Svenson Piper cub L4

Goed Eddy, ik ben nog met de andere vleugelhelft bezig, vrije tijd is een schaars goed deze dagen[emoji3]

Hierna wil ik een mal gaan maken voor het neusje, ik weet nu hoe die worden moet[emoji23] [emoji23]

Tegen die tijd weer een update, heb ik weer wat nieuws te melden......

Groeten, Arnold
 
De servo's van hitec zijn eindelijk binnen, intussen had ik al andere servo's gekocht en de koop geprobeerd te annuleren.
Op dat moment waren ze al verzonden,terugsturen kan, maar ik heb geen zin in een hoop gedoe...

De keuze is dus:

Hitec 430 of dymond servo.

De laatste zijn dubbel gelagerd en hebben metal gear...

Wie weet goede raad en het waarom wel of niet??

Groeten, Arnold

6bb6839ef86a9dcefa86aab6ae54d272.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een mal? Hoe maak je een balsa neus in een mal?
Bruno,

Ik wil van hout (afval red ceder...alles wat de bouw u bied koop het in de winkel niet:-) een neusje-mal maken, hierover moet een neusje van kunstof vacuüm getrokken worden....de dummymotor kan een clublid misschien 3d printen.

Groeten, Arnold
 
Hoi Arnold, goed te horen dat je weer verder kunt:). Ik zou voor de Hitec servo's gaan, omdat die voor dit formaat Piper ruim voldoende sterk zijn.
Groeten, Eddy
 
Mijn hemel...das een gewichtig/defig bureau blad! Zeg maar 'desk' :-)
Maar aan dat draadeind??? Daar kan je een auto aan optakelen :yes:

Kappie... Ehhhh... Je kan ook, als vacumeren niet echt om de hoek gaat, de kap uit epoxy optrekken? Maak je eerst de plug, superstrak, die werk je mooi strak af, desnoods met details.
En maak je vochtwerend en superglad met G4, gepolijst, en dan maak je de matrijs tweedelig uit gips of wederom gewapend epoxy. Veel werk, maar het is te doen. Epoxy is thans goedkoper dan bruislijm bij de bouwmarkt, maar ja, die zijn al jaren het spoor bijster...
En anders moet je ook een vacumeer constructie gaan opzetten, ook veel werk en tijd.
Gr Bas
 
Mooi werk Arnold! Ik zou voor die Hitecs kiezen. Die zijn perfect (wel lang moeten wachten precies). Maar ook die andere gaan perfect werken.
 
Idd een degelijke tafel, de bekerhouder moet er nog in geboord worden[emoji23] [emoji23] [emoji23]
Eerst maar eens kijken of zo'n pult bevalt met vliegen. Het gewicht valt wel mee, ik heb een andere zender met pult omgehangen van een clubgenoot, daar krijg je pas echt een zwanenhals van[emoji23]

Vacuüm trekken weet ik iemand voor, kost mij niks als ik heb goed begrepen hebt, gebak of taart zou dan voldoende moeten zijn:-)

Oké, servoboodschap is overgekomen, zoals eerder gepland, de hitech.....het wachten duurde zólang, na een paar stevige mails kwamen ze toch, vraag me wel af of ze er iets aan konden doen, levertijden van hitec/multiplex fabriek zijn aanzienlijk.

De dymond worden dan weer op voorraad gehouden...

Vanmiddag/vanavond maar weer een een poosje aan de cub werken...word vervolgd.....
 
