Tail wag

Op mijn KDS450 geb ik een GY401 geplaatst en deze werkt op een Spektrum AR6200 ontvanger en Spektrum DX6i zender.

Ik heb een vrij heftige tail wag erin zitten. Als ik de gain hoog zet (75 in HH mode) schudt de staart snel met een korte uitslag van circa 10 graden. Als ik hem laag zet (65) dan beweegt de staart minder snel heen en weer maar met een grote uitslag van circa 45 graden.

In normal mode valt er helemaal niet te vliegen. Hij reageert dan heel slecht op rudder bewegingen.

Ik heb geprobeerd de limit te verlagen zonder resultaat. Ook ben ik met de delay bezig geweest maar dit verbetert ook niet veel.

De heli heeft geen sterke trillingen, de sevo op de staart is een SG90 van towerpro. (nieuwe en oude geprobeerd)

Ik heb geen flauw idee waar ik het nog moet zoeken.

Iemand een idee?

Heb je ook alle mechanische delen goed nagekeken egbert?.
Linkje even losmaken en voelen of het pitchslidertje lekker soepel loop?

(verplaatst naar heli algemeen)

Ja ik hb gcontrolerd of alles soepel loopt. Er zitten geen haperingen of weerstand in de overbrenging vanaf de servo naar de staartrotor.

Mhh,
Dan blijft alleen de servo over, want ik ga ervan uit dat je de goede tail blaadjes erop hebt zitten.
Ik heb de spec's van die SG90 even bekeken.
Dit is een analoge servo die veel op shockflyers wordt gebruikt, maar naar mijn mening niet echt thuis hoort op de staart van een 450 heli.
Ik zou die servo persoonlijk ook nooit aan een GY401 monteren.
Dat is zo'n beetje hetzelfde als rondrijden met een thuiskomertje op een Ferrari, beetje zonde ;)
Ik zou gaan kijken voor een betaalbare digitale staartservo met i.i.g. een snelheid onder de 0.1 sec/60 degrees.
Dan kan je de GY401 ook op de digitale stand zetten.
Ik heb zelf behoorlijk sportief rondgevlogen met de Minititan met een Futaba S3153 servo.
Heel fijn, snel en sterk servootje en nog goed betaalbaar.
Later heb ik die vervangen door een S9257 (nog sterker, sneller en preciezer).

M.vr.gr.
Eric

Gebruik je een governor? Zo ja, zet die eens uit. (Welke regelaar?)

Greetz, Aldert

Eric, ik zag jouw reactie pas net. Ik heb er nu een DSP60 van spektrum op zitten. Niet echt een grote servo (6 gram) maar wel geschikt voor 275Hz zie As i look at the new blade 400 - Page 3 - HeliFreak

Ook hiermee heb ik tail wag. Vanmorgen heb ik de bedrading varanderd zodat de ontvanger kabel naar de ESC apart loopt.

Verder blijkt dat de montage ook belangrijk is. Ik heb gewoon dubbelzijdig tape gebruikt. Moet ik hier nog ergens op letten?

Hoi egbert,
Ik begrijp dat je al veel gecontroleerd hebt maar wat ik nog mis is het verhaal hoe je probleem is begonnen.
Idd een towerpro op de GY401 aansluiten is wat zonde maar ik denk toch dat het probleem mechanisch is. Ik zag pas iemand die op de 450 zijn staart steunen had vervangen voor kortere. Gevolg was een wiebelende staart. Ook de staart rotor casing wil wel eens niet goed zitten en daarmee veel speling geven. Heb je nog een oude gyro liggen en heb je het daarmee geprobeerd? De GY401 komt met dubbelzijdig tape en daarmee gaat het altijd goed. Ook kun je de dikke witte byzon dubbelzijdige tape gebruiken. Je hebt iets schuim er tussen nodig.
Laat eens wat foto's of een filmpje zien dan zien we misschien iets.

Er zijn toch genoeg KDS450ers die erg mooi en stabiel vliegen..
Overigens hoor ik de laatste tijd ook wat problemen met de belt's en de tandwieltjes maar ik ga er van uit dat je dat allemaal hebt gechecked.

