Tamiya DYNA-RUN (super touring motor + hop-up options)

• Topicstarter Topicstarter T401L
  • Startdatum Startdatum
T

T401L

Guest
Ik heb een paar vraagjes over deze motor (ik heb al in bezit)

Bij de aansluiting van de motor zat een groot zwart blokje tussen de plus en de min gesoldeert (niet zelf gedaan/misschien vorige eigenaar gedaan) en die is afgebrandt.
De motor wilde wel vooruit maar niet achteruit, nadat ik het een paar keer in de achteruit heb geprobeert brande hij eraf en wild ede motor wel achteruit draaien.

Kan dit problemen veroorzaken? Moet ik hem weer terug op doen zodat de motor niet meer achteruit kan (en hij misschien weer eraf brandt) of kan ik hem eraf laten?

-----

Ik gebruik deze motor ook in combinatie met een Tamiya Mini Speed Controller en mijn vraag was of dit wel kan? Want ik heb al eens eerder een speedcontroller door laten fikken (ik reed door tot de accu leeg was en deed er weer een nieuwe accu in en zo ging het verder tot de 3 accu's op waren)
Ik hoop niet dat deze motor met de regelaar ook doorfikt?

-----

Ik heb van alle 2 de dingen een foto toegevoegd (foto's via internet gevonden)

tamregelaar1.jpg

53263dynarun.jpg

Dat zwarte ding tussen de + & - is een schottkey diode, en die moet niet op een achteruit regelaar gedaan worden...... dus niet meer erop doen, en ik ben geen electronica expert (roberk_k reply even :wink:) maar ik kan me voorstellen dat dit ook niet echt lekker is voor de regelaar dus even opletten dat die geen probleem krijgt :wink:.

Greetz Florian

T401L als eerste welkom op het forum

ik moet je helaas wel teleurstellen: de combinatie die je hebt werkt niet, en kan in rook eindigen, en wel om de volgende redenen:

-De regelaar die je hebt kan een 23t motor als maximaal aan, degene die je hebt is een 13t, en dat kan de regelaar simpelweg niet aan.
kort gezegd vraagt een 13t(urns) motor een hele hoop stroom (en is mede daardoor erg snel) en de regelaar die je hebt kan dat niet leveren en zal oververhitten.

-een diode zit erop om tijdens het remmen de motor te ontlasten, maar op een regelaar met achteruit mag je geen diode gebruiken omdat de regelaar en diode daardoor kunnen en zullen beschadigen, in jouw geval zal de diode eraf zijn, en geluk heb je dat de regelaar nog achteruit kan en niet verbrand is

mijn antwoord klinkt misschien heftig, maar hopelijk kun je nog op tijd een alternatief zoeken zonder dat het materiaal gaat kosten..

je kunt een no-limit regelaar aanschaffen die wel een 13t motor aankan, heb je er een zonder achteruit moet je de diode monteren, heb je een regelaar met achteruit mag de diode er niet op

een goedkoper alternatief is een motor zoeken die wel op de regelaar kan, de tamiya sport tuned motor is niet al te duur, gaat lang mee en is toch al sneller dan de standaard

hopelijk ben je hiermee verder geholpen,

mvg
Erik

Bedankt voor jullie reactie's, bij de aanschaf van de speedcontroller (paar dagen geleden) viel het mij ook op dat erbij stond dat de Tamiya Tuned in combinatie met deze speedcontroller uitermate goed zou werken.

Maar ik heb al 3 motoren (onderandere een DYNA-RUN Super touring en een Standaard motor en een DYNA-RUN stock)

Maar wat voor regelaar kan ik het beste kiezen voor de DYNA-RUN super touring? Zoals dus al gezegd een no-limit regelaar.Wie heeft suggesties?

Maar het is dus ook niet verstandig om te gaan rijden!

De regelaars van GM zijn klein, goedkoop en gewoon goed. Kosten van bijvoorbeeld een GMSX9 (die veel gebruikt wordt) zijn rond de 90 euro. Een goede No-Limit regelaar zonder achteruit. Kijk gewoon eens rond op het internet of bij je hobbywinkel in de buurt.

Groet Robert

Ik heb ook een andere vraagje!

Ik heb dus drie motoren:
DYNA-RUN super touring motor + hop-up options
DYNA-RUN stock motor
En een standaard motor (blank motortje)

Nou kan dus die DYNA-RUN touring motor niet vanwege mijn speed controller, maar mijn standaard motor rijd sneller dan mijn DYNA-RUN stock motor.

