Stroomverlies

• Topicstarter Topicstarter valentinotoyo
  • Startdatum Startdatum
V

valentinotoyo

Guest
Wie kan mij helpen? Ik heb als eerste een pakketje van conrad aangeschaft (4,8 volt 2300 mah ni-mh) maar die ging na verloop van tijd niet meer voller dan 900 mah. Dus nieuwe accu gekocht, 3500mah maar nu heb ik hetzelfde probleem er gaat niet meer dan ongeveer 1800 mah meer in en dit terwijl mijn zenderaccu nog steeds 2400 mah heeft (is een 2300)?????? Ik laad mijn accu's met een reflex lader.

groeten

het kan zijn dat je je accu verkeerd gebruikt. kijk daarvoor eens in de FAQ.

Verder slijt een accu nou eenmaal, dus elke keer als je je accu oplaad/ontlaad zal de capaciteit iets terug nemen. ook als je je accu stillecht trouwens...

Daar komt nog bij dat de capacitetit vaak erg optimistisch vermeld wordt.

Valentinotoyo,
Je moet je niet blindstaren op wat de lader aangeeft dat hij in die accu heeft gestopt. Die informatie is zo goed als waardeloos. Je moet je accu gewoon netjes opladen, het liefst met een laadstroom tussen de 0,5C en 1C. Voor deze accu is dat dus een laadstroom tussen de 1,75A en 3,5A. Zet je lader op NiMH of als hij die stand niet heeft op "sensitive". Als de accu leeg is zal hij binnen 1 tot 2,5uur vol zijn.
Kijk NIET op het display naar wat de lader zegt dat hij in de accu heeft gestopt. Ga de accu nu ontladen met een constante stroom en kijk hoe lang het duurt voordat de accu leeg. Als je ontlaad met 1A dan zou het ongeveer 3 tot 3,5 uur moeten duren tot de accu leeg is. Als dat klopt dan is je accu nog prima.
Je kunt natuurlijk ook de ontlaad functie van je lader gebruiken als je lader die heeft. Tijdens het ontladen zal het display bijhouden hoeveel energie er uit de accu is gekomen. ALLEEN die waarde is zinvol want dat is de energie die bruikbaar in de accu zit, dus waar je wat aan hebt.
Tijdens het laden wordt er meer energie in de accu gestopt dan er werkelijk opgeslagen wordt. Als de lader "zegt" dat er 3000mAh in is gestopt kan het best zijn dat daar maar 2200mAh werkelijk is opgeslagen.
Als je accu niet leeg is en je gaat hem weer laden dan zal de lader er bijvoorbeeld 1200mAh in stoppen (volgens het display). Van die 1200mAh wordt dan maar 1000mAh werkelijk opgeslagen dus zou je denken dat je accu nog "maar" 1000mAh zou zijn. In werkelijkheid is je accu nog steeds 3500mAh maar omdat de accu nog niet leeg was zal de lader er veel minder bij kunnen krijgen.
Als jij een glas cola hebt waar 200cc in gaat en je giet hem vol dan zit er 200cc in. Bij het volgieten (laden) ontstaat schuim waar een deel van, over de rand, verloren gaat. Je hebt uiteindelijk 210cc in het glas geschonken om hem netjes tot de rand vol te krijgen. Dat jij 210cc nodig hebt om het glas vol te krijgen wil niet zeggen dat het glas nu ook 210cc cola bevat, het glas is en blijft maar 200cc groot. Helaas gaat er dus bij het volschenken iets verloren.
Als je nu een paar slokken uit het glas drinkt dan zal er minder cola in zitten maar hij is nog niet leeg. Als je hem nu veer vol schenkt zal blijken dat je er nu maar 100cc in krijgt.
Je neemt weer een paar slokjes en giet het glas weer vol, nu kan er maar 80cc bij voor het glas weer vol is. Dat wil niet zeggen dat er nu maar 80cc cola in dat glas zit! Er zit nog steeds 200cc in!
Alleen als je het glas helemaal leeg giet in een maatbeker zal je kunnen zien hoeveel er in dat glas kan, je kan dat nooit aflezen aan wat je er in schenkt.
Met het laden van een accu is het precies eender. Alleen als je een volle accu netjes ontlaat en je meet de stroom en de tijd, kan je bepalen hoeveel er in die accu zat en dus ook weer in kan. Als je de accu steeds tussendoor oplaad en je kijkt alleen naar wat de lader er dan in stopt dan kan je nooit bepalen hoeveel er werkelijk in de accu zat.
Lees ook DIT stukje eens door. Daar staat veel in over de NiMH accu.
Ook DIT stukje kan interessant zijn, het gaat over de NiCad accu.

