Stuart victoria bouwverslag

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Wouterc, 27 mei 2012.

1. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Helemaal mee eens. wat in het vat zit verzuurd niet.:D

2. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    en daar zijn dan een aantal foto's (na ongeveer een half jaar :oops: )

dit onderdeel is een van de onderdelen wat deze machine zo mooi maakt. het verbind het excentriek door met de schuifkast die niet naast, maar op de cylinder ligt.

dit is de poulie (geen idee of ik het goed schrijf)
    dit zit naast, en op dezelfde as als het vliegwiel. het diameter is 5 cm.
    heb tijdens het draaien geen foto's genomen... maar ik neem aan dat jullie wel weten wat het daar nou voor een rotzooi is :)

nu ben ik met het frame bezig. ik heb een lange stalen balk gekocht en deze in stukken gezaagd. toen in elkaar gelast. nu ben ik alles mooi glad aan het frezen. dan nog heeeeel precies gaten boren en tappen. dat mag ik echt niet verprutsen :)

wat ik goed merk is dat deze stoommachine op het randje zit van wat de machines aan kunnen. het frame is nog net klein genoeg voor het kruisbed van de freesbank, het vliegwiel is al een halve centimeter kleiner geworden.. maar volgens mij waren dat de enige veel eisende onderdelen qua grootte.

wouter

3. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Mooi gedraaid Wouter,
    Blij dat we weer wat zien van je

4. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Zo, met het frame gaat het goed! Het recht krijgen valt niet mee.. Wanneer ik met de frees langs de kikkerbek wil, moet ik hem weghalen.. Dit veranderd de positie van het frame iets, waardoor de hoogte ook iets veranderd.... Daardoor zitten aan de ene kant nu kleine hapjes, wat het een klein beetje laat schommelen.. Moet nog even nadenken hoe ik dat op ga lossen :)

5. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik zou eerst de hoogte van het frame tpv de kikkerbek inklokken, dan een tweede kikker bijplaatsen en dmv het uitklokken controleren of je frame nog op dezelfde hoogte ligt en daarna pas de eerste kikker weghalen.
    En al het echt niet lukt doet een glasplaat met schuurpapier of latoenkoper onder een aantal onderdelen van de machine altijd nog wonderen hoor! Was in het echt ook zo.

6. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Dankje voor je advies! Ik snap het alleen nog niet helemaal.... Moet ik een extra kikker bijplaatsen en de andere dan losmaken?

Ik heb het frame momenteel vastzitten met 4 kikkers, op iedere hoek 1. Ik haalde hem gewoon weg en plaatste hem weer terug.

De onderkant is trouwens niet recht door het lassen. Der zitten van die mooie bobbels op :)
    Daarom heb ik op 2 punten 2 dikke platen aluminium op het frame gelegd waar het wel recht is. De kikkers klem ik op of in de buurt van deze plaat.

7. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Door er eerst vijf op te zetten waarbij de vijfde dicht bij de kikker die je weg wilt halen wordt gezet blijft het frame op dezelfde plaats. Haal je eerst een kikker weg en zet je hem dan terug geef je het frame de mogelijkheid om te bewegen. Vandaar ook het inklokken en uitklokken. Op die manier kan je controleren of er niets verplaatst is.
    Als je de bovenkant vlak hebt moet je niet vergeten om ook de onderkant te doen.
    Gewoon het frame omdraaien en direct met de vlakke kant op de tafel inspannen. Op die manier krijg je een bovenkant en onderkant die parallel lopen. Dat is wel zo makkelijk in de toekomst met meten etc.

Ik heb het al eens eerder gezegd maar als dit echt je eerste draai- en freeswerk is ben je echt lekker bezig zo!

8. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Prachtig werk.
    En inderdaad, Latoen is uitgevonden om bij 1:1 oneffenheden op pasvlakken weg te werken.

9. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Haha dankje, dit is echt mijn eerste werk :) voordat ik hieraan begon wist ik het verschil tussen verschillende draaibeitels niet eens !

Ik denk dat ik het uiteidelijk allemaal wel recht krijg. Ik streef bij deze machine echt naar perfectie :)

10. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Hehe het streven naar perfectie is weer gelukt :) een kant heb ik perfect recht totaal geen wiebel speling :)

Nu is de andere kant alleen nog maar veel werk. Als een kant recht is lukt het wel :)

Mijn vader heeft de stoomkast en de schuif uitgetekend. Alles is in inches (**** engelsen)
    Daarom is het handiger om alles goed uit te tekenen en goed na te blijven denken

Dus de hele tekening is aan het einde digitaal! Handig voor later!

Maar nu eerst even voldoendes halen tijdens de examenweek op school............ Had ik maar draai en frees les op school.. Maar daar is de havo niet geschikt voor (denkt men)

11. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Perfect! Zorg wel voor een perfect schoon machinebed voor het opspannen.

12. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Jah zeker!

Zag op een plaatje bij een ander bouwverslag dat iemand een brede kwast naast zijn bed had liggen. Dat heb ik ook gedaan. Het wekt echt fijn voor het wegpoetsen van alle spanen. Ik klem hem pas in als hij totaal niet meer wiebelt, dan weet ik zeker dat er niks onder ligt

Even een ander vraagje... Als je filmpjes bekijkt van grote fabrieksstoommachines, dan zie je vaak naast het kruishoofd 2 armen die meebewegen en op en neer gaan..

Waar dienen die armen voor? Ik vindt het wel mooi. En waarom zie ik die armen bij niemand terug in de modelbouw?

Wouter

13. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Als je het over een verticale opstelling hebt kan ik me voorstellen dat dat over de armen gaat die de pompen aan de achterzijde van de machine aandrijven. Bij een horizontale opstelling zou ik niet over welke armen je het hebt.

14. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Trencherfield Mill Steam Engine. - YouTube

Bij dit filmpje zie je wat ik bedoel op 3:51 daar zie je het kruishoofd waar 2 hefbomen langslopen. Smering misschien?

Prachtig filmpje of sowiezo te kijken.. Dit is de mooiste stoommachine die op youtube staat :)

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    beetje jammer dat een "normaal" mens weer niets kan met een mobiel joetoep verwijzing. . . .

Dat lijken mij schommelstangen voor de schuifbediening.

edit, na het zien van andere film, zou het voor pompen aandrijving kunnen zijn in de kelder.

na 4:40 mooi langzaam

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Prachtig filmpje ook!

Maar het heeft dus wel dergelijk nut en is dus niet alleen voor de smering van het kruishoofd..

T lijkt me ook wel leuk om zoiets te maken op mijn stoommachine :)

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Helemaal niet voor de smering.
    Heb nog geen tekening van die machine kunnen vinden.
    Vind ik ook altijd wel interessant

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  19. Wouterc

Wouterc

Lid geworden:
    5 apr 2009
    Wauw, prachtig! Echt mooi... Hoe kom je aan die sites?
    Ik spendeer een boel tijd aan recearch naar stoommachines maar ben deze site nog nooit tegen gekomen :)

20. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    gewoon beetje creatief zijn met google en google-afbeeldingen.
    Soms ook een website zoeken die in de joetoep video's te zien is. . .

Deel Deze Pagina