Heb het !!! Maar welk vloeimiddel gebruiken jullie ? Dit potje met 10 gram bij bengt 17.90 euro !!!!!
Pfffff. Beste juki. Ik zie zo vaak en zo veel vragen van jou voorbij komen.. Het boek modelstoommachines van Oegema en van Dort heb je toch in je bezit? Heb je er ooit iets in gelezen of alleen maar plaatjes gekeken. De meeste antwoorden staan hier echt in hoor. Doe er je voordeel mee.
Beste Juli, Toch moet ik norwin gelijk geven. Het boek, hetzij nu wel al enigszins gedateerd geeft wel antwoorden op veel van je vragen. En met een antwoord zoals je hierboven gaf zal verdere hulp op dit forum niet gegeven worden. Maar, Flux 6, zoals Willum al zei is heel goed bruikbaar.
Dat is geen vloeimiddel !!! Dat is een mengeling van zilver ( 55% ) met een vloeimiddel zodat het een pasta wordt. Zoiets gebruik ik voor héééél fijn werk , dus beetje pasta er op en verwarmen geen zilver toevoegen , meer niet. Eigenlijk heel geschikt voor maken van juwelen .Je moet goed lezen wat er in de tekst staat !! Deze : Flußmittel für Silberlot | Bengs Modellbau (bengs-modellbau.de) had je moeten bestellen. Of ergens anders waar ze vloeimiddel voor zilver hebben natuurlijk. Op het filmpje dat bij de pasta staat voegen ze wat zilver toe , maar dat is normaal niet de bedoeling.
Beste Juki, Vanuit mijn ervaring met het maken van koperen ketels kan ik je vertellen dat wat je nu gemaakt heb er prima uitziet, MAAR .......de werkvolgorde en samenstelling welke je nu aanhoud erg onhandig is. Het samengestelde deel wat je nu in zijn geheel in de ketelromp moet schuiven KAN voor grote problemen zorgen. Je moet straks de ketelfronten per stuks afsolderen MET de al reeds al afgesolderde pijpen............................op moment dat een van de fronten vast zit begin je aan de andere zijde. MIJN ervaring is dat de pijpen dan los komen (trekken los doordat de frontplaat rood gestookt moet worden en de pijpen binnen in de ketel niet op temperatuur komen). De werkvolgorde zou moeten zijn bij dit soort ketels als laatste de frontplaat te solderen met gelijk de losse pijpen. hopelijk valt het voor je mee succes groet Rene
Over loslaten van de pijpen door verhitting en uitzetten klinkt logisch. Ter voorkoming van vervuiling van de soldeer verbindingen aan beide zijden van de schilden, moeten deze ruim ingesmeerd worden met een papje van Flux. Hierdoor wordt voorkomen dat bij loslaten, verschuiven de lasnaad vervuild raakt. Eenmaal vervuild is deze niet meer dicht te krijgen. Ervaring.
