"TOEN"

Alternatieve motoren indien er nu een D 2225 met 1350 KV in zit ( prijzen kloppen niet maar het is iets van slechts 12 tot 15 euro).

De D2225 met 2000 KV:
1751184258233.png


1751184413807.png






Of de D 2822 met 1800 KV die nog binnen de spec van max 40 gram motor ligt (en er is niets te vinden tussen een 2225 en een 2822):



1751184168967.png


1751184201804.png
 
Mijn vloot:

1. Originele 1951 Hekking met een 2,5 cc Webra diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting en DT:


IMG_20200630_170548.jpg





2. Dream Weaver met een 2,5 cc OliverTiger, span 1480 mm. Sturing op richting en DT:

IMG_20211228_124527.jpg




3. GeFi 21 met een KMD race diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

IMG_20220508_110845.jpg




4. Django met een 2,5 cc Super Tigre diesel. Sapan 1500 mm. Sturing op richting AR en DT:

IMG_20220613_100637.jpg




5. Meshack met een 2,5 cc Super Tigre Glow. Span 1550 mm. Sturing op richting, Vit, AR, DT.

20221209_094221.jpg




6. GeFi 22 met een 2,5 cc Rossie. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, BUNT, AR en DT:

20230217_132600.jpg




7. Night Train met een 2,5 cc Super Tigre G15. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20240531_134052.jpg




8. Albatros 66 met een 2,5 cc MVVS TRS, originele kist uit 1966. Span 1550 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20230718_191807.jpg





9. Ponjaard met een 2,5 cc Oliver Tiger diesel. Span 1500 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240311_115903.jpg




10. Stratos LH-10 met een 2,5 cc Rossie. Span 1700 mm. Originele DDR kist van 1975. Span 1700 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20241124_121806.jpg
 
Vervolg mijn vloot:

11. Dixielander gebouwd uit een originele bouwdoos met een 2,5 cc OTM. Span een tikkie vergroot 1350 mm. Sturing op richting en DT:

20241005_152248.jpg




12. Korla Plankton met een 2,5 cc Rossi. WK kist van 1975. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:


20241208_130940.jpg





13. Plurabelle van 1975 met een rappe E- Motor. Span 2000 mm. Sturing op richting, VIT en DT:

IMG_20220418_162300.jpg




14. Dream Weaver met een zeer snelle E motor. Span 1450 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240320_163711.jpg




15. Aquita, originele A2 uit 1962. Span 2000 mm. Sturing op richting, motor en DT:

IMG_20220621_174248.jpg
 
Ben benieuwd wat er uit je alternatieve toerentalmeting gaat komen. Zou goed kunnen dat het een 1350 kv motor is, want ik vond het al merkwaardig dat het opgenomen vermogen veel lager was dan berekend. Je zou dan ook de vertraging kunnen aanpassen naar een lagere waarde, dan kan de motor en Lipo hetzelfde blijven.
Je zou dan een vertraging van ongeveer 10 à 11 moeten hebben volgens mij. Maar even een 4s Lipo proberen gaat wat sneller natuurlijk :)
 
2,5 cc MOTOREN VOOR ZUIGERKISTEN:


Van l naar r:

Webra 1952, Werd massaal gebruikt in de 52-55 WK's
Oliver Tiger, DE motor in de mid fifties
Met blauwe kop..naam kwijt..Hongaar of Tjech
Super Tigre G-20
Super Tigre G-15 DE mid sixties motor
MVVS G-7
KMD
KMD
Uctkam ( Rossi replica)
Uctkam (Rossi replica)

20250701_100433.jpg



Toebehoren:

20250701_100437.jpg
 
XXL-58-C

De 1e meting van het toerental zit er op..onbelast dus zonder de propkop.

15 sec gedraaid en het touwtje afgewikkeld...275 slagen.

x 4= 1100 toeren op de uitgang van de bak

= 1100 x 16= 17.600 toeren van de E motor.


Verwachting bij 1350Kv motor x 3S= 1350 x 11,5 volt= 15.525 toeren- een beetje weerstand van de bak....zou dan 14000 á 15000 moeten zijn

Loopt dus sneller..

Bij een 2000 KV motor=23.000 toeren- weestand bak= 21000 toeren.

Tja..het hangt er met 17.600 toeren tussen in..

Lijkt een 1600 KV motor te zijn?

1600 x 11,5=18.400 - beetje weerstand van de bak..hoppa..17.600 toeren.

Vanavond belast toerental meten..dus met de prop er op.
 
