Heb al wel heel kleine onderdelen gemaakt ,asjes van 3mm e.d En ik gebruik de machine zelden ,vind het mooier om te maken dan gebruiken,als het eenmaal werkt vind ik het vaak best
Kijk, een begin is er al. Bij mij is het zo gegaan, hoe meer ik achter de draaibank stond (zat, klein bankje) hoe leuker ik het begon te vinden. Tuurlijk zijn kraan spindels van rond 2 met M2 draad klein, en priegelig, maar toen ik doorhad hoe makkelijk je een afsluitertje maakt heb ik er meteen een paar gemaakt. Ook een peilglas armatuur, 1ste gekocht, maar daarna de gekochte gekopieerd en iets groter gemaakt. En zo steeds verder, een terugslag klep is het eenvoudigst, en ook die heb ik zelf doorontwikkeld, want ik kreeg de zitting nooit goed dicht met de kogel. Maar vooral nu door blijven gaan, die ketel moet een keer stoom gaan maken.
Misschien een stomme vraag, maar hoe ga je de appendages monteren ? Er zit nog geen gat in de ketel, je moet er dus nog mee aan/in solderen. Vraag 2, het peilglas, hoe ga je dat plaatsen ? meestal zit dit op de kopse kant van de ketel, maar daar is hier geen plaats voor. En je beplating is mooi, maar zit wel in de weg voor een terugslagklep (vaak in de lengte hartlijn van de ketel geplaatst), en de onderste aansluiting van een eventueel peilglas (dan moet een verlengstuk door de beplating heen). Maak je nog een stoomdom ? want daar zouden de veiliheidsklep en de manometer aansluiting mooi in kunnen komen.
Goede vragen haha,ik ben er nog niet over uit waar ik ze zal plaatsen, het peilglas komt inderdaad door de beplating,en de rest bovenop, Wat versta je onder een terugslag klep ? Manometer gaat ook door de beplating, wil alles op mijn dooie gemak bekijken , want ik ken mijzelf ,alles wat ik maak staat me de eerste keer niet aan ,blijf dan aan het veranderen
Dit is een terugslag klep Het water blijft in de ketel, maar je kunt via de handpomp water de ketel inpompen. De terugslagklep houd het water tegen dat in de ketel zit. Wil je dan de manometer en het peilglas aan de kopse kant gaan plaatsen ? Zowiezo zou ik de manometeraansluiting bovenop de ketel doen. Hoe minder aansluitingen door beplating heen hoe makkelijker het is.
De manometer,veiligheidsventiel,kraantje voor de stoom allemaal aan de bovenkant,peilglas aan de zijkant. Vulopening voor handpomp ook boven op ???????, maar komt het dan niet in de hete stoom ?
Er bestaat zo iets als "top feed" waarbij de terugslagklep via een bovenaansluiting op de ketel is geplaatst. Echter is dit meer voor locomotieven. En, het is inderdaad niet zo handig om koud water op hetzelfde punt in de ketel te doen als waar je de stoom vandaan trekt. Als je toch het peilglas aan de zijkant zet, dan kun je daar net zo goed een een aansluiting voor de pomp maken. Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Juki, het rooster waar je vuur later op komt te liggen, kan dat vrij naar beneden vallen, of makkelijk worden uitgenomen ? Als je namelijk vaste brandstof zoals kolen (antraciet) wil gaan stoken dien je wel een rooster te hebben dat snel weggenomen kan worden. Stel je hebt een relatief laag waterpeil in de ketel, en de pomp weigert dan dien je zo snel mogelijk het vuur uit de vuurkist te halen, anders kookt je ketel droog. Bij jouw ontwerp zal het nog wel meevallen, je hebt een droge vuurkist, en het vuur zelf brand niet tegen een ketelwand aan, maar toch, misschien iets om rekening mee te houden.
Nou dat rooster is vastgelast,dat krijg ik er niet meer zo makkelijk uit,en ik zal hem nooit vaak gebruiken,het gaat mij om het maken . En anders schep zand erop
Bedoel je begraven onder het zand met R.I.P erop, of met een theelepel zand in de vuurhaard scheppen?
R.I.P. Rest In Peace of te wel, rust in vrede. In sommige gevallen is het Rest In Pieces of te wel, rust in stukken.
Wie weet een adres voor 1mm zilversoldeer met 40 % zilver ? Modelbouw atelier apeldoorn is er pas eind november weer