Stoomsloep in aanbouw, vraagjes..

Zeiler,

dit was ook een korte test opstelling in het filmpje.
Het slangetje zit inderdaad dicht bij de warme kant.

Inmiddels zit er een koperen leiding met zilver aan gesoldeerd.

Even iets anders, Regner, ik heb daar een week geleden een bestelling geplaatst maar verder niets meer gehoord.
Hoe lang duurt het ongeveer voordat je iets van ze hoort en je kunt betalen ?
Bij mij variëerde dat wat, heb een dag of drie meegemaakt, maar ook een dag of tien... Gewoon geduld.
 
heb dinsdag bij hen een manometer besteld , wo uitnodiging tot betalen gehad , en gisteren zat alles in de brievenbus.
 
Ik heb er even een email aan gewaagd zondagavond, gisteren meteen antwoord met betaal gegevens en factuur.
Gistermiddag meteen betaald, nu wachten op de spullen....
 
Zeiler,

dit was ook een korte test opstelling in het filmpje.
Het slangetje zit inderdaad dicht bij de warme kant.

Inmiddels zit er een koperen leiding met zilver aan gesoldeerd.

Even iets anders, Regner, ik heb daar een week geleden een bestelling geplaatst maar verder niets meer gehoord.
Hoe lang duurt het ongeveer voordat je iets van ze hoort en je kunt betalen ?
Ok, goed te horen dat je al op ander spoor zit.
Ging me er vooral om dat we ook de snelle tests zo veilig mogelijk doen!
 
Geduld, John. Regner is geen, ik herhaal: géén malafide webshop.
Ter illustratie: een aantal jaren terug zat een zuiger in mijn stoommachientje vast. Muurvast.
Op advies van Henk Bunte rechtstreeks naar Regner opgestuurd met een briefje erbij wat er aan de hand was.
Bijna twee weken later een envelop met bubbeltjesfolie in de brievenbus: het cylindertje met soepel lopende zuiger.
Een nota erbij met als bedrag onder aan de streep: 0,00 euro.
Ze zijn wellicht niet zo 'communicatief' via de mail, maar ze werken wél.
 
Hmmmm, en toen bleef het stil ...
Nul reactie op m'n mail na betaling.
Nu 1,5 week na bestellen.
Wat Roel al zegt: geduld.

Het is een bedrijf wat ECHT trots is, en goudeerlijk, maar helaas ook hopeloos ouderwets en "handmatig" qua bedrijfsvoering...

Het is nét alsof ze helemaal GEEN computers hebben, en zelfs de e-mail met een briefopener openmaken om te lezen....

Maar het komt écht...

Ik heb er hoopjes klein grut (koperwerk, knelkoppelingen, voedingpomp, gaskraantje, etc etc) besteld, en alles kwam... Altijd.
 
Dit soort berichten geven de mens hoop.
Ik kreeg al het idee dat niet de snelste "webshop" is.
Maar goed, ik wacht af....

Ondertussen eea aan het bewerkstelligen om na ontvangst van de bestelling alles klaar te hebben voor een eerste proefvaart.
 
Hiep Hiep hoera....
De bestelling is binnen.
Maar.... Nu kom ik er achter dat de gasbussen die ik heb staan (Welco propaan/butaan mix) een draad aansluiting hebben die anders is dan de vul adapter van Regner.
Als ik de info van Regner er op na lees moet de gasbus van "Rothenburg" zijn.

Welke gasbussen zijn eventueel ook geschikt om met de Regner vul adapter te werken?
Ik zie dat karwei ze kan leveren alleen niet op voorraad bij mij in de buurt.
 
Ik denk dat het boorgat tbv de tap een beetje aan de kleine kant was.
Ik heb de adapter uit elkaar gehaald en het zeskant deel in de draaibank gezet en er een dun schilletje aan de binnenkant van de draad afgehaald.
Klein beetje vet er aan en nu draait de adapter een stuk beter op mijn gasbussen.
De algemene schroefdraad is 7/16 - 28, deze zit op vrijwel alle gasbussen tbv kamperen en onkruid branders.
Ik heb even gecheckt met een Primus gasbus en de bijbehorende brander en ook daarop wilde de adapter niet makkelijk er op.
Maar nu is het verholpen denk ik zo.

Het eerste gas is in de tank gestroomd en de brander heeft even gebrand.
Nu alles op de machineplaat monteren....
 
Laatst bewerkt:
Hiep Hiep hoera....
De bestelling is binnen.
Maar.... Nu kom ik er achter dat de gasbussen die ik heb staan (Welco propaan/butaan mix) een draad aansluiting hebben die anders is dan de vul adapter van Regner.
Als ik de info van Regner er op na lees moet de gasbus van "Rothenburg" zijn.

Welke gasbussen zijn eventueel ook geschikt om met de Regner vul adapter te werken?
Ik zie dat karwei ze kan leveren alleen niet op voorraad bij mij in de buurt.
Het hoeft geen Rothenburger te zijn. Er zijn veel meer merken met diezelfde aansluiting die Regner gebruikt.
Dus als ie nu wel past, gewoon prima zo.

Maar denk er om, die vulnippel van Regner, ik heb hem ook gehad, is gewoon een kloteding.
Hij doet het een paar keer goed, en op een gegeven moment gaat de inwendige O-ring lekken.
Daarna kun je hem nog een hele tijd min of meer aan de gang houden door die O-ring in te vetten, mar dat moet je bijna om de andere vulling herhalen.