Ketel zilver hardsolderen In dit stadium zou ik de ketel staand solderen. De pijpen worden in de buis geschoven. Voor en achterkant gelijk veel ruimte tot aan de rand van de koperen ketelbuis. Ondersteun de pijpenkast tot op de juiste hoogte. Alles wat gesoldeerd moet worden moet metaalblank en vetvrij schoon zijn. Netjes in de flux zetten. Let op, Daar waar flux zit komt zilversoldeer. Je hebt afgeronde fronten. De afronding is een holling waar je stukjes 55% 1mm zilver inlegd. Dek dit zilver zuinig af met flux. Gebruik 1 mm 55% zilver dit smelt eerder dan bijvoorbeeld 1,5 mm of 2 mm. Begin met een passende brander (de vlamgrote) de kopern ketelbuis rondom te verwarmen. Gelijkmatig rondgaan met de vlam. Langzaam is alles warm aan het worden. Nu ga je kruislings de zaak aan elkaar hechten door daar zilver te smelten en aan te vloeien. Dit is je eerste verbinding om alles op haar plek te houden. Volgende stap is twee tegenover elkaar liggende kwarten aan te vloeien. Dan de laatste 2 kwarten om de soldering compleet te maken. Als laatste vloei je met de vlam de complete soldering strak. Evt. geef je nog iets zilver toe waar het mogelijk tekort schiet. Houd steeds een staafje zilver in de hand om het aanvloeien te sturen of aan te vullen. De vlam, Heb je een vlam perslucht-propaan of zuurstof-propaan kun je snel en plaatselijk werken. Gebruik je alleen propaan, dan wordt langzaam alles warm. Warmte blokker, De pijp solderingen kun je beschermen tegen los smelten. Hier zijn warmte blokkers voor, zij absorberen de soldeerhitte. Naast de kant en klaren blokkers kun je het ook met klei doen. Frot alles dat niet mag smelten vol met klei. Over warmte blokkers heb ik een bijdrage geschreven bij "Hardsolderen". Zo dat was een kant, draaien en de volgende kant solderen. Dit is een voorstel hoe je in deze situatie kunt solderen. Hoe jij het doet is aan jou zelf. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik ga mijn best doen ,heb nu de dome gesoldeerd, en dan de fittingen,maar ben er nog niet uit waar ik ze zal plaatsen ,en is beetje lastig vooral voor de waterstand ,want die komen op de bolle kant,en het klopt wat je zegt, ik kan mooi plaatselijk warmstoken, heb pijpje voor pijpje gesoldeerd, en geen enkele liet los
ik kan mooi plaatselijk warmstoken, heb pijpje voor pijpje gesoldeerd, en geen enkele liet los Dat is super, dat is vakwerk Juki. De rest van het soldeerwerk komt ook goed. Ik maak mij daar geen zorgen om. En dat pijlglas kun je ook lang maken. 1,5 cm vanaf de bodem en 1,5 cm van de bovenkant af. Is dan misschien makkelijker om daarvoor aansluitnippels te maken. Inwendige diameter van het glas mag niet te klein zijn anders blijft het water vast kleven aan de buiswanden op een ? bepaalde hoogte. Gaat het ketelwater kleven kun je niet meer aflezen wat de werkelijke waterstand is. Kijk maar, Jij beslist. Veel modelbouwplezier, Willum
Peilglas Loodrecht zou makkelijker zijn. Dan heb je alleen maar rechte boringen. En twee gelijke 90 graden knieen/onderdelen. Foto © w.p. 10-2022 © Locomobiel. Hier op de foto held het peilglas iets achterover. Wel 90 graden op de frontplaat. Hoe jij wil en kan. Willum
Begrijp niet helemaal wat je bedoeld, het ka Bedankt rene Het complete binnenwerk past er mooi strak in ,heb eerst een mal gemaakt om de platen en pijpen op zijn plaats te houden ,beetje lastig omdat de vuurpijlen ook oplopen,maar het is prima gelukt,ik zag er wel tegenop hoor .
Over voorstel peilglas. De laagste stand waarin het ketelwater mag komen is ca. 10mm boven de vlampijpen. Dit ter voorkoming van oververhitting van de vlampijpen respectievelijk schade aan de ketel. Hoog niveau, ca. 10mm vanaf de binnen bovenkant. Het hoog niveau, ketel vol, heb ik aangegeven met een rode lijn. Je ziet nu, dat hoog niveau niet te zien is in het glas. Daarnaast heb je geen rekening gehouden met de montage van het glas. Als voorbeeld een stukje uit een tekening. je ziet, dat het glas door de bovenste aansluiting wordt gestoken en met een wartelmoer met pakking op het glas wordt afgedicht. De dopmoer sluit de doorvoer van het glas af. Door het met een wartelmoer afdichten van het glas, is de bovenkant vrij hoog. Misschien is aansluiten op de stoomdom een optie. Succes met je project. Henk.
Prima henk , Dit was ook globaal op de tekening ,maar nu weet ik de hoogte van de waterstand ,bedankt ,maar moet je die wel kunnen zien op het glas ? Maar goed idee op de stoomdom !!! Moet kunnen want ik heb er 3 gaten met draad ingemaakt