Toerental voor 25 cc benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rob de groot, 24 dec 2006.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    17*8 op 8000? Probeer eens een 18*8 of 18*10 Menz, draait ie eenmaal naar je zin, dan kun je eventueel een mooie Mejzlik in dezelfde maat nemen, maar dat is een keuze natuurlijk :)

    Grt.
     
  2. j.berger

    j.berger Guest

    Rob,

    Als onze motoren alleen maar problemen geven kunnen we altijd nog gaan zweven (En dat seit un man die sien hele
    leven alleen maar motur fliegt)



    Gr Koos
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Riiiiiiiiiight Koos :roll:
     
  4. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha die Koos,

    We kunnen nog altijd de weg van de minste weerstand kiezen en gaan zweven.
    Maar voor als nog probeer ik eerst deze motor “op te kietelen”. :p

    Gr. Rob
     
  5. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    gewoon de juiste prop er op zetten wat alexzz zecht en kijk maar welke dat moet zijn , ik zou dan rond de 6200-6500 rpm om nog een beetje vermogen in verhouding met geluid over te houden..

    Grt.
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    IJsselstein
    Let er wel op dat bij een grotere prop je pijp ook weer langer moet worden. Dit ivm. het lagere toerental.
     
  7. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Leeuwarden
    :) :) :)Niet zo min over zweven. Wat betreft de problemen met "motor", het gaatje boven de uitlaat is vreemd, je zou zeggen dat je daarom geen compressie genoeg hebt
    om het toerental te verhogen.
    Toerental is wel OK maar voor wat meer trekkracht zou ik het gat dicht maken met een stelschroef en locktite.
    Zit er ook een gaatje bij de inlaat van de cilinder?
    Ps. Motor is toch een NO-ZG
     
  8. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Ronald,

    Je bent goed op de hoogte. Dit is de enige echte NO-ZG.
    Zowel bij de cilinder als bij de uitlaat zit een gaatje die gewoon bij dezelfe "kamer" uitkomt als het "grote gat".

    Gr. Rob

    Ps. Dat je al 51 jaar bent Ron !!!
     
  9. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Leeuwarden
    :lol: Zie jij dat maar eens te worden.
    Komt dat gaatje nu in de uitlaat poort of in de cilinder?

    gr Ron
     
  10. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je kunt de cilinder door het gaatje op en neer zien gaan.

    Gr. Rob
     
  11. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Leeuwarden
    Rob, waarschijnlijk is dat gaatje voor het makelijker starten geweest bij de kettingzaag.
    tijdens het starten even het gaatje openen via een klepje en de uitlaatgassen toch in de uitlaat te laten komen.
    Vroeger had je wel bromfietsen waarbij dat aan de cilinderkop zat (Kaptein mobilet)

    Afsluiten dat gat eerst alleen een stelschroef plaatsen en proberen.
    Zal wel meer compressie hebben.

    Wat dacht je van een tweede ontvanger accu in je grote stick.
     
  12. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
     
  13. dunlop

    dunlop

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    linter
    ik had dit topic al gelezen en heb vroeger nog al eens een ketingzaag motor omgebouwd tot vliegtuigmotortje en daar heb ik eerlijk gezegt heel wat vliegplezier aan beleefd ,en nu bij het slopen en willen ombouwen vandaag van een motortje kwam ik erachter dat het dezelfde motor was die jij hier laat zien ,het is geen vliegtuigmotor van zenoa en het is geen 23cc maar een 25cc sabre van amerikaanse makelij en komt uit een kanten trimmer , ik ben net het zelfde motortje aan het ombouwen(heb hem helemaal van de plastiek omhulsel geslipt ) gewoon voor de lol om op een traag baronetje eendekertje te plaatsen van 180m ,deze kanten trimmers hebben ze indertijd in de gamma verkocht ,en op jou foto kan je ook zien dat de allu carkas waar de ontsteking bobine opstaat voor de cilinder is geplaast ,ik heb dus inderdaad net dezelfde motor met hetzelfde alu kast ,en ik heb ook dit gaatje van 4.1mm aan de buitenkant uitlaatzijde in mijn motor cilinder zitten ,dit gaatje in de cilinder voorkwam het terug slagen van het motortje als je deze met de trekkoort aanzwengelt , gewoon dicht maken dan heb je meer compressie op het motortje en kan je een grotere prop draaien , nu wat de instel naalden betreft zal je ook zien dat je hiermee niet veel kunt verdraaien omdat aan de beide naalden op de naaldbovenkant een plastiekje is geplaast met uitsparingen die tegen elkaar indraaien zodat je niet verder kunt draaien , ps :ik zit hier nog even te denken om een proppelernaaf te draaien voor op dit motortje kan jij mischien een fototje plaatsen van de hele voorkant zodat ik kan zien hoe men hier een prop naaf heeft op gezet ,en hoe ik deze moet vervaardigen , ik zal hier ook nog eens zoeken naar de handleiding ten velde naar het afstellen van het motortje
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. dunlop

    dunlop

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    linter
    hier nog enkele foto's
    het motortje is totaal verweerd aan de buitenkant ,maar binnen in is ie nieuw overal staan de sporen van het honen nog in de cilinder en de piston is nog zo mooi net of hij heeft nooit gedraaid ,twee keer trekken en draaien dat kreng ,heeft bij een tante van mij drie jaar onder een afdekje aan haar buitenhuisje gelegen en is maar een tien tal keren gebruikt geweest
    [​IMG]
    boven het gaatje op de cilinderkop staat ook c4725 vermeld net zoals met rob zijn motor
    [​IMG]
    hier kan je zien dat het vliegwiel al afgedraaid is aan de koelvinnen
    [​IMG]
    hier zie je de afstelnaalden met plastieke aanslag
    [​IMG]
    het uitlaatje met derde gaatje bovenaan
     
  15. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb nu het kleine gaatje dicht gemaakt. Je merkt dat ie al veel meer compressie heeft.
    Wie kan me een tip geven over een te gebruiken prop nu we weten dat het een 25cc motor is.

    Gr. Rob
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
     
  17. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    We hebben vanmiddag het gaatje d.m.v. een stelschroef dicht gemaakt.
    Daarna even proef draaien. Komt nu na afstellen en met een 16*8 prop op 6600 toeren max.

    Gr. Rob
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nog niet echt indrukwekkend :roll: Nou ken ik de motor persoonlijk niet zo goed, maar er moet meer uit te halen zijn lijkt me.

    Grt.
     
  19. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier even een udate.
    Vorige week hebben we zonder uitlaat gevlogen. Naast een hele boel lawaai draait een 16*10 Menz prop nu 6500 toeren.
    Hier kan ik heel acceptabel mee vliegen.
    Omdat het lawaai toch iets te veel wat heb ik besloten om een reso van MVVS te kopen.
    Ik hoop hiermee het geluid naar beneden te krijgen en het vermogen te behouden.

    Gr. Rob
     
  20. marceldp

    marceldp

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hé Rob,

    Met een goed afgestelde reso moet je meer vermogen uit je NO-ZG kunnen halen. :lol: :lol: :lol:

    gr. M
     

Deel Deze Pagina