Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

1. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Nee klopt, maar je kan met die kleine verspreide dingetjes el kijken of je bed overal gelijk is, zonder de invloed van dat grote onderdeel

Ben benieuwd.

Gr
    Arie

douPel vindt dit leuk.
  2. douPel

douPel

Lid geworden:
    27 nov 2023
    Om mijn eerste laag te verbeteren heb ik verschillende combinaties gebruikt in de G-code.
    1) standaard, onaangepast
    2) 1 + aanvullende regel G29 +M500
    3) 1 + m420 S1 (welke dan de mesh van optie 2 laad, dus eerst 2, dan 3)

Deze zijn middels een dropdown optie heel makkelijk te selecteren in Creality print. Kwestie dus van 1x profieltje aanmaken.

Mijn idee was om een klein model onder optie 2 op te slaan en die na verplaatsen van de printer dan te runnen, gaat immers om de bedmesh en het opslaan daarvan. Verder mijn prints dan altijd onder optie 3 slicen.

De resultaten waren niet eenduidig en zeker geen wondermiddel. Jammer genoeg heb ik de resultaten niet meer, had aardig geweest die te laten zien.

Wat me bij dit proces opviel was dat de waarde van de Z-offset steeds veranderde na een calibratie (ook bij dezelfde optie?!?!), van ergens tussen -2.68 tot -2.9 ofzo. Dat vind ik eigenlijk wel vreemd en heb ik geen verklaring voor. Nu gebruik ik een handmatige Z-offset met de M420 M500 "setup" en krijg ik over mijn hele bed een goede 1e laag. De "calibratie"optie op de printer vink ik dan steeds uit. Eigenlijk jammer dat die standaard aanstaat.

Toegeven, het zou goed kunnen dat dat resultaat ook gehaald kan worden onder optie 1. Wat dus betekend dat het simpelweg een kwestie van de Z-offset is/was.

Ik zie het maar als een proces van trial and error. De uitkomst voor mij nu is iig een goede eerste laag, dus ik zie het als een geslaagd experiment. Stukje bij beetje worden de prints zo hopelijk beter en vooral consistenter.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. douPel

douPel

Lid geworden:
    27 nov 2023
    20240928_114725.jpg

Een trommelzeef geprint. Kan ik mooi mijn grind weer schoonmaken. De 3mm zeef is voor 't mooie net ff te klein. Vochtig zand klontert net ff teveel samen. Verder werkt hij behoorlijk aardig. Grootste nadeel is dat de inwerpbak niet genoeg trilt, waardoor materiaal niet goed naar beneden glijdt. Wellicht dat iets schuinzetten nog helpt.

Screenshot_20240930_085847_Gallery.jpg

Laatst bewerkt: 30 sep 2024
    Catwoman, andre van der weide en ozy vinden dit leuk.
  4. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Hey Allemaal,
    ....wat upgrades doorgevoerd bij de printers....
    ...ja idd, heb er een tweede Creality Ender 3 V3 SE bij gekocht, en een Ender 3 V3 Se van mijn dochter overgenomen voor de onderdelen:koud:...
    ...mijn dochter is overgegaan op een grotere printer....
    ...ik heb de printers in een behuizing geplaatst , en gelijk er afzuiging op gebouwd...
    ...de printers staan dicht bij mijn werk-bureau, dus werkt de behuizing ook mooi tegen het geluid...
    ...verder blijft het mooi op temperatuur in de behuizing, wat een voordeel is in de winter tijd, aangezien mijn werkplaats dan iets koeler is...
    ...verder heb ik op beide printers een filament sensor gemonteerd en een verlichtingsbalk, beide originele upgrades van creality....
    ...in de bijgeleverde handleiding staat de plaats waar op het moederbord de sensor kabel geplaatst moet worden verkeerd, de juiste plaats is naast het groene aansluitblok van de spanning....
    ...voor de led balk geven ze aan om de draadjes aan te sluiten bij de draden op het groene blok op het moederbord ....
    ....ik heb ervoor gekozen om ze rechtstreeks op de voeding aan te sluiten, daar is immers nog plaats genoeg,zodat je geen dubbele bedrading in het groene blok bij het moederbord hoeft te maken....
    ...de sensor werkt perfect, als het filament op is , stopt de machine ,gaat naar de links-voor hoek en geeft aan in het scherm dat filament op is,na het verwisselen van het filament op continue drukken, en de printer gaat weer verder....

Groetjes, Charlotte.:bye:

ozy en Alex Kooijman vinden dit leuk.
  5. douPel

douPel

Lid geworden:
    27 nov 2023
    Wat een luxe, een 2e printer! En lekker die kast erom ook.

Vraagje. Jij gebruikte ook de creality print software toch? Ik ben van de week overgestapt op 5.1.0. Die werkt bij mij niet goed. Tijd en hoeveelheid materiaal worden niet meer weergegeven op de printer. Prints van 4 uur (oude versie en orca) komen met 5.1.0 ineens uit op 23uur:hammer:Ik ben nu orca slicer aan het proberen. Eerste indrukken zijn goed. Ben jij ook overgestapt naar vreality print 5.1.0 en hoe is jouw ervaring?

6. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Hoi douPel, dank je.:thumbsup:
    Ja,ik gebruik nog steeds creality print.
    Momenteel heb ik versie 5.1.4.10249
    Ik heb geen problemen zoals jij benoemde, maar af en toe geeft hij na het slicen aan dat het printen 10 uur gaat duren, terwijl na het printen de tijd korter is, bijv. 8,5 uur.
    In het begin ,een tijd geleden had ik na een update het verschijnsel dat de printer niet meer goed de home posities testte en de test strook maakte, maar gelijk ging printen.
    daarop heb ik alle software van creality print van de computer verwijderd, en de laatste versie geïnstaleerd,wat het probleem toen opgelost heeft.

Groetjes, Charlotte.:bye:

7. douPel

douPel

Lid geworden:
    27 nov 2023
    Ah, ik zie dat ik ook op versie 5.1.4.10249 zit. Vreemd. Ik weet niet waarom die van mij dit soort waarden geeft dan. Ik heb een hele avond zitten zoeken in de settings wat het kan verklaren, maar kon niets vinden. Misschien inderdaad omdat ik de oude versie nog erop heb staan? Ik wacht eerst even een update af voordat ik weer verder ga neuzen. Orca lijkt bijzonder veel op 5.1.4 en lijkt nu goed te werken.

Deel Deze Pagina