TAM-5 PROJECT

Ton en René, laat de geprinte rompkap maar zitten. Ik maak net als org een balsa/triplex kap want anders klopt het met de kleur niet. ( en die kap exact aan laten sluiten op de romp en onder de motorkap zal lastig zijn).


De motorkap zit er mooi op...sluit exact aan en een goed voorbeeld van perfecte SAMMERS@WORK samenwerking:


20250524_130521.jpg



20250525_091815.jpg
 
De MEGA motor is vandaag binnengekomen, meteen op de testbank gezet.

MEGA-Test.jpg


Hij lijkt perfect geschikt voor zijn doel.

Ik heb bij 3 toerentallen en ieder bij 3 Ohmse belastingen de spanning gemeten en met de kennis van de weerstanden de stroom en het afgegeven vermogen bepaald. Ik had 4 weerstanden van 5 Ohm 10 Watt en die gebruikt met 3 in serie en met 4 in serie. Ook had ik een 150 Ohm 8 Watt weerstand. Verder nog bij ~4000 rpm de onbelastte spanning gemeten.

Hier de resultaten.

Vermogen.png


Bij 3600 rpm kan de generator dus makkelijkeen vermogen leveren van 14 Watt bij een spanning van 14.5 Volt. Dit is ruim boven de spanning van het 3S backup pakket, en dat is wat de bedoeling was.

Verder heb ik gemeten dat de onbelaste spanning bij 6800 rpm boven de 36 Volt komt hetgeen de maximale input spanning van de Speedy Bee is. Dit toerental willen we niet bereiken en zal met een 18x8 prop waarschijnlijk ook niet lukken. Al met al zijn we daar ook safe.

P.S. Ook bij de hoogste belasting wordt de motor niet echt warm.
 
Afgelopen weekend het eea
ontvangen.

20250603_110048.jpg



Nu kan ik de motor op de bok zetten en monteren in de romp, de tanks afmaken en plaatsen, de carb een plekje geven en de generator aansluiten.

Ook de mallen voor het zandgieten van wat alu delen zijn er en daarmee kan ik het motorachterdeksel gaan maken en de klemstukken tbv de ontsteking.
Verder zie je de ontstekings unit en de kill switch nog liggen die in het compartiment net achter de motor gaan komen.

Kortom..over een weekje of 2 zal eea er al aardig compleet uit gaan zien.

Ramond..bestel maar 15 meter folie zoals aangegeven dan is dat ook met enkele weken binnen.
 
De tankunit voor model nr 1 is gereed en zit er in..

Hier in de positie "er kan getankt worden".

Wat er allemaal op aan en in zit.. aftap vooraan, 1 zeer scheef geplaatste tank en 2 gering scheef, onderste tanks atmosferische beluchting, bovenste tanks uniflo beluchting, overloop buiten de romp, externe vullen/legen aansluiting, 3 flexibele doorlussen.

Tijdens de bouw van de 2e unit zal ik stap voor stap laten zien wat er allemaal "verborgen" zit en hoe eea werkt

20250605_105850.jpg



20250605_105857.jpg







20250605_105903.jpg




Het begint met een groot gat in de romp en 4 stuks 500 cc blikken.

20250605_110907.jpg



Ik zal alles uitleggen waarom het zo is , hoe het gemaakt is en wat eea doet (met name waarom deels atmosferische en deels unflow beluchting, en waar die beluchting uitkomt, etc.).

Oh ja..en alles is in een handomdraai uitneembaar.
 
Handje vol nippels en buisjes...

20250605_134326.jpg




Zijaanzicht: voor onder staat behoorlijk scheef omdat daar de aftap zit. Geeft het zelfde effect als een onder de tank aangebrachte aftap dom.

Bovenste tanks doorgelust naar de onderste en de beide onderste doorgelust...

20250605_193302.jpg




Sets aan elkaar gehecht anders zijn ze weerbarstig door de slangen...

20250605_193313.jpg




Zo..beide gereed...

20250605_200006.jpg



Maar hoe werkt het nu:

- vullen door de zijslang die naar de onderkant van de voor/onder tank gaat
- de lucht kan er tijdens het vullen uit via die 2 kleine nippels en is de tank vol dan gaat het surplus er via de zijkant uit
- die groter nippels met dat buisje is de uniflow beluchting. Tijdens het bedrijf zijn de kleine afgedicht en die groene slang is dan weg en moet de beluchting via die buis er in. Die gaat tot de bodem van de tank en zit dus vol met peut (communicerende vaten). Om de lucht er in te krijgen moet de carb dus zuigen om de peut uit die buis te krijgen..die kracht is ongeveer gelijk aan de druk door de vloeistof kolom in de tank. Dus die krachten heffen elkaar op

Naar mate de bovenste tanks leger raken worden beide krachten kleinen en zodra de bovenste leeg zijn dan zijn die krachten nul.

Nu zuigt de carb de brandstof uit de onderste tanks en de beluchting komt nog steeds via de uniflow buis maar die is nu leeg en er is nu een gewone atmosferische druk (zeg maar drukloos).

- de tanks eventueel legen kan weer via de vulslang (die tijdens het bedrijf afgestopt is).

- de uniflow buisjes komen uit in de vleugel want er mag geen lucht langs stromen..mag geen druk op komen of een vacuum.