ja ok dat begrijp ik maar na een cyclusvan ontladen en ladengaat er nu nog maar 500 uit en 1000 in. Dit dus terwijl hij leeg zou moeten zijn.
Mijn zenderaccu gaat vanaf het begin al 2400 in en nu nog steeds. (is een 2300)

hoe oud is de accu? Welke laadstroom gebruik je ? Hoe staat je peak ingesteld? is de accu warm na het laden?

de accu is ongeveer 2 a 3 maand oud. ik laad met een reflex lcd lader deze heeft een laadstroom van 650 mah. Peak?? automatisch met delta peak. mijn zender accu word altijd wel warm maar mijn ontvanger accu word niet warm. De eerste keer heeft hij er gewoon 4000 mah ingeladen wat mij normaal lijkt.

maar wat ik dan niet begrijp is dat mijn zender accu wel gewoon goed geladen word. Ik ben begonnen met beide 2300

ja dat zijn 2 compleet verschillende type accu's.

Accu's die je langzaam gebruik in bv een zender worden een beetje lui en die laden langzaam goed op. Accu's die zwaar belast worden en "op kracht zijn" zegmaar die zorgen voor gekke pieken bij langzaam laden soms. Je lader slaat daarom veel te vroeg af. Stevig doorladen op 1/2C of 1C werkt dan veel beter.

ik heb een mailtje gestuurd naar robbe de fabrikant en ben benieuwd wat zij gaan zeggen. Ik zal eens proberen dat ding te laden met een hogere stroom.

alvast bedankt

Ik weet haast wel zeker dat sneller laden beter werkt. Bij veel nieuwe maar ook oudere accu's hebben we steeds hetzelfde probleem.

wat gebeurt er als je accu 15 min vol is volgens de lader

dus accu vol lader 15 min los en dan weer aanhangen gaat er dan meer in dan 300mAh? zo ja dan zul je het probleem moeten zoeken in je delta peak.

Hallo mensen,

Ik wil even reageren op wat er boven is gezegt, het zijn nimh cellen. Als hij ze heeft geladen op nicd stand dan gaan ze wel kapot de nimh cellen. Want nicd cellen krijgen een hogere piek spanning, wat hij moet doen is meten wat uit de lader komt, en hou er rekening mee dat als er 1,2v op de batterij staat dan gaat er niet meer in. Dan kan je er mischien meer amp's in duwen maar vol is toch echt vol, diep ontladen is bij nimh cellen niet goed dan kan je ze weggooien dat is ook voor nicd cellen.

misschien zeg ik wat vreemds,maar je kunt nihms toch beter niet,met een reflex-lader,laden.Dat vinden die cellen toch niet fijn.Dacht ik ergens gelezen te hebben..

stain zei:
Hallo mensen,

Ik wil even reageren op wat er boven is gezegt, het zijn nimh cellen. Als hij ze heeft geladen op nicd stand dan gaan ze wel kapot de nimh cellen. Want nicd cellen krijgen een hogere piek spanning, wat hij moet doen is meten wat uit de lader komt, en hou er rekening mee dat als er 1,2v op de batterij staat dan gaat er niet meer in. Dan kan je er mischien meer amp's in duwen maar vol is toch echt vol, diep ontladen is bij nimh cellen niet goed dan kan je ze weggooien dat is ook voor nicd cellen.
Raimond zei:
misschien zeg ik wat vreemds,maar je kunt nihms toch beter niet,met een reflex-lader,laden.Dat vinden die cellen toch niet fijn.Dacht ik ergens gelezen te hebben..
NiMH cellen kunnen kapot te gaan als je ze laad met een lader voor NiCad maar dat hoeft helemaal niet. Als de lader maar gevoellig genoeg is om de delta piek te kunnen meten dan is er niets aan de hand. De delta piek van NiMH is kleiner dan die van NiCad, vandaar.
Volle cellen zijn hoger dan 1,2V. Normaal is een volle cel 1,35V maar in extreme gevallen kan het tot wel 1,45V per cel oplopen. En dan is die cel echt niet kapot hoor!
Te ver ontladen is inderdaad niet goed voor een accu, voor geen enkele accu! Als het toch gebeurt is er bij NiCad en bij NiMH nog niet zo gek veel aan de hand. Alleen als het vaak gebeurt gaat de levensduur achteruit maar verder niet.

Een relfex lader kan je voor NiCad en voor NiMH gebruiken. Alleen zullen de beweerde voordelen bij NiMH nog kleiner zijn dan ze bij NiCad zijn. Die voordelen zijn bij NiCad al uiterst gering dus voor NiMH zijn ze zo goed als niet bestaand maar het kan geen kwaad als je hem wel gebruikt.

Kijk eens bij de Modelbouw FAQ, daar staan stukjes over deze cellen. Hoe te laden, ontladen, opslaan en gebruiken en er het langst plezier van hebben.
Het verhaal over NiCad's vindt je HIER.
Het verhaal over NiMH vindt je HIER.
Succes.

Back