1.
Echte niet! 
Mijn model motor is een gelijkspannings borstel motor
De motor van de draaibank is een draaistroommotor (zie foto).
Ik heb nergens geschreven dat het een gelijkspannings borstel motor zou zijn. Ik schreef juist dat het een borstelloze motor is!
Ha, ha, ha, zaten we daar even om elkaar heen te lullen.
Je hebt 100% gelijk dit is een frequentie regelaar zoals ik het bedoel. Die scoop beelden zette mij op het verkeerde been en omdat jij zei dat de regeling precies hetzelfde was als bij de regelaars van de borstelloze modelmotoren.
Het enige wat hetzelfde is zal de pulsbreedte regeling zijn maar dat is bij deze regelaar NIET de toeren regeling en bij een modelmotor regelaar WEL. Jouw regelaar verlaagt de frequentie om de motor langzamer te laten draaien. De motor op je draaibank is een drie fase kortsluitanker motor die gemaakt is om op 60Hz te draaien (Amerikaanse draaibank?). Hij heeft een 4 polig anker wat een nominale toerental van 1720 toeren bij 60Hz zorgt. Natuurlijk kan de motor op een lagere en hogere frequentie draaien maar vooral lagere frequenties maken hem veel minder efficiënt. Je schrijft zelf al dat hij bij erg lage toeren nog al sterk bromt en veel stroom gebruikt. De motor zal dan ook wel lekker warm worden.
Wat ik nu ga schrijven zal bij de elektrotechnici de haren overeind zetten maar om het begrijpelijk te houden schrijf ik het toch maar even zo.
Bij lage frequenties is de schijnbare inwendige weerstand van de motor laag. Ook de opgewekte tegen EMK is erg laag. Het resultaat hiervan is dat er vreselijk veel stroom gaat lopen wat de motor binnen de kortste keren zal doen doorbranden. Daarom moet de spanning ook omlaag en dat is waarvoor die pulsbreedte regeling (PWM) wordt gebruikt. De frequentie van die PWM is constant en veranderd niet. Hij zal vrij hoog zijn, ik schat al snel iets van 15kHz of zelfs nog wel meer.
Nogmaals de pulsbreedte is hier niet de toerenregeling maar de vermogens regeling. De frequentie van de drie fase spanning die naar de motor gaat bepaald het toerental. De regelaar schakelt niet over van de ene naar de andere wikkeling zoals bij onze modelmotoren. Hier wordt voor elke wikkeling een eigen spanning opgewekt die 120° na elkaar komen (3 wikkelingen elk 120° is samen een cirkel van 360°). Dit zijn wisselspanningen die in de stator van de motor een ronddraaiend magnetisch veld opwekken. Door de frequentie van die wisselspanning te veranderen zal dat veld langzaam (lage frequentie) of snel (hoge frequentie) rond draaien. Het anker zit midden in dat draaiende veld en in de (kortgesloten) veldwikkelingen van dat anker wordt door de trafo werking een spanning opgewekt. Doordat de wikkelingen kortgesloten zijn gaat er een stevige stroom door lopen. Dat wekt een tegengesteld magnetisch veld op waardoor die twee velden elkaar afstoten. Zo gaat het anker draaien en wel vrijwel synchroon met het ronddraaiende veld. Er is altijd een heel klein verschil nodig omdat er anders geen trafowerking optreed en er geen spanning in het anker kan worden opgewekt. Vandaar dat een 4 polige motor bij 50Hz geen 1500omw/min maakt maar 1440. En deze 60Hz motor zou theoretisch 1800omw/min moeten maken maar die draait 1720omw/min bij 60Hz!!!!
Dat is dus heel anders dan bij onze modelmotor regelaars. Daar wordt de pulsbreedte WEL geregeld om het toerental te veranderen. Bij smalle pulsen Wordt de gemiddelde spanning lager en zal de motor langzamer draaien. De frequentie van dat signaal is constant en veranderd NIET om het toerental te veranderen. Het nadeel van onze regelaars is dat ze een terugmelding van de motor moeten krijgen om op het juiste moment over te schakelen. Het schakelmoment bepalen kan dus met sensoren of door het meten van de tegen EMK in de op dat moment niet gebruikte wikkeling. Onze motoren gebruiken effectief steeds maar twee wikkelingen! Dat is de reden waarom modelmotoren zonder sensoren niet zo erg langzaam kunnen draaien. Bij lage toerentallen is die tegen EMK te klein om te kunnen meten.
Er zit dus een enorm verschil tussen een toerenregelaar met frequentie regeling en een toerenregelaar met een PWM regeling.
De frequentie regeling is (veel) ingewikkelder maar beter. Je kan het vermogen veel beter regelen en je kan het toerental van de motor vrij exact instellen. Je kan ook het aanloopgedrag veel beter in de hand houden en de regelaar hoeft niet eerst te zoeken hoe de rotor staat om te starten.
Het grootste voordeel van de PWM regeling zoals wij die gebruiken is dat de regelaars heel erg simpel zijn en daarom dus goedkoop! Het nadeel is dat je het toerental veel minder exact kan regelen en dat je steeds maar twee van de drie wikkelingen tegelijk gebruikt. De motor zou in theorie meer vermogen moeten kunnen produceren als je alle drie de wikkelingen tegelijk zou gebruiken. Of dat in de praktijk merkbaar zal uitmaken weet ik niet, ik denk dat het wel mee zal vallen.
Tsjonge wat een verhalen toch steeds weer, sorry hoor.