tractoren en ander landbouwspul van trialrolf

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 29 sep 2020.

1. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Verhelderend, daaraan had ik niet gedacht, deze mogelijkheid. Zit teveel in het weg gebeuren denk ik, niet zo zeer in het ruigere werk Arjan! :beer:

2. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Zo, nu weer even tijd voor wat modelbouw ;)

Eerst verder met de kar. Ik kwam gisteren, donderdagavond, op de hobbykamer en keek wat rond. Eigenlijk geen zin. Wat moet ik doen. Dremelen etc geen zin in. Troep... Spuiten van de Volvo FH16 onderdelen dan? Nah.... gewoon tv kijken of naar bed....

mmhh laat ik toch maar die trailer eens pakken. Had tijdje terug die fransoos van Dres Mod een mailtje gestuurd ivm de trekstang die hij had geprint. Of die ook op de site kwam (hij verkoopt nu ook STL files van alles wat hij maakt). Denk als ik die voor € 3,00 kan kopen dan heb ik een basis. Ja, dat zou in orde komen..... Mail erachteraan na een week.....Ja, nee, niet vergeten maar druk druk druk..... Het staat er nog niet op. Wel gek dat ik sinds dat contact overspoelt word met spam dat ik pakketjes moet ophalen en verdacht veel Franse en Zwitserse. Zijn site is niet beveiligd. Hij heeft mooie dingen maar als je bij hem besteld check alles wat je krijgt met een goede scanner.

Maar dus de kar op de werkbank en gedacht, na de foto's hierboven, dat kun je zelf ook maat.

Maar eerst de trekhaak eraan voor de juiste hoogte. Ook geprint en met vier gaten met een inbussleutel verstelbaar.

Aan de achterkant de boutjes eruit waar de motorbuis mee vast zat.

En de achterkant zit erop en de motorbuis weer vast. Even uitvogelen hoe lang de boutjes moesten zijn.

En de trekhaak. De pen is nog even provisorisch maar werkt zo voorlopig.

Dan begint het grote passen en meten. Welk materiaal heb ik en hoe moet ie worden. Hoe lang ook..... Je bent zo een half uur verder.

En dan na 2,5 uur zit hij er eindelijk aan.

Hij moest iets meer body hebben dus heb ik over de smallere Alfer koker, die perfect in de sleuf in de trailer past, een grotere alu koker gezet.
    Er moet nog een soort afdekdop/body overheen komen. Die moet ik nog tekenen.

En die op de foto van Raoul had ook een pootje..... Die heb ik ook nog liggen met dank aan Koos jaren terug.

Vandaag ook bericht dat de actuators al door de douane zijn dus die zijn er ook binnenkort. Dan kan ik deze vast zover werkzaam maken. Ik ga niet voor de makkelijke weg en er weer Volvo op plakken. Er komen nog wat aanpassingen aan.

Maar volgende week zaterdag ook een demo en als dan de Fendt testklaar zou zijn met deze kieper erachter...... Zou wel mooi zijn.

Dus niet leuteren maar doorwerken!!! (dit had ik al eerder vd week gedaan hoor)

Motoren bedraden en hier zie je ook hoe de motorbuis, ook weer met vierkante boutjes, geborgd gaat worden.

Blijven passen, meten en testen. Ik kan het niet vaak genoeg doen en zeggen.

Even ontvanger en regelaar erin. Lipootje erbij en binden maar. Ik ben weer voor een Modellbauregler ESC gegaan. Erg goede ervaring mee en voor de toekomst zit er ook remlicht en achteruitrijlicht in.

Ook de naven al gespoten voor de testfase. Je ziet duidelijk de print strepen er nog doorheen. Je moet 3D werk eigenlijk gewoon standaard met een vullende primer spuiten. Dit is met de airbrush gedaan. Dat gaat veel te dun zeg maar. Maar komt nog goed hoor.

Op de wieltjes en hoppa...

We komen een stukkie in de richting. 5kg is mijn streefgewicht.

Ik heb hier met het chassis rondjes gedraaid op het laminaat en het gaat prima. Ik was bang dat de voorwielen een stuk sneller zouden zijn en dus spinnen. Maar daar is eigenlijk niets van te merken. Er is ook niets dat heet aan het worden is. Denk dat de opgegeven waarden optimistisch waren en er een soort elektronisch diffwerking optreed.

en dan het betere sloopwerk.

Hier ruimte maken zodat ik de tank en uitlaat als opbergruimte kan gebruiken. Wel kijken dat je niets weghaalt dat later zichtbaar is.

Gelukt dus. Bruder modellen slachten is voorzichtigheid......en soms gewoon lomp!

