Stoom zeesleper Ebro II

De bijlage was geen fout, daar het ook een stukje geschiedenis van je schip is.
Zoals gisteren avond beloofd, kom ik terug op je plan voor het doorsnijden.
De doorsnijding in het bovendek, is voor mij een mooie oplossing.
Dit geldt niet met de doorsnijding in de opbouw.
Door de zaagsnede zakt het geheel b.v. 1mm, waardoor het bovendek verdiept komt te liggen.
Mijn voorstel is om de doorsnijding te maken in het hoofddek.
De onderlinge afstand van de beide dekken blijft nu gelijk.

20210213_194621.jpg

Verder, door de bredere opening kan je de ketel beter kwijt.
Het dek zou ik uitsnijden tot aan het vooronder.
De ruimte is nu bereikbaar voor het plaatsen van een gas- of watervoorraadtankje.
Na het optisch dichtmaken van de kluisgaten heb je een hoger vrijboord.
Overigens, wat @k-k schrijft, bij een stoomschip krijg je altijd water in het schip, al was het maar het condenswater.

Aangaande de ketel, hiermee zou ik nog even wachten.
Kijk eerst hoe groot en breed je de uitneembare machinevloer kan maken, plaats hierop de machine, denk aan de uitstekende lengte van de brander, en kijk dan hoeveel ruimte er over is.
Een probleem is, dat de plaats van de schoorsteen reeds bepaald is.
Dit beperkt de keuze van een ketel.
Stuart geeft een advies voor een ketel voor een D10, maar jij hebt een dubbele D10, ergo een dubbel stoomverbruik.
Zie: Stuart HB6 Boiler (stuartmodels.com)
Er zijn meerdere mogelijkheden voor een goede ketel, ook met een aangenamer prijskaartje
Groet, Henk
 
Stuart geeft een advies voor een ketel voor een D10, maar jij hebt een dubbele D10, ergo een dubbel stoomverbruik.
Hallo Henk,
D10 staat voor Double10, dat is de tweecilinder versie van de 10V.
Een dubbele D10 zou een 4-cilinder worden :)

Het liefste zou ik zelf een ketel bouwen, maar ik heb daar bijne geen ervaring mee.
En ik moet nog kijken waar het basismateriaal (koper buis etc) gekocht kan worden.
En ik heb alleen een propaanbrander. Die wordt misschien niet heet genoeg.

"Origineel" hoort er een schotse ketel in, met een dubbele vuurgang.
Maar dat lijkt me niet eenvoudig om na te bouwen en er zal een ventilator bij ingebouwd moeten worden om hem op gang te krijgen, denk ik.
Zelf dacht ik aan zo'n Yarrow-ketel met één stoomdrum (ø54mm?) bovenin en twee stoomdrums (ø33mm?) onderin en een heleboel tussenpijpen. En dan een mantel er overheen en een afvoerpijp ongeveer in het midden.

Een Yarrow-ketel hoef je waarschijnlijk ook het gas niet in te "blazen", wat hoorbaar is. Ik zou het leuk vinden om iets van het machine-geluid te horen en niet alleen geruis van het gas.
Hoe gaat dat bij jouw schip Henk?
 
Eerst over je D10 stoommachine.
Je hebt gelijk, dus je kan ook uit met een kleinere ketel: Stuart HB4 Boiler (stuartmodels.com)
Maar het blijft een stoomvreter.

Soms lopen modelbouwers voor de muziek uit. Leer eerst zwemmen voordat je je zorgen gaat maken over "reddingszwemmen".
Maak eerst het schip met de mogelijkheid om de bovenbouw af te nemen en de afmeting van de machinevloer bepalen.
Als dit gereed is, dan kan je de plaats, ruimte bepalen voor de ketel.

In mijn Dockyard V staat een door mij op stoomopbrengst uitgerekende Yarrow ketel met staafbranders.
Over hardsolderen van een ketel zou k mij geen zorgen maken.
@willum organiseert vaak genoeg workshops voor onderwijs in de diverse soldeer/lasmogelijkheden.
Hierna gaan we ons zorgen maken over de ketel, qua VO(verwarmend oppervlak) en de bijbehorende stoomopbrengst.

