Zoals vele anderen gebruik ik ook een temperatuur meter om de temperatuur van mijn motor te meten. Ik gebruik dit dan als controlewaarde. Eerst en vooral ga ik voort op geluid en rookontwikkeling.
Vroeger nam ik de temp altijd bovenop de gloeiplug. Voor de 1/10de touring is dit niet altijd makkelijk om door het gloeiplug-gat te meten.
Iemand vertelde dan dat ik onderaan de koelkop moest meten omdat dit enerzijds makkelijker was en omdat het correcter was. De gloeiplug zou te klein zijn om er nauwkeurig op te kunnen meten. Sedertdien nam ik altijd onderaan de koelkop de temperatuur.
Maar blijkbaar is niet iedereen het daarover eens. Sommigen zeggen dat je op de gloeiplug moet meten omdat het daar warmen is en dat dit de correcte temp is.
Ik rij altijd rond de 110 a 115 (soms eens tot 120) graden gemeten op de onderrib van de koepkop. Als het op de gloeiplug warmer zou zijn, zou ik waarschijnlijk al een stuk boven de 120 graden zitten.
Maar als ik op de gloeiplug meet, heb ik maar 100 a 105 gaden terwijl ik op de onderste rik van de koelkop 115graden heb. Dus minder op de gloeiplug? Of meet ik nu verkeerd?
Waarom zeggen sommige dan de de gloeiplug warmer is? Is dit afhankelijk van motor? Ik heb altijd ongeveer 10 graden (of meer) minder op de gloeiplug in vergelijking met de onderste rib.
(Mijn motor rookt altijd mooi, blijft mooi stationair draaien, neemt mooi op. Hij heeft dus zeker niet te warm. )
Vroeger nam ik de temp altijd bovenop de gloeiplug. Voor de 1/10de touring is dit niet altijd makkelijk om door het gloeiplug-gat te meten.
Iemand vertelde dan dat ik onderaan de koelkop moest meten omdat dit enerzijds makkelijker was en omdat het correcter was. De gloeiplug zou te klein zijn om er nauwkeurig op te kunnen meten. Sedertdien nam ik altijd onderaan de koelkop de temperatuur.
Maar blijkbaar is niet iedereen het daarover eens. Sommigen zeggen dat je op de gloeiplug moet meten omdat het daar warmen is en dat dit de correcte temp is.
Ik rij altijd rond de 110 a 115 (soms eens tot 120) graden gemeten op de onderrib van de koepkop. Als het op de gloeiplug warmer zou zijn, zou ik waarschijnlijk al een stuk boven de 120 graden zitten.
Maar als ik op de gloeiplug meet, heb ik maar 100 a 105 gaden terwijl ik op de onderste rik van de koelkop 115graden heb. Dus minder op de gloeiplug? Of meet ik nu verkeerd?
Waarom zeggen sommige dan de de gloeiplug warmer is? Is dit afhankelijk van motor? Ik heb altijd ongeveer 10 graden (of meer) minder op de gloeiplug in vergelijking met de onderste rib.
(Mijn motor rookt altijd mooi, blijft mooi stationair draaien, neemt mooi op. Hij heeft dus zeker niet te warm. )