The making off the Pilot Rc 122'' (32%) Bellanca Decathlon EP

Et voilla, zoals beloofd hier de start van mijn bouwdraadje van de nieuwe full electro sleper die ik ga maken.

Merk: Pilot Rc
Type: Bellanca Decathlon (32%)
Span: 122" 310cm
Motor: Hacker A150-10 + regelaar Hacker Master Spin 220 Pro Opto
propeller: Mejzlik 30 x 12Lf (lightweight carbonfibre)
Veiligheidsvoorziening:Emcotec Safety Power Switch XL 12v....70v - 180A/360A,
Gemini II powerbox systeem met 2x 2 cellen lipo 2100mah
Stroomvoorziening: 2x 2x6cellen lipo 5000mah
Servo's: 8x Savox SC-0252 MG , 49g, speed 0.19sec/60° Torque 10.5kg
Verlichting: Pilot Rc

Voorziene start van de bouw van de sleper : 01 november 2013
 
Voorbereidend werk

Hierbij de eerste foto's van de bellanca en de onderdelen.
Daar men drukke weekend iets vroeger op rust kwam kon ik al wat voorbereidend werk doen.
Van alles foto's nemen, en alles uitpakken........


jhce.jpg


a5yp.jpg


gjny.jpg


lrmi.jpg


gfve.jpg


ibtx.jpg


v7vk.jpg


m239.jpg


tk8z.jpg


48mn.jpg


ifw7.jpg


cpb3.jpg


2fkc.jpg


vvhg.jpg


o9k4.jpg
 
Eerste opmerking

Schitterende ARF bouwkit met alles op en aan.
Licht maar opt eerste zicht kwalitatief zeer goed gebouwd.
Er zijn zelfs twee brandstoftanks maar die zijn niet op de foto's te zien daar ik EP ga vliegen.
Eén kleine opmerking, er is geen bouwbeschrijving aanwezig.
Is dit een vergetenheid? ik weet het niet ik heb er een mailtje voor gestuurd, maar in princype als je op dit niveau bouwt heb je normaal geen handleiding meer nodig daar er verwacht wordt dat je de nodige kennis hebt.
Wel is op de site van Pilot Rc een handleiding van een 30cc Bellanca te downloaden en die zal vrijwel ver hetzelfde zijn als deze grotere versie.
De verlichting wou ik kopen van Pilot Rc maar heb ik gekregen van de dealer omdat het zijn laatste set was die hij nog had.
Hij gaat deze niet meer verkopen omdat er vele piloten er niet tevreden van zijn.
Het probleem is dat de bekabeling die gebruikt wordt veel te stijf is en breekt.
Ik heb de verlichting getest en ik vindt ze goed werken dus ik vindt het dan de moeite om alle bekabeling te vernieuwen met soepele kabel.
Er zal verder in dit draadje nog een vervolg op komen.
Zo..... dit was het voor dit weekend.
Volgend weekend komt er het eerste vervolg van de start van de bouw.
 
Ik ben ook heel benieuwd naar dit beest.
Maar naast de kist ben ik zeker zo nieuwsgierig naar je ervaringen en de afstelling en inbouw van zowel motor als regelaar met alles wat er bij komt kijken zoals telemetrie.
 
Bouwhandleiding

Zoals dus eerder gedacht is het dus helemaal normaal dat er geen bouwbeschrijving bij de kit aanwezig is.
Dit heb ik bevestigd gekregen van Pilot zelf.
Wel hebben ze mij in bijlage bij hun mail een plannetje bijgevoegd van de C.G.
Verder wisten ze mij te vertellen dat de handleiding van de 30cc bellanca vrij gelijkaardig is aan de bouw van de grotere versies.
Hier te bekijken http://www.pilot-rc.com/Upload/201110140844.pdf
Deze dan dus maar even afgeprint (43 pagina's groot) als enige referentie.