Hier dan de ruimte. Kan zo een regelaar in!

andere kant hetzelfde. Daarna de helften pas maken op het chassis. Passen, kijken, passen....eehh dremelen, zagen, vijlen....passen en kijken.

Dat is dan het nadeel van een staande werkplek. Kreeg last van mijn been en heup dus moest even zitten..... en jullie informeren!

vGenLheftruck_Maarten, bvdh, ozy en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Dan kan ik net zo goed aan mijn werktafels gaan zitten. De werkbank is juist voor de staande klussen;)

Ik moet gewoon het werk goed indelen

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Is wel zo, maar als iemand die hele dagen in de werkplaats doorbrengt kan ik je zeggen dat de afwisseling tussen staan en zitten wel erg prettig is. Een hoge kruk geeft ook een actievere zithouding als een bureaustoel.

Maar een kop koffie op de bank tussendoor is ook een oplossing:beer:

trialrolf en jae.boonman vinden dit leuk.
  6. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Nu zit ik niet hele dagen in de werkplaats maar precies wat jij zegt doe ik ook en bedoelde ik dus ook. Ik heb in de hobbykamer dus meerdere werkplekken en kan staand en zittend werken.
    Strikt genomen heb ik 1 staande werkplek. Een zittende plek bij de spuitcabine en 2 zittende plekken aan de montagetafels.

We gaan weer verder met de trekkerspullekes. Ik heb wat binnen gekregen.

Deze bevallen op de dumper zo goed dat ik ze ook maar op de kieper ga monteren. Ik heb een spindelsysteem overwogen maar daarvoor is weinig ruimte aanwezig.
    Zeker als je de originele wielen nog hebt.

Dat ziet er verder dan zo uit. Voor de geforceerde klepopening heb ik ditmaal stangen gebruikt. Er moet toch iets zijn dat afwijkt van de dumper.

En ook een fatsoenlijke kiephoek bereikt zo.

Wel een beetje aan het klooien geweest met de onderste bevestiging van de actuators aan het chassis. Blijkt toch maar weer dat mijn concentratie en oplettendheid niet elke avond goed zijn. Hier door nu 3 sets gaten. 2x verkeerd geboord..... Daar moet nog een traanplaatje overheen komen oid.
    En dat was niet alles....

Ook bij het uitdremelen van de Fendt ging het niet helemaal zoals het had gemoeten. Ik had wat vage foto's en meer niet. Ik was van mening dat ik de onderzijde van de Fendt dus op het middendeel van het chassis moest krijgen. Daar was ik heen aan het werken. Ik kreeg echter de indruk dat ik voor wel erg veel had weg gezaagd en nog steeds niet op het chassis zat maar ook geen vrije ruimte voor de vooras had.

Even een heldere flits en ik dacht laat ik de wielen een monteren.....

Het probleem is dus dat de onderzijde van de Fendt het chassis helemaal niet moet of kan raken maar er een centimeter boven moet zitten.

Dus daar moet een afstandshouder tussen!

Dit past precies.

Alu koker waarin van onderen aan iedere kant 2 M3 boutjes door de gaten in het chassis gedraaid zijn. De alu kokers zitten weer vast met ieder 2 boutjes aan de carrosserie.

Nu klopt het wel en heb ik aan de voorzijde maar ook achter te veel weg gehaald. Hier moet ik dus wat kunst en vliegwerk gaan uitvoeren. Ik heb nu even geen budget om een nieuwe Bruder trekker te kopen. Maar gaat wel goed komen denk ik.

Even een plaatje samen. Als het de komende dagen beetje voorspoedig loopt kan ik hem in ieder geval zaterdag misschien testen.

ozy, Roelof_l, raoul00123 en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Volgende week zaterdag testen in ederveen:bier:

Mooi geheel zo.
    Ben benieuwd wat die ombouw van de fendt ga doen kwa traktie

jae.boonman vindt dit leuk.
  8. jae.boonman

jae.boonman

Lid geworden:
    6 jun 2020
    Je gaat als een speer, ik zelf zal ook weer eens aan de slag moeten heb van de zomer er niets aangedaan.

9. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ga nu zaterdag naar Meppel testen. Weet niet of ik naar Ederveen kom. Dat is dan de 12e?

Ik ben ook benieuwd wat ie doet qua tractie en rijden. Is nog niet compleet natuurlijk maar even een accuutje leegraggen moet ie aan kunnen.

Misschien heb ik gewoon weinig om handen ...... Ja ga eens wat doen!!!!:banana:

jae.boonman en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  10. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Vandaag ook weer de nodige uurtjes aan de Fendt gewerkt. Eerst eens een beetje opnieuw opbouwen zeg maar.

