tigermoth als sleepkist.

hallo,ik ben in het bezit van tc tigermoth,en ben van plan om hem in te zetten als sleepkist voor een 4,40mtr zwever.
hij is uitgerust met 38cc zenoa met vertraging,heeft iemand ervaring met deze kist om te slepen?
gr,henk
 
Laatst bewerkt:
Hallo Henk,

Ik weet niet wat voor zwever je wil gaan slepen maar je hebt 99% kans dat de tiger moth (veel) te langzaam vliegt. Niet doen dus!

Max
 
hallo max,de zwever is een alpina 4,40mtr,het zou goed kunnen dat het te veel van het goede is,vandaar ook mijn vraag,in ieder geval bedankt voor je reactie.
gr,henk
 
Henk,
dat lijkt me inderdaad geen goede combinatie. De Alpina vliegt beslist sneller dan de sleepkist en dat is vragen om moeilijkheden. Als je er bijv. een Grunau baby achter hangt heb je nog een zwever die qua vliegeigenschappen (lees vliegsnelheid) bij de sleepkist past maar zelfs dan is het al een hele opgave.

Max
 
Henk,
Ik krijg vaak dit soort vragen onder ogen. Ik zeg dan altijd:
Ga jij ook in je zondagse pak in de tuin werken?

Uiteraard kun je met vrijwel alles slepen waar een goede motor of zit, de vraag is of je dat ook moet doen.
Slepen is, zeker als je weinig of géén ervaring ermee hebt, gevaarlijk (voor BEIDE kisten). En als de zwever dan ook nog nooit gesleept is geworden: recipe for disaster, zo'n combo.

Er komen forse krachten op een sleepkist, zeker als het misgaat (wat nou juist het geval is in het begin....). Denk er bvb aan dat de sleephaak echt deugdelijk met de rest van de romp verbonden moet zijn dmv een goed spant, wat de krachten verdeelt. En niet zoals ik soms zie, alleen maar op de buitenste beplanking geschroefd zit, dat is vrágen om een stuk uit je romp te laten rukken, in het slechtste geval kan de hele staart er af scheuren.
Als je TIJDENS het bouwen daar al geen rekening mee gehouden hebt (of je hebt hem bvb 2e hands gekocht en er toen een haak op gezet), dan zou ik al helemaal niet doen.

Bij de Tiger heb je aan de staart allerlei uitstekende delen, die staan klaar om je lijn te grijpen!. Daar moet je écht maatregelen voor nemen zoals spandraden en de sleeplijn verpakken in een "worst".

De Tiger met de vertraging heeft (ik vlieg er ook een met de ZG38/vertraging), nét als een auto in de 1e versnelling een boel trekkracht, met mijn Tiger kan ik zowat hoveren.
Maar nét als die auto in zijn 1 ga je volgas niet erg hard met de Tiger. Dus de snelheids "range" is véél te beperkt.

Ik denk dat het slepen van die kist wel zal lukken bij twee mensen met sleepervaring, maar de vraag is of je er je kist aan wilt wagen.
Ik heb wél veel sleepervaring en ik heb besloten er niet mee te gaan slepen omdat ik hem 2ehands gekocht heb en de hele rompconstructie er niet op voorbereid is. De kist vliegt me veel te leuk om hem te riskeren voor één sleepje, ik heb genoeg andere slepers die er wél voor gebouwd zijn en dat al duizenden vluchten achter elkaar doen.

Kom eerst eens kijken op bvb een BIGGS treffen wat er allemaal voor komt kijken bij dat slepen, daar leer je meer van en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Komend weekend zitten we in Tongeren (BE) en bvb in sept in Nijverdal, zie agenda op de BIGGS site.
 
hallo richard,bedankt voor je uitleg,ik zie er dan ook van af,zou jammer zijn als de moth zou crashen,ik heb nog wel een vraagje,vorige maand heb ik de riemschijf vervangen omdat tie teveel speling op as kreeg,de riemen zagen er nog goed uit,maar de rek zal er wel een keer uitgaan,heb je ervaring waneer ze aan vervanging toe zijn?
gr,henk.
 
Henk,

Goeie beslissing, het is een veel te leuke kist om tegen de avond mooi circuitjes mee te tokkelen met hooguit 1/3 gas. Ik haal bijna 45 minuten zo met dat 500cc tankje....

Ik heb dat probleem ook gehad met die riemen, hij was bijna niet meer te starten omdat hij steeds maar doorslipte.
Op een gegeven moment wilde het echt helemaal niet meer, bij controle bleek toen één riem verdwenen. Dat zeggen ze bij TC ook, op één riem starten: unmöglich!!!
Dus twee nieuwe er op gezet (kassa!) en nou kan ik hem weer lekker opspannen (doe ik met een Grip tang) en makkelijk starten.
Helaas wordt de as nu (voor de 2e keer!) gericht, want ik tikte met de prop de grond aan omdat ik moest landen op één wiel, de andere was er in de lucht af gevallen.
Ik heb nu maar een reserve as besteld, een reserve prop heb ik al altijd bij me, mja, met een kromme as heb je daar ook niet veel aan.

Ofwel, als je hem niet meer voldoende kunt spannen, wordt het tijd voor een nieuw setje!
 
Back
Top