Je zou het zeggen inderdaad, een 1600 kv lijkt het meest waarschijnlijk, 1350 zeker niet, daarvoor maakt ie teveel toeren
En dat een 2000 kv zover inzakt door alleen de belasting van de vertraging lijkt ook onwaarschijnlijk, dan moet die vertraging wel erg zwaar lopen.
Op de bestelling bij Ali wordt de kv niet vermeld? Raar. Met een stukje tape op de motor geplakt en mijn toerenteller zou ik de kv zo kunnen meten, maar daarvoor naar Zwolle rijden is me wat te ver.....
 
Iets wat jij nog niet hebt, dat wordt moeilijk denk ik :) Op vintage gebied heb ik momenteel alleen de E-Cardinal, dat was destijds mijn eerste vrijvliegende motorkistje (dat heb ik geweten, bij de eerste vlucht in ca. 1962 weggevlogen en nooit meer teruggezien). Een nieuw vintage model zal in ieder geval een kist met E-motor moeten worden, ik vlieg al sinds 1975 alleen met elektromodellen.
Een model met de vleugel op pylon trekt me wel, daarom had ik ook de Playboy genomineerd, maar dan de junior uitvoering omdat ik geen 2m kist wil. Verder vind ik dus de Dreamweaver mooi, of bv. de Dixielander, dat soort kisten. Maar die zijn voor jou niet nieuw natuurlijk, er zullen er wel meer zijn, zal eens gaan zoeken.
 
2e meting...met prop er op

170 slagen = 680 op de prop en 10.880 op de motor.

Is wat aan de lage kant..ik had 1000 "berekend" voor een net boven kruisvlucht toerental..dus zeg maar na 10 seconden indien het een rubbermotor was geweest en de burst weg was.

Lijkt me dat er een slag sterkere motor op moet komen...bij iets van 1600 KV.

bv de D 2822-12 met 1800 Kv is sterker en zal veel minder inzakken.


1751391460947.png
 
Tja, da’s moeilijk kiezen, het zijn sowieso stuk voor stuk juwelen.:wave
Ik durf wel wat snel’s en ben geen diesel man, tenzij dat ook in de ramjet moet…:thumbsup:
Maar hoe zit het bij jullie met Harsewinkel, begrijp uit TAM-5 topic dat als het kan, jullie gaan.
Ik ga sowieso (ook als piloot) en zou dan kunnen assisteren met de ramjet en de ‘Hols der Teufel’.
Er komt over niet al te lange tijd (dit jaar nog) een 2de verdiep met 2 grote kamers vrij…zowel Mitchel & Naomi en Didier gaan het huis verlaten dit jaar en dat gunnen we ze van Harte..;) Moet Papa wel nog ff ad slag…:hammer:
En daarna, tja een 1:1… nee toch maar niet, echter iets groots zou moeten kunnen, als het maar in de caravan past.:rofl:
En ja uit en in huis takelen vanaf de 2de verdieping kan.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
We gaan naar Harsewinkel..sterker nog er is met de organisatie een aanzienlijk test programma voor de Donderkruiser afgesproken verdeeld over de vrijdag en zaterdag.
 
Busje komt zo...

Ik heb het plan opgevat weer terug te gaan naar af..weet je nog wel oudje en zo...het bouwen van- en vliegen met spul van tot de de sixties. Vrije Vlucht spul maar nu natuurlijk met RC aan boord. En waar is dat kletsen nu mooier dan in de winkel..want zo begon het ook.


Ik was al enige jaren aan het bouwen en vliegen en toen al wanneer ik er op terug kijk was ik meer modelbouwer dan vlieger...met mijn 14 jaar..


Omdat ik al op de "grote" school zat en met de trein van Wezep naar Zwolle ging was de weg ook vrij om met de bus naar Epe te gaan. Ik had op de ene of andere manier ontdekt dat daar een "Modelvliegtuig" zaak zat. Met de bus aangekomen in Epe kwam ik al snel bij een speelgoedzaak aan de Hoofdstraat. En ja hoor..in de etalage lagen wat Keil Kraft bouwdozen en er hingen motorkissies aan 2 kabeltjes..vreemd...dan kunnen ze toch niet met de wind meevliegen?

Achter de toonbank stond een jongeman..minstens 17 jaar..Rudi zei hij... Rudi Beumer..en hij stotterde een beetje.. Ik bijna ook van al dat moois wat ik daar zag.

Rudi was LB vlieger en mocht van pa Beumer een hele hoek van de winkel gebruiken voor de modelvliegerij. Alles was er te koop..lijm..balsa hout..tissue messing buis per 10 cm lengte wat ter plekke werd afgezaagd..en maar kletsen...



