tijdschrift modelbouw-aktueel

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door miccim, 16 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    [mod]Even voor de goede orde: ik zie in dit draadje nu al merknamen negatief voorbij komen. Ik weet niet waar die namen vandaan komen, maar voordat er straks winkelnamen voorbij gaan komen: dat gaat NIET gebeuren. [/mod]

2. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Verdorie, ik heb dit hele topic gemist door alle drukte rondom het regelen en voorbereiden van een nieuwe server die morgen geplaatst/geconfigureerd gaat worden. Laat mij eerst even zeggen dat ik dit allemaal bijzonder zuur vind voor Frans, die de Kwiklink jarenlang met de redacteuren tot een groot succes heeft gemaakt. Zelf heb ik wel een contact met hem gehad, en ben er van overtuigd dat Frans dit alles met volle overgave en passie heeft gedaan.

Zelf heb ik het ook wel eens in mijn hoofd gehaald om met een soort van blad in PDF te komen, maar dat vergt zoveel tijd! Zoals Frans zijn blad als dagtaak heeft/had, en met alle kosten van dien moet je daarvoor een commercieel verhaal maken.. je moet zelf immers ook een boterham eten en aan je oude dag denken.

Zoals Roel ook al aangeeft, adverteerders en lezers zitten in dezelfde markt, het houd elkaar in stand, het belang om ook winkeliers in nederland te hebben vind ikzelf ook zeer belangrijk, echter het is niet mogelijk om in onze modelbouwwereld alle buitenlandse webshops buiten de deur te houden. Persoonlijk geef ik de voorkeur naar een leverancier in Nederland/Belgie omdat dit bij garantie of problemen ook zijn voordelen heeft.

Het is makkelijk roepen met een roeptoeter dat een webshop in nederland maar in een garagebox moet gaan zitten, we hebben hier met zijn allen in nederland ook wat opgebouwd in onze sociale rechtstaat, en dat is in een hoop van die landen waar de consument nu het spul vandaan haalt nog niet het geval. Dit alles heeft ook zijn weerslag op de prijzen van alles..

En ja, het is Crisis, ik heb daar ook last van met de aanwas van sponsoren en moet er meer moeite voor doen, terwijl de uitgaven van een groeiend medium als het MBF wel blijven stijgen.

Maar goed, niet afwijken van het lijdend voorwerp, de modelbouw-aktueel.. Ik vind het erg jammer dat dit gebeurt.. We zullen het er vast nog wel over hebben hier... Want het gaat er om dat onze mooie hobby niet kan zonder leuk leesvoer en uitwisseling van kennis!!!

Robert (als ik nog wat kan betekenen voor iemand hoor ik dat wel..)

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het probleem van de normale markt via winkels is dat ze officieel via distributiekanalen moeten werken. Dergelijke constructies kent nu eenmaal meer tussenstappen van andere bedrijven dan een eigen warehouse in Duitsland en dus per stap ook de nodige marges.

Ik ben er van overtuigd dat de Winkels daardoor gedwongen worden prijzen te hanteren die niet in verhouding staan met die van Hobbyking.

4. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Mee eens..

5. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Ik wou mijn abbo eigenlijk al een tijdje beëindigen en dat is bij deze dan vanzelf gegaan maar toch vind ik het voor de andere lezers en de redactie een spijtige zaak...
    Gebruik de vrijgekomen tijd maar om je vrouw wat meer tijd te geven ofzo ;-).

6. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    nog meer????

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jammer Frans, erg jammer van al de tijd die jij en 'jouw' auteurs er in gestoken hebben.
    En voor de winkeliers/importeurs: what goes around, comes around.

Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  8. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Inderdaad, goede reclame is het in ieder geval niet!

Het is doodzonde dat het blad nu ophoud te bestaan... echt zonde

Misschien dat het ooit nog wel een keer terug komt?
    Een pdf verzie zou iig wel leuk zijn...

9. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Wat ik zo vreemd vind is dat Winkeliers en leveranciers zo reageren op een advertentie die Frans wettelijk helemaal niet MAG weigeren. Dat is zo bepaald in het Europese recht. Het is een Europees bedrijf gevestigd in Duitsland.
    Staat nog los van het feit dat 95% van de modelbouwers inmiddels echt wel bekend zijn met deze webshop met z'n roots in HongKong.

Doodzonde van het blad. Buiten dat het leuk leesvoer was, was vooral op vakantie erg handig om even te kijken of er in de buurt van je NL vakantieplekje een lokale shop was.

Wie weet komen dezelfde sponsoren er ooit op terug en maakt MBa een doorstart...

10. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    inderdaad doodzonde.
    ik vond het altijd erg leuk om ook over andere takken van de hobby te lezen buiten het modelvliegen.
    jammer dat dit blad nu verdwijnt.
    Hier moet toch wel een oplossing voor te vinden zijn??

11. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Weer een goede reden om juist NIET bij die shops te kopen.

Adverteerders hebben helaas veel te veel macht. Het is toch van de gekke dat een paar adverteerders in staat zijn om een heel blad te laten verdwijnen omdat ze hun zin niet krijgen?

Goed dat het blad zijn poot stijf houd en niet toegeeft aan de maffia praktijken van de adverteerders.

Misschien is het opzetten van een (sponsor) actie vanuit het forum een middel om het blad te redden van de ondergang?

