Stoompomp
In Memoriam
De bijlage was geen fout, daar het ook een stukje geschiedenis van je schip is.
Zoals gisteren avond beloofd, kom ik terug op je plan voor het doorsnijden.
De doorsnijding in het bovendek, is voor mij een mooie oplossing.
Dit geldt niet met de doorsnijding in de opbouw.
Door de zaagsnede zakt het geheel b.v. 1mm, waardoor het bovendek verdiept komt te liggen.
Mijn voorstel is om de doorsnijding te maken in het hoofddek.
De onderlinge afstand van de beide dekken blijft nu gelijk.
Verder, door de bredere opening kan je de ketel beter kwijt.
Het dek zou ik uitsnijden tot aan het vooronder.
De ruimte is nu bereikbaar voor het plaatsen van een gas- of watervoorraadtankje.
Na het optisch dichtmaken van de kluisgaten heb je een hoger vrijboord.
Overigens, wat @k-k schrijft, bij een stoomschip krijg je altijd water in het schip, al was het maar het condenswater.
Aangaande de ketel, hiermee zou ik nog even wachten.
Kijk eerst hoe groot en breed je de uitneembare machinevloer kan maken, plaats hierop de machine, denk aan de uitstekende lengte van de brander, en kijk dan hoeveel ruimte er over is.
Een probleem is, dat de plaats van de schoorsteen reeds bepaald is.
Dit beperkt de keuze van een ketel.
Stuart geeft een advies voor een ketel voor een D10, maar jij hebt een dubbele D10, ergo een dubbel stoomverbruik.
Zie: Stuart HB6 Boiler (stuartmodels.com)
Er zijn meerdere mogelijkheden voor een goede ketel, ook met een aangenamer prijskaartje
Groet, Henk
Zoals gisteren avond beloofd, kom ik terug op je plan voor het doorsnijden.
De doorsnijding in het bovendek, is voor mij een mooie oplossing.
Dit geldt niet met de doorsnijding in de opbouw.
Door de zaagsnede zakt het geheel b.v. 1mm, waardoor het bovendek verdiept komt te liggen.
Mijn voorstel is om de doorsnijding te maken in het hoofddek.
De onderlinge afstand van de beide dekken blijft nu gelijk.
Verder, door de bredere opening kan je de ketel beter kwijt.
Het dek zou ik uitsnijden tot aan het vooronder.
De ruimte is nu bereikbaar voor het plaatsen van een gas- of watervoorraadtankje.
Na het optisch dichtmaken van de kluisgaten heb je een hoger vrijboord.
Overigens, wat @k-k schrijft, bij een stoomschip krijg je altijd water in het schip, al was het maar het condenswater.
Aangaande de ketel, hiermee zou ik nog even wachten.
Kijk eerst hoe groot en breed je de uitneembare machinevloer kan maken, plaats hierop de machine, denk aan de uitstekende lengte van de brander, en kijk dan hoeveel ruimte er over is.
Een probleem is, dat de plaats van de schoorsteen reeds bepaald is.
Dit beperkt de keuze van een ketel.
Stuart geeft een advies voor een ketel voor een D10, maar jij hebt een dubbele D10, ergo een dubbel stoomverbruik.
Zie: Stuart HB6 Boiler (stuartmodels.com)
Er zijn meerdere mogelijkheden voor een goede ketel, ook met een aangenamer prijskaartje
Groet, Henk