Ik hoor het gas de tank instromen en dat neemt langzaam af.... Of de tank dan vol zit?
Met zekerheid: Nee... Hoeveel, dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar in mijn geval, een tankje van 130 ml, en GEEN voorverwarmde bus of afgekoelde tank (maar wel volledig afgeblazen tot drukloos), heb ik er in dat "eerste schot" nooit meer dan 10~15 gram in zien gaan.
De gasbus even ontkoppelen en hard schudden, en dan gaat er iedere keer per keer ongeveer 5 gram in voordat het weer stilvalt.
Wat helpt, is de bus iets verwarmen (in de binnenzak van je jas o.i.d. scheelt al heel aardig) en een natte lap over je tankje leggen, want het gas stroomt hoofdzakelijk door drukverschil en die druk is 100% temperatuursafhankelijk.
Maar dan loop je weer het risico dat het gas doorstroomt tot de tank 100% vol zit, en dat brengt meerdere risico's met zich mee:
Ten eerste dat de tank daarna barst als hij opwarmt, want de vloeistof kan dan nergens heen bij uitzetting, ten tweede dat bij het varen, als de tank te vol zit, de vloeistof gaat klotsen, en er vloeibaar gas in de leiding komt. Het resultaat is een aardig spectaculaire vuurbal uit de brander op zijn gunstigst, op zijn ergst.... tsja...
Mijn tank zit vastgeschroefd op de fundatie plaat, los wegen is dan lastig.
Andersom kan ik wel wegen, gasbus voor gebruik wegen, en na het vullen opnieuw wegen.
Die methode werkt ook, maar is minder nauwkeurig, en geeft vanwege onvermijdelijke kleine lekkages tijdens het vullen een afwijking naar boven (meer gas UIT de fles, dan IN de tank.
Maar wat vervelender is, vooral als je kort ervoor nog gestookt hebt, is dat de stralingswarmte van de nog warme ketel het gastankje opwarmt, en dan wil er bijna niets in.
Ik heb expres om die reden mijn tank niet vast gezet. Maar als het de enige manier is, is wegen van de fles beter dan niets.
Een methode die qua vullen ZEER goed werkt, maar die het wegen van de fles volledig nutteloos maakt, is om na het eerste schot vullen, het ventiel open te drukken, en af te blazen tot je condens op de tank ziet komen. Dan is de tank koud, en vult hij vrij makkelijk tot nagenoeg maximum capaciteit.
Een methode die ik op engelse fora ook wel voorbij zie komen, is vullen met gecrackt open (slechts een klein kiertje open) gaskraan, maar die methode is bij een gesloten boot link i.v.m. gasophoping in de boot. Vaak halen ze dan de gasleiding los en schuiven een geschikt slangetje op de schroefkoppeling om het dampvormige gas naar buiten de boot af te voeren. Zelf hou ik daar niet zo van, maar het IS óók een methode.
Ik heb het, ondanks redelijke kennis van theorie en de gaswetten en dergelijke, ook echt even moeten oefenen en experimenteren met welke methode ik het makkelijkst uit de voeten kon c.q. me het vertrouwdst voelde, en ik raad aan om dat oefenen in de open lucht te doen...