Tamiya Mini 4WD

Beste Forumleden,

Na een bezoek aan Singapore ben ik een Tamiya raceklasse tegen gekomen welke ik nog nooit in Nederland ben tegen gekomen; de Mini 4WD racewagens. http://www.tamiya.com/english/mini4wd/m4item/m4item.htm
In het grootste winkelcentrum daar worden bijna ieder weekend races gehouden in een speciaal daarvoor ontworpen racebaan. Toen ik de bijzonder snelle wagens door het circuit zag racen met snelheden van meer dan 60 km/uur was ik op slag verliefd en ben me uitgebreid gaan informeren.
Ik vond het erg lijken op een erg snelle combinatie van slotcar racing en kleine (1:32) 4 wiel aangedreven buggies.

Je kunt het financieel zo gek maken als je wilt; prijzen voor de basis kits variëren (omgerekend) tussen de 8 en 15 Euro, op de hop-ups/upgrade sets kun je letterlijk helemaal leeglopen. ;)
Het enige echte dure aan deze vorm van modelracen is het circuit. Voor een klein baantje (3 parallele banen van ongeveer 8 meter lang, betaal je al snel meer dan €200,- :(, de 5 parallel banen zijn nog prijziger.

De uitdaging van het racen met de Mini 4WD zit hem in het in de racebaan houden van een loeisnel klein wagentje welke door bochten, over "jumps", heuvels en zelfs loopings moet gaan en vooral op/in de baan moet blijven. Dit wordt bereikt door de juiste combinatie te vinden, door een keuze te maken uit een flink aantal motoren, rollers, bandjes.
Zoek maar eens op YouTube op Tamiya Mini 4WD!

Wat me echter bij thuiskomst tegenviel, was dat deze raceklasse helemaal niet in Nederland bestaat. Italie is het enige Europese land dat nog een beetje Mini 4WD activiteiten heeft. (Clubs, winkels en racen)

Wat ik graag zou willen weten of er op dit forum ook leden zijn die deze vorm van modelracing kennen en/of het misschien leuk zouden vinden om hier wat meer over te weten te komen.

Groeten Martijn

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld, is inderdaad erg snel en ziet er enorm leuk uit maar waarom zou je dit doen? Je kan zelf niet meer sturen en laat dat nu net zijn waar onze hobby om gaat. Kleine modellen die je zelf kan besturen :D vind het zeer knap allemaal om eens te zien maar als je ziet dat er voor mini z ook al weinig animo is (tegenover 1/10 enz) dan denk ik dat deze tak van de hobby al helemaal nutteloos wordt hier in Belgie of Nederland.Dan zou ik eerder naar een D nano gaan, en die zie je ook niet al te veel trouwens.

ik heb er nog eentje van kyosho, deze is al ruim 25 jaar oud en ook niet meer functioneel

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon een meerspoorige Darda baan. Een gewone Darda baan kan je bij iedere speelgoedwinkel vinden.

Beste Anthem2, Jan en Roelof,

Bedankt voor jullie commentaar.

Ik ben gewoon erg benieuwd wat de forumleden van deze vorm van modelbouw vinden.

Nee, er zit geen direct besturing in en ja het lijkt misschien erg op de Darda baan, maar iedere baan is anders en in mijn ogen zit de uitdaging in het het afstellen van je wagen op het type parcour.
En dit natuurlijk nét even iets slimmer doen dan de andere coureurs.

De vergelijking met de Mini Z vind ik interessant, maar heeft natuurlijk het grote verschil van de direct besturing.
Helaas weet ook ik, dat de Mini Z belangstelling in Nederland niet heel groot is.
Ik heb ooit (aantal jaar geleden) overwogen om in de Mini Z hobby te stappen, voor wanneer het weer het niet toelaat om buiten (off-road) te rijden.
Dit heb ik niet gedaan, omdat ik de hoge prijzen niet vindt opwegen tegenover de tijd die ik er aan wilde besteden, (niet buiten kunnen racen vs binnen racen)

Nogmaals bedankt voor jullie commentaar.

Groeten Martijn

Er zijn ook goedkopere alternatieven voor de Mini-Z zoals de iWeaver auto's. Je moet wel uitzoeken of je daarmee wel met de wedstrijden mee mag doen.

TamTech is met afstandbesturing. Deze wagentjes hebben geen besturing, ze gaan gewoon hard rechtdoor, en de baan stuurt ze de bocht om, net als een trein op rails. En de uitdaging is dan om de auto snel genoeg te maken om te winnen, maar niet onderweg te laten ontsporen.

Back