Stoommachine van raderboot Goethe.

Dankjewel Jeroen.
Door in een 2,5 mm stalen asje in de klauwplaat met het 1,2 mm boortje 5 mm diep een gaatje te boren.
Daarna met seconden lijm het boortje erin lijmen.
Grotere maten heb ik eerder gedaan door het boortje met zilver erin te solderen maar dan moet je zorgen dat het snijdend
gedeelte van de boor niet te heet wordt.

20250117 01.jpg

Groet, Jan.

Nu de kolommen naar mijn zin zitten verder gewerkt aan het cilinderfront. Dat is vooral veel kleine gaatjes van 1 en1,2 mm boren en schroefdraad tappen.
Aan beide kanten komen nu nog de klephuizen voor de in en uitlaat.

20250124 02.jpg

Groet, Jan.

Laatst bewerkt:
Vandaag de klephuizen gemaakt, gemonteerd en de machine weer opgebouwd.
Wat van staal is blijft blank en het messing wordt later geverfd in de originele kleuren.
Niet onoverkomelijk maar toch een foutje gemaakt met het schroefdraad tappen voor de draadeinden bij de pakkingbussen.
Ik had het schroefdraad niet door de hele plaat moeten tappen want nu gaan sommige draadeinden meedraaien als ik de moertjes bevestig.
De draadeinden worden dus later erin gelijmd.

20250125 01.jpg

20250125 03.jpg

Groeten, Jan.

Zolang je die moertjes maar terug kunt vinden Jan. Mijn ervaring is dat met het stijgen der jaren het laten vallen steeds beter wordt. En als het RVS is maak je met een magneet ook niets klaar. Wordt weer een heel kunstwerk. Respect hoor! Komt deze ook nog eens onder stoom, of houd je het bij druklucht? Gr. Klaas.

Bedankt Klaas.
Met dit kleine spul heb ik er vaak een oude glazen oven bakplaat onder. Door de opstaande kanten rollen de meeste niet te ver weg.
Voorlopig heb ik nog geen plannen de machine op stoom te laten draaien, bovendien is voor een machine als deze een flinke ketel nodig.
Eerst maar eens afwachten of het lukt de machine zover te krijgen dat hij kan draaien.
Na het bevestigen van de leibanen en de machine weer opbouwen heb ik het voorlopig even gehad met de kleine boutjes.
Nu eerst verder met de krukas.

20250213 03.jpg

Groet, Jan.

Met een flinke ketel bedoelde ik zoiets als bij mijn stoomplant die voor een groot deel is gebouwd naar een tekening uit het "Handboek Model Stoommachines".
De inhoud van deze ketel is ongeveer 1750 cc. Oorspronkelijk was de ketel bedoeld voor de 1 cil. machine maar de stoomproductie was te groot.
Zo is het idee voor deze stoomplant ontstaan. Met de 2 cil. erbij was het probleem opgelost.

19950410 Stoomplant 12.jpg

Groet, Jan.

Back