Tamiya 3 assige koelwagen.

Hallo modelbouwers,

Afgelopen week ben ik begonnen aan de bouw van een koelwagen voor achter mijn Actros.
Het onderstel staat in elkaar en is al 1x gespoten.
full

Omdat ik dezelfde achterwielen heb besteld als op de truck heb ik wat aanpassingen moeten maken. Aangezien er enkele wielen op de koelwagen zitten maar nu dubbele wielen erop komen heb ik de spatborden naar buiten geplaatst met als gevolg dat de kisten nu niet gelijk lopen met de spatborden.
full

Verder komen er de verlichtingsset op en de electrische opleggerpoten, maar deze zijn besteld.
Net maar eens een zijwand erop gezet om te kijken of wit mooi was, maar ik heb besloten hem toch maar in dezelfde kleur te maken als de truck.
full
Verder ben ik aan het kijken om er een mooie reclame op te zetten, (ik heb wel al een ideetje maar tips zijn altijd welkom).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps, ik denk dat dit bij de bouwverslagen thuis hoort.
Bij deze, mag het verplaatst worden naar de bouwverslagen.
 
Opzich een mooi begin.
Maar ....ik als leek op gebied van zwaarvervoer, vraagt zichzelf af wat er zoo zwaar is en gekoelt moet worden, met betrekking van het aantal assen van de oplegger?

Moet bij zwaartransport ook niet een extra as de trekker ontlasten?

Is hier de fantasie een beetje doorgeslagen?

Mvg. Richard
 
Hallo,

Hier is niet echt spraken van zwaartransport.
Maar een koelwagen mag ook 50 ton wegen.
Nou is groenten en fruit niet echt zwaar maar vergis je niet in de gewichten.
Een lege combinatie zo zal rond de 15/16 ton wegen.
Dus het aantal assen is gewoon zoals het in het echt ook rondrijdt.
De trailer heeft meestal meer assen omdat een trailer as meer mag hebben als dat je schoteldruk mag hebben.
Het is een heel ingewikkeld verhaal dat ik best uit wil leggen als je er belangstelling bij heb.
Als je nog meer vragen heb dan hoor ik het wel.

Mvg. Mitchell
 
50ton totaal min 16 ton combie...blijft over: 34 ton aan goederen.
Wat is een `zwaar` gekoeld product?(waarbij het gewicht vele malen groter is)

Mijn vraag is:wat zit er in zo`n oplegger elke rit wat zo zwaar is?
heb je enig idee?

Mvg. Richard
 
Hallo,

Ik ben niet heel erg thuis in het gekoeld transport meer exceptioneel transport.
Wat ze er in gooien tegenwoordig is moeilijk te zeggen.
Ik denk ook niet dat je 30 ton kan laden met zoon combinatie.
Ik denk namelijk dat je met je schoteldruk niet uitkomt.
Maar er zullen vast wel chauffeurs hier op het forum zijn die wel weten wat er allemaal in gaat en met gewichten enzo.

Mvg. Mitchell
 
3 assen koeltrailers komen zeker voor, maar of dat dan ook nog dubbel lucht is weet ik niet
een vrachie vis in ijs, of garnalen zal best wegen denk ik...
 
Hallo,

3 assige koeltrailers zijn vandaag de dag de gewoonste zaak van de wereld. ;)
Je kan eigenlijk stellen dat er voor het lange nationale- en het internationale transport eigenlijk alleen maar van deze type trailers gebruik gemaakt wordt.

Wat echter niet gebruikelijk is, dat is dat de assen zijn uitgevoerd met dubbel lucht.

Dit zijn tegenwoordig alleen nog maar super singles die een hoger laadvermogen hebben en de operationele kosten lager zijn als bij de dubbel lucht uitvoeringen.
Dit kan nog wat gerekt worden door bij een lege trailer met 1 of 2 gelifte assen te rijden.:D

MVG,
Raymond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, je hebt gelijk moet natuurlijk 1 of 2 zijn.
Ik zal het even aanpassen.

Bedankt.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik zag op internet deze foto en vond de belijning van de reclame wel mooi voor op de truck en trailer.
Wat me ook opviel is dat de trailer erg kort achter de truck hangt wat op zich wel mooi is omdat de belijning dan mooi doorloopt naar de truck.
Op deze truck hebben ze dit gedaan voor de aerodynamica maar ik vroeg me af of je dit wel vaker ziet en wat de nadelen qua rijden zouden zijn als ik de trailer ook zo kort op de truck zou plaatsen.
Overigens vind ik de onderkant niet zo mooi.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb mijn trailer ook korter op de cabine gehangen dan origineel bij tamiya en heb hier eigenlijk geen nadeel van
het enige nadeel wat je zou kunnen hebben is dat je kabels wat rare kronkels gaan maken wanneer ge rechtdoor rijdt
is trouwens veel realistischer voor een 4x2 dan de originele plaatsing van tamiya
weet niet hoe het bij de nieuwe MB zit maar dacht dat je bv bij de scania enzo het onder plaatje van de schotel kan omdraaien en dat daardoor de schotel al verder naar voor komt te zitten
bij mij zit er een ander plaatje onder de trailer dat lager is en waar het gaatje voor de kingpin verder naar achter zit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full
Ok bedankt voor de reactie.
In het ijzeren plaatje onder de trailer heb ik een gaatje geboord waardoor de kingpin 4 cm verder naar achter zit. Zo hangt hij mooier achter de truck. Ik ga ook eens proberen om de plaat wat hoger te plaatsen zodat de trailer een paar millimeter lager boven de truck komt te hangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
trailer dicht op de cabine kan geen kwaad. Alleen als je te dicht ga en je ga heuvels op of putten in dan heb je kans dat je oplegger over je bordes of spatborden loopt. Heb mijne ook erg dicht op de cabine staan en staat wel mooi
 
Back
Top