TAM-5 PROJECT

Ik heb even met de Flysky onderdelen die ik heb een test gedaan (in mijn geval als Turnigy gemerkt, maar die zijn identiek aan de FlySky versie).
Hier een plaatje van mijn opstelling met een iA6B ontvanger, en de weergave op de zender. Op de zender zie je de voedingsspanning van de ontvanger en de meting van de sensor.
De UBEC is rechts buiten beeld.
telemetrie.jpg
 
Laatst bewerkt:
maar de oplossing is simpelweg een tweede CVT01 sensor aan te schaffen, en die met de gelijkrichter uitgang te verbinden.
Het zou mooi zijn als je een tweede spanningsmeting kon doen om de werking van de generator te kunnen observeren, maar het is niet mogelijk is om 2 sensors van hetzelfde type op een FlySky ontvanger aan te sluiten, je krijgt er dan maar 1 te zien op je zender
Conclusie: op deze manier kun je maar 1 spanning meten en via telemetrie naar je zender sturen.

Eventueel zou je ook de ontvanger direct ( dus zonder UBEC) op 2 van de 3 cellen van de bufferaccu aan te sluiten (de iA6B kan tot 8,4V verdragen), en op die manier de bufferaccuspanning te bewaken, al geeft dat dan natuurlijk maar 2/3 van de totale spanning weer.
 
Laatst bewerkt:
...
Eventueel zou je ook de ontvanger direct ( dus zonder UBEC) op 2 van de 3 cellen van de bufferaccu aan te sluiten (de iA6B kan tot 8,4V verdragen), en op die manier de bufferaccuspanning te bewaken, al geeft dat dan natuurlijk maar 2/3 van de totale spanning weer.
Zou ik niet doen voor langere vluchten. Een 2.4 HGz ontvanger vraagt redelijk wat stroom en zou de accu in onbalans brengen.
Maar is de uitgang van de gelijkrichter-accuwissel of alleen van de buffer accu niet voldoende?
Dit kan samen met de ontvanger ingang wél met één sensor plus de rx spanning worden weergegeven. Dus simpel een meting vóór én een achter de UBEC.
 
Mijn punt was dat je dit niet met één meting kan bereiken. Als de generator uitvalt zie je dat niet meteen aan de spanning van de bufferaccu (denk ik, maar ik kan me vergissen), maar pas op termijn als de bufferaccu leeg begint te raken.
 
Tja..en wat we willen is direct een niet werkende generator kunnen zien.

Gemeten bij een nagenoeg volle 3S...slechts 0,2 volt verschil met en zonder de lader aan.
dus niet zoals bij een auto accu die 13,5- 14 volt aangeeft bij werkende dynamo( ipv 12volt).
 
er zijn wel dingen te bedenken, met wisselspanning detecteren (analoog in beginsel), of af te tappen in @Rick NL schakeling.
Dat is het probleem ook niet, het doel is om de spanning die de generator levert te meten, èn de spanning van de bufferaccu te meten om de voedingsspanning van de ontvanger te bewaken.
 
Laatst bewerkt:
Stel nu dat we niet de spanning meten maar het generator toerental..Is een binnenloper en doen op 1 van de wikkelingen witte verf op...optische toerensensor die gericht is door een van de behuizing gaten op de witte stip en dus in het compartiment tussen brandschot en vleugel zit.

Dan weten we of de generator draait en bewaken we de zwakste schakel..de flexibele koppeling.
Valt de generator stil dan hebben we enkele uren om thuis (aan wal te komen)....bv we zitten ( varen met een RIB) midden op de Noordzee (buiten de 12 mijls zone) richting nergens en gaan terug naar waar we vandaan zijn gekomen..dan ben ik tevreden.
 
Het is zeer zeker niet bedoeld als kritiek!!, maar het doet me een beetje denken aan "General Aviation". We hebben een dubbele ontsteking te controleren via twee schakelaars, maar dan zijn er nog vele mogelijkheden over om een motorstoring te krijgen. ik denk ergens moet er een grens zijn. Denk ook aan het uiteindelijke startgewicht met een volle tank.
 