Wat kan de oorzaak zijn? Want ik vindt het zelf eigenlijk raar dat een standaard motor sneller gaat dan een DYNA-RUN.
Kan het zijn dat mijn oude speedcontroller kapot is gegaan met de DYNA-RUN eraan? (dat hij kapot is gegaan lag niet aan de motor hoor)

Waarschijnlijk de regelaar die het aflaat weten en niet zoveel stroom kan leveren om de motor te laten draaien en zo dus niet snel is. Te lang rijden met zo'n combinatie kan er voor zorgen dat de regelaar kapot gaat.

De Sport tuned 23x1 kan er wel op volgens de handleiding. De Dyna run Stock is ook wel 23x1 maar is een ander type motor en vraagt meer stroom. Hier door kan die niet op je regelaar.

Misschien moet je is de com aflaten draaien en je koolborstels vervangen van die dyna run stock :D dan loopt die wel harder dan je standaard mabuchi motor :wink:.

Florian

Niet als je regelaar het niet aan kan Florian :P Kan je doen aan je motor wat je wil maar harder gaat ie echt niet misschien gaat ie dan nog wel langzamer.

MaXX Cellrated Rc Freak zei:
Misschien moet je is de com aflaten draaien en je koolborstels vervangen van die dyna run stock :D dan loopt die wel harder dan je standaard mabuchi motor :wink:.

Florian

De DYNA-RUN touring kan je wel openen maar de DYNA-RUN stock helaas niet (niet die ene die ik heb)

Maar pasqual erik zegt dat deze regelaar max 23t aan kan en die dyna run stock motor die is 23t (alleen denk ik niet dat het al te gezond is voor de regelaar) alleen jammer dat je hem niet kan openhalen :roll:

Een 23T kan anders zijn dan een 23T. Je heb een standaard Mabuchi 540 27T maar je heb ook een Corally 27T met laydown borstels en vertimed op 24 graden. Het zijn alle 2 27T motoren maar de corally's lopen veel harder en vragen meer stroom dan zo'n standaard motor die haast niet vertimed staat en gewoon gemaakt is voor een langere levensduur.

In de handleiding staat ook dan alleen de Standaard Mabuchi en de sport tuned er in kan. Dat die nu net 23T is. Maar is toch anders dan die Dyna run stock. Vind het daarom nog steeds stom dat het met aantal turns aangegeven wordt wat een regelaar aankan. Want 9 van de 10 keer klopt dat toch niet. Ze kunnen beter gaan aangeven met Amps. Heb je veel meer aan.

Ik heb nu even een tijdje rondgekeken voor een speedcontroller voor de Tamiya DYNA-run hop-up. En heb de Graupner Genius 30 gevonden.

Alleen kan ik niet veel informatie vinden over e speedcontroller, ik weet alleen dat hij voor borstelloze en gebostelde motoren is.
Maar ik weet niet voor hoeveel wikkelingen en hoeveel cellen.

Wie weet hier meer over, en kan mij vertellen wat toevalli BEC 5.8V betekent?

Ik vraag me trouwens ook af hoeveel volts de Dyna Run hop-up nodig heeft (en hoeveel amp)

Wie wilt mij helpen aan deze informatie? Als iemand het niet snapt, hoor ik het wel.

Genius 30 is meer voor de kleinere borstel en borsteloze motoren die in de 1/18's gebruikt worden. De Genius 80 is beter voor het 1/10 geweld maar deze is weer een stukkie duurder.

Wie o wie, kan mij een paar voorbeelden geven van goede speedcontrollers die een beetje betaal baar zijn.

Want ik ben uitgekeken op de speedcontroller die ik nu heb (vanwege de wijnige mogelijkheden van motors)

Ik heeb graag een speedcontroller die veel aan kan en een beetje energie zuinig is.

Tegenwoordig is de interne weerstand van een ESC zo nihiel dat het verwaarloosbaar is (ten aan zien van je motor) Dus welke ESC je ook zal kiezen hij zal energie zuinig zijn.

Verder heb ik altijd een voorkeur gehad voor GM ESC's deze zijn klein, goedkoop en goed. Veel mensen rijden bijvoorbeeld op de GM SX9 een No Limit regelaar zonder achteruit voor nog geen 100 euro.....

Groet Robert

Een achteruit vindt ik echter wel handig :(

Wie weet misschien een andere dan de SX9 want een SX9R bestaad helaas niet :(

koolborstels

hallo iedereen

ik had een vraagje ik zoek al een tijdje de koolborstels van de motor dyna-run 53263. IK kan ze nergens vinden weet iemand een site (in nederland)
waar ik ze kan krijgen.
alvast bedankt

mvg Tim

Back