Belangrijk bij stoom is het stap voor stap werken en absoluut niet trachten een stap over te slaan.
Groet Henk, die al ruim 10 jaar bezig is met zijn stoomsleepboot,
 
Kijk eens hier, ik heb dezelfde exercitie gedaan voor het bouwen van een ketel voor een D10
Hallo Crispijn, dat is interessant leesvoer :):)
Heeft de ketel al onder stoom gewerkt?
En heb je de D10 machine al gebouwd?
Vandaag heb ik nog wat leesvoer met de post ontvangen :banana:
(soms moet je jezelf kietelen :):))
Nieuw, nog ingeseald......

20210217_172923.jpg
 
Goed bezig, dat is een mooi boek om te hebben! Ook het Handboek Modelstoomketels is een mooie om te hebben.

Mijn ketel is wel met water afgeperst maar nog niet onder stoom geweest. Na de bouw van de ketel ben ik gestart met de bouw van de romp van de sloep, ik heb nu niet de juiste gereedschappen om de ketel, laat staan de machine te bouwen. Dat is iets voor later. In mijn handtekening vind je het bouwverslag van de ketel, enkele appendages en de romp. Het groeit allemaal gestaag.
 
Het boek Model Stoommachines. Dat is een mooie aanwinst.
Vele stoombouwers zullen jaloers zijn.
Gefeliciteerd, Henk.
 
Het boek Model Stoommachines. Dat is een mooie aanwinst.
Vele stoombouwers zullen jaloers zijn.
Ja, ik was wel verbaasd een ongebruikt exemplaar tegen te komen.....

Met toch wat gemengde gevoelens ben ik vandaag begonnen met het doorzagen van het stuurhutdek......
Dat dek is namelijk dubbel gebogen, dat wil zeggen dat het van links naar rechts licht bol staat, maar van voor naar achter staat het licht hol.
Als ik mij goed herinner heb ik dat 30 jaar geleden gemaakt zonder de boel met stoom te verhitten of iets dergelijks. gewoon droog in vorm geforceerd.
Dus als je het gaat doorzagen, en er zou nog spanning in zitten, dan vervormt de boel weer.
Maar het lijkt goed te gaan. De vorm lijkt er in te blijven.

11.jpg


Als het zo blijft zal er straks niet veel van te zien zijn :):)
 
Vandaag heb ik de hele opbouw losgezaagd.
Op het stuurhuisdek langs de vloerplanken en op het hoofddek op de plaats die Henk adviseerde.
Er ontstaat dan een opening met een breedte van 23cm
 

Bijlagen

  • 13.jpg
    13.jpg
    229,1 KB · Weergaven: 293
  • 14 (2).jpg
    14 (2).jpg
    209,3 KB · Weergaven: 316
  • 14.jpg
    14.jpg
    211,8 KB · Weergaven: 280
Zo heb je ruimte genoeg. 23 cm is maar een halve centimeter minder dan de totale breedte van mijn Maarten.
Het casco van de Ebro ziet er ook van binnen netjes uit.

Groet, Jan.
 
Laatst bewerkt:
De opening is groter, dan ik verwacht had.
Mooi werk, ik kijk uit naar de foto met de terug geplaatste bovenbouw.
Wel een aanvullend advies, plaats de onderdelen van de stoominstallatie op uitneembare vloerdelen.
Een stoominstallatie vraagt constant onderhoud.
Daarnaast is een stoominstallatie nogal kwistig met condensaat en stoomolie.
Zorg voor een goede bescherming van de binnenkant, een goede 2 componenten coating.
Veel succes met de voortgang, groet Henk.
 
Wel een aanvullend advies, plaats de onderdelen van de stoominstallatie op uitneembare vloerdelen.
Een stoominstallatie vraagt constant onderhoud.
Als ik mij goed herinner zijn alle spanten aan de onderzijde op de zelfde lijn.
Dus ik wil eigenlijk één doorgaande bak maken, helemaal van voor naar achter.
Uit staal van 1.5mm dik of uit alu van 2 a 3mm dik.
En dan met een opstaande rand van 1 a 2 cm hoog. Dat niet alle olie en lekwater onderin de boot lekt.
Ik zal voor het vliegwiel van de machine dan wel een onderbakje eraan moeten lassen.
 
Het casco van de Ebro ziet er ook van binnen netjes uit.
Hallo Jan,
De romp is helemaal gemaakt uit berkenmultiplex en berkentriplex.
De spanten met de hand gefiguurzaagd :):).
De beplanking van 4mm dik triplex, stroken van 15 en 10mm breedte.
Alles gelijmd met constructielijm (pur).
Na het schuren en plamuren heb ik een aantal lagen epoxy twee-componentenhars erop gedaan, maar ik weet niet meer hoeveel lagen.
IK denk dat ik straks een dunne mat en nog een paar lagen epoxy erop wil doen, maar ik moet nog uitdokteren wat daar het beste voor gekocht kan worden en waar.
Misschien dat iemand dat hier kan adviseren? Net als de 2-componenten coating die op de binnenkant moet.
Ik houd me aanbevolen.

Jan ik heb met grote belangstelling je topic over de Maarten gelezen :):)
Zeer inspirerend!
Groot vakmanschap met soms simpele middelen en gereedschappen is iets dat ook mij zeer aanspreekt.
De bovenbouw van het schip geheel uit messing geeft wel een zeer realistisch resultaat.
En voor een model met "real-steam" een betere keuze dan mijn houten opbouw, denk ik.
Ik zal heel goed moeten ventileren........ anders wordt het veel te heet.
 
Gister had ik de doorgezaagde bovenbouw op de romp gelijmd.
Met constructielijm, goed gefixeerd en zo spanningsloos mogelijk.
Aan de boegzijde is de verschansing toch iets gaan wijken, ca 5mm, ik denk door de opschuim-kracht van de lijm.
Achterzijde is precies op goede positie gebleven.
Ik ga een paar steunen aan de binnenzijde van de walvisgang maken, voor meer stabiliteit.
De voorste twee heb ik zeer stevig uitgevoerd, om die 5mm terug te trekken. De overige ga ik gewoon uit triplex zagen, dat is sterk genoeg.
Al met al niet ontevreden tot nu toe :)

16.jpg
18.jpg
 
Hallo Peter,
De buitenkant van het casco van de Maarten staat in polyester met glasvezel uit de bouwmarkt. Was dagen werk om weer glad te krijgen.
Ik heb heel lang aan de Maarten gewerkt en aanvankelijk was het de bedoeling ermee te gaan varen. Tijdens de bouw zijn de plannen gewijzigd. Alles is zo gemaakt dat het kan functioneren en dat vind ik voldoende. Toevallig zag ik gisteren op YouTube een video van een model sleepboot die tijdens de vaart iets raakte. Daardoor verschoof de brander en brandde de opbouw af. Ik hoop je hiermee niet te ontmoedigen en wens je veel succes met de verdere bouw.
( Ik had hier eerst foutief Henk boven gezet. Sorry voor de overlast )
Groet, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig zag ik gisteren op YouTube een video van een model sleepboot die tijdens de vaart iets raakte. Daardoor verschoof de brander en brandde de opbouw af.
Echt vuur aan boord van een modelschip is natuurlijk altijd een risico.
Maar de meeste modelstoomschepen die ik zie zijn gewoon van hout.
Wel heb ik ooit een modelstoomboot zien varen die lek raakte en begon te zinken.
Maar door de druk in de ketel bleef hij nog een stukje door varen, onder water.........
De eigenaar bleef er rustig onder en noemde het de eerste stoom-aangedreven onderzeeër :rofl::rofl:
 
Vandaag even de bovenbouw weer teruggeplaatst.
Het knelt hier en daar nog een beetje maar het past allemaal vrij goed en strak gelukkig.

19.jpg


Sommige fotos willen liever platliggen.... :):)
 
Back
Top