Ik heb uiteindelijk een nippel van Primus gekocht. De link moet wel ergens in mijn "Chinese stoommachine" draadje staan. Die is ook niet zaligmakend, ik heb er zo'n verloopstukje uit een aansteker vulbusje op moeten lijmen, maar de nippel zelf is wel véél beter.
 
Ik heb er 2 van die dunne leidinkjes bij besteld om de gastank aan de regelaar te koppelen en vanaf de regelaar naar de brander.
Op de een of andere manier blijft 1 van die koppelingen lekken......
Het viel me al op hoe snel het gastankje leeg was.
Met 100ml inhoud zou ik toch langer dan 5 minuten de brander aan de gang moeten kunnen houden, op een laag pitje.
vanmiddag alles eens afsoppen... kijken waar het lekt.
 
Zat je gastankje wel vol? Want als je ZO veel lekkage hebt dat 50 gram gas in 5 minuten op is, had ik eigenlijk eerder een verhaal over steekvlammen en grote ploffen verwacht dan een verhaal van "het gas was na 5 minuten al op"...

Met een stoommachientje van ongeveer jouw caliber moet je met 50 gram gas toch al gauw minstens 20 minuut volle kracht kunnen stomen, en dat is het onder stoom brengen er bij maar niet meegerekend qua tijd...

Tip: koop een klein electronisch weegschaaltje 0-500 gram. Die heb je al, zelfs in NL, voor plm een tientje en ongeveer zo groot als een pak speelkaarten. Super handig in het gebruik en kun je gewoon in je "stoomkoffertje" kwijt. Leeg tankje wegen, vullen, vol tankje wegen.
LPG weegt ruwweg 500 gram per liter dus jouw tankje zou 50 gram gas moeten kunnen bevatten. Al zou ik uit veiligheidsoverwegingen niet verder gaan dan 45 gram.
 
Laatst bewerkt:
Brutus, dank voor je reactie.
Er waren 2 lekken op 3 koppelingen.
Met wat zeepsop kwamen ze aan het licht, en wat teflon tape bracht ze tot zwijgen.

Ik heb totaal geen ervaring met gas stoken, dus dit is een continu leerproces.
Ik heb geen idee in welk tijdsbestek de tank "vol" zit.
Ik hoor het gas de tank instromen en dat neemt langzaam af.... Of de tank dan vol zit? Ik zal er een gevoel bij moeten krijgen denk ik.

Mijn tank zit vastgeschroefd op de fundatie plaat, los wegen is dan lastig.
Andersom kan ik wel wegen, gasbus voor gebruik wegen, en na het vullen opnieuw wegen.
 
Ik hoor het gas de tank instromen en dat neemt langzaam af.... Of de tank dan vol zit?
Met zekerheid: Nee... Hoeveel, dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar in mijn geval, een tankje van 130 ml, en GEEN voorverwarmde bus of afgekoelde tank (maar wel volledig afgeblazen tot drukloos), heb ik er in dat "eerste schot" nooit meer dan 10~15 gram in zien gaan.
De gasbus even ontkoppelen en hard schudden, en dan gaat er iedere keer per keer ongeveer 5 gram in voordat het weer stilvalt.

Wat helpt, is de bus iets verwarmen (in de binnenzak van je jas o.i.d. scheelt al heel aardig) en een natte lap over je tankje leggen, want het gas stroomt hoofdzakelijk door drukverschil en die druk is 100% temperatuursafhankelijk.
Maar dan loop je weer het risico dat het gas doorstroomt tot de tank 100% vol zit, en dat brengt meerdere risico's met zich mee:
Ten eerste dat de tank daarna barst als hij opwarmt, want de vloeistof kan dan nergens heen bij uitzetting, ten tweede dat bij het varen, als de tank te vol zit, de vloeistof gaat klotsen, en er vloeibaar gas in de leiding komt. Het resultaat is een aardig spectaculaire vuurbal uit de brander op zijn gunstigst, op zijn ergst.... tsja...


Mijn tank zit vastgeschroefd op de fundatie plaat, los wegen is dan lastig.
Andersom kan ik wel wegen, gasbus voor gebruik wegen, en na het vullen opnieuw wegen.
Die methode werkt ook, maar is minder nauwkeurig, en geeft vanwege onvermijdelijke kleine lekkages tijdens het vullen een afwijking naar boven (meer gas UIT de fles, dan IN de tank.

Maar wat vervelender is, vooral als je kort ervoor nog gestookt hebt, is dat de stralingswarmte van de nog warme ketel het gastankje opwarmt, en dan wil er bijna niets in.
Ik heb expres om die reden mijn tank niet vast gezet. Maar als het de enige manier is, is wegen van de fles beter dan niets.

Een methode die qua vullen ZEER goed werkt, maar die het wegen van de fles volledig nutteloos maakt, is om na het eerste schot vullen, het ventiel open te drukken, en af te blazen tot je condens op de tank ziet komen. Dan is de tank koud, en vult hij vrij makkelijk tot nagenoeg maximum capaciteit.
Een methode die ik op engelse fora ook wel voorbij zie komen, is vullen met gecrackt open (slechts een klein kiertje open) gaskraan, maar die methode is bij een gesloten boot link i.v.m. gasophoping in de boot. Vaak halen ze dan de gasleiding los en schuiven een geschikt slangetje op de schroefkoppeling om het dampvormige gas naar buiten de boot af te voeren. Zelf hou ik daar niet zo van, maar het IS óók een methode.

Ik heb het, ondanks redelijke kennis van theorie en de gaswetten en dergelijke, ook echt even moeten oefenen en experimenteren met welke methode ik het makkelijkst uit de voeten kon c.q. me het vertrouwdst voelde, en ik raad aan om dat oefenen in de open lucht te doen...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top