Traxxas 1/16 e-revo Topic!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door pip, 17 okt 2008.

  1. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    T helpt wel erg veel hoor, je moet ook niet alle speling eruit halen. Een beetje speling is oke maar niet veel. Je moet ook eerst met een nieuwe diff aan iedere kant 1 shimring zetten en dan na x aantal ritten kijken of er nog meer bij moeten.
     
  2. bobbeldorp

    bobbeldorp Guest

    ik heb mijn mini revo nieuw gekocht (alleen het chassis) en na een week was de diff kapot. uit elkaar gejaa;d en er was behoorlijke speling. ik had nog een set pinion en ring tandwiel en die heb ik er na overleg met de modelbouwzaak er in gezet zonder shim ringetjes, fantastisch smeervet er op, en na een week weer het zelfde verhaal. toen heb ik de juiste ringetjes besteld, (let op de binnenkant van het diff zat goed ik heb alleen dus het pinion en ring tandwiel geshimt.) en weer in elkaar gezet. twee weeken later gaf het voor diff het op, en heb ik die ook gedaan, achter had totaal 6 ringetjes van 0.1 nodig om de speling er uit te krijgen. (1 op het pinion en 3 links en 2 rechts) op zulke kleine tandjes maakt dat wel verschil. voor moesten er 5 in.

    het is nu een half jaar verder en hij doet het nog, ik heb er pas nog mee in mijn handen gestaan vol verbazing, mijn banden zijn tot de draad versleten maar hij blijft maar door gaan, het kleine rag bakkie.
     
  3. chili123

    chili123

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi,

    Wat ik nu vraag zal ongetwijfeld al een keer zijn vermeld. Hoe kom ik erachter dat de diff kapot is gegaan. Hoor ik dan wat of rijd de auto niet meer? Ik heb de auto al wel een keer uit elkaar gehad maar nog niet het diff gedeelte. Durfde het eigenlijk nog niet aan, of valt het mee? Is er mischien een stap voor stap handleiding of is dit niet nodig? zag op youtube filmpjes staan mar vond het niet echt duidelijk.

    groet,

    Jeroen.
     
  4. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ik had toen mijn frontdiff kapot was geklik. Je kan het ook voelen dus je middendiff loshalen en dan met de as naar de front/reardiff ronddraaien. Als hij dan soms slecht draait kan het slecht shimmen zijn of dat er een tandje mist oid.
     
  5. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    Beste Jeroen,

    Als een diff kapot is begint deze te klikken. Dit gebeurt of bij het wegrijden of bij het remmen. Als je dit denkt te horen, dan haal je hem meteen uit elkaar, 9 van de 10 keer klopt het en moet je hem even bij shimmen. Maar toch, voor dat je dat doet kijk je even of er zand in je spur zit. Dit word daar vermalen en maakt ook een soortgelijk geluid. Dat haal je er evne uit met een punaise met een klein handvaatje.

    Hieronder een heel verhaal, als het goed is ben ik niks vergeten en klopt het, anders hoor je het wel. Lees het even rustig door, desnoods met een exploded vieuw erbij en begin er op een rustig tijdstip aan. Het beste is om het in 1 keer te doen en niet het een week te laten liggen want dan raak je dingen kwijt. Om dat verder te voorkomen pak je een bakje waar je alle schroefjes een evt. kleine onderdelen in legt.

    Je pakt het witte boekje erbij hangt hem aan iets op en gaat rustig, als het achter is, je skidplates er uit halen (*zucht* ja allemaal, weer iets van traxxas).
    Dan draai je hem om en schroef je de drie schroefjes die helemaal aan het einde bij de vleugel zitten van het chassis los. Kijk aan de achterkant en schroef nog twee schroefjes los die je vleugel/shocktower vast houden los(zitten er ook maar 2 dus die kan je niet missen, gaan door het zwarte, door de toelinks(rode staafjes) en dan weer je bulkhead in).

