tijdschrift modelbouw-aktueel

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door miccim, 16 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. victorymarc

victorymarc

Lid geworden:
    8 feb 2003
    Gaaaaaaaaaaaapppppppppppppppp!!!! Geeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuwwww!!!
    Dit verhaal wordt oud, heeel oud....

Alleen omdat je weet wat je koopt en wat je nodig hebt, kun je het in het buitenland goedkoper bestellen.

De "voor-forums-generatie" moest het allemaal zelf uitzoeken en kon mbv de hobbywinkel, Hobby Bulletin, Model Actueel, Kwiklink etc, de vlieg-auto-boot club aan zijn informatie en spulletjes komen. Alle lhs eigenaren waren zelf ooit fervent modelbouwers, die van hun hobby een beroep hebben gemaakt.

Die kennis wordt nu verspreid via oa dit forum, dus is de lhs in veel ogen te duur en dus "overbodig" geworden. Dat is jammer want daar schuilt nog steeds heel veel kennis. Kennis die straks echt verloren gaat als de lhs de deuren sluit. Een vorm van je eigen ramen en die van mede-hobbyisten ingooien dus. Weg kennis, weg gezelligheid, weg etc.

Kijk naar Dortmund, voor velen "het uitstapje van het jaar". Komt oa omdat de exposanten het niet meer kunnen/willen betalen. De handel is weg en overgenomen door webshops. Weg beurs, weg uitstapje, weg etc.

Evenementen die mede worden gesponsord door lhs/importeurs/etc. Straks ook weg. Modelbouwforum, kun je straks ook zelf gaan sponsoren.

Maar zoals ik al begon, het verhaal wordt oud, heeeeeeeeeeeeeeelll oud en ik snap echt niet meer dat de mods/Robert dit soort draadjes maar voort laat kabbelen. Iets nieuws wordt er allang niet meer verteld....

Wanneer tipt "de eerste sponsor" de douane? :rolling:

2. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    tja mannen......het verhaaltje mag dan wel heeeeeel oud worden, en een ieder heeft hier een eigen, voor zichzelf relevante mening over, feit blijft wel dat (volgens mij de insteek van dit topic) MBa niet meer bestaat en Nederland dus geen Nederlandstalig modelbouwblad heeft.......... :( en dat is toch eigenlijk wel heel erg jammer.

Frans en alle auteurs die de afgelopen jaren meegewerkt hebben aan MBa...bedankt, ik heb MBa altijd met veel plezier gelezen.

3. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    @victorymarc mhuuaaaaaa geeeeeuwww gaaappp
    deze antwoorden worden ook een beetje ouderwets en oud
    de kennis die verloren gaat ik denk persoonlijk wel mee te vallen
    kijk hoeveel kennis er op dit forum bijv heerst daar kan bijv een winkel niet tegenop
    hoeveel winkels zullen er zijn en hoeveel mensen heersen er op forums over heel de wereld

het is een feit met internet heb je de hele wereld in je zak

over dat een beurs gaat verdwijnen geloof ik ook niet echt de importeurs blijven toch hun spullen promoten of ze het nou op een online winkel verkopen of in een winkel
    promoten zal altijd gedaan worden mischien dat het minder wordt maja dit is ook een deel van de veranderingen die internet meebrangt

hetgeen wat door sven aangehaald heeft voor het parkereren onderdeeltje niet op voorraad vergeten te bestellen etc .is ergens wel waar ik ging voor een kabel voor me nieuwe zender toch maar naar de winkel en kreeg te horen ja ik ken het bestellen maar weet niet wanneer ik het binnen krijg het ken 2 weken duren maar ook 5 lekker antwoord, met alle begrip dat een winkel niet alles op voorraad ken hebben
    maar waar is dan het voordeel van een winkel als ik er net zolang al niet langer op moet wachten als een online winkel ,die overigens nog goedkoper als de winkel is ook
    tuurlijk koop ik het ergens anders

persoonlijk vind ik de mensen die niet inzien dat de winkeliers gewoon duur zijn en in verhouding tot internet winkels niet of nauwelijks meer service kunnen leveren
    erg naief zijn
    het is gewoon dweilen met een open kraan heel lulig voor de winkels terwijl ze al zoeen harde tijd hebben maja 10 jaar geleden was er geen internet en toen vulde zij hun zakken ook omdat je nergens anders naartoe kon
    en nu het andersom gebeurd is het sneu en verpest het de economie omdat ze het uit eht buiten land bestellen
    beetje rare gedachten

maja ergens heeft ferdy gelijk de discussie zal altijd gevoerd worden terwijl dit topic ging over het modelblad wat er helaas niet meer is

aan de maker van het blad : is het geen idee om de internet winkels als sponsors aan te dragen heb me nog nooit geaboneerd op zoeen blad maar mocht het terug komen zal ik er geen seconden over twijfelen

grtz lip

4. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Owja, dus voor kennis en gezelligheid moet je maar het tienvoudige betalen?
    Kennis... pfff, in de winkel waar sven het over heeft mist een HELE boel kennis! Zeker met de technieken van nu!
    Voorbeeld:
    ik ga daar naartoe met een maat, voor een borstelloze motor, regelaar en lipo (voor zijn micro heli)
    Die kerel aan de toonbank: hoeveel kv moet hij zijn?
    wij: 3200kv
    hij: is dat niet te veel? ik zou minder pakken hoor, hier pak deze van 2200 kv
    wij: nee, wij willen 3200 kv
    ja, dat zou ik dus mooi niet doen
    wij: hier heb je het boekje van het ding, motor die er in hoort is 3200 kv
    hij: ja, nee, ik zou het toch niet doen.
    Daar krijg je toch wat van? Dan zegt hij: maar die 3200 kv motor, moet ik toch bestellen, komt dan over 4 weken binnen.

een winkel kan niet alles op voorraad hebben nee, maar ze moeten wel met hun tijd mee, iets wat ze niet doen. Met hun voorraad blijven ze "hangen" bij wat brandstof vliegtuigen, grote startaccu's en dat soort prut.
    Dat combineren met de "jeugd" die via internet veel vind, en je WEET dat je klanten verliest.

Een andere vestiging van die winkel doet het dan gelukkig beter, daar ga ik met veel plezier naartoe, en heb er ook al heel wat gekocht (ook wat ergens anders goedkoper was, maar het was gewoon even makkelijker daar).

Het is dus meer dat de KLEINE winkels het niet aan kunnen.... de grote blijven wel bestaan hoor. echt wel.
    Maar ook die moeten tegen een beetje concurrentie kunnen....

5. eric

eric Guest

Concurrentie is goed. Als het eerlijke concurrentie is.
    Veel wat ik nu lees is gelul in de ruimte.
    Een wii kopen voor de kinderen.
    Waar slaat het op.
    ik zal er wel niks van snappen.

6. eric

eric Guest

De enigste reden dat er in het buitenland gekocht word is de prijs, punt uit!
    Dat heeft niks met de service, kennis of voorraad van de winkelier te maken.
    Als de prijs van de winkelier nog lager zou zijn dan op het internet, dan koopt iedereen bij hem, en dan zijn al die zaken niet belangrijk meer.
    En iedereen moet zelf weten of hij dat doet of niet.
    Mijn punt is, zeur toch niet op die winkeliers, die hebben zoveel kosten dat ze niet kunnen concureren.
    En bestel waar je wil.
    Vaak is het wel zo dat een complete hobby word besteld op het internet, voor misschien wel 500 of 600 euro of nog meer en het kabeltje dat er dan niet bij zit, moet bij de winkel in de straat aan de muur hangen anders is de winkelier weer lui of laks.

7. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    zeur niet zo op winkeliers??? Dat doen we HIER juist even WEL
    Want door die winkeliers is nu het blad modelbouw aktueel gestopt, omdat ze geen nieuwe concurrentie wilden.... met een winkel in DUITSLAND, geheel legaa, douane betaald etc etc etc. En dan maar zeggen: dan sponsor ik niet meer.
    Best triest toch?

8. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007

amen.!

9. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    best triest inderdaad..... vergeet ( buiten de detailhandel) ook de gevestigde namen van de diverse fabrikanten niet. Ben bang dat deze ook een behoorlijke vinger in de pap hebben gehad.

10. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Zeker weten, dat is ook eigenlijk juist in dit geval het probleem geweest.

11. thomas

thomas

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Eigenlijk moet je je afvragen waarom de kosten van de diverse fabrikanten, distributeurs, tussenpersonen, etc. blijkbaar zo hoog zijn dat de prijzen bij de lokale modelbouwzaken ook nogal hoog zijn.

Ik denk dat wat betreft pure transportkosten (van fabriek naar hoofdkantoor/distributeur in Europa) de gemiddelde fabrikant per item waarschijnlijk goedkoper uit is dan een particulier die wat in het buitenland bestelt. Hierbij ga ik er even van uit dat er invoerkosten en dergelijke worden betaald. Dus waarom zijn dan de interne kosten blijkbaar zo hoog dat er prijsverschillen ontstaan die ervoor zorgen dat sommige items soms wel 10 keer zoveel kosten bij de lokale hobbyboer als bij de buitenlandse webhobbyshop (inclusief verzendkosten en invoerkosten)?

Graag bij een weerwoord even getallen noemen; ik wil feiten zien en geen onderbuikgevoelens.

Mogelijkheid #2 is natuurlijk dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden (ook wel "kartelvorming" genoemd).

Verder vind ik het argument dat de Nederlandse hobbyshops belasting etc. moeten betalen nogal belachelijk: Dat moeten de meeste webshops (buitenlands of niet) ook. Als het teveel werk is om je gehele assortiment in de webshop aan te bieden, biedt dan maar een deel aan. Doen sommige buitenlandse shops ook, en blijkbaar werkt het.

Mij lijkt het dat een betere en efficientere distributie de prijzen nogal zou kunnen drukken, en ook het probleem van de leveringstijden zou kunnen oplossen.
    Aan de andere kant: mijn lokale hobbyshop heeft goede leveringstijden, en ze kunnen ook online zien hoe lang het duurt voordat iets er is. Dus het zou ook kunnen zijn dat sommige lokale hobbyshops hun mentaliteit wat moeten veranderen: niet zeuren en bestellingen direct de deur uit doen i.p.v. 2 weken wachten.

12. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    ik koop bij diverse modelzaken in nederland,noem geen namen,
    ik bestel wel eens wat in buitenland,noem geen namen,
    ik rijd tamiya xc/cc chassis trial en trucks,scale-art trucks en traxxas slash en bouw in opdracht dus heb voor gebruik nogal wat nodig,dus deze keus,
    en qua lezen van bladen ik lees dan "'truck und details"' en
    "truckmodell "'duitse bladen,en automodelblad M-AUTO allen vind ik goede bladen,
    mvg markioo

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik vind import kosten, douane, belasting, etz. als smoes dat het lokaal zoveel duurder is, ook onzin.
    Zelfs de prijzen van de duitse hobbyking slijter zijn ongelofelijk veel goedkoper dan eerder genoemde winkels.
    Ze doen het, dus het kan gewoon.

En denk er ook even aan, de prijs die wij bij hobbyking voor een servotje afrekenen,
    is waarschijnlijk minstens twee keer zo veel als wat de winkelier moet betalen bij een doos van 100.
    Maar zelfs al zou zon "LHS" als quartel gewoon als particuliere klant een doos van 100 kopen bij hobbyking en er hier het dubbele voor vragen,
    zeg 5 euro voor een servo die 1,50 kost als je em zelf importeerd..
    Moet je eens kijken wat voor zaken die dan gaat doen, ik zou ze voor 5 euro zo kopen puur omdat ik ze dan meteen heb.
    Moeten ze hem natuurlijk wel zelf op voorraad houden (en daar gaan we weer..).

Maargoed, om terug te komen op het punt van onze magazine, de sponsors moeten niet klagen want we maken ze niet kapot.
    Waar ze onder dat "we kunnen niet concurreren" masker eigenlijk over piepen is dat ze nu niet meer weg kunnen komen met dubbelop prijzen.
    Ze moeten met de billen bloot nu de buurman met prijzen komt die ze voor gek zet, en omdat iedereen nu kan zien hoeveel ze al die jaren eigenlijk teveel hebben moeten betalen.
    Alsof je van een verwend kind zijn lolly afpakt.. Een hoop loos gehuil met krokodilletranen.

Laatst bewerkt: 24 mei 2010
  14. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik stel voor dat we deze discussie beƫindigen.
    Ondanks dat hier al eerder is geroepen er geen pro/contra webshopdraadje van te maken,. gaat het elke keer die kant weer op.

MbA is gestopt, dat is een feit.
    De redenen heeft Frans al kort uitgelegd.

WIE er achter deze actie zitten: ook ik zou het graag willen weten, maar ik denk dat Frans zeer verstandig is om niet met modder te gooien hier.

Degenen van jullie die op een "doorstart" van MbA hopen:
    blijven hopen, maar ik geef je weinig kans.
    Helaas.

15. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Roel,

ik denk een verstandige beslissing.
    En ja.... ik blijf (wellicht tegen beter weten in) in ieder geval hopen op een doorstart, in welke vorm dan ook

gr
    Ferdy

16. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    shit he, het was een mooi blad!
    ik ontdekte het draadje nog maar net.
    dan maar lid worden van een ander goed modelbouw blad.
    warneer moest je ook al weer betalen voor het nieuwe seizoen?
    was dat voor kort geleden?

17. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    er zijn al meerdere modelbladen (oa radio control/rc model)naar de kl... gegaan door diverse omstandigheden,
    gelukkig zijn er nog enkele modelbladen al zijn sommige wel groepsgericht,
    zie truck und details en truckmodell duitse truckbladen van vth ze hebben ook voor schepen,vliegtuigen,autoos en div andere hobbybladen dus die richten zich op diverse modelbouw,enkel het is duits en op school niet zo opgelet bij duitse les,gelukkig staan er veel fotoos en plaatjes in:D:D:D
    en M-AUTO die is echt rc modelauto en slotrace gericht,daar ben ik heel blij mee,
    staat vol met alle info van bouwverslagen,rijtesten,evenementen en ze organiseren zelfs races,
    zie dit nou niet als reclame,maar als tip voor de rc modelauto/truck rijder,
    mvg markioo

18. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Ook ik blijf toch stiekum hopen op een doorstart!! Al is de kans wellicht klein, het zou een groot gemis zijn zonder een allesdekkend RC tijdschrift van Neerlandse bodem!

19. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    je stak er altijd veel van op.
    ook dat laatste rubriek over modelzweven ze gingen alles langs van motor tot accu!

20. GP64

GP64

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Erg jammer,
    Had afgelopenjaar alle computerblad abonnementjes de deur uitgedaan en was eigenlijk net van plan een abonnement te nemen op dit prachtige blad.

Ik had ze regelmatig los en las ze met veel plezier.

Een compliment voor de auteurs van het blad is wel op zijn plaats.

Groet en bedankt.

Geert-Jan

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina