Super Decathlon

Ok, wat voor prop raadt je dan aan voor de 5S? In een ander draadje over een Multiplex Mentor zag ik dat ze een 14x12 APC E prop gebruikten op deze motor.
[92690] multiplex-mentor-2

Verder zit ik nog erg te twijfelen of ik eerst een Sky Assistant ga bestellen of eerst een EagleTree DataLogger. Met de SA kun je ook melding krijgen krijgen van het Voltage tijdens het vliegen, maar die zal wel alleen de spanning aan de ontvangerzijde meten. De SA kan ik dan wel weer als vario in mijn zwevers gebruiken, en daar kijk ik al even naar uit.

Een goedkope oplossing om de accu op de grond (na ieder vluchtje) te checken zou dit zijn: Maxpro 1-6S LCD Lithum Battery Unit Cell Voltage Detector | MAXPRO
Echter zonder de uitgebreide analyse mogelijkheden van de Eagletree...... hmmmmm. Lastig. Op dit moment zou het ook handig zijn om er nog wat LiPo's bij te hebben, maar je wilt de nieuwe lipo's ook niet te leeg gaan trekken.

What to do.....any comments are welcome

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij er toevallig een handleiding bij? Ik zou graag de exacte plek van het CG willen weten:)

Yep de handleiding heb ik! Staat overigens ook online:
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/SEA2075_manual.pdf

CG op 8-9cm van de voorlijst. Ik heb een smal stukje doorzichtig tape aan beide zijden van de cockpit onder de vleugel geplakt tussen 8,5-9cm en daar is het CG ook op uitgekomen waar ik gisteren mee heb gevlogen.

Op 6S moest echter de ontvanger lipo (850-3S) meer naar achteren geplaatst worden voor hetzelfde CG. Die zal straks weer naar voren kunnen als er een sleepkoppeling in zit.

Laatst bewerkt:
Johan gefeliciteerd met de maiden! Ik heb nog wel een paar kisten liggen die graag omhoog gesleept willen worden :):)! Groeten, Maarten

Johan,

Je zou ook een Watt Meter permanent in het toestel kunnen plaatsen. Dingen kosten 22$ van Turnigy en wegen uitgekleed (zonder behuizing) zo'n 80gram.
Heb je op het display informatie over verbruikte capaciteit, maximum vermogen, minimum spanning etc.

Wat voor propmaat kun je max kwijt met een netjes afgespannen landingsgestel?

Groet,
Gerben

Ok, bedankt. Wel vreemd dat de versie die jij aangeeft nauwkeuriger is terwijl die goedkoper is.

Gr,

Johan

hallo,

ik heb deze kist ook, maar ik heb er een 15cc 4takt8O onder hangen8O. maar bij het starten sloeg de motor een paar keer af en hij kwam als een baksteen naar beneden, gewoon horizontaal zonder voorwaartse snelheid8O, spontaan was het landingsgestel recht. laatst alles recht gebogen, en een paar weken later sloeg de motor weer af in een duikvlucht8O, dat ding had nog een hele hoge snelheid maar ik moest vol hoogte geven om hem weer horizontaal te krijgen8O en moest zeer veel hoogte geven tijdens het zweven(wat deze niet deed8O) en lande hem zo in de heide met veel snelheid en bijna vol hoogte omdat hij anders meteen nosedown gaat, zo het hele landingsgestel eruit, dus dat mag ik ook weer eens gaan repareren.

max

en een paar weken later sloeg de motor weer af in een duikvlucht8O, dat ding had nog een hele hoge snelheid maar ik moest vol hoogte geven om hem weer horizontaal te krijgen8O en moest zeer veel hoogte geven tijdens het zweven(wat deze niet deed8O) en lande hem zo in de heide met veel snelheid en bijna vol hoogte omdat hij anders meteen nosedown gaat, zo het hele landingsgestel eruit, dus dat mag ik ook weer eens gaan repareren.

max

Dat heb je als je niet volgens de beschrijving gaat en er een te zware motor in zet . :rolling:

En je zwaartepunt zal ook wel niet kloppen.

Mvg Johan

zwaarte punt klopt, en we hebben er een andere motor in gezet omdat hij met een kleinere niet vloog maar tijdens het vliegen is er echt niks aan de hand

Vorige week eindelijk een sleepkoppeling ingebouwd, en ook de eerste sleepjes gedaan samen met Arjan (PH_AJH). Filmpje komt nog. Hierbij wat foto's:

full

full

full

full

full

Hier alvast een filmpje van de Decathlon. Het sleepfilmpje ben ik nog mee bezig.

En hier dan een filmpje met de eerste sleepjes. Het kan allemaal nog een stuk rustiger en soepeler, maar daar wordt aan gewerkt.

Gaat toch al erg mooi zo voor een eerste keer?

Hints:
Probeer tijdens het slepen veel rustiger te sturen. Vleugels van de sleper MAXIMAAL onder een hoek van 15 graden in een bocht. Probeer eens met alleen met rudder te sturen tijdens de sleep, soms werkt dat beter.
Bochten: kan makkelijker zijn 90 graden te draaien, even rechtdoor zodat de sleep weer netjes recht is en dan pas een volgende 90 graden bocht.Een volledige 180 graden bocht veresit al een redelijke coordinatie van sleper en zwever.

De zwever zit een aantal keer erg hoog. Komt mede omdat de sleper zakt in de bocht, maar probeer de zwever niet te hoog te vliegen.

Groet,
Gerben

Mooi!
Dat hoog zitten heeft nog een andere oorzaak, ik hoor het in een stukje wat vanaf de Decathlon gefilmd is: je hoort het toerental zakken. De sleper gaat steeds langzamer en begint zelfs te dalen. De volgende vlucht kwamen we ook niet verder dan de baandrempel omdat de accu helemaal leeg was :-)

Verder heeft mijn Salto geen kleppen dus ik kan bijna niet naar beneden komen zonder de sleper in te halen. Enige oplossing is als de sleper weer voorzichtig steiler gaat klimmen maar dat liep nog niet helemaal soepel.

ik denk Johan, dat andere pakketten een wereld van verschil zal maken.

Bedankt voor de tips. 2x 90graden ipv 1x 180 klinkt inderdaad wel gemakkelijker, gaan we ook proberen.

Uitslagen heb ik voor de laatste 2 sleeps verlaagd, toen kreeg ik van Arjan ook de tip om met rudder te sturen en vleugels vlak te houden met ailerons, dat ging inderdaad al beter, helaas staat dat niet op film omdat de spycam er mee ophield.

Verder bleek dat die LiPo's tijdens het slepen enorm inkakken, daardoor was mijn snelheid niet zo groot en kon de Salto mij soms wat inhalen.
Hopelijk komen deze week mijn nieuwe 6S Turnigy Nano-techs binnen, dan zal het qua vermogen gemakkelijker zijn om foutjes op te vangen.

Tja, het kan niet altijd goed gaan helaas.......

Ik zag Arjan zijn kist laag boven de grond slingeren, besloot om snel te stijgen, helaas steeg ik te snel en kwam ik vermogen tekort..... toen we bijna stil hingen drukte ik de Decathlon weer vlak om snelheid te krijgen maar op dat moment ontkoppelde Arjan ook om ons niet beide naar de grond te trekken.... tragisch..

Back