    Dan ga je naar de vering, je schroeft even de twee schroefjes die dicht bij je motor zitten los. Dan die het schanierpunt vormen voor je rocker(=grijze ding, werkt als hefboom).
    Dan pak je een tangetje en trek je de metalen pinnetjes er uit die je A arms vasthouden(let op! de onderste hebben pinnetjes aan 2 kanten, voor en achter). Als je nu alles goed hebt gedaan kan je de ophanging met vering en al van je auto halen.
    Waarna je weer je chassis pakt en nog ontdekt dat waar ooit de vering zat er nog 2 schroeven verstopt zitten. Die haal je los en je hele bulkhead kan je er nu uit halen.
    Als laatste zit er nog ergens een schroef, ergens bij de pinion gear, die haal je er uit(gaat door de 2 delen bulkhead). en je kan je bulkhead open maken en je diff er uit pakken.
    Als je dan toch zover gekomen bent kan je net zo goed even je diff navullen met silecone olie (meningen verschillen, onroad is hogere cts waarde, ofroad is lagere cts waarde. Ik hou het nu op 12500 wat iets dun is. Iets dikker mag wel (zijn ook mensen die met 30k voor en 50k achter rijden)) Gewoon bij de modelbouwzaak halen, voor 5 euro per potje, en als je er dan toch staat neem je ook een potje voor je shocks mee, die vreten zoveel olie dat ik met ofroad al gestopt ben met wekelijks bijvullen, zal ergens rond de 600 cts moeten zijn.
    O ja, je diff voordat ik het vergeet. Als je hem oppakt zit er aan een kant een tandwiel en aan de andere niet. Waar geen tandwiel zit, daar zitten 3 schroeven die je er uit haal, nou valt het deel bij het tandwiel er uit. Als je je diff moet vervangen trek je het deel waar je de schroeven zaten er ook gewoon uit, die zit daar nog deels op geklemt.
    Voor bijvullen laat je hem gewoon zitten. Je vult hem van boven bij en let goed op dat je het blauwe rubbere seal ringentje nog hebt. Dan doe je het gedeeltje wat er af viel weer op. En schroef je het via de andere kant weer vast (tijdens bijvullen is t verstandig om de drie schroeven er in te houden anders lekt hier silecone door naar beneden). Dan schroef je de hele zooi weer rustig en geduldig in elkaar en let je op dat je de goede schroeven weer gebruikt.

    Wat shimmen betreft doe je er een paar ringetjes tussen aan de kant van het tandwiel en schroef je het bulkhead weer dicht. Als hij nu aan loopt, hij gaat heel moeilijk, dan moet er een tussenuit, als hij nog makkelijk loopt mag er een bij en doe je het zelfde.
    Deze ringetjes zijn speciale ringetjes met een gat van 8mm en zijn meestal 0.05, 0.1 of 0.2mm dik.

    Ik had het al eerder over de shocks, deze zijn stock vrijwel waardeloos, ja ze werken, ja ze zijn olie gevult en ja de olie is er na 1x rijden al weer half uit. Als tenminste ook buiten de straat rijd. Al rij ik er nog gewoon wel mee en vul ik ze niet heel veel bij. Na een tijdje is het ook mogelijk dan het kapje wat aan de onderkant zit, bij je shock shaft, er af plopt. Dan moet je even voorzichtig in een schone omgeving (je wil niet te veel rommel in je shock, krijg je er moeilijk uit) je hele shock uit elkaar halen, schoon maken en weer in elkaar zetten. Gebruik hiervoor bv een tandenborstel, die haren zijn een beetje sterk en blijven heel. Nou ja, dat gebeurt en je snapt iets niet dan vraag je het maar.

    Oke, ik begin weer eens af te dwalen. Maar voor het geval je de tijd over hebt is het geen slecht idee om even je bundeltje van draagarmen ene aandrijfassen erbij te pakken. Je haalt de aandrijfas er uit en haalt even de kogellagers er uit. Dan pak je een oud potje wat niet lekt. Daar doe je een bodempje wd40 in. Je pakt je kogellagers en een naald, haal heel voorzichtig, om ze niet te beschadigen, met de naald de blauwe seal ringetjes er af, dit doe je door ze er voorzichtig aan de zijkant in te steken en het ringetje omhoog te liften. Dan stop je alles, het kogellagertje en de twee ringetjes, in het potje en schud je alles goed. je laat het even een uurtje staan en doet dit weer, de olie zal iets verkleuren. Dan pak je de 3mm inbus en haal je alles er weer uit. De vervuilde olie gebruik je de volgende keer weer voor je kogellagers en tussendoor om alle schroeven even te voorzien van een klein drupje olie zodat deze niet roesten. Als het echt hele vieze olie is, met veel zand, dan kan je het als je wilt even filteren met een koffiefilter. Maar neem de tijd want ik kwam er wel achter dat koffie er iets makkelijker door heen gaat als olie.

