar bot.
    Peter, je hebt het mes wel heel erg ver uit de houder steken, houd het zo kort mogelijk. Een mes is niet echt stevig dus hoe korter hoe minder het ding zal gaan trillen.
    Als je een stukje van een 12 mm rond af moet steken hoeft de beitel niet verder dan 7 mm uit te steken.
    Ik heb de voorzijde van het mes ook iets schuin geslepen.
    En ben met de dwarsvoeding aan het experimenteren gegaan , totdat er tijdens het afsteken een mooi rond krulletje afkwam die ook heel licht verkleurd is.
    Maar in hoeverre dat lukt op en van toepassing is op een lichtere draaibank weet ik niet. Is ook een zaak van uitproberen op een paar stukjes afval materiaal.

7. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Zelf doe ik ook "ondersteboven" afsteken op mijn super 7. Echter heb ik een "rear toolpost" gemaakt vanaf de tekeningen van dit book: Myford Series 7 Manual
    Echt een aanrader!

Je kan dergelijke beitel houders ook kant en klaar kopen maar zelf maken is natuurlijk leuker. Gelijk wat oefening erbij.

Het voordeel van ondersteboven afsteken is dat je spanen er gelijk uitvallen. en dus niet langs de beitel en het vlak gaan. Hierdoor krijg je een gladder resultaat.

het voordeel van een "rear toolpost" is dat je het slede op de juiste manier belast. Als je ondersteboven afsteekt op de reguliere beitel houder heb je kans, zoals baggeraar al aangaf, dat je de slede optilt van het bed. Al je goed kijkt naar de Myford slede zie je dat er aan de voorzijde (kant waar de gebruiker staat) geen strip zit om de slede op het bed te houden. Deze zit wel aan de achterzijde van de slede.

Op de foto zie je ook nog een klein zwart hendeltje op de slede. Normaal zit hier de bout om de slede te vergrendelen. Als kitje besteld bij Hemingway.
    Ook leuk om te maken. Ook een aanrader. Is echt super handig.

Mark

8. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Om het een beetje uit te leggen,

afsteken is voor een "hobby" draaibank een flinke klus.
    zoals boven al gezegd is, eerst aait de beitel en vervolgens kan deze happen en alles buigt naar beneden.
    Kleinere draaibanken (ook die van mij) zijn natuurlijk niet zo waar en stabiel als een industrie machine.
    Alles is kleiner (zwakker) en neigt dus eerder naar beweging.

Als de beitel omgekeerd zit, en spil achteruit draait zijn alle krachten naar boven gericht, mocht de beitel happen dan is dat, zoals ze ook in de boeken en op andere fora schrijven, minder belastend voor de bank en het snij gereedschap.

Het heeft er minder mee te maken, maar CNC draaibanken hebben de steekbeitel ook omgekeerd in de turret zitten, maar dat heeft meer te maken met de positie van de turret en een goede spaan afvoer.

Ik ga zo`n tooltje ook eens maken, is wel handig, de beitel aan "de andere kant".
    Maar eerst herstellen van een flinke Hernia..... :(
    Is mijn hobby hok net af, mag ik niets meer tillen voor de komende 3 maanden....

Succes met de bouw, gaat steeds beter zo te zien !!

9. @ Mark:
    - voor het maken van een beitelhouder, daar heb je een frees voor nodig, toch?
    - waar kun je dit kant en klaar kopen?

Dat onderdeel met/voor de spantanghouder, heb je dat ook zelf gemaakt (met de schroefdraad 1 1/8 12 TPI) of gekocht? Indien het laatste, waar?

10. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Ik heb hem gemaakt op de draaibank met een de verticale tafel. Toen had ik mijn freesbankje nog niet.

Kant en klaar heb je een paar keuzes.
    Uit Engeland:
    myford.co.uk "Orgineel" Myford (Orgineel Nottingham Myford bestaat niet meer.)

rdgtools.co.uk Deze site heeft de boel overgenomen bij het stoppen van de Myford fabriek met daarbij ook eerder genoemde site myford.co.uk. Echter is rgdtools.co.uk de goedkope chineese broer zal maar zeggen

chronos.ltd.uk Chineese kwaliteit namaak. Net als RGDtools

Er zijn er nog meer maar daar heb ik geen ervaring mee.

In Nederland heb je myfordsolutions.nl Verkoopt exact hetzelfde als myford.co.uk maar dan duurder. zelfs na verzending.
    Maar ja wel Nederlands.