e7hy.png


myjo.jpg
 
Detailfoto's kit

Hierbij enkele detailfoto's van hoe de kit geleverd wordt.
De kit is van zeer degelijke kwaliteit wat dan ook wel mag voor de prijs van 1149€.
Zeer degelijk sterk veilig ingepakt,mooi houtwerk,mooi bespannen, zeer mooie gelakte onderdelen (motorkap, landingsframe,stuts enz...), veel degelijke kwaliteits kleinmateriaalonderdelen, zelfs servokabelfichezekeringetjes, alle bekabelingsvoorbespannen trekdraadjes (zelfs voor de verlichting in de vleugels), voorziene plaats en hulponderdelen voor de verlichting, enz.......
Als je de kit bekijkt is ze zeer licht maar toch stevig gebouwd.
Ook kan er aan de rechterkant een volledige deur open en aan de andere zijde een groot raam en bovenaan een zeer groot dakluik.
Deze drie zijn dan ook voorzien van deftige scharnieren en slotjes.
Ook is de beglazing mooi er zijn getinte ruiten en de voorruit is gewoon helder.
Ook zijn de meest belangrijke gaten allemaal voorgeboord en zitten er alle benodigde vijzen, boutjes en moeren bijgeleverd.
Kortom een prachtkit dus.
Hier dan de detailfoto's.

em4r.jpg


x7u9.jpg


qf2k.jpg


2m5q.jpg


r9y1.jpg


vxw6.jpg


y0vv.jpg


v88.JPG


kx16.jpg


99t8.jpg


vmmb.jpg


7n62.jpg


yl7n.jpg


4apu.jpg


n70h.jpg


2efg.jpg


3w0f.jpg


8bko.JPG


eka.JPG


1iiw.jpg


vsoy.jpg


t2e7.jpg


nz83.jpg


usl6.jpg


amfu.jpg


qs4j.jpg


vokz.jpg


6kbm.jpg


odte.jpg


28r1.jpg


nqq9.JPG


41dj.jpg


g11y.JPG


gkso.jpg


b1bt.jpg


s0v2.jpg


npbn.jpg


jaqr.jpg


rutf.jpg


1d6m.jpg


oa9.JPG


gq18.jpg


7ft8.jpg


goyd.jpg


zjw2.jpg


bj37.jpg


46or.jpg
 
Twijfels

Het enige waar ik over twijfel is de sterkte van het motorschot waar de frontmotorplaat tussengemonteerd wordt.
Ik ben van plan deze te versterken met glasvezelmatten of carbonmatten.

nrdl.jpg
 
Eerste werken .......

Vandaag al enige werken uitgevoerd.
Als eerste heb ik het staartwiel gemonteerd.
Dit is vrij gemakkelijk te doen doordat er achteraan een luikje is voorzien om de intrekmoeren te kunnen plaatsen.
Deze zullen nadien nog met een extra matje worden vastgelijmd.
Om het staartwieltje mooi in het midden te monteren plakken we de plaats af met afplaktape zo kan er gemakkelijk
een potloodlijntje getrokken worden om het midden te bepalen.
Nadien de gaten aftekenen en doorboren.

4hya.jpg


cjuw.jpg


o4hs.jpg


f2dg.jpg


i19n.jpg


Daarna volgt het main landinggear.
Ook hier is alles al mooi voorzien.
De gaten zijn voorgeboord, aan de binnenzijde verstevigd met aluminium L-profiel.
Deze wordt bevestigd met 4x M6 bouten en borgmoeren.
Daarna het afwerkingskapje met nog 2 zelftappende vijzen monteren.
Daarna de wielassen monteren.
Wel heb ik de wielen even gemonteerd maar terug afgenomen doordat de romp dan steviger op de tafel staat (zonder risico dat hij van de tafel rolt)
en gemakkelijk kan gedraaid worden zonder schade aan de wheelpaints of zo te bezorgen.

d4xi.jpg


8rw4.jpg


p0u5.JPG


vyol.jpg


bvao.jpg
 
Verdere werken

Ook heb ik verder nog de servokabels naar achteren getrokken en de staarservos-'s gemonteerd.
De stuurhoorntjes op de roeren aangebracht, en het hoogte- en richtingsroer gemonteerd.
Het was iets te donker dus de foto's zijn te onduidelijk dus morgen nieuwe nemen en deze zullen later nog gepost worden.
 
