Nog even iets over de propeller en andere aerodynamische zaken waaruit blijkt dat Mr. Hill c.s niet gek waren.
Ze vlogen 3000 km in 40 uur, dus 75 km/h wat neerkomt op 21 m/s.
De prop van 14x12 draaide op 4000 rpm dat geeft een pitch snelheid van (4000/60) x 0.305 = 20.3 m/s. En dat is de vliegsnelheid voor een optimaal propeller rendement.
Velen denken dat je deze snelheid niet haalt, maar dat komt door de modelbouw definitie van spoed. Bij ons wordt meestal uitgegaan van de lijn aan de onderzijde van het profiel voor de bepaling van de spoed. Maar dan levert het propeller profiel haar optimale lift.
In dit plaatje heb ik de 14x12 propeller gemodelleerd en kom hier op uit.
Deze heeft een maximaal rendement bij 21 à 22 m/s ideaal dus. Er gaat slechts 100 Watt mechanisch vermogen in de prop en er is dus ongeveer 80 Watt aerodynamisch vermogen beschikbaar.
Hoe dan met het vliegtuig.
Dat heb ik in XFLR gemodelleerd en dan kom ik met de rode lijn op een optimum snelheid voor afstand van ~17 m/s.
De vleugel lijkt dus groter dan optimaal. Met een koorde geschaald op 360 mm ipv 457 mm kom je met de rode lijn wat beter uit met de zelfde aandrijving.
De romp weerstand is hier constant gehouden:
Hier een plaatje van het benodigd vermogen als functie van de snelheid. De Romp weerstand is hier constant gehouden:
Bij 20 m/s is de weerstand met de kleinere koorde dus duidelijk minder.
Tijdens de oefenvluchten zal het gewicht met weinig brandstof een stuk minder zijn waardoor ook de optimale snelheid naar beneden gaat.. B.v. bij 3200 gram zou het motortoerental dus nog lager kunnen, naar rond de 3000 rpm.
Opmerking tav proefstand testen van de motor.
Normaal, wanneer je op de condities in de lucht wilt optimaliseren kan het zin hebben de test op de proefstand te doen met een kleinere prop, omdat de prop meestal ontlast wordt tijdens het vliegen.
Bij een bijna vierkante prop zoals hier een 14x12 zal dat wat minder het geval zijn, maar het kan zin hebben de testen te doen met een
14x9 of 14x10 prop die op de grond ongeveer de zelfde belasting zal geven aan de motor als de 14x12 in de lucht.