1749147155542.png




Dit systeem werkt natuurlijk alleen wanneer de kist altijd plat of bijna plat ligt. En ja..zowel de RQ als deze TAM vliegen van start tot landing met een rompstandhoek van nagenoeg nul graden..ook in de klim..want die is zeer traag en al snel liggen dit soort kisten (soort vlucht) "plat".

Volgende klus wordt de alu gietdelen maken . Dan kan ik het achterdeksel monteren en de generator uitrichten en monteren en de ontstekings delen monteren en de timing afstellen. Daarna kan de remote carb er in en de filters.
 
Sorry guys, ik heb ff een 'break' mbt Explorer en TAM-5. Dit ivm diverse evenementen en nalopen en test vliegen van diverse kisten hiervoor.
Vanaf 13 juni kunnen jullie mij vinden bij de HLC Flightline t/m zondag 15 juni. (Vaderdag cadeau :beer:)
De week erop 21 juni natuurlijk Midsummer op de Ginkelse Hei.
Eerste zaterdag Juli vanaf donderdag 3 t/m zondag 6 Juli te Sittard Geleen ivm Dutch Dawn Patrol 2025.
Daarnaast hou ik de koeriers in de gaten ivm gesponsorde servo's en het Speedybee spul.
Tot zover weer, wel gewoon bereikbaar via email, Whatsapp en een beller, 06 45800913 is altijd sneller.:thumbsup:
(Natuurlijk hou ik op het MBF eea nauw lettend in de gaten...:hammer::yes:)

IMG_8774.jpeg
IMG_9302.jpeg


ALLEN van Harte Welkom ! :beer::banana:;)
 
Laatst bewerkt:
Eenvoudige houten kasten en de mallen er in. Onderkast ligt nu op de kop:

20250608_135216.jpg





Talkpoeder in een zakdoek:

20250608_135247.jpg






Takpoeder is scheidings middel:

20250608_135545.jpg




Eerst een laagje via de zeef.."Krijg ik em schoon terug?


Uh...


20250608_140133.jpg




Stampen met de steel van de hamer:

20250608_140523.jpg




Navullen en navullen en met de hamer plat aanstampen:

20250608_140815.jpg




Afrijen:

20250608_140915.jpg



Onderkast gereed (klusje van 10 mintuen) en nu thee time..gaat meer tijd in zitten..

20250608_141442.jpg
 
De bovenkast vormen duurt wat langer..20 minuten of zo..

Aangiettrechter mal er op en eerst weer via de zeef wat zand er in en dan verder...

20250608_150116.jpg



Mooi vul-caantje maken...

20250608_150618.jpg





Bovenkast er af en de mallen wat los tikken...

20250608_152044.jpg




Aangietkanalen en aansnijdingen er in...


20250608_153245.jpg




Ton..zelfs dat kleine groefje is te zien...

20250608_153322.jpg




Zo...alu kan er in..morgen eens kijken of ik het thuis gesmolten krijg, ander met de kast naar de gieterij om de hoek.

20250608_153403.jpg
 
Weet iemand de werking en instelling van de ontsteking?

Ik dacht me te herinneren:

-static afstellen op de gewenste voorontsteking (26 graden???)
- boven de 400 toeren gaat die naar maximale vertraging zijnde iets van 12 graden maximaal
- vanaf 1800 toeren komt er 1 graad/100 toeren vervroeging bij.


Dus bv in ons geval instellen op 26 graden vooronststeking en zodra gestart zal die boven de 400 toeren naar 14 graden voorontsteking gaan en dan vanaf 1800 toeren tot aan 3000 toeren van 14 graden voor- naar 26 graden voorontsteking gaan
Boven de 3000 toeren blijft het dan 26 graden.
 
Henk zoals je al weet sponser ik een vleugel servo.
Zal het met 1.05 Euro afronden op 50 Euro :-)
 

Bijlagen

  • IMG_20250612_112700.jpg
    IMG_20250612_112700.jpg
    113,5 KB · Weergaven: 6
Inmiddels, of eindelijk..
De FunCub (ahum…) met de Speedybee Vluchtcontroller heeft zondagmorgen zijn remaiden gehad. Zaterdag gaat ie mee, om autonoom waypoints vliegen te testen.
 
Dat er een flexibele koppeling tussen de motor en de generator komt wil nog niet zeggen dan ze niet in lijn hoeven te liggen...

De generator is op een triplex schot geschroefd en dat schot past met enige speling in de motordrager en het gat in het kopspant is wat ruimer dan de buitendia van de generator.

Een uitlijn prop gemaakt van alu en dat zit er tijdelijk tussen. Oh ja..de carterdeksel vulringen doen het zoooo mooi!!!. Raymond heeft net nieuwe pakkingen gemaakt en krijg ik a.s. zaterdag.

De ontsteking is in deze samenstelling ook getest..prima vonk!!! De timing moet nog..ik weet de instelwaarde nog niet (zie wat posten terug)..

20250617_113856.jpg






Het triplex generator schot is in samenstelling tegen het kopschot gelijmd en later komen er ook nog 4 boutjes door. De motor kan zich wat zoeken op de motordrager en wordt later in deze samenstelling verstift.
Dan kan eea gedemonteerd worden en de uitlijn prop er tussenuit.


20250617_120427.jpg
 
Back
Top