In ieder geval kun je dan niet bij FlySky terecht, ik heb daar geen passende sensor voor kunnen vinden. En andere merken hebben weer andere telemetrie-protocols, het zou me verbazen als die dan weer compatibel zijn ......
 
Wanneer je de spanning voor en na de UBEC meet, met ontvanger en één sensor, moet het goed gaan.
Met een toerental van 3600 rpm of meer zal de gelijkgerichte spanning > 15 volt zijn. wannneer je dit meet op de uitgang van de generator/accu wissel (= ingang van de UBEC) doet de generator het.
Wanneer de generator spanning wegvalt zal je 14 Volt of minder meten van de buffer accu. Dan weet je dat je binnen een paar uur moet landen, in ieder geval wanneer de input van de UBEC < 9 Volt bij gebruik van 3 LiIon cellen of < 9.6 V bij gebruik van LiPo.
De echte accu spanning na de UBEC meet je ook nog eens ter bevestiging.
 
Ik snap het (denk ik), slim. Kan de eventuele lader dat nog beïnvloeden?
De echte accu spanning na de UBEC meet je ook nog eens ter bevestiging.
Ik neem aan dat je het hier over de voedingsspanning van de ontvanger(s) hebt, welke via het andere telemetrie kanaal teruggestuurd wordt. Er zal daar weinig beweging te zien, zoja, dan is de accuspanning al ver heen op weg naar leeg (of de UBEC is kapot :oops:)

P.S.: Ik heb mijn eerdere posts aangepast, nu alleen gericht op een enkele sensor-meting zoals Rick beschrijft
 
Laatst bewerkt:
Af en toe hou ik het een kwartiertje uit in de werkplaats..te heet..in de kamer is het koel..

TAM-1 en TAM-2 zijn nu helemaal zover dat er rode folie op kan.

De servo compartimenten zijn af ( mogen ook andere servo's in dan de huidige)...

20250702_134933.jpg





En ver naar achter is een mooi met dun triplex bekleed compartiment ontstaan voor de gewichtige zaken..om zo veel mogelijk lood in de staart te voorkomen...

20250702_135118.jpg





Hier komen de Rx, buffer accu, gelijkrichter, telemetrie en later de GPS zaken en nog wat Iers geld in case of..zeg maar goodwill voor de douane..

20250702_135129.jpg





Nee..nu nog niet bekleden is me te warm..wel ouwehoeren in een paar andere topics..
 
Ik ben old skool modelbouwer..tissue en spanlak..en daar zit rek in..lijm je ECHT vast.. vloeit naadloos in elkaar over op de randen..of zelfs kops tegen elkaar aan op de naden..en naadloos zoals ik dat doe..krimp is 100% beheersbaar..kwastje spanlak..scheermessie en ik kan er mee lezen en schrijven en toveren..en dat weten diegenen die mij hier mijn modellen weten te ontfutselen..kortom..ik ben wel van gisteren en dat moderne spul zie ik niet zitten.

Ok..met tissue en spanlak ( en ook het moderne spanvlies dat zich gedraagt als tissue) is het 3....5 x zoveel uren werk..maar mooie uren..

Jullie zullen het folie resultaat met de snuit er bovenop mogelijk heel mooi vinden..bij mij zit het tussen de oren..kleresodejudebalen..wat een surrogaat spul.

Dus de TAM-2 mag een ander van het team gaan bekleden..ga ik weer lekker verder met mijn fifties/sixties spul..
 
Het is niet de eerste keer was het maar zo..ik heb al tig keer met folie gewerkt en elke keer zeg ik tegen de directie dit was de laatste keer.



Vrijdagmiddag..gitaar middag..eens proberen of ik de rif onder de knie kan krijgen.
 
Back
Top