Dit moet dus het deksel worden , gat voor de cilinder al uitgezaagd Na wat schaven begint er toch al vorm in te komen Terwijl ik dit aan het posten ben begon ik me af te vragen , nu ik ook de motorruimte zo goed als dicht maak , of de motor nog wel genoeg lucht kan aanzuigen Groeten Jef
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Vroeger dekten we de motor in de model snelheids boten ook helemaal in om het geluid ( aanzuiggeluid) te dempen. Slechts een klein gat voor de verbrandingslucht. Niet groter dan de spleet rond je propeller plaat. Waar ik meer aan denk zijn de uitlaatgassen die eventueel terug binnengezogen kunnen worden , of komt er nog een demper of iets dergelijks rond de cilinder? Dirk
Demper euhh Misschien dat ik wel een "luchthapper" aan de zijkant voorzie om frisse lucht achter de ED te blazen , de uitlaat openingen komen wel vrij te zitten juist boven het deksel . Groeten Jef
Zomaar een idee , wat denken jullie hiervan Nog een BP met ED racer , ook ingepakt dus het zou ook zonder kunnen blijkbaar Groeten Jef
Uit oude boeken begrijp ik dat je je niet al te druk hoeft te maken om luchttoevoer voor de carburatie en evenmin voor de koeling van het carter want dat gebeurt hoofdzakelijk via de stroom vernevelde brandstof (intern dus). Anders is het voor wat betreft de afvoer van overgestroomde primer en uitgespuwde smeerolie. Waar gaat dat heen? Het onlosmaakelijk met de romp verbonden onderstel vind ik wat zorgelijk, want rechtbuigen na een woeste landing is toch wederom een beproeving voor de bevestiging (en de zenuwen). Een kek model, zoals wij van jou gewend zijn, Jef! De rapportage is leerzaam en leuk - en daarvoor maar weer eens dank van deze lezer!
Hahahaha, een gewoon gat in de romp is niet goed genoeg.... Jef draait gewoon een afvoertrechter! Schitterende bouwwijze!
Vandaag het tankje gemaakt in messing , misschien is blik beter maar dit had ik niet liggen Groeten Jef
Mooi tankje, Sjef! Denk je er wel aan om de pijpjes in de vliegrichting te verbuigen? Blik is niet beter dan messing; blik heeft alleen als voordeel dat het al vertind is! Soms is messing dunner dus lichter. Als ultima thule hadden we vroeger LATOENKOPER! Ik stond elke keer gaga als een meer ervaren clublid met dit materiaal werkte. Zelf ben ik nooit verder gekomen dan tankjes van blik van 5 liter brandstofblikken. Gaat ook prima, je kunt de eventueel aanwezige verf/drukinkt ervan af branden met de soldeerbout..
Ondertussen door allerlei omstandigheden "beetje" achterop geraakt met de BP , maar we zijn terug vertrokken richting eindstreep , moet klaar zijn tegen zaterdagmorgen voor het rondvlucht weekend 8-9 juli Op de romp heb ik al verschillende lagen poriënvuller gezet en de vleugel is ingesmeerd met balsaloc als hechting voor het Vlies , de vleugeltippen heb ik ook nog opgevuld om een mooie "ronding" te bekomen , voor de eerste keer isolatieplaat gebruikt i.p.v. hout , ging redelijk maar eigenlijk werk ik toch liever met balsa Groeten Jef
Komt helemaal goed Jef! Gisteren heeft de ED Racer voor de eerste maal gedraaid op de Blue Pants. Wel maar een korte motorloop (net over de 2 minuten) maar de motor stond nog heel erg vet. De fonkelnieuwe sproeierbuis en naald werken perfect! Nog eens mijn dank hiervoor! Jo
De vleugels zijn bespannen met vlies en de eerste laag spanlak staat erop en te drogen , ook nog een gaatje gemaakt voor de luchthapper en die erop gelijmd Terwijl de BP staat te drogen , de gekregen Paolo trainer in orde gezet , het hoogteroer ging heel zwaar , dit was met een foliescharnier gemaakt , dat er maar afgesneden en een nieuw met scharniertjes erop gezet , als motor heb ik een HB .12 genomen die ik nog liggen had , hopelijk is 2 cc genoeg Groeten Jef