Betrouwbare firma inderdaad Alleen de dhl niet,al 2 keer een uur zitten wachten ,en ook nog durven zeggen "we hebben u gemist !!!!!
Tot welke hoogte moet de ketel met water worden gevuld ivm de bove ste aansluiting van het peilglas ? Mag die in het stoomgedeelte komen ?
Beste Juki, Omdat je de ketel helemaal zelf bedenkt zonder enige richtlijnen aan te houden, mag je dit allemaal zelf weten. Normaal zit deze bovenste aansluiting van het peilglas inderdaad in het stoomgedeelte. Het is gebruikelijk dat hierbij rekening wordt gehouden met de stoomruimte, hemelsteunen en steunbouten. Je ziet vaak bij live-steam machines dat de mensen met te hoog waterpeil werken e.e.a. onder het mom van: dan heb ik in ieder geval genoeg water bij me. Als de ketel lekker op druk is en de locomotief is 10 mtr onderweg zakt de druk weg en is het weer even over. Je heb dus een zeker volume van stoomruimte nodig. succes groet René
Nee, Een blazer, of blower is een nozzle met een pakweg 0,5 - 0,7mm doorlaat. Deze zit met een eigen stoomleiding en afsluiter in de rookkast, en blaast omhoog in de schoorsteen. Waarom? Je start de ketel op met houtskool waarschijnlijk? Dan moet je een afzuig ventilator op de schoorsteen zetten om "trek" te genereren. Zodra er 0,5 bar aan stoomdruk in de ketel is kan de elektrische ventilator er af en open je de blazer. Deze neemt nu de rol van de ventilator over, maar wel zeer effectief als de blazer op de juiste plek zit. Het is echt een aanjager voor het vuur waarmee je de vonken door de vlampijpen kunt trekken. Met de blazer regel je de stoomdruk in de ketel. Zakt de druk, dan gloeit het vuur minder, dan open je de blazer, het vuur gaat feller gloeien, meer hitte, druk loopt op. Nader je de maximale druk, blazer dicht. Het vuur gloeit nog na druk blijft even stabiel en dan begint het spelletje van voor af aan. De uitlaat stoom van de machine gaat naar een aparte nozzle, dit noemen we de "exhaustor". De opening hier van is groter, 3, 4mm waarschijnlijk. Als de stoommachine goed draait kan deze uitlaat stoom de rol van de blazer overnemen. Maar een ketel gestookt op vaste brandstof, hout, houtskool, antraciet heeft een goede blazer of blower nodig. In dit plaatje, de stoomleiding die rechts binnenkomt in de rookkast is de blazer. [ ] Deze blazer is ringvormig met 3 of 4 nozzles. Maar voor jouw ketel is 1 enkele nozzle voldoende.
Welke diameter stoomleidingen word gemiddeld gebruikt om de appendages aan te sluiten ? Ik heb voor de machine 6.35 gebruikt ,maar dat lijkt mij ivm buigen toch aan de dikke kant
Manometer, blazer, 3mm uitwendig koperen leiding is voldoende. Nog even over de peilglas aansluitingen, normaal gesproken proberen we de laagst zichtbare waterstand (dus nog net te zien in het peilglas) zeg maar 1cm boven de vlampijpen te houden. de bovenkant van het peilglas moet met de bovenkant van de stoomruimte in verbinding staan. Je moet enige ruimte hebben waar de stoom zich kan verzamelen. Kijk anders een naar de keteltekening in het handboek modelstoommachines van de stoommachine installatie van van Rooijen. Die installatie met een 1 cilinder en een 2 cilinder machine (Hercules / Neptunus). Die tekeningen heb ik in het begin ook als leidraad gebruikt om diverse appendages etc te maken.
Prima ,want ik ben met die nozzle aan het draaien ,dan weet ik welke diameter.ik het gaatje moet boren
Graag jullie mening over de stoomdom, is die niet wat klein in verhouding tot de rest ? Krijg helaas geen dikker materiaal in mijn draaibank