Groet,
    Theo

12. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Boycots of wat dan ook voegen niks toe.. en worden door mij als forum in ieder geval niet ondersteund. Het is ook een process wat al langer aan de gang is, globalisering.. kwestie's van voors en tegens tegen elkaar opwegen.. Niet voor niets is het zowieso moeilijk in tijdschriftenland, gebruikers/lezers willen gratis content.. Ook niet voor niets dat bijvoorbeeld kranten daar constructie's voor verzinnen... Heeft de Muziekindustrie niet hetzelfe doorgemaakt (en maken zij dat nog steeds door) ..

Robert

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Jammer dat men verondersteld dat webshops geen service en garantie bieden.
    Ik heb gisteren nog een opgeblazen ESC terug naar hobbyking gestuurd voor vervanging.
    2 euro verzendkosten, goedkoper dan het is om naar quartel om de hoek te rijden en te parkeren. ;)
    Maargoed, dat terzijde.

Een aantal bekende merken laten een geliefd blad floppen omdat er een kleine advertentie van de bamishop in stond,
    dan is het toch niet vreemd dat daar negatief over gesproken wordt?
    Vooral ook omdat dit ook al een keer is gebeurd met een engels tijdschrift,
    wat dus betekend dat het heel normaal is dat magazines en dus de europese markt onder de duim gehouden word door "de grote drie".
    Een trieste zaak, waar eigenlijk niet aan toegegeven moet worden.
    Terugduwen, dat is wat ik zou doen.

Vervang die weglopers met NOGMEER pingpong wok advertenties,
    dat zou de ultieme "bekijk het lekker" aktie zijn. :lol:

14. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008

Was ook geen oproep tot een boycot van mij hoor... Sprak alleen namens en voor mezelf!

Het grote probleem met kopen in HK is wel dat je gekke dingen mee kunt gaan maken.

Ik herinner mij nog dat begin jaren 80 er een boycot was op oa geheugen chips uit Japan. Dit heeft tot gevolg gehad dat er zelfs pc's verkocht werden zonder geheugen aan boord omdat er simpelweg geen chips leverbaar waren.

Aangezien China de laatste tijd nogal onder vuur ligt (met name vanuit de EU) zal het mij niet verwonderen als dit een keer fout loopt.. En ja, waar koop je dan nog voor een redelijke prijs je spulletjes ;-)

15. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Klopt, de markt zal zijn werk doen...

Over die boycot, dat was ook niet naar jouw toe maar in het algemeen. ;-0

Robert

16. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Als ze gaan snotteren dat china "stout" is, heeft hobbyking nog een poot tussen de deur lijkt me.
    Prop gewoon dat duitse warenhuis vol, maak HobbyKönig.de aan, en hoppa. Pingpong kassa!

Als ze Aziatische import ook voor groothandels zouden verbieden,
    zitten de "grote" merken volgens mij net zo goed in de piepzak als bijvoorbeeld hobbyking.
    Europa KAN volgens mij in het algemeen gewoon niet meer zonder Chinese import?

17. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Leuk dat je de muziek (en film)industrie aanhaalt. Juist hier is er sprake van de grote 4 die onderling prijsafspraken op na houden en helaas ook de keuze in de winkels bepalen. Heb je een bep. voorkeur wordt je gedwongen om over de grens te kopen of de illegaliteit in te gaan wat door veel producenten juist weer ontmoedigd wordt. De oplossingen om de vrije grenzenloze markt en illegaliteit tegen te gaan lijkt in sommige gevallen op maffia-praktijken en dan noem ik de regiocodes op DVD's, spellen etc. maar ook de rootkit van Sony die ongewenst op je PC werd geplaatst en oa. een onstabiliteit aan je PC gaf.

18. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Zo bedreigend zijn die Chineesjes nou ook weer niet voor de locale hobbyshop ... voor "kleine" zaken zijn ze interessant ... vrachtkosten zijn dan nog aanvaardbaar ... uit het Duitse Magazijn is maar een beperkt assortiment leverbaar, dat zo'n 30% duurder is dan "rechtstreeks" uit China (de BTW is dan wel betaald) ... en verder bieden de Chineesjes voldoende "groothandels" mogelijkheden voor de locale winkeliers om ook een graantje mee te pikken ... de grote per postorder verzendende Duitse en Oostenrijkse Megashops zijn volgens mij veel grotere concurrenten ...

19. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Dat zie je al aan diverse shops die ook bv Assan, zippy, en afternarketspul uit china hebben liggen....

Het KAN dus wel.. alleen "officieel" mag dat weer niet, tenzij je groot genoeg bent, dan haal je het zelf ook uit amerika, en dan is er "niemand" die er over zeurt, zolang je nog genoeg afneemt bij je importeur, en dus omzet, doen ze opeens niet moeilijk....

Of is het een kwestie van lef hebben, en omdat je al zoveel afzet (woordspeling?) en men niet aan de vraag kan voldoen, doe je zelf eens wat importeerd, en verkoop je het via je (web)winkel, en adverteer je er nog openlijk mee ook, dat jezelf het ge-importeert hebt...

Tja... tja..... Het is soms net oorlog, ofwel het recht/wil van de sterkste...

Vreemde wereld!

20. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Zonde dat het doek is gevallen voor MBA, mijn basiskennis van modelbouw heb ik te danken aan Kwiklink/MBA.
    Ben blij dat ik een keer de eer heb gehad om een artikel in MBA te mogen schrijven over één van mijn modellen, Frans bedankt :worship:
    Hoop dat je nu zelf wat actiever gaat worden op dit forum, zoals Roel en Lex, en iedereen die een goede bijdrage hebben geleverd aan MBA.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina