Toy's Port Syncron Mono. deel II :Toy's Port Triton

Discussie in 'Speedboten' gestart door motorsports, 7 jun 2012.

1. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    De scheur aan de zijkant is al een keer gerepareerd aan de binnenzijde ,als ik voel met mijn vinger voelt het aan alsof et wat epoxy tegen aan is gesmeerd.

De scheur aan de achterkant lijkt ook op dezelfde manier gefixt te zijn, gezien de epoxy die erop ligt .

Nu maak ik me meer zorgen aan de kant van de kantelkamer , mede doordat het daar het dunste is .

Ik heb nog polyesterdoek liggen , en ook nog 2k epoxy staan wat snel uithardt , denk dan dat het beste is om dan 2 lagen aan de binnenzijde aan te brengen over de scheur van de kantelkamer ?.

Polyester is van albastine ,de 2k epoxy is :

RCtechnics

Of moet het ander materiaal zijn ??

Laatst bewerkt: 29 jun 2012
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Polyester hecht niet op de epoxy romp, dus daar heb je niks aan...

De tweecomponentenlijm zou kunnen werken, maar de verwerkingstijd is dramatisch kort; je moet dan alles klaar hebben liggen om snel te kunnen werken.

Daarnaast blijft de snelle tweecomponentenlijm altijd wat zacht, afhankelijk van de soort.

Om er glasweefsel mee te verwerken is mij nog nooit gelukt; de lijm begint al te geleren voor alles op z'n plek zit, drama.

Als je er glasweefsel in wilt hebben, zou ik 'gewone' 24h epoxy nemen, dan heb je een normale verwerkingstijd.

Groeten, Jan.

3. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Bedankt voor de info Jan !

Ga morgen eens snuffelen in de hobbytoko

4. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Hehe,

Eindelijk is mijn motor er , dus morgen alles inbouwen en hopelijk,als het weer Meewerkt , een test run .

Hoeveel ruimte moet tussen de askoker en prop zitten?, dit omdat de as toch iets door de askoker heen en weer moet bewegen, tussen de teflon ring en prop?.

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo MS,

Welke motor had je besteld?

Afhankelijk van het fabricaat, kun je de motoras een fractie heen en weer schuiven (afhankelijk van hoeveel vulringen er in de motor zijn gebruikt.

Ik neem deze speling als richtlijn voor de speling tussen achterlager en drivedog en probeer de zaak zó af te stellen, dat de drivedog tegen de vulring en achterlager aandrukt, vóórdat de stuwdruk van de as op de motorlagers terecht komt.
    Die zijn daar niet op berekend, en als het tegen zit gaan ze stuk.

Het achterlager functioneert dus gelijk als druklager voor de stuwdruk van de prop.

Zit er absoluut geen speling in de motoras, dan heeft er een Chinees zitten knoeien bij de montage.
    In dat geval maak ik de motor open en haal er één of meerdere ringen uit; zo heb je meer ruimte om de as af te stellen én de motor kan niet zwaar gaan lopen als de boel eenmaal op bedrijfstemperatuur gaat uitzetten, de mantel wordt gekoeld en zet lang niet zoveel uit als de rotor.

Groeten, Jan.

6. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Hai Jan

Het is de leopard LBP 3674-2200kv geworden,er zit een beetje speling op de as in lengte van de motor , maar daar maak ik me geen zorgen over .

Ik snap de afstelling .

Is er nog een regel mbt het aansluiten van de waterkoeling ? Bv eerst naar de motor en dan naar de esc? , of maakt dat niet uit ?

Wederom bedankt

Gr Rob

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Rob,

Een beetje speling in de lengte op de motoras is niet iets om je zorgen over te maken, dat hóórt zo.

Waterkoeling; de slangen zo kort mogelijk en zo laag mogelijk in de boot, géén grote lengtes slang, liever een grote lengte uitvoeren in 4 mm aluminium buis, dan is de inwendige weerstand onnoemelijk veel lager.

Eérst naar de regelaar, die warmt het water niet merkbaar op, dan naar de motor, dan overboord.
    Zou je het andersom doen, dan krijgt de regelaar lauwwarm water aangeboden, op een warme zomerdag koelt dat niet bijzonder goed en krijgt je regelaar het benauwd...

Groeten, Jan.

8. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    alles in gebouwd en nagelopen , dit is de opstelling geworden

opmerkingen welkom.

afstelling is nu dit :

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Rob,

Het ziet er netjes uit, als je de schroef heel licht heen en weer kunt duwen (in de lengterichting) dan zou het goed moeten zijn.

Eén opmerking betreffende koelmantel, de uitloop zit nu aan de zijkant van de motor, terwijl je die bij voorkeur op het hoogste punt wilt hebben om te voorkomen dat er lucht in de koelmantel blijft hangen.
    Zoals het nu zit heb je de infameuze 'halve motor koeling'.

Hier een plaatje van hoe het zou moeten:

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Jan

Bedankt voor de tip mbt de waterkoeling motor , heel logisch , dat de uitlaat op het hoogste punt moet zitten, nu ik er zo tegenaan kijk;)

Hopelijk morgen de eerste meters op het water:)

11. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Net even gevaren , tussen de buien door, kon het toch niet laten:),

Was onder de indruk van de boot , vaart stabiel en goed in de bochten, ik had al heel wat filmpjes zitten te bekijken , maar in het echt is het toch anders.Geen lekkage en de waterkoeling werkte ook perfekt .

Bedankt alle voor de tips tot dus ver :cool:

12. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Gefeliciteerd met je maiden!

Buien? Welke buien?
    Zo zie je maar weer dat het weer blijft; ik heb de hele middag in de zonneschijn lopen rc-zeilen...

Groeten, Jan.

13. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    hahaha

tsja was droog halverwege de middag, toen ik eindelijk de lipo's had opgeladen was het regen,droog,regen,droog,regen,droog......

net in het vallen van de avond , nog ff drie lipootjes leeg gevaren, was wel leuk , er stonden twee auto's en een paar man en twee honden te kijken .......:cool:

en ja smaakt naar meer...........

14. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Wat is het advies voor periodiek invetten as ?
    Om de 5 vaar beurten ?of elke keer?

15. Marcel D

Marcel D

Lid geworden:
    16 apr 2012

Ik haal altijd na iedere vaardag mijn as er even uit, even droogmaken en opnieuw invetten. Op die manier gaat hij ook niet roesten en blijft hij altijd soepel lopen. Tevens komt er zo ook nooit water via de as naar binnen.

16. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Hai

Okay , dan gaan we dat vanavond doen ,heb vanochtend gevaren en ga in de middag ,avond weer .
    Thanks

17. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    vraag onderdeel

tijdens het los halen van de as, zijn er twee M3 inbus boutjes beschadigd, dus danig dat ik deze heb moeten uitboren, inmiddels al twee keer nieuw draad getapt , echter wil ik het onderdeel, denk koppeling nieuw hebben.

het gaat om 5mm motorzijde naar 2mm aandrijfas zijde , van messing > 32mm lengte.

wie weet waar je dit kan kopen. Of moet er zelf iets gefabriceerd worden , bv busje kopen met bijde zijde 2mm, en dan één kant uitboren naar 5mm?

of is er een beter alternatief?

en wat voor type prop is dit :

45mm rechtsdraaiend ,denk ik , ivm enkele aandrijving)voor een ....as?

18. Marcel D

Marcel D

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Prop is zo te zien een Graupner K serie 45 mm en de motorkoppeling kan je gewoon bij 2brothers in Bussum bestellen, daar hebben ze die props ook op voorraad hoor :)

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Rob,

Kijk hier even voor een passende koppeling:
    CMT Kupplung aus Titan 3,17 x 2,00 w. Graupner Hopf Robbe Elektro Rennboote Artikel im cmt-modellparts Shop bei eBay!
    Even sneupen, hij heeft ze ook in messing en aluminium.

Als je de stelschroefjes zó hard aanknalt, dat ze beschadigen bij het losdraaien, dan doe je iets verkeerd.

Zorg in eerste instantie voor goed passend gereedschap, zorg ervoor dat er platte kanten aan de te klemmen assen zitten, zowel aan de motor- als aan de aszijde.

Zorg, dat bij het monteren alles vetvrij is en gebruik een drup nagellak ín het gat waar de stelschroef in gaat, dat is een milde borging, die je altijd weer los krijgt.

Als je je prop losschroeft, dan kun je de tekst lezen, die nu achter de moer schuil gaat, waarschijnlijk staat er 45K op en is het de Graupner hydroprop type nummer 2317.45

Groeten, Jan.

20. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007

Deel Deze Pagina