1751444035642.png




De heenreis naar Epe was gemakkelijk..moeder had uitgezocht hoe laat de bus ging..en vooral ook hoe laat weer terug..om de 2 uur.

Gezelligheid kent geen tijd en oeps..Rudi ik moet weg!!. Ach..in de verte ging de bus en ik was te laat. 2uur wachten? Terug naar Rudi en die wist me te vertellen dat er zo weer een bus kwam maar die ging bij Heerde niet linksaf naar Wezep maar door naar Zwolle via Hattem en wanneer ik dan van Hattem naar Wezep zou lopen dan viel de schade nog wel mee.


1751443906088.png


Ik ben nog wel vele jaren met de bus naar Rudi geweest voor een plankje of stukje staaldraad en we zagen elkaar ook op de Renderklippen waar we toen vlogen.

Speelgoed paradijs Beumer is er natuurlijk al lang niet meer en het is nu Intertoys maar wat blijft is de herinnering aan dat busje komt zo..





1751444102638.png
 
Ik kende wel Lammert-Jan Beumer uit Heerde van de vliegclub destijds, Rudi Beumer kan ik me eigenlijk niet herinneren die moet ik dan toch ook wel eens op de Renderklippen hebben ontmoet.
 
Ik had het geluk dat ik op loop afstand woonde van de modelbouw winkel. Straat uit en ik was er. Als het sinterklaas tijd was wisten ze daar eerder dan thuis wat ik wilde hebben .

Helaas heeft er nooit in mijn schoen gezeten wat ik boven aan het lijstje had staan .
Graupner bell 47 G was toch iets te gortig voor de goede sint, 1977 zal het zo ongeveer geweest zijn dat ik mijn eerste schreden daar over drempel zette.
Schermafbeelding 2025-07-02 om 14.19.45.jpeg
 
Nieuwe Luchtvaart Club ?


Ja Frank..lammert Jan was de materiaal beheerder van de mooiste Luchtvaart Club van Nederland..de NVLC= Noord Veluwse Luchtvaart Club

Rudi Breumer ( geen fam van) was toen jij kwam al een beetje uitgevlogen...hij was aanzienlijk ouder dan wij..wel 3 jaar of zo..ha ha. en moest onder de wapenen.


Tja Luchtvaartclubs..

We hadden vroeger geen Modelvliegclubs (MVC) maar Luchtvaart Clubs. bv de Delftse..de Amsterdamse, de Nijmeegse, de Arnhemse, de Kamper, de Zwolse, de Heerder, etc en natuurlijk de NVLC...allemaal VV en of LB clubs. Ze hadden geen of nauwelijks bestuur.. waren niet bekend bij de KvK, admin op een kladblok en de kas was een sigarenblikje. Een veld..nee die bezaten ze niet, ze vlogen daar waar het kon, en...je betaalde een kwartje per maand..net op te brengen.

Zou er in deze tijd van 3D vliegen en schuimpjes nog ruimte zijn voor een nieuwe Luchtvaart Club?? Wat mij betreft wel..en om alle problems met bestuurlijke perikelen, KvK troubles en om maar te zwijgen van bepalingen volgens de "drone wet" en Verzekeringen te voorkomen zou dat dan best een leuke praatgroep kunnen zijn...de "Vintage Luchtvaart Club"...
 
ZENDERS DEEL 1

Uit het "Vroeg Pleistoceen":


De replica Good Brs zender..en hij werkt echt. Zet hem soms aan wanneer er niets op TV is..en dan weet de hele buurt dat Henkie weer aan het uitzenden is...
Met het handkassie met 3 schakelaar is met enge oefening een besturing mogelijk...niet sturen gaat nog beter..

20250702_154931.jpg




Typhoon, 1e Nederlandse buizen zender. Ook deze werk subliem met ook weer een handkassie met toeters en bellen er op. Met mijn grenzeloze kennis van vroege elektronica heb ik dat voor elkaar gekregen. Ja..voor Futaba en ikke is geen uitdaging te groot..



20250702_155049.jpg




De enige echte Graupner Variophon. Met een basis bouwsteen en 3 servo Bausteine. 2 stuks voeding en 3 Bellamatic servo's. Het is 100% origineel en werkt alsof het vandaag uit de etalage is gehaald.

20250702_155143.jpg




De Telecont van Robbe dacht ik.. was een sensatie toen het uitgebracht werd. Heb er pagina's vol beschrijving van uit een dik Duits Modelvliegmagazine. Werkt nog niet en Bruno wil hem graag voor elkaar maken. Zal nog wel ff duren..ik moet die jongen nog zoveel leren over transisstanden en zo..