Dit was echt een zwak punt. Mooiste zou zijn met lagers maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Nu heb ik er een messing bus in geperst. Dan slijt het in ieder geval niet zo uit.

In het as gedeelte ook een messing bus en de motorkabels een andere route gegeven. Zo is er geen trek op de soldeerpunten.

Dan weer dremelen, knippen en snijden om plaats te maken voor de lipo.

Voor het eerste genoeg. Ik ga vooralsnog met 1000mah lipo's rijden. Die heb ik nog van het Case avontuur.

Dan de carros erop en zo heb je een ESC ruimte....

mooi afgesloten en snel weer bereikbaar.

En dezelfde truuk aan de andere kant met de ontvanger.

De let niet op schade is voor vandaag toch weer aardig opgelopen. Een ESC voor de aanhanger opgeblazen omdat ik de motorkabel aan de stroom had aangesloten. Gelukkig zo'n € 5,00 ding van Ali maar toch. Ook van Ali was echter de ontvanger. Ik heb nu FRSKY en had de Archer R6 ontvangers gekozen. Stuk of wat op voorraad genomen. De antennes zitten echter erg labiel aan de ontvanger en kunnen weinig hebben. Nu van deze ontvanger dus een antenne los. Die heb ik inmiddels los als reserve liggen. Ik wilde hem weer vastklikken maar molde daarmee de hele ontvanger. Ik heb nu een houder getekend en geprint (oranje ding) waarmee de antennes gefixeerd kunnen worden. Maar leergeld € 38,00

Tot slot van de trekker de beugel voor het front gewicht gebroken. Nu wil ik het front gewicht toch aanpassen dus laat maar even zo. Geen waardebepaling daarvoor...

Maar denk dat ik zaterdag even kan proefdraaien.

ozy, Leo Broers, raoul00123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hoe lang kan je rijden met een 1000mAh?

12. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Weet ik niet, glazen bol is kaduuk ik heb er dus nog nooit mee gereden want ik moet nog te test rijden.

13. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Het is een nogal kleine accu dus vroeg ik me af of de rijtijd acceptabel was. Ik begrijp hieruit dat je in je andere modellen met andere, waarschijnlijk grotere accu’s, rijdt. Ik wil een 2400mAh 3S LiPo in mijn truck stoppen, maar ik heb geen idee of dat een acceptabele rijtijd geeft, vandaar mijn vraag.

14. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ah ok, dat was mij niet duidelijk. Bij mij is de accu ondergeschikt aan de ruimte in het model. Vol is vol. Daarnaast wat ik in huis heb. In een later stadium zou in de Fendt nog wel een 1300 of 1500 kunnen. Voor nu heb ik 4 stuks 1000 mAh.

Het hangt ook allemaal af van wat je gebruikt en doet. Alleen rondjes rijden? Of zwaar kiepen en 6 motoren in het zand aandrijven. En op een demo of rijdag heb ik meerdere voertuigen en ik film ook nog.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gemeten wat de rijtijd is.

Vaak wissel ik in de lunch gewoon standaard de akkus.

Ik houd er ook niet van op 1 daagse evenementen mijn accu te laden. Doe ik thuis wel en heb er altijd genoeg om mijn dag door te komen.

Mark300 en Trilliwilli vinden dit leuk.
  15. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Even nog een kleine afronding op weg naar de 1e testrit van de Fendt 1050 Vario.

Mag ik jullie voorstellen aan Jean Marc Petit. Hij begreep niet wat ik bedoelde met een verrouiller dans le derriere ......

Hij blijft dus.....

Helaas moest ik bij de montage van de cabine de verrouiller weer verwijderen omdat Jean Marc samen met de stoel niet op de plek kwam.

Op zij plek dus. Hij zegt de hele tijd vreum vreum..... Das frans voor vroem vroem?

Tijd om de Fendt morgen te testen. Zal geen zwaar werk worden want er is geen offroad. Dat gaan we later deze maand of in december nog echt testen.

16. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Wat is er zaterdag te doen in Meppel? En publiek?... Kan er niets over vinden.
    Cor

17. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hoi Cor,

er is vandaag een open dag bij HIAB in Meppel.
    De vrije truckers staan daar samen met de modellandbouwers.

18. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Rolf,

het ziet er weer goed uit.
    Ik zie het wel op de vereniging.

trialrolf vindt dit leuk.
  19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Bedankt: en het lijkt mooi weer te blijven vandaag.....

20. bvdh

bvdh

Lid geworden:
    17 jan 2009
    Dat ziet er weer goed uit rolf , ook zijn jou verslagen altijd leuk om telezen, en goed in mekaar geplakt met tekst en fotos .

Gr bertus

trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina