Toy's Port Syncron Mono. deel II :Toy's Port Triton

Discussie in 'Speedboten' gestart door motorsports, 7 jun 2012.

1. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Je oude Syncron had een laag carbon/aramide op de bodem en de spiegel was versterkt met een paar mm epoxyplaat. Volgens mij door Toth zo zelf opgebouwd. Met je nieuwe romp zou ik minimaal hetzelfde doen: laagje carbon/aramide of carbon op de bodem en de spiegel versterken met epoxy plaat of een paar mm hout afgewerkt met carbon of carbon/aramide.

De flex is niet ondergeschikt. Zeker als je de spiegel niet verstevigd, kan flex ervoor zorgen dat de boot niet rechtuit wil varen. Bovendien heb je een setup gekozen die 90+ zal gaan. Als je wilt dat die een klap overleeft, zou ik zeker de romp versterken.

2. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Kan me eigelijk niet goed voorstellen dat Joseph , de rompjes zo maakt dat ze niet bestand zijn voor de geadverteerde snelheden , Tuurlijk als je een flip of iets dergelijks hebt dan kan altijd gebeuren dat de romp scheurt, of beschadigd raakt , maar bij normaal gebruik zal dit wel mee vallen , tis geen lopende band werk , en het ziet er degelijk uit .

De spiegel is wel degelijk al versterkt , echter niet over de gehele achterkant , waar bv het roer en as zitten en de servo bevestiging wel.

Als ik de bodem vergelijk met die bv van proboat impulse dan zit er veel verschil in qua stijfheid ,waar de romp van de Proboat duidelijk inveert , heeft de toy's port dat niet , ook dit zo voor het vergelijk zijkanten proboat en Toys port .
    Al met al zijn er wel wat verstevigingen voor de snelheden waarvoor de boot gebruikt kan worden, alle excessen daar gelaten ....

3. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Je moet t zelf weten natuurlijk. Ik heb zelfs een nieuwe carbon syncron nog verstevigd omdat ik m te slap vond. Idem met een nieuwe Racemaster.

Joseph bouwt zn eigen bootjes ook op met een laagje carbon/ aramide. Op het Duitse forum bied hij een triton te koop aan met zo'n laagje.

4. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    als ik dit zo lees, zou ik het ook gewoon zo laten. zal wel goed gaan. en nu heeeel gauw varend maken hè Rob! ;) hahaha

5. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Vanavond waarschijnlijk de maiden

6. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Is de epoxy al uitgehard dan? Of zat alles er al in?

7. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Een romp als de jouwe waar je echt serieus wat snelheid uit zou halen zou ik altijd versterken, je weet maar nooit dat de boot eens een slechte landing maakt bij een flip.

8. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Hai Roy

Welk materiaal moet ik dan aan denken ?
    Ben nog niet zo thuis in het "verstevigen"

9. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Het moeten daarom geen exotische weefsel zijn of iets dergelijks maar een laagje glasvezel met epoxy erover is het minimum vind ik toch. Het beschermt ook de laklaag tegen haarscheuren. Anders heb je na een jaar, of misschien 2 een toplaag vol met van die kleine scheurtjes in..

Bijvoorbeeld zoiets: Glass fabric 163 g/m² (Aero, Finish FK 144, twill) 100 cm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH
    Epoxy: Epoxy Resin L + Hardener EPH 161 (90 Min.) | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH
    Schaar met mircrovertanding voor het snijden
    van het weefsel (must!) : Glass fibre shear ERGO-STL, length 20 cm /8" | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

Je epoxy heel nauwkeurig mengen in een wegwerpbekkertje of iets dergelijks. Afmeten doe ik steeds met 2 spuitjes. Daarna eerst goed mengen. Je glasweefsel op maat knippen voordat je begint epoxy aan te maken. Best je boot afplakken, ik doe er
    vershoudfolie rond en snij dan een gat in de folie. Tape om af te plakken is duurder dan de folie :) Verder zien dat het weefsel verzadigd is (dan wordt het doorschijnend) maar zeker niet oververzadigen! Dus eens dat je ziet dat het begint ''nat'' te worden geen 3 lagen epoxy meer op uitsmeren. 1 laagje is een begin, ik doe er normaal steeds 2, ik heb liever wat zwaarder en steviger dan dat ik twijfel over de stevigheid, dat moet je zelf uitmaken.

Tip, als je dit nog nooit gedaan hebt, begin met de kap, knip een stuk een beetje groter dan de kap, lamineer dat, na een 6-8 uur de randen eraf snijden met een scherp breekmes. Dus eerst vezel knippen, dan epoxy heel nauwkeurig aanmaken, daarna vezel verzadigen maar niet oververzadigen. Lamineren zelf doe ik met een wegwerp kwastje.

