Timing probleem met brushless ?

In een tweedehands model (Robbe Arcus) trof ik de volgende setup aan:

Motor : Roxxy 2827-26
Regelaar : One Dime RC 30A
Lipo 3 cell / Prop 9,8 x 5

Nu blijkt de motor in het laag toeren gebied erg schokkerig te draaien, bij hoger toeren loopt hij mooi (alhoewel ik mij afvraag of dit het max. toerental is).
Nu mijn vraag: heeft dit misschien met timing te maken?
De beschrijving van de regelaar zit erbij , hier wordt alleen maar gesproken over de keuze Lipo/Nimh en wel of geen rem. Timing kan ik dus helaas niet instellen.
Had ook nog een tweede regelaar (Mag8 - 18A). Deze loopt mooi over het hele bereik maar stopt na een paar seconden. Gas dicht en open en hij loopt weer (voor even).

Iemand enig idee / suggesties?

Laatst bewerkt:
Gebruik een Roxxy 5250/07 motor met een one dime 70 Ampere regelaar met uit de onderstaande instellingen voor de timing de 15 graden instelling:
1 graad - voor 2-4 pool binnenlopers

7 graden - voor 6-8 pool motoren

15 graden - voor 10-14 pool buitenlopers

30 graden - voor 10-14 pool high rpm buitenlopers

De programmeringsmogelijkheden van deze regelaar zijn anders dan de 30 Ampere regelaar.

Het 30 Ampere type heeft, voor zover ik kan nagaan, geen instelbare timing. Zie http://www.suppomodel.com/

Een regelaar die er spontaan mee stopt en het daarna weer doet is meestal overbelast. De temperatuur loopt op en de regelaar schakeld zichzelf uit. Na enige afkoeling werkt het weer (even).

Hier http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1100/P1100_1-477926.pdf vind je informatie over toerentallen, stroomverbruik e.d. van deze motor.

Laatst bewerkt:
Dit type Roxxy (2827-26) gebruikt max. 12 A. Overbelast lijkt mij nog niet aan de orde. Wordt ook niet warm. Zou hier misschien sprake kunnen zijn van een kapotte draad dat er bijv. 1 pool van de 12 niet aktief is?

Dat de motor met één regelaar goed draait (maar niet lang) en op de andere regelaar schokkerig wijst naar mijn idee eerder naar de regelaar dan naar de motor.

De regelaar van de laatste test (18A) geeft geen enkel probleem met een vergelijkbare motor wat vermogen betreft. Is dit dan toch geen motor probleem?
Is dit type motor zo kritisch? Toerental en trekkracht is bij beide regelaars niet echt overtuigend.
Wat zou je adviseren voor deze motor?

Uit de tabel blijkt dat je met de gekozen propeller kan rekenen op 7 á 8000 rpm. Dat moet toch voldoende zijn voor een Arcus?

De test heb ik uitgevoerd zonder prop, de max. stroom van 12A wordt hier zeker niet gehaald. Toch? Motor loopt verder soepel.
Vraag is nu, is het nu de regelaar of toch de motor?
Timing probleem, of toch niet?
Regelaar van 18A, welke met een andere geen problemen geeft, stopt na 5 sec.
De regelaar welke bij het model is geleverd, daarmee loopt de motor schokkerig. Alsof er iets aanloopt. Maar dit is niet het geval (motor open gehad). Bij hoger toerental loopt hij op zich goed.

Laatst bewerkt:
Het verbruik van de motor meten zonder propeller is weinig zinvol, zelfs niet aan te raden. De toerentallen kunnen veel te hoog oplopen. De gemeten stroomsterkte zegt helemaal niets over het verbruik met propeller.

Als je iets zinvols wilt meten, bepaal dan de stroom met propeller en het toerental. Dat is waardevolle informatie.

Gebruik een voor dit doel geschikte amperemeter. Met een gewone universele meter gaat het niet. De weerstand van de meetsnoeren en het meetsysteem is veel te hoog. Door de inductie van de meetsnoeren kan je zelfs je regelaar beschadigen.

Laatst bewerkt:
De stroomsterkte is niet mijn probleem. Het punt is de motor loopt schokkerig, of stopt na 5 sec. Zoals ik het problemen schetste aan het begin van deze discussie. Vraag is nu, heb ik een probleem met een regelaar of is er iets mis met de motor. Dus wat moet ik vervangen.

Een borstelloze motor stopt er niet spontaan mee. Het is altijd de regelaar die ophoudt met het aansturen van de motor. Daarom is het op de juiste manier meten van het stroomverbruik belangrijk. Alleen dan kan je zien of je de regelaar overbelast.

Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
motor building tips&tricks - RC Groups

For a rainy day ...

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Maar even terug naar de vraag die ik als eerste stelde:

Ik heb een regelaar 30A en een Roxxy 2827-26. Die loopt met lage toerentallen erg schokkerig. Waar denken jullie dan aan? Een regelaar met een probleem (timing misschien) of een brushless met een probleem?

Ik had de hoop dat iemand deze symptomen zou herkennen en direct zou kunnen zeggen waar dit aan ligt.

Die tweede regelaar was een poging iets uit te sluiten maar maakte het probleem blijkbaar nodeloos gecompliceerd.

Moet ik morgen bij Quartel om een regelaar vragen of een nieuwe motor?

Dan even een herhaling van zetten. Met regelaar A loopt de motor in het lage toerenbereik goed, maar stopt er na korte tijd mee. Met regelaar B loopt de motor in het lage toerenbereik schokkerig maar blijft lopen. Tevens zijn er twijfels of het maximum toerental wel wordt gehaald.

Regelaar A is een 18 Ampere type, regelaar B heeft geen instellingen voor de timing, maar ia een 30 Ampere type.

Op grond hiervan gok ik op regelaarproblemen, maar zonder goede meetgegevens is dat natuurlijk niet zeker. De kristallen bol is wat mat, zullen we maar zeggen.

Persoonlijk zou ik wat testen uitvoeren. Bij voorbeeld met de regelaar van een vliegmaatje met voldoende instelmogelijkeden en maximale stroomsterkte, voordat ik geld uitgaf aan een derde regelaar.

Even een testje gedaan met de ampère meter. Stroom met gas maximaal is een krappe 7 ampère, dit keer met de genoemde prop. Dus de stroomsterkte lijkt het probleem niet. Is ook aan de magere kant naar mijn idee, elders op dit forum stroomsterkten genoemd tussen de 10-11A.
Blijft een bijzonder probleem naar mijn idee.

Het merk propeller is ook een enorm verschil.
Een GWS DD 5x5 zuipt lang zoveel niet als een CAM 5x5.
Je hebt lengte en spoed, maar bladbreedte en gewicht tellen ook mee.

Schokkerig lopen bij lage toerentallen lijkt me inderdaad een regelaar probleem. Volgas gaat wel goed, dus de stroom is geen belemmering. Als de regelaar onterecht tot de conclusie komt dat de motor stil staat, zou hij de startprocedure kunnen aanroepen. tijdens die procedure kijkt hij even niet naar het toerental, maar geeft een vast aantal fasen/commutaties.
Even theoretiseren: het zou kunnen zijn dat je regelaar dus met een draaiende motor probeert te starten. Dat gaat best, maar je toerental zal even veranderen: stotteren.

Zou het niet kunnen dat een van de wikkelingen een draadbreuk heeft of iets dergelijks? Gezien het feit een andere regelaar ook problemen gaf, al waren het heel andere problemen (stoppen na 5 sec ongeacht het toerental).

Je kunt de motor testen/controleren m.b.v. de methodes gegeven in de eerste twee links in dit bericht #12 hierboven. Desondanks denk ik niet als N.P.S. dat je het in de regelaar(instellingen) moet zoeken. Of de accu. Heb je al een andere accu geprobeerd? Een die meer stroom kan leveren (hogere capaciteit en/of hogere C-waarde).

Het verbruik van de motor meten zonder propeller is weinig zinvol, zelfs niet aan te raden. De toerentallen kunnen veel te hoog oplopen. ...
Dat valt wel mee, het toerental zal nooit groter kunnen worden dan accu-spanning x Kv.

Hallo Ron,

Ik heb een test uitgevoerd m.b.v. een boormachine. Motor laten draaien op +/- 600 toeren.

Spanning over de fases :

zwart - rood : 0,50V
zwart - blauw : 0,50V
rood - blauw : 0,52V

Opvallend is ook dat bij kortsluiten van de combinaties van hiervoor, de motor duidelijk minder remt als rood en blauw zijn kortgesloten (gevoeld d.m.v. draaien met de hand).

Het verschil in spanning is maar klein, maar het remmen bij kortsluiting was wel duidelijk anders. Naar mijn idee is er dus echt iets mis met het motortje.

Dat de beide regelaars verschillend reageren kan ik niet verklaren. Maar deze hebben waarschijnlijk verschillend gereageerd op de terugkoppeling die deze van de motor kregen. Waren twee verschillende types.

Groeten Gert

Back