Ik heb nog niets gelast,heb alleen de ring gebogen die als bevestiging van de vuurkast dient,en dat doe ik met de electrode
Ik keek naar de zilvere verkleuring bij de eerste foto. Domme vraag, zou je niet eerst de ketel met vlam pijpen afmaken? Door het opwarmen van de ketel tijdens hardsolderen van de vlam pijpen, zal door het uitzetten van het koper veel spanning komen te staan op de stalen banden. In mijn optiek. Je moet eerst de delen lassen/solderen met de hoogste uitzettingscoëfficiënt en daarna deze met een lagere. Henk
Het is ook de bedoeling dat die ring met perspassing er omheen gaat , ik kan nu de strip er nog omheen buigen ,als alles gesoldeerd is niet meer,dan laten de gesoldeerd delen los
Bericht #141, lassen met electrode, nu perspassing met loslaten van de gesoldeerde delen. Als je de vlam pijpen correct hardgesoldeerd hebt in de schilden, dan kun je doen wat in je in #141 geschreven hebt.
Sorry maar snap niet wat je bedoelt , Ik maak die 2 ringen voor de goede maat ,en dan maak ik de vuurkast en rookkast, die komen er pas op als de ketel klaar is
Bekijk bijlage 501086 Bekijk bijlage 501086 rc Bekijk bijlage 501086 Dit moet het ongeveer worden van 3mm staalplaat Bekijk bijlage 501086 Bekijk bijlage 501086
Toch een paar opmerkingen, het is de bedoeling dat je de rooster kan laten vallen als er iets mis gaat ( b.v.b. een te lage waterstand in de ketel ) zodat het vuur direct verdwijnt en de druk snel daalt. Waarom staat de vuurdeur zo laag ? Nu heb je maar een heel dun laagje kolen , moeilijk in de hand te houden. Eenmaal er ergens een "gat" in valt is er valse trek en dooft het vuur direct. Persoonlijk zou ik de gaten in de rooster ook groter maken , maar dat kan natuurlijk nog altijd. Dirk
Je hebt gelijk,ik ga de deur hogerop zetten , het rooster laat ik zo,dat krijg ik niet meer los ,ik heb het een beetje op eigen inzicht gedaan
Hou de luchtdoorlaat ( de boringen ) op 20% van de totale oppervlakte , de schuine kanten die je gemaakt hebt wel meetellen. Dirk
Het is jammer dat ik dit resultaat nu pas zie.... De ketel die je nu gemaakt hebt is niet echt rendabel, alle verdampingswarmte moet uit de vlampijpen komen. Terwijl het gedeelte van je vuurhaard dat het meeste warmte afgeeft helemaal niets aan de stoomproductie doet. In Australie gebruiken ze veel het "Briggs type" ketel. Hier in Nederland gebruikt een enkeling het. Het voordeel van de Briggs ketel is dat het deel van de vuurhaard dat het meeste warmte afgeeft, recht boven het vuur, dat deze warmte tegen een nat deel van de ketel aan straalt, en dus goed mee doet in de stoomproductie. Maar ja, ik zie dit te laat, hopelijk kan iemand anders iets met deze informatie
Rendabel of niet ,maakt mij niet uit ,vind het maken alleen al mooi,ik heb hem vandaag voor proef in elkaar gezet en hij word gloeiend heet,,ik maak me er niet druk om
Nou, zonder water wordt alles wel loeiheet ja. Maar ik je topic eens bekeken, als de machine een Stuart Twin Launch is dan heb je toch heel wat stoom nodig om deze te laten draaien. En je ketel moet deze stoomhonger stillen. Wat heb je theoretisch nodig: Op dit forum is eerder een Stuart Twin Launch voorbij gekomen en daar is wat aan gerekend. Om een lang verhaal kort te maken, bij 500 omw/min en 3 Bar stoomdruk moet de ketel bijna 50cc per minuut verdampen voor een Twin launch. Je ontworpen ketel zal in de buurt komen van 2 - 2,5cc per 100cm Verwarmd Oppervlak. In het handboek modelstoommachine staat dan de formule: ketelcapaciteit 2,5cm3 per minuut per 100cm2 aan VO 50 / 2,5 X 100cm2 = 2000cm2 aan verwarmd oppervlak nodig. Dat verwarmd oppervlak ga je met deze ketel niet halen, dus zal de machine op een lag toerental zonder vermogen te leveren moeten gaan draaien. Denk je ook na over de voedingspomp ? want die 50cc per minuut is theoretisch, de blazer voor de trek, en her en der wat stoomlekkages (fluit/veiligheidsklep) zal het stoomverbruik, dus waterverbruik doen toenemen. Al dat water moet je wel weer terug pompen in de ketel anders kook je binnen de korte keren droog.