Succes he!

Gr,

Roy

10. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Bedankt voor de info ! :wink:

11. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Geen probleem hoor! hou ook wat keukenrol en aceton bij de hand, dat is handig mocht er toch een drukje epoxy ergens op lekken waar je het niet zou willen hebben. Je kan best ook voor het lamineren snel even het oppervlak ontvetten waarop je een vezel wilt lamineren, dat hecht beter.

12. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Nu heb ik een verstevigingsetje met twee soorten " matjes" nml :

-Kohlefasergewebe 30x15cm
    - Abdeckgewebe aus Glass (58g/qm) 35x18cm

is nu de bedoeling ,dat eerst de Kohlefasergewebe wordt neergelegd in de romp , ingesmeerd met Harz-Härter-Gebinde en daarna gelijk de Abdeckgewebe aus Glass erover heen te leggen ? of beide gewoon in de romp leggen en dan beide tegelijkertijd insmeren met de Harz-Härter-Gebinde ?

Laatst bewerkt: 22 apr 2014
  13. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Laag voor laag soppen.

Kan WEL direct achter elkaar gedaan worden.

14. focused

focused

Lid geworden:
    23 mrt 2006
  15. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Bedankt !

Ik denk dat voor de epoxy deze nodig is ? verwerkingstijd van 60 minuten moet voldoende zijn .
    Denk ook aan een mengbeker en handschoenen en huishoudfolie nodig is ?

Laatst bewerkt: 23 apr 2014
  16. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Die epoxy gebruik ik ook en hij voldoet prima, wel nauwkeurig mengen zoals reeds gezegd en eerst wat proberen op de kap, zorg dat de vezels echt wel volledig verzadigd zijn anders krijg je niet het gewenste resultaat.

Hoe ik het doe (maar er zijn 200 manieren, iedereen heeft wat ''zijn eigen'' manier)

1. oppervlak ontvetten
    2. oppervlak volledig insmeren met een redelijk dikke laag epoxy
    3. Glasweefsel 320gr/m2 lamineren en oververzadigen
    4. Laagje 185 of 215gr/m2 carbon/aramide weefsel lamineren over
    het glasweefsellaagje, normaal heb ik daar niet veel extra epoxy
    meer voor nodig aangezien de vorige laag oververzadigd was, juist
    wat aanduwen en hier en daar nog wat extra epoxy aanbrengen.
    5. Na een 15 minuten controleren of alles nog wel netjes op zijn plaats
    gebleven is.

Succes ermee!

Gr,

Roy

17. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Wederom weer bedankt voor de reactie Roy!

Ik ga eerst het één en ander aan spullen bestellen , en dan maar een poging gaan wagen met de uitleg erbij .!

18. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Jouw boot is niet zo immens lang dus je kan eventueel ook een glasweefsel nemen van 200gr/m2, 320gr/m2 gebruik ik als het echt bullet proof moet worden, het is maar zoals je het wil. Je kan best een stukje verder lamineren dan de kapopening, een 10cm is genoeg, daarna de boot laten drogen met de punt naar beneden zodat eventuele overtollige epoxy in de punt terecht komt, een beetje extra stevigheid daar kan geen kwaad.

Wat ik ook doe als je bijvoorbeeld nog wat weefsel over hebt is 2 motorrails uit 5mm triplex hout maken die je dan lamineert met een weefsel. Die kan je dan laten doorlopen vanaf de spiegel tot vlak voor je accuschaal en gebruiken als motorrails. Ik kan vrijdagavond een foto van mijn Pursuit posten waar ik het zo gedaan heb of kijk even in het bouwverslag van mijn 39' mono, die heeft ook rails gekregen. De rails verlijm je dan met epoxy verdikt met katoenvlokken. Bestel die katoenvlokken misschien dus al mee, ook verkrijgbaar in elke winkel die glasweefsel etc. verkoopt. Ik gebruik alleen epoxy verdikt met katoenvlokken om dingen te verlijmen in de boot, vandaar dus. Als je het doet met de rails kan je crashes maken 100km/h+ en moet je je nog geen zorgen maken over de stevigheid van de romp.

Probeer zoals gezegd eerst de kap dat je het wat in je vingers krijgt.

Gr,

Roy

19. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Vergeet vooral niet om alles eerst goed op te schuren en dan pas te ontvetten.

Rails in een Triton zijn overbodig. Als je die plaatst, blijft er weinig ruimte over voor je lipo's.

Één laagje carbon/ aramide is voldoende. Niet moeilijk doen met meerdere laagjes glas.

20. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Rails ?
    Je bedoelt voor de plaatsing motor?

Het verhaal voor een extra laag zie ik nu wel in en ga voor de carbon/ armide variant , eerst maar alles binnen hebben ...

Deel Deze Pagina