Toy's Port Syncron Mono. deel II :Toy's Port Triton

Discussie in 'Speedboten' gestart door motorsports, 7 jun 2012.

1. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Op een 2 mm as een platte kant?, nee dat wordt niks.

Probleem zit hem dus aan de kant van de 2mm as , daar zitten twee m3 inbusstiften die de as klemmen, die moeten wel met redelijk kracht worden vastgezet ivm ronddraaien in de bus, passend gereedschap is ook aanwezig alleen zijn de stiftjes te zacht en draai je snel rond.
    Ik heb nu 40 nieuwe stiftjes besteld en gooi na elke keer demontage de gebruikte stift weg.Een andere oplossing is uitboren en tappen naar m4, zijn wat groter en wat makkelijker met gepaste kracht vast te zetten,echter op een 2mm as?.
    :cool:

(P.s de koppeling bestel ik wel op ebay , dankzij de link van Jan)

Laatst bewerkt: 16 jul 2012
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Tuurlijk wel!

Er hoeft alleen maar een plat kantje (een 'kamer' zeggen de metaalbewerkers) op de plaats waar één van de stelschroefjes de as raakt, niet een centimeter lang, maar een millimeter of drie is voldoende, en dan niet de as half doorslijpen, maar slechts een halve millimeter of zoveel minder dat er nét een plat kantje aan zit.

De stelschroef aan de andere kant zit dus gewoon op de ronde as.

Goed ontvetten en vastzetten met een drupje nagellak en de boel trilt niet los.

Ik vaar ook met een 2 mm as en die komt écht niet los op de bovenbeschreven manier...

Groeten, Jan.

3. Marcel D

Marcel D

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Klein plat vlakje zoals Jan aangeeft gaat prima hoor. Doe ik ook vaak. Heb overigens ook klemkoppelingen in gebruik naar 2 mm verenstaal assen, als je de goede gebruikt, werken die ook prima :)

4. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Ik ga het vanavond proberen ....

Thanks!

Laatst bewerkt: 17 jul 2012
  5. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Vanavond platte kant gemaakt en getest .

Laatst bewerkt: 18 jul 2012
  6. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    lipo vraag

nog even een vraag mbt de lipo's:

ik wil gaan varen op 4s ,nu kan je 4s Lipo's kopen , echter zit dan een groot gedeelte van het gewicht aan 1 kant (circa 600~800gr), dit geval bij mij de kantel kamer .
    Ik zit te denken om 2 x 2S lipo's aan te schaffen , en dan in serie ,eentje aan de kant van de kantel kamer , en eentje aan de andere kant , dicht tegen de as aan .
    Ik denk dat de laatste opstelling qwa gewichtsverdeling het beste is , echter zal de kantelkamer niet meer zijn functie kunnen uitvoeren, omdat de boot dan het meeste gewicht tegen over de kamer heeft (esc,lipo), en dus redelijk in balans is .

wat is nu wijsheid?

7. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Bij mij werkte de kantelkamer ook op 2x2s. Een lipo tegen de kantelkamer aan en de andere zo dicht mogelijk tegen de as aan.

edit: overigens vaarde die ook prima met één 4s5000mah lipo tegen de kantelkamer aan.

Laatst bewerkt: 18 jul 2012
  8. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Omdat ik niet goed de gewichtsverdeling krijg met twee lipo's zodat de kantelkamer werkt ,voorste gaatje kantelkamer komt niet in het water, zit ik te denken om of; lood voorzijde kantelkamer te plakken ,of om er een gaatje bij te maken en dan meer richting achterzijde .

Wat is wijs ?

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Rob,

Heb je een foto, van hoe de lipo's in de romp liggen?

Waar ligt het zwaartepunt, op 28% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel?

In mijn boten zit de regelaar óók links tegen de vloedkamer wand, je wilt zoveel mogelijk gewicht naar links hebben, uiteraard zonder het vaargedrag te veel te beïnvloeden.
    Lood is dood gewicht en is het laatste redmiddel om het vloedkanaal te laten werken.

Ik vermoed, dat jouw vloedkanaal qua afmetingen uit de NiMH tijd stamt en dus te klein is om de boot met lipo's te laten kantelen, het feit, dat het niet helemaal volloopt wijst daar ook op.
    Blijft het beluchtingsgaatje boven de waterspiegel?
    Dan heeft een extra gat geen zin; de boot is gewoon te licht om het vloedkanaal vol te laten lopen...

Probeer eerst eens wat je met de plaatsing van de componenten kunt doen.
    moet er lood bij, dan links buiten achteraan de romp aan de zijkant.

Ik plak het lood eerst met tape erop, om te testen, pas als het werkt, plak ik het definitief vast.

Groeten, Jan.

10. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Jan,

Ik ga wel eens kijken om de esc aan de kant van de vloedkamer te krijgen en dan maar weer schuiven met de lipo's , de lipo aan de vloedkamer zit al tegen het motor spant aan , ook bij een enkele lipo is dat zo , anders werk het ook niet.
    Toch schijnt het wel te kunnen werken met twee lipo's , maar omdat ik nog een paar lipo's erbij wil hebben, wil ik liever 2x 2s lipo's gaan gebruiken om zo het gewicht beter te verdelen in de romp , anders wordt het al snel 600 - 800 gram aan de zijde van de kamer .