20250702_155227.jpg




HAGEE dupro..lijkt een Nederlands product te zijn. Komende winter maar eens giga mee aan het werk..wel 2,4 giga..


20250702_155253.jpg




Het pronkstuk. Ik zag Lammert Jan er mee vliegen met zijn Graupner Kapitan op de Renderklippen..man man wat een storing alle servo's gingen als een dolle te keer..hoewel het tweedekkertje er goed mee te sturen was. Er stond 1 boom op die Renderklippen en..ja..knap van Lammmert Jan!!

Ook nu "stoort" de zaak nog steeds als een gek..de roeren zouden er bijkans af vliegen..en vliegen dat de Kapitan doet..zelfs het dieseltje gehoorzaamt braaf aan de slow/full schakelaar..van net klimmen tot net dalen. Tja..een Galopperende Geest is er niets bij..

20250702_155315.jpg

 
22 november 1963, waar was jij?

Ik zit al voor het beeldscherm..vanavond een zeer belangrijke bestuursvergadering van PH-SAM waar ik als oprichter van die V&C liefhebbers club te boek staande aan mee mag doen. Een dag die de lokale geschiedenis in zal gaan... 2 juli 2025.

Een mogelijk nog memorabele dag is 22 november 1963.

Modelvliegen was in opkomst en heel wat speelgoed winkels wilden een graantje mee pikken. Zo ook in de Oudestraat in Kampen.

Als 16 jarige en kersvers lid van de Kamper Luchtvaartclub ging ik met de bus vanuit Wezep naar Kampen. In een schooltje in zuid was een klaslokaal ons clubhuis. Een leraar deed aan modelvliegen en wel zuigerkisten..Tjonge..hij liet de motor af en toe lopen in de klas en het rook heerlijk. Al snel was HET grote clubnieuws dat er een heuse modelvliegtuigen benodigdheden winkel in de Oudestraat was geopend.. Brandstof..lont voor de DT..tekeningen..bouwdozen het kon niet op.

Op een slechte vrijdag, het was koopavond in Kampen, ging ik met de bus vroeg op pad..eerst naar de winkel en dan naar club.

Eerst ff voor de etalage kijken naar alles en het was druk in de winkel..wel 3 man of zo en ik moest mijn beurt afwachten. Geen probleem, er stond zoveel moois dat ik er desnoods uren had kunnen kijken.
Op enig moment kwam de vrouw van de eigenaar van achter..wit smoeltje en ze zei: "Kennedy is vermoord". Ik dacht gelijk wat sneu voor die winkel eigenaar dat zijn vrouw niet goed snik is. Het staat met hamer en beitel in mijn geheugen gegraveerd en eerst op de club drong de volle waarheid tot me door.. wat ik die avond daar in de winkel gekocht heb weet ik niet meer..maar wat er toen gebeurde is iets waarvan je dan weet waar je toen was.
 
Zenders van de seventies:


Een trio Simprop uit de beginjaren van dat merk:

20250703_093215.jpg



Een perfect werkende SSM Contest:

20250703_093244.jpg




Een Alpha 2007 waar nog wat aan "gesleuteld" moet worden:

20250703_093259.jpg




Gloeidje nieuw..nooooit gebruikt de Alpha Contest, met garantie bewijzen:

20250703_093313.jpg





En net uit de nog gesealde verpakking, heeft nog geen meter gelopen, van een oud vrouwtje, altijd binnen gestaan, echt spiksplinternieuw en werkt zoals het hoort de meer dan prachtige Microprop professional. Heeft regelbare servo uitslag en wisselen van de draairichting:

20250703_093401.jpg
 
In een voorgaande post van dit draadje zie ik iets interessants, de laatste foto, daar staat de motor op en de onderdelen voor je vertraging. Als ik die foto uitvergroot dan zie je iets staan van D2... en daaronder 160...., de rest valt buiten beeld.
Dat lijkt er inderdaad op dat het een 1600 kv is dus.
Met deze motor haal je 680 proptoeren, vervang je deze door hetzelfde type van 2000 kv, dan wordt het nieuwe proptoerental theoretisch 2000/1600x680 = 850 toeren. Vermoedelijk iets minder omdat de stroom van de accu toeneemt en de spanning dus iets zal zakken. De 1600 kv motor geeft ook al minder toeren dan je zou verwachten, dus wellicht is het motortje wat te licht voor deze belasting. Dan kan de D2822 met 1800 kv een verbetering zijn, ondanks dat je liever 2000 kv zou hebben, maar die bestaat niet en 2600 kv is wel weer een erg grote stap.......

1600..JPG
 
Back
Top