Benno

Hoi egbert,
Ik begrijp dat je al veel gecontroleerd hebt maar wat ik nog mis is het verhaal hoe je probleem is begonnen.
Idd een towerpro op de GY401 aansluiten is wat zonde maar ik denk toch dat het probleem mechanisch is. Ik zag pas iemand die op de 450 zijn staart steunen had vervangen voor kortere. Gevolg was een wiebelende staart. Ook de staart rotor casing wil wel eens niet goed zitten en daarmee veel speling geven. Heb je nog een oude gyro liggen en heb je het daarmee geprobeerd? De GY401 komt met dubbelzijdig tape en daarmee gaat het altijd goed. Ook kun je de dikke witte byzon dubbelzijdige tape gebruiken. Je hebt iets schuim er tussen nodig.
Laat eens wat foto's of een filmpje zien dan zien we misschien iets.

Er zijn toch genoeg KDS450ers die erg mooi en stabiel vliegen..
Overigens hoor ik de laatste tijd ook wat problemen met de belt's en de tandwieltjes maar ik ga er van uit dat je dat allemaal hebt gechecked.

Benno

Ha Benno, ik heb het KDS project opgepakt nadat ik de HBK2 kort had gevlogen. Ik heb de stock zender van de KDS nooit gebruikt maar gelijk de DX6i erop gezet.

Toen al vloog hij niet goed, het vermoeden was de gyro. De heli zwalkte als een dweil door de lucht.

Na 6 lipo's (steeds wer afstellen om probleem te vinden) hield ik hem niet meer en crashete hij.

De volgende dag bij Remco in Doetinchem het volgende nieuw erop gezet:
- Hoofdas
- Feathering shaft
- Flybar
- Trex 450 bladen
- Tail servo
- Pitch servo
- Tail blades

De balans in de heli was toen goed maar hij dleilde nog steeds... De volgende dag de staartrotor as vervangen en van Dobje zijn GY401 overgenomen.

Daarmee houdt hij zijn neus wel recht, maar heb ik tail wag.

Nog een tip,
Er vanuitgaande dat mechanisch alles spelingsvrij en soepel loopt.
Alle onderdelen 100% in orde zijn (liefst originele afmetingen en plaatsing), en staartblaadjes in balans, het juiste padje onder de gyro, de regelaar goed ingesteld staat zoals aldert al aangeeft.
Hoeveel toeren heb je dan op de kop staan in verhouding tot de bladhoek in een hover Egbert?
Soms zie ik piloten met een maximale bladhoek van 10º op 100% stick en bijv. een toerental van rond de 1800-2000 toeren hoveren.
Dat gaat m.i. nooit lekker werken met een 450, je bent dan continu de hoofdbladen aan het stallen, en dan heeft de staart gewoon te weinig vermogen om strak te blijven, en strak te sturen.
Een iets hogere throttlecurve lost dan ook vaak veel wag problemen op.
Ik vlieg mijn 450 eigenlijk nooit lager dan 2700 toeren.

Klinkt wel als een echte uitdaging..
Hellaas is gouda hier niet om de hoek maar ik zou dat ding wel eens dichterbij willen zien.
Was die KDS nieuw toen je er aan begon of heb je een erfenis overgenomen? Ik ga er vanuit dat je remco's expertise hebt gebruikt toen je in doetinchem was en dat je de zender al helemaal onder controlle hebt.
Toch verdenk ik je dat je iets simpels over het hoofd ziet. Dus misschien toch maar eens foto's maken en/of een filmpje..

Benno

mocht de nood te hoog worden en de afstand overbrugbaar ben je natuurlijk altijd welkom.
Ik heb hier al heel wat zooi verzameld om lekker te trouble shooten...
Desnoods sloop ik de servo's van mijn GL af...

Ha mannen,

Ik vertrek nu weer nar het westen vanuit Almen. Bij Remco was het al laat toen hij vliegklaar was. Daarna pas is de Gyro geplaatst. Ik vlieg op 80% throttle met de standaard 3550 motor.

Hierbij de dia voorstelling :-)

2ez0gv5.jpg

5bbcyq.jpg

hrx829.jpg

2nasjg6.jpg

9hq8zl.jpg

24yr1g4.jpg

16aql9y.jpg

rc4gpi.jpg

b4unhu.jpg

2e3twl0.jpg

25pjy37.jpg

Laatst bewerkt:
Je kan helaas niets voelen op een foto ... :D
Is dat dwangrolletje in het staarthuis gelagerd en loopt dat ook soepel?
Verder moet je echt dat schuim padje onder je gyro stoppen i.p.v. die dubbelzijdige tape, alle trillingen worden nu 1:1 aan je gyro doorgegeven.

Grt.
Eric

Ja, het rolletje is gelagerd. Op de foto viel mij inderdaad pas op hoe dun het dubbelzijdige tape is. Hier zal ik het witte foam tape voor gaan gebruiken.

Back