KEIL KRAFT CHIEF
We schrijven 1962...en al weer 3 jaar onderweg met de "Grote School". Het op de Lagere School tijdens de aardrijkskunde les opdreunen van de plaatsnamen Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek was al lang weer vergeten en we waren over de grenzen bezig..Ook nuttig want voor je het weet vraagt iemand je of je hem de weg naar Hamelen kunt vertellen.
Het waren grote klassen toen..40+ man in het baby boomers tijdperk. Bijna alle klasgenootjes deden aan voetbal..ik niet..en Jan Mulder uit Nieuwleusen ook niet..wij waren modelvliegers. Nu was Wezep- Zwolle nog wel te doen met de fiets maar Zwolle- Nieuwleusen was al weer een stuk meer. Voor mij was dat net zover weg als Hamelen en ik was er dan ook nog nooit geweest. We spraken af..Jan zou een weekend naar Wezep komen, bij ons slapen en de 35 km met de fiets met dubbele fietstassen had hem meerdere uren gekost.
Na de lunch gingen we naar de Wezepsche Heide..ik had o.a. de Keil Kraft Topper bij me maar Jan pakte geweldig uit..de giga grote Keil Kraft A2 Chief. Man man..wat een span..1600 mm en vliegen dat de kist deed. Het lontje was echt wel nodig!!
We hebben het hele weekend zo doorgevlogen en Jan zijn pa kwam zondagavond met de auto naar Wezep om hem op te halen. De auto was groot genoeg voor de Chief en de fiets kon er ook nog bij in..ja ja..Pa Mulder had goed geboerd..als burgemeester van Nieuwleusen.
Ik zat niet zo in de "slappe was" qua zakgeld en kon me echt geen bouwdoos van die prachtkist veroorloven. Wat het maximaal haalbare was ..plaatjes kijken in de Aeromodeller
Maar..na dik 60 jaar sparen is die toch binnen bereik gekomen en enige tijd geleden rolde er een originele bouwdoos van Keil Kraft door de deur.
Het begint al wat vorm te krijgen en werkend aan die kist vraag ik me af en toe toch waar af waar liggen Hoogezand, Sappemer en Zuidbroek ook alweer of zal ik eens met de fiets helemaal naar Nieuwleusen...nee..veel te ver weg...