to BEC or not to BEC

DirkSchipper

Forum veteraan
Hallo,

Ik heb onlangs een 4 jaar oude F5J overgekocht van iemand die niet meer vloog.4 jaar oud maar toch splinternieuw, want nooit afgebouwd.
Daaraan ben ik nu begonnen, en een van de vragen die ik heb is: wel of geen BEC?
Waarom?
Enige jaren geleden ben ik een Xplorer 1 van 4 meter verloren (niet repareerbare crash) omdat de regelaar (het BEC-gedeelte) overleed in de lucht .... AU!
Nu twijfel ik dus over wel of geen BEC.
Hoe doet iedereen dat hier?
 
Hoi Dirk,

Zo te lezen ben jij een bofkont met zo'n aankoop.
Ik heb nog beperkte F5J ervaring. Ik vlieg met een YGE regelaar obv BEC. Ik ga ervan uit dat de kwaliteit van deze regelaar voldoende is zodat ik geen seperate accu nodig heb (is m.i. ook extra electronica die kan storen).
Ben benieuwd naar de reacties vd hardcore F5J-ers
 
Hoi Dirk,

Zo te lezen ben jij een bofkont met zo'n aankoop.
Ik heb nog beperkte F5J ervaring. Ik vlieg met een YGE regelaar obv BEC. Ik ga ervan uit dat de kwaliteit van deze regelaar voldoende is zodat ik geen seperate accu nodig heb (is m.i. ook extra electronica die kan storen).
Ben benieuwd naar de reacties vd hardcore F5J-ers
Idem voor mij, ook een. YGE regelaar in mijn Pike perfection
 
Bij de YGE regelaar moet de regelaar op E1 / E2 worden aangesloten. Dat kost je dus een kanaal.
1751293078918.png
 
Je leest toch ook de draadjes op RCN waarin
Je zelf reageert?


Of de handleiding?

Screenshot_2025-06-30-22-45-25-942_com.android.chrome-edit.jpg

YGE LVT: 2 kanalen op je ontvanger kwijt.
IBEX: 1 kanaal op je ontvanger, telemetrie op de EXT aansluiting.

De IBEX heeft ook een bak meer functionaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die IBEX besteld, iets goedkoper, programmeerbaar via de Jeti-zender, veel meer log-/alarm-mogelijkheden, en gewoon telemetrie via E1/E2.
Na verscheidene discussies met thermiekvliegers afgezien van een assist-ontvanger en dus een Rex 9 Slim gekocht. Ik had met een REX 7 slim uit de voeten gekunt, maar toch nog wat reserve voor 'iets ooit'.
Het was nog best wat uitzoeken, want degene van wie ik die Sense heb gekocht had in splinternieuwe YGE 65lvt in de aanbieding voor de halve nieuwprijs, en ook een (oudere) R9. Maar die bleek weer niet compatibel met die YGE (verplicht op E1/E2, en die heeft zo'n R9 niet).
 
Ja, wel ooit gelezen maar nog nooit gedaan.
u niet meer nodig want die IBEX-regelaar kan (moet) over de EXT, die YGE moet echter verplicht over de E1/E2 ...
En die IBEX was nog eens €20,- goedkoper, en programmeren via de Jeti-zender (dus ook nog eens geen USB-kabel à €39,-)
 
Hoi Dirk,

Mosterd na de maaltijd, maar goed: in mijn supra zit een 60A blheli regelaar zonder BEC, en een losse sunrise BEC. Reisenauer raadde nog een backup batterijtje aan (life) maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat me niet duidelijk was of die veilig geladen ging worden door de BEC.
 
Tja, dat zou ook kunnen. Maar ik heb nu gekozen voor die IBEX-regelaar.
Overigens kun je op die IBEX ook een buffer-acu aansluiten. Daarop is hij voorbereid. Ik ga nog wat experimenteren met alle telemetrie-mogelijkheden met die IBEX. Wellicht kan er een alarm worden ingesteld op BEC-uitgangsspanning vergeleken tot de spanning uit de bufferaccu.
Een andere mogelijkheid is een heel accu (250mAh) met duidelijk lagere spanning dan die uit de BEC (bv. 2S LiFeof zelfs 1S Lipo). Dan moet hij wel gescheiden worden van de BEC-spanning door een Shottky-diode, maar dan kan ik in de zender een alarm programmeren dat afgaat als de ontvanger een flink lagere spanning krijgt aangeboden. Dan kan ik op die accu nog wel snel naar beneden komen.

We gaan het zien. De bestellingen komen morgen of maandag aan. Dan kan ik weer verder.
 
Ik gebruik al meer dan 30 jaar BEC ( ook in F5B bij motorstromen >250A) en heb nog nooit een probleem gehad of zelfs gezien bij anderen. Ik heb, toen ik ook nog brandstof vloog, wel problemen gehad met ontvangeraccu's (1 cel dood) en gezien ( 1 cel dood , vergeten opladen etc. ) . Hoe kwam je te weten dat jouw BEC de oorzaak was en dat hij stuk was?
 
Back
Top