Het weekend is alweer voorbij

Na de stuurhoorntjes te hebben aangebracht op alle flaps en rols enz... moesten deze nog vastgelijmd worden met 2K lijm.
Wat een probleem leverde dit weer op.........
Het is de eerste keer dat ik dit voorheb, mijn 2K lijm wordt goed bewaard maar heefd afgelopen zomer veel mee geweest naar meetings enz...
en daardoor verschillende temperaturen aangegaan.
Dit is dus niet goed!!!! deze was dus helemaal versuikerd en kan dus niet meer gebruikt worden.
Op naar het volgende dan.
daar de servokabels veel te kort zijn heb je twee opties
1 je koopt verschillende verlengkabels en begint uit te meten of
2 (mijn methode) je koopt kabels op de rol per meter.
deze kan je dan heel gemakkelijk voorzien van servo connectoren en je kunt ze op de juiste lengte afmaken +
je loopt minder risico op uiteenvallen en hebt geen scherpe delen die liggen te rammelen in de romp en vleugels.
Voilla deze nog even borgen met een krimpkous erover luikje dicht en klaar
Daarna ook gelijk de pull pull kabel voor de rudder doorgetrokken wat ook heel goed ging. Het enige wat een beetje langer duurde
was de sleufjes zoeken in de romp om deze vrij te maken van folie.
Voilla de romp is eventjes klaar.
Nu verder met de vleugels.
Hier ook de kabels in trekken met de hulpkoortjes en servokabels maken en servo's monteren.
Ook gelijk even de kabel voorzien voor de verlichting.
Voor de kabels van de flaps en de aillerons gebruik ik er twee verschillende zo zie je direct welke kabel van welke servo is.
Zo dit is ook weer klaar.
alle kabels worden later op de juiste lengte afgemaakt om mooi in te werken in romp.
Ook heb ik dan maar gelijk de kabels van de verlichting vermaakt.
Zoals eerder vermeld was de originele bekabeling veelte stijf en brak die gewoon af alvorens de verpakking te openen.
Dus alles strippen (wel ff opletten dat je de + en - alvorens goed aanduid)
en dan soepele kabel aan solderen.
Ook de stuurmodule heb ik opnieuw gedaan.
Als laatste heb ik dan ook nog even de twee stuur- en bakboord verlichting voorlopig ingewerkt.
Ook eens ff in de oeverkapping gezet maar deze moet in twee gedeeld en afgewerkt worden.
Het weekend is weer veel te snel voorbij, beetje tegenslag met materialen en teveel moeten gaan winkelen voor kleine stukjes.
En telkens vergeet je toch nog wat.
Maar ik heb als het nog nodig moest zijn nog een hele winter dus we gaan gewoon zachtjes verder.
Zolang er maar goed werk geleverd wordt.
En dan nu de foto's..........

tfjs.jpg


r3kw.jpg


90b4.jpg


w87c.jpg


7on1.jpg


zyk6.jpg


lf21.jpg


y31e.jpg


dkkh.jpg


5lc6.jpg


xjc9.jpg


jqt7.jpg


jtz8.jpg


c7hc.jpg


c506.jpg


c45w.jpg


bbuf.jpg


0scr.jpg


o810.jpg


immw.jpg


up5w.jpg


cdai.jpg


wget.jpg


0t9r.jpg
 
Uurtje tijd ....... uurtje werken!!!!

Alé vanavond had ik even een uurtje tijd, en we hebben toch vlug weer even wat gedaan.
Nu ik nieuwe 2K-lijm heb en een uurtje tijd had moest ik ervan profiteren.
Ik heb alle hoorntjes en de lampjes kunnen vastlijmen.
Dit bespaard me bij men volgende bouwtijd weer heel veel droogtijd,
waardoor ik volgende keer terug goed verder kan.
Foto's volgen bij men volgende.
 
Danny heeft de deur van de helivliegerij achter zich dichtgetrokken en is verhuisd naar het vaste-vleugelgebeuren. Er zit dus niks anders op dan het heliforum eventjes te verlaten en hier een kijkje te komen nemen naar Dannys escapade.

