tractoren en ander landbouwspul van trialrolf

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 29 sep 2020.

1. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Nou het was lang zoeken en ik denk dat het lastig gaat worden. Misschien zoiets:
    https://stronga.com/nl/model/dl1000hp/
    Wel heel veel succes met de ombouw.

2. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Die zijn erg mooi maar lijken meer op de Krampe van Bruder. Maar gelukkig hindert mij niet dat ik iets maak wat in het echt niet bestaat. Heb ik vaker gedaan. Ik ben meer een sfeerbouwer zoals ik het noem en geen 1:1. Dat kan ik helemaal niet, dat is voor echte modelbouwers ;)

Heb wel wat ideetjes inmiddels om de bak een eigen draai/gezicht te geven. Das het voordeel van slapeloze nachten. Die ideeën vliegen door je gedachten dan.

Eerst moet er ook een trekker af dus heb ook nog even tijd.

3. Roelof_l

Roelof_l

Lid geworden:
    30 jun 2015
    Groot gelijk Rolf. Maak er gewoon iets moois van en heb er vooral veel plezier in.

vGenLheftruck_Maarten en trialrolf vinden dit leuk.
  4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Precies dat ben ik van plan Roelof!

Plezier ga ik ook hier mee hebben. Ik denk ik stel jullie even voor aan mijn nieuwe werkpeerd!

Ik had al aangegeven dat ik een Claas Axion 950 van Bruder ging ombouwen. Dat moet dadelijk een toppertje in de collectie worden en met name om de techniek en uitrusting.

Hatseflats!!

Chassis grotendeels uit metaal met 3 RB35 motoren. Gesperde vooras, front en achterhef. De wielen zijn volledig uit een brok staal gedraaid. De banden zijn gegoten van zacht rubber.

Gewicht van alleen chassis en velgen is bijna 5 kg.

Smulspul en niet zomaar te koop. Voordeel van lid zijn van een club waar een aantal leden dit kunnen maken.
    Ik houd deze bouw toch maar in dit topic. Het is immers een landbouwvoertuig. Zal dus mogelijk wat door elkaar gaan lopen hier maar......

Dat deed het toch al wel;)

ozy, Roelof_l, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    dat is zeker geluk hebben! maar is het wel waard ziet er zeer mooi uit dat chassis en de banden

trialrolf vindt dit leuk.
  6. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Tof chassis is dat he..

Ga je hoop schik mee hebben rolf

7. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    En hier is dan ook het 2e trekker project in de landbouwhoek.

Deze is een beetje gesponsord maar ik zal wel kritisch blijven zonder het doel uit de ogen te verliezen. Het is een budgetmodel met aspiraties zeg maar.

Ook kan ik nu mooi een beetje een topchassis met een budgetchassis vergelijken qua prestaties. Als beide rijdbaar zijn zal ik een keer een film maken met vergelijking van prestaties.

Het printwerk ziet er mooi uit. Er is geen ijzerwinkel bij en geen bouwbeschrijving. Ik heb wel wat foto's van de maker dus daarmee moet het lukken.
    Ben je echt een Bruder beginner dan heb je misschien later wat aan mijn verslag ;-)

3D printen is normaal gewicht besparen. Dat willen we hier niet natuurlijk. Vandaar deze wielgewichten voor de originele Bruder wielen. Die komen er inderdaad weer onder.

Zoals gezegd mooi printwerk. Ik heb er zin in! Er moeten nog wel een paar dingetjes gekocht worden maar een begin kunnen we maken.

Mark300, bvdh, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. bvdh

bvdh

Lid geworden:
    17 jan 2009
    Dat ziet er nu al goed uit , ben benieuw.
    Succes rolf

9. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Ziet er goed uit Rolf,:thumbsup:

groetjes, Charlotte.:bye:

10. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ik ben even met de Fendt begonnen om te kijken of de motoren die ik nog had te gebruiken waren.

Wat wel slim is van de ontwerper, vind ik dan, is dat hij verbindingen die gebout moeten worden voorziet van een sleuf waarin dan een vierkante moer past.

Ik had dus ook meteen al wat van die vierkante moeren besteld met de bouw van de Dumper. Toen had ik er nog een paar maar die waren nu op.

De Modelcraft RB35 motoren gaan voor niet lukken.

Ze zijn een stukkie te lang. Er moeten dus kortere komen. Achter gaan ze er wel in. Hier in EU kan ik geen kortere vinden maar gelukkig bij Ome Ali wel.
    Deze zijn inmiddels onderweg. Ze zijn in totaal 47 mm lang geloof ik. Moet net kunnen.

Achter passen de Modelcraft motoren wel. Daar is wat meer ruimte.

Het was wel wat puzzelen en zoeken. Ik moest bijvoorbeeld de wielomtrek voor en achter compenseren. Iets met Pi en kwadraat en doorsnee of gewoon 2 plakkers en een meetlint..... 25% is het verschil. De achterwielen zijn 52 rpm onder last en de gekozen motoren voor 84 rpm.

Nu is het ook altijd maar weer de vraag of de opgegeven waarden van de motoren een beetje kloppen. Ook mag de vooras 3% voorloop hebben. Blocher heeft dat schijnbaar ook. Anders moet ik kijken hoe ik de voorste motoren iets kan beperken.