Daarom dacht ik aan wat lood (wat meer massa heeft dan de esc ) er bij te plaatsen richting de voorzijde , denk wel dat dan de boot uit balans gaat raken,, omdat er dan ook nog gewicht aan de voorzijde erbij komt terwijl het meeste achterin ligt aan beide zijde's.

Nu het mooi weer is en het zwembad in de tuin staat ga ik vandaag wel even wat proberen, enig minpunt is dat de aanvoer slang vanaf de waterpickup, te kort is om bij de motor te geraken , laat staan de esc, dus dat wordt denk ik verlengen met een stukje alu pijp?

11. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Dit is nu de stand van de boot met 2 lipo's

De vraag is nu welke lipo nasr welke plaats?, moet de lipo aan de kamer meer naar voren?, of de lipo aan de andere kant naar voren?

Heb nu al diverse standen gehad met de esc ook aan de kamerzijde en dan voorzijde maar helaas geen resultaat

Edit :

De boot is te licht, ook met een beetje hulp dreigt de boot de verkeerde kant op te kantelen, dus dan maar naar een 4s pack kijken , vindt het risico te groot als hij om slaat niet meer terug komt, waar is anders de kantelkamer voor?.
    En we zien wel hoe het zich vertaald in het vaar gedrag ........

Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  12. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Het is moeilijk te zien op de foto, maar het lijkt erop of de rechter lipo dichter tegen de as aan kan.

13. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Ja dat klopt , ook dat heb ik geprobeerd bijna tegen de as aan en tegen het motorspant , echter blijft de situatie ongewijzigd, zeker als ik de boot help om hem te kantelen ,laat ik hem net voor het omslagpunt los valt hij weer terug , dus is de aanname van Jan mbt de bouw en lipo's is korrekt, jammer maar helaas . Vandaar dat ik het risico niet ga nemen met 2x2s lipo's , ga voor de 4s lipo.

:zon:

Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  14. Marcel D

Marcel D

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Ligt je zwaartepunt wel goed? 28% -30% gemeten vanaf de achterzijde romp? In mijn Syncron en Triton moe(s)t ik de lipo aan de kant van de kantelkamer verder naar achteren schuiven nl, naast de servohouder, daardoor wil de boot overigens ook beter kantelen, omdat er meer gewicht achterin de boot aan de kant van de kantelkamer zit. Overigens, kantel(d)en zowel de Triton al Syncron prima met 2 x 2s als 2 x 3s aan iedere zijde van de as prima.

15. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Weet je zeker dat je kantelkamer we helemaal vol water kan lopen?
    probeer gewoon eens wat lood toe te voegen op 30 % van de boot(zwaartepunt)

Werkt je ontluchting optimaal?

16. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Neem aan dat op de 30% ook het midden van de lipo moet komen ?, en is het dan de lipo aan de kantelkamer zo laag mogelijk , tegen de onderzijde,of zo hoog mogelijk?

En wat dan met de esc ? Ook zo hoog of zo laag mogelijk? .na een rolletje tape en de kids die elke keer rustig moesten doen in het zwembad ben ik nog niet veel wijzer, ja een enkele keer ging het goed maar na het monteren van de slangen en het terug plaatsen esc was het weer mis ,Als het punt zo kritisch is wordt het gewoon 4s met lood aan de andere zijde voor balans.

Misschien is er iemand die een foto heeft van 2x2s in een toys port ?,
    Ach misschien morgen nog een keer meten en proberen,iedereen weer bedankt voor het meedenken tot zo ver .......

17. Marcel D

Marcel D

Lid geworden:
    16 apr 2012
    30% midden lipo?

30% bedoel ik gewoon mee, je romp meten qua lengte van de punt t/m achterkant spiegel. Vervolgens daar 30% van nemen en vanaf de achterkant spiegel meten, streepje zetten op de romp (zet ik meestal binnenin de romp). Als je vervolgens op die plek je vingers zet aan de zijkant van de romp moet je romp in evenwicht zijn.

Lipo's en regelaar heb ik altijd zo laag mogelijk in de boot zitten. Des te hoger je zwaartepunt in de romp, des te meer waggelgedrag je gaat krijgen is mijn ervaring.

Foto's heb ik zo niet meer, Syncron heb ik niet meer, Triton ligt momenteel bij een medevaarder die mijn opbouw gaat overnemen ;-)

18. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    ik ga eerst wel met een 48 of 51 prop varen , en daarna nog wel eens stoeien:)

19. veenendaal62

veenendaal62

Lid geworden:
    14 aug 2005
    ik had 2x 3s lipo in deze syncron ,hij liep super stabiel en zeer hard ,terug kantelen deed hij ook zonder moeite

20. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Had jij toevallig nog een foto van die setup ?met name de plaats van de lipo's.

Deel Deze Pagina