Wat een beest, wat een beest... Danny ziet zijn entree naar het zweef(sleep)vlieggebeuren BIG... Ze gaan de piste in Enghien moeten verlengen om dit beest veilig binnen te brengen.
De bouw ziet er netjes en gestructureerd uit. Natuurlijk verwachten we niks anders van een ex-heli believer. Die kilometers bekabeling zijn we als helivlieger ook niet gewoon. Aan je kleur- en bestickeringskeuze zal ik nog lang moeten wennen...
Nu, ik kijk er naar uit om je Mega(Mindy)machine airborne te zien.
Vanuit de Isaan, succes met de bouw.

Heligroeten,

Nick
 
Zie net je draadje. Prachtige kist. Heb er zelf eentje (de blauwe versie) maar in 28%.
Alles was perfect aan deze kist. Vliegt super strak! Zal je veel plezier aan hebben.
Mvg Wes.
 
Voor de kabels van de flaps en de aillerons gebruik ik er twee verschillende zo zie je direct welke kabel van welke servo is.



Ik heb deze 2 samen gesoldeerd via een mpx stekker. Zo hoef ik niet te kijken welke waar past. Gewoon stekker samen pluggen en klaar is kees.
Mvg Wes.
 
En we gingen door maar zitten voorlopig weer eens vast

Het weekend begon te goed, gisteren op tijd thuis van het werk dus kon ik mijn verlanglijstje aanmaken.
Vanmorgen dan maar weer eens gaan winkelen, en ja er is weer een deftig budget doorgegaan........
Maar we gaan voor kwaliteit en deftig materiaal dus nemen we er dat graag bij.

Dus wat brachten we weeral mee.
Een schaalpop (kop en borst)
1.5mm plywood om de pop te kunnen bevestigen.
3mm plywood voor een rc plaat te maken, en een plaat waar de sleephaak zal op gemonteerd worden.
De sleephaak zelf
Ballinks + 2mm draadstang om de haak te bedienen.
Een futaba temetrieboxset (box + ontvanger R6308SBT)
Een gooseneck (bevestigingsstuk om de box op de zender/zenderpult te monteren)
Een spanningssensor en een vario hoogtemeter beide voor de telemetrie
Nog een tweede ontvanger R6303SB (uiteindelijk teruggestuurd later meer hierover)
Jetibox om de regelaar in te stellen
Powerboxsysteem competition SRS

en daarna weer vrolijk naar huis met weer al eens een te vroeg sinterklaasgeschenk!!!

dan bij thuiskomst kon ik terug beginnen verderdoen met het monteren van de rc.

Na een telefoontje te maken met een collega piloot van me was het duidelijk dat ik geen twee verschillende ontvangers mocht gaan gebruiken.
Alles zou blijkbaar werken , MAAR de failsafe gaat echter rare dingen doen behalve wat het zou moeten doen!!!!!!
Dus mailtje naar de winkel, geen probleem terugsturen en andere zelfde telemetrieontvanger bijbesteld.

Dan bij het staretn heb ik de deur en het raam aan de zijkant van de romp gedemonteerd omdat dit veel makkelijker zal werken.

MAAR............... Momenteel zit ik weer een beetje vast.
Ik krijg er maar geen zicht op waar ik alles ga monteren.
Ik heb er een hele middag op zitten kijken en alles eens opgelegd maar ik krijg er geen duidelijk zicht op om alles mooi in te werken.
Dus de volgende stap is nu morgen samen met twee collegapiloten van de club alles eens rustig na te kijken van hoe wat en waar te monteren.
Mijn mening hierover.... vroeger op benzine was het een stuk gemakkelijker.
Bij electro komt er toch wel meer randapparatuur bij te pas!!!!
En je moet het dan nog deftig kwijtgeraken en je kan niet zomaar kabel gaan verlengen met een halve meter of zo!!!!
Maar we geven niet op, het zal wel goedkomen!

aue0.jpg


8xg.JPG


gi60.jpg


tr7e.jpg
 
Klinkt bekend, het 'staar' stadium... er gebeurt van alles maar vooral in je hoofd ;)

Hey Gerben
ja idd en als da nu eens een uurtje moest zijn viel dat mee,
maar het duurde een hele middag.
Alles provisoir leggen, mmm niet goed.
Nog eens verleggen, mmmm weer niet goed.
En dit een hele middag lang, na den duur is de zin wel even over hoor.
 
Back
Top