Verder is de eerste indruk goed. Prima printwerk van PETG en goede oplossingen zoals bijvoorbeeld doorgang voor kabel servo. Er zitten natuurlijk geen lagers etc in. Dat zou wel kunnen en mogelijk dat ik in de aspendel nog wel iets ga proberen met een bus oid of iets opboren en een lager erin plaatsen.

Er zit ook geen bouwbeschrijving bij dus de foto's op de site en de paar foto's die ik erbij heb gekregen moet je het mee doen. Het is dus ook niet een ding voor echte beginners..... Al moet je altijd ergens beginnen en kan zo'n kit wel een start in je Bruder carrière betekenen.

ozy, Catwoman, Leon1965 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ook nog even verder met het Fendtje. De motoren zijn binnen voor de vooras.

Deze hebben wel de ruimte.

En achter er dus ook even ingezet. Wil dit chassis eerst even op de wielen krijgen, laten rijden en dan de dremel in de trekker zetten.

De achteras is een uiterlijk die veel ombouwsets kennen. Ik ga geen hefservo monteren. Helaas moet je voor de hef een stuk uit het achterspatbord halen aan de binnenzijde. Dat vind ik zonde. Ook gaat deze trekker niet echt het land bewerken maar is meer voor de "zware" trekklussen. Een verstelbaar vangmuil of iets wat erop lijkt moet het gaan doen.

Een beetje gewicht moet er wel in dus de wielgewichten maar vullen met stansdoppen die ik nog had. Komen die ook eens op.

Ook hier weer de inzet van de vierkante moertjes.

De achterwielen.

En de voorkant. Het chassis met alleen de motoren weegt ook ruim 900 gram. Ik denk dat ik met het geheel wel aan de 5 kg ga komen. Dat is vooralsnog mijn streefgewicht.

Ik geniet van mijn nieuwe werkbank met dit soort klusjes. Werkt toch fijner dan zittend.

En die staat ondertussen ook te reutelen.

Deze komen er dan ook nog bij achter en er komt nog wat gewicht in het chassis hoop ik.

Zo heb je dus een Fendtje op een hoopje.

De wielnaven maken. Met een stepboor het gat in de velgen iets groter gemaakt zodat het Bruder schroefdraad dat er in zit weg is.
    Wel de m2 moertjes met lijm vastgezet. De gaatjes zijn aan de grote kant en de naven moeten dadelijk op het chassis en dan pas worden de wielen gemonteerd. Als er dan een moertje uitvalt....

Gewicht is toch belangrijk....zelf wil ik afvallen maar de trekker mest ik vet....er kan meer bij......
    Die van het achterwiel heb ik ook allemaal weer uitgepeutert want dan past deze niet meer in de band. Meet foutje.

Hier zie je waarom..... Met 2K epoxy de gewichten inde banden/velgen gelijmd. Dan kan dat allemaal mooi even drogen.

Even een uitstapje naar de kar.....

Stickers eraf en een klep geprint. Dat is toch wel handig heb ik bij de dumper al gemerkt.

De kiepbeperkende nokjes weg en he er zitten achterlampen.....

die kunnen dus wel weg.

Er zitten ook spatlaphouders voor de wielen.....

Maar nu niet meer. Wil de bak en opbouw wel iets laten afwijken van de dumper.

Dat was het weer voor nu.

12. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Volvo heb ook wel zoon soort kar op de weggehaald.

voorloper van de huidige dumpers.

img_1585_112814103.jpg images (15).jpeg COLZW025.gif

13. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Misschien kan je der wat mee

14. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Leuk, ik had namelijk zelf al een idee in die richting..... Grappig!

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. raoul00123

raoul00123

Lid geworden:
    20 apr 2019
    lekker bezig Rolf. ik heb nog een voorbeeld voor je.

toen ik nog op de knik dumper (Volvo a25c) zat een paarjaar geleden heb ik ook een keer een Volvo a30d met een zelfde soort kipper er bij achter zien rond rijden . ben ze nooit weer tegen gekomen dus zal wel geen succes geweest zijn :)
    volvo_a30_dumpervogn_nr_21681_1.jpg volvo_a30_dumpervogn_nr_21681_2.jpg volvo_a30_dumpervogn_nr_21681_3.jpg volvo_a30_dumpervogn_nr_21681_10.jpg

bvdh en ArjanN vinden dit leuk.
  16. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    et is het gewoon net niet......

zwaar lomp en niet aangedreven....

zoon a25c zijn wel buffels.... en kennen zo lekker praten:cool:

raoul00123 vindt dit leuk.
  17. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
  18. raoul00123

raoul00123

Lid geworden:
    20 apr 2019
    ik heb op D E en een F mogen werken maar er gaat niks boven de C wat een machine en het mooie geluid van de grommende en prutellende 6 cilinder Good Times

19. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Geen probleem hoor. Blijkt dat ik dus niet heel ver van de werkelijkheid zit met mijn fantasie produkt. Heb ik meteen een beeld voor de koppeling.

Dus deze trailer achter mijn dumper...... Mmmhhh
    Zou zelfs met aandrijving kunnen... Droom droom

vGenLheftruck_Maarten en raoul00123 vinden dit leuk.
  20. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Wel 3en lange dissel dan zodat geschaard kan kiepen

Deel Deze Pagina