Verzending uit Engeland gaat prima. Kosten zijn vaak zo goed als gelijk als een pakket met postnl

Ja die spangtang houder is ook erg fijn in gebruik.

Ik heb hem vandaan bij myford.co.uk echter staat doe juiste (ER25-small bore) er niet meer tussen op dit moment. Misschien kan je de winkel even mailen.

anders staat hij ook te koop bij myford solutions. Maar ik weet niet of die daar op voorraad heeft anders besteld hij hem ook via myford.co.uk

Voor mijn freesbank heb ik zelf een ER25 spangtanghouder gemaakt.
    Deze is perfect gelukt. Binnen 0,01mm tolleranties.
    Ik denk dat als ik er weer eentje nodig hebt voor een Myford. Ik er zelf eentje maak.

Mark

11. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Mark,
    Is de spindelnose van een myford ML7 recht of is het een MC opname.
    Remco

12. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    MC2. Kan natuurlijk ook een MC2 spangtanghouder kopen maar moet je wel een trekstang fabriceren.

Het voordeel van het het model wat er bij mij opzit is dat die uit 2 onderdelen bestaat. Het eerst deel wat op de spindel zit en waar het schroefdraad in zit.
    Dit gedeelte draai je bij eerste gebruik er als eerst op. Dit gedeelte moet nog op de eind maat gedraaid worden. Hierna bout je het voorste deel erop waardoor die gegarandeerd geen run-out heeft.

Mark

13. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Mark,
    Bedankt, Een trekstang stelt niet zo veel voor natuurlijk, busje met opstaand randje maken wat aan de achterkant in de spil past en een stuk draadeind.
    Heb zo zelf voor mijn bank een verloop gemaakt van de MC opname in de kop naar iso 40 opname en trek de toolholders zo vast als een huis met een stukje draadeind.

Remco

14. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Oke' , heel duidelijke uitleg :thumbsup:. Ga ik ook proberen bij de volgende afsteek klus :yes:

Geniet nooit met mate.

Grtz. Dunsz.

15. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Klopt. Ik heb er ook een trekstang gemaakt voor een HBM frees met mc2 opname (wat een waardeloze frees was dat overigens)

Zelf ben ik meer fan van directe opname. Dus het systeem wat er bij my op zit. Blijft ook met draad op de spil mooi beschermd. Maar ook daar kan je weer andere foefjes voor toepassen. Bijvoorbeeld een catchplate er op schroeven.

Er zijn vele wegen....

Ik moet zeggen, mijn spantang houder zit er minstens zo vaak op als mijn drieklauw. Zeker voor het modelbouw werk is het super handig. Kleine maatjes rondstaf, zilverstaal. Frezen doe ik niet zo veel meer met mijn myfordje sinds ik een freesbankje heb.

Mark

16. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Nog een belangrijk nadeel van een trekstang : je kan geen lange stukken opspannen.
    Tenzij het een holle is natuurlijk.
    Dirk

17. Luitjes,

Wat is een trekstang?

Is het zinvol (nuttig) om voor langere dan .... cm stukken, één van deze hulpstukken toe te passen?
    En hoe werkt dat dan?

18. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Achter in een morse Conus freeshouder zit een schroefdraad,
    Daar daar gaat een stang ( stuk draadeind) in die dan aan de achterkant van de kop word vastgezet zodat de MC freeshouder word vast getrokken. dat is een trekstang,
    Bovenste foto is een vaste bril , stel je moet het uiteinde van een wat langere as bewerken, dan kan je het tegencenter niet gebruiken, foto van mijn oude draaibank met de bril in gebruik [​IMG]
    Nadeel van deze bril is dat de raakvlakken vast zijn, Je beschadigd dus altijd je materiaal iets.
    Dat maakt niet uit zolang je de bewerking waar de de bril bij nodig bent maar als eerste doet,
    De tweede foto is een meelopende bril, Deze zet je op je support, en ondersteund het werkstuk zo ongeveer ter hoogte van de beitel, dan kan je dus je tegencenter gebruiken en de meelopende bril ter extra ondersteuning bij lang dun spul.

19. @ Remco, had ik die meelopende bril dan moeten gebruiken voor de pilaar van 20 cm?

20. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Dat was dan in ieder geval een stukje gladder geworden, maar wat heb je wel nog niet meer voor mooi speelgoed bij je myford, ding is echt meer dan compleet lijkt wel.

Deel Deze Pagina