Henk,
Ik krijg vaak dit soort vragen onder ogen. Ik zeg dan altijd:
Ga jij ook in je zondagse pak in de tuin werken?
Uiteraard kun je met vrijwel alles slepen waar een goede motor of zit, de vraag is of je dat ook moet doen.
Slepen is, zeker als je weinig of géén ervaring ermee hebt, gevaarlijk (voor BEIDE kisten). En als de zwever dan ook nog nooit gesleept is geworden: recipe for disaster, zo'n combo.
Er komen forse krachten op een sleepkist, zeker als het misgaat (wat nou juist het geval is in het begin....). Denk er bvb aan dat de sleephaak echt deugdelijk met de rest van de romp verbonden moet zijn dmv een goed spant, wat de krachten verdeelt. En niet zoals ik soms zie, alleen maar op de buitenste beplanking geschroefd zit, dat is vrágen om een stuk uit je romp te laten rukken, in het slechtste geval kan de hele staart er af scheuren.
Als je TIJDENS het bouwen daar al geen rekening mee gehouden hebt (of je hebt hem bvb 2e hands gekocht en er toen een haak op gezet), dan zou ik al helemaal niet doen.
Bij de Tiger heb je aan de staart allerlei uitstekende delen, die staan klaar om je lijn te grijpen!. Daar moet je écht maatregelen voor nemen zoals spandraden en de sleeplijn verpakken in een "worst".
De Tiger met de vertraging heeft (ik vlieg er ook een met de ZG38/vertraging), nét als een auto in de 1e versnelling een boel trekkracht, met mijn Tiger kan ik zowat hoveren.
Maar nét als die auto in zijn 1 ga je volgas niet erg hard met de Tiger. Dus de snelheids "range" is véél te beperkt.
Ik denk dat het slepen van die kist wel zal lukken bij twee mensen met sleepervaring, maar de vraag is of je er je kist aan wilt wagen.
Ik heb wél veel sleepervaring en ik heb besloten er niet mee te gaan slepen omdat ik hem 2ehands gekocht heb en de hele rompconstructie er niet op voorbereid is. De kist vliegt me veel te leuk om hem te riskeren voor één sleepje, ik heb genoeg andere slepers die er wél voor gebouwd zijn en dat al duizenden vluchten achter elkaar doen.
Kom eerst eens kijken op bvb een BIGGS treffen wat er allemaal voor komt kijken bij dat slepen, daar leer je meer van en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Komend weekend zitten we in Tongeren (BE) en bvb in sept in Nijverdal, zie agenda op de BIGGS site.