Tamiya Cup technische vragen en advies topic.

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 5 nov 2014.

1. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Dank. De 50746 zijn eigenlijk ook M dempers, die er vorig jaar op zaten. Qua prijs dacht ik al dat de 84318 de beste zouden zijn, die zijn ook veruit de duurste. Eens kijken wat het budget doet. Het zal wel een verplaatsbare transponder worden voor de eerste race, dempers lijken me meer belangrijk... Keuzes, keuzes...

Hugo

2. addicted2blue

addicted2blue

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Misschien kun je in de club waar de wedstrijd doorgaat een transponder huren, dan hoef je niet direct een keuze te maken;)

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Die paar gram?

Duur.... Ik heb net een F104 gekocht met alles erop en eraan dus zat ook naar een revisieset voor de demper te kijken maar zag de prijs van zo'n demper...

Misschien niet een idee om je eerst te concentreren op het rijden zelf ipv veel kosten in iets te steken waar je geen merkbare winst uit kan halen? De wedstrijdrijders rijden ook niet met titanium stangen en die X rubbers kan je misschien ook zo los kopen voor in de standaard dempers. Leer eerst te spelen met de olie en rebound, daar heb je echt geen TRF demper voor nodig.

4. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Die paar gram is ten opzichte van de plastic 50746 best een boel gram. En ik heb laatst met 9 gram wielgewichten op de achterwielen van de M gereden (niet te originele Tamiya, die zijn niet meer te krijgen) en die paar gram maakt een groot verschil.

Je hebt wel gelijk dat meer oefenen meer helpt. Ik rijd regelmatig VRC, ik heb al een paar keer getraind op Vianen, meer zit er voor mij niet in, helaas. Maar ik vind het ook gewoon leuk om naar optimalisatie van de auto te zoeken. En zo'n goed setje kan wellicht ook mee naar de euro-TW klasse, later, of naar een nog snellere klasse.

Hugo

5. viel9

viel9

Lid geworden:
    27 jan 2011
    Ik heb de 84318 op mijn m-05. Zijn gewoon de beste dempers (prijs ongeveer 60 euro). Misschien een tikje duur, maar 1x de verkeerde kopen om daarna iets betere te kopen is samen een stuk duurder en heb je nog steeds geen topdempers...
    (heb nog even nagekeken: waren 52 dollar/45 euro)

6. addicted2blue

addicted2blue

Lid geworden:
    28 dec 2012
    TRF dampers zijn gewoon veel constanter en minder onderhevig aan lekkage, dus minder kans dat je op een wedstrijd je dampers terug moet gaan bijvullen.
    En probeersels met rebound en dikte van olie kun je dan beter met goede dampers doen dan met dampers die onderhevig zijn aan lekkage en je rijgedrag sterk kunnen beïnvloeden tijdens een wedstrijd.

TRF dampers zijn niet voor niets de beste van het beste

7. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Een kromme vergelijking tussen de kunststoffen en de alu dempers van Tamiya, de enige overeenkomst die ze beide hebben, is waarschijnlijk de zuigerstang!!! De overige onderdelen bepalen nu net effe in grote mate de dempingkarakteristiek…het verschil van een kunststof of een alu behuizing is daarbij veelal ondergeschikt!!!

Het is niet zo dat een bepaalde demper het ook altijd goed doet, dit is een beetje afhankelijk van de gekozen geometrie van een auto, en nog veel meer andere belangrijke zaken, gelukkig hebben wel veel modellen/merken een geometrie, die redelijk overeenkomt met elkaar, waardoor het wel makkelijker is om dempers uit te wisselen!!

TRF dempers het beste van het beste…??? …populair zijn ze in ieder geval wel, wat niet direct hoeft te betekenen dat ze de beste zijn…maar kennelijk goed multi inzetbaar zijn...!!!

8. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Eh, en wat adviseer je dan wel?

Hugo

9. Swatch__

Swatch__

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Laatst bewerkt: 21 jan 2015
  10. addicted2blue

addicted2blue

Lid geworden:
    28 dec 2012
    @HugoW,

je hebt een PM

11. Chris van der Hagen

Chris van der Hagen

Lid geworden:
    2 feb 2006
    De originele CVA shocks of de TRF dampers (42273). Beide voldoen prima.

12. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Er zijn altijd mensen die het beter weten, helaas geven zij geen garantie op het geen wat ze verklaren!!! Voorlopig resulteerde het bij navraag enkel in opgetrokken wenkbrauwen bij mensen die er “echt wat vanaf weten”, maar ook ik geef "geen garantie", aangezien het reglement nog niet definitief is/was, dus hoe men dit “expliciet konden zeggen” dat dit in het reglement 2015 opgenomen zou worden…:confused:

Ik sluit mij bij de verklaring van Tazman aan, met een uitbreiding dat de toegestane opties van een ander merk (liever niet) beperkt zijn/waren tot bepaalde onderdelen, en dat deze onderdelen zeker niet tot competitie vervalsing mocht leiden, daar ligt sowieso de grens, niet alleen voor de organisatie, maar natuurlijk ook voor je collega rijders!!!

Lekker afwachten dus, de waarheid komt vanzelf naar je toe!!!

13. peter91

peter91

Lid geworden:
    21 apr 2011
    Het reglement Tamiya Cup 2015 is bekend en staat op fb!

14. BEAR96

BEAR96

Lid geworden:
    20 feb 2006
    Geen rare of schokkende nieuwtjes

15. Madhouse

Madhouse

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Inderdaad niets schokkends. Smeren in de Top Stock klasse is toegestaan omdat dit lastig te controleren is en er worden 1 of 2 optie parts gedoogd.

16. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Fijn dat het reglement er is, ik heb de pdf opgevraagd en zal hem even hosten en hier linken. Persoonlijk vind ik het toestaan van smeren jammer, maar dat is dan maar zo. Ik zal me er eens in verdiepen, voor de eerste race op carpet en voor de overige races buiten zal er wel verschillend smeermiddel nodig zijn...

Hugo

17. Madhouse

Madhouse

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hudy Carpet Gripper is goed en niet zo duur. Voor buiten ben ik ook nog aan het uitzoeken.

18. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Speedtech van mobers doet het ook goed op tapijt en asfalt.
    Spidergrip rood ook.
    Als je er aan kan komen, TC5 van Corally werkt goed op MRM.

Mvg Roy

19. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    TC5 is toch voor asfalt? Dat zou handig zijn als het voor buiten en voor Vianen goed werkt. En redelijk verkrijgbaar als ik even google.

Hugo

20. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    TC5 is van Corally en is idd voor asfalt.
    Word wel wat zeldzamer daar het niet meer gemaakt word.
    Speedtech word nog volop gemaakt en geleverd door de firma mobers/mobgum.
    Dit werkt prima op tapijt en op asfalt.

Mvg Roy

Deel Deze Pagina