Kappie... Ehhhh... Je kan ook, als vacumeren niet echt om de hoek gaat, de kap uit epoxy optrekken? Maak je eerst de plug, superstrak, die werk je mooi strak af, desnoods met details.
En maak je vochtwerend en superglad met G4, gepolijst, en dan maak je de matrijs tweedelig uit gips of wederom gewapend epoxy. Veel werk, maar het is te doen. Epoxy is thans goedkoper dan bruislijm bij de bouwmarkt, maar ja, die zijn al jaren het spoor bijster...
En anders moet je ook een vacumeer constructie gaan opzetten, ook veel werk en tijd.
Gr Bas
Kweenie... Volgens mij is het uit wat balsa plaat en blok in mekaar plakken en daar vervolgens de neus uit beeldhouwen toch echt veel simpeler.
Een L-4 neus is zelfs vrij straight forward als je hem met mijn CAP-230 lookalike vergelijkt:
full

full

full

En het model dat je vorig jaar gezien hebt:
full

full

full

full

full

full

En de wielkappen werden ook zo gemaakt:
full

full

full
 
Kweenie... Volgens mij is het uit wat balsa plaat en blok in mekaar plakken en daar vervolgens de neus uit beeldhouwen toch echt veel simpeler.

Helemaal mee eens Bruno!
En wanneer je in plaats van balsa blokken lithoplaat gebruikt her en der kan het misschien zelfs nog wat lichter (en je hoeft minder te "beeldhouwen" ;) ).
M`n zelfgemaakte motorkap van m`n Picchiatello uit 3 delen, gemaakt van balsa, triplex en lithoplaat:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


En inderdaad Bruno, ook wielkappen kunnen op deze manier ;)

full


Het resultaat:

full


full


full


full


Succes!
Groeten, Ramses
.
 
De neus van Bruno kende ik al... :rolleyes: Die is schitterend uitgewerkt.
Maar die met de flexibele lithostenen van Ramses nog niet gezien o_O
Wederom een prachtig uitgewerkt idee is dat. Mooi 'uitgestukt' zeggen we dan. (ook weer zo een museumkwaliteit! Hoe doe je dat toch!)
Goede bouwgedachte voor m'n project Gee Bee D2...

Eerst ga ik epoxy Poeej-veertig-eej doen, heb ik mezeluf beloofd :D
 
Ziet er gelikt uit allemaal! Dank jullie voor de mooie beelden!
Ik ga het zeker in overweging nemen, ik weet alleen niet of ik zo handig ben, mijn beelhoukunsten moet ik nog op de proef stellen. Het moeilijkst lijkt mij om iets vanaf tekening zomaar effe in een 3d motorkap om te toveren....
 
.
En als je de kap geheel uit lithoplaat maakt?
De vorm van de L4 motorkap lijkt enigzins wat op m`n Bucker motorkap.
Zo`n kap is in principe vrij eenvoudig uit een paar stukjes litho plaat te maken.
Je hoeft alleen een frontje te maken van balsa.
Die kan je van tekening overnemen.
Komt er dan ongeveer zo uit te zien:

Frontje en drie delen lithoplaat (had ook uit twee delen gekund, maar ik wilde dat 1 deel open kon scharnieren):

full


In elkaar plakken:

full


Scharniertjes voor het scharnierende deel:

full


Met 1 scharnierend deel:

full


Stel in principe niet veel voor:

full


En toch een mooi kappie!
Vier delen in elkaar lijmen, nog minder werk dan een balsa kap! ;)

Resultaat:

full


full


Zo, nou heb je wat verschillende opties voor de motorkap van je mooie L4!
Je bouwt erg netjes en secuur, dat kappie gaat je zeker lukken! ;)

Succes!
Groeten, Ramses
.
.
 
.
Stel in principe niet veel voor:


....ooooh..... vandaar[emoji23] [emoji23] kind kan de was doen.....

Zoals je het laat zien lijkt die kap er behoorlijk veel op, de naden en schroefjes horen er volgens mij ook in, zou ik effe na moeten kijken....het voordeel is wel dat de kap in 2 delen eraf kan zonder aan de prop te sleutelen.

Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
Zja... de Bücker Student... da's dus a la Gee Bee D...
Pakt wel heel, heel mooi uit.
Maar o-wee voor de butsen tijdens transport! :oops:
Oppassen geblazen.
Gr Bas
 
Back
Top