    Nou heb je een stel ringetjes en kogellagers voor je liggen. Je doet de blauwe ringetjes weer terug, met de iets versleten kant naar beneden weer terug, ja raar genoeg de kant waar je het metaal al ziet komt op de kogellagers. Daarna is het een goed idee om ze weer even droog te vegen om iets van keukenrol papier. Anders werkt de olie als een zand verzamelaar. Verder kan je ook een klein beetje olie op de zwarte balletjes van je toelinks en pushrods doen, die bewegen ook erg veel. Nou ja, alles er weer in, en vast maken.

    Als het goed is merk je wel dat je auto onderhoud heeft gehad, zeker als het al weer even geleden was. Maar het kost je zo een halve zaterdag met pauzes (als je al het bovenstaande doet). En het is gewoon behoud van je wagen waar toch best enorme krachten op kunnen werken tijdens het rijden.

    En zoals ik al zij, geef alle schroefjes een klein drupje olie, iet te veel maar net een klein beschermend laagje.

    Als je band los raakt lijm je deze weer even vast met seconde lijm, vrij logisch maar doe het wel met aandacht. Als je het 2 keer verkeerd doet begint je velg minder te worden en lukt het steeds minder goed (seconde lijm lost van beide delen oppervlak een beetje op en voegt dit samen met de lijm wat het zo sterk maakt, dus het lost ook huid op!). Dus maak je band op het lijmoppervlak even schoon en ontvet het het liefst. En lijm hem dan met niet al teveel lijm weer vast.

    Dan heb je het denk ik wel gehad voor je hele onderhoud:eek:, natuurlijk moet je dit voor ook soms doen en soms ook je gearbox uit elkaar halen maar dat is het wel voor deze auto. En niet bang zijn, gewoon doen, niet doen beschadigt je auto meer dan wel doen en iets net verkeerd doen, en als je de tijd neemt is de kans dat je iets verkeert doet ook nog vrij klein.

    Maurice
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  6. chili123

    chili123

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Veenendaal
    Helemaal top dit duidelijke verhaal. Als ik tijd heb zal ik er mee aan de slag gaan. Erg bedankt voor je duidelijke uitleg!! Mocht ik er echt niet meer uitkomen: veenendaal-arnhem is 30 min rijden.:D

    Groet

    Jeroen
     
  7. wiebje1962

    wiebje1962

    Lid geworden:
    25 okt 2009
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Huizen (NH)
  8. wiebje1962

    wiebje1962

    Lid geworden:
    25 okt 2009
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Huizen (NH)
    Net een nieuwe voorbumper op mijn merv gezet van T Bone. Ziet er echt goed uit!
    Traxxas 1/16 E-Revo bumpers by TBR

    Het aluminium 'demper' deel van de HR bumper was na 2 botsingen al zo verbogen dat ie na het terug buigen al gebroken was, bah. :( Na de derde botsing maar gewoon gedemonteerd...
    [​IMG]

    De T Bone bumper heeft levenslange garantie, dus ik ben benieuwd...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is wel heel zacht alu, of niet?
     
  10. wiebje1962

    wiebje1962

    Lid geworden:
    25 okt 2009
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Huizen (NH)
    Was inderdaad heel zacht. In heb het onderdeel wel gehouden, misschien in de toekomst nog eens iets maken met veren, dan heb ik wel het gaten patroon nodig.
     
  11. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    T-Bone bumper ziet er wel degelijk uit. Ik vind 'm persoonlijk alleen spuuglelijk.
     
  12. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    ja miss niet de aller mooiste maar hij werkt wel. ik heb er ook ooit bijna een gekocht. maar toen toch wegens geld gebrek laten gaan.
     
  13. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    hallo, als ik mijn 2cell lipo aan mijn merv doe dan knippert er een groen licht, hij stuurt nog wel maar gaat niet vooruit of achteruit.
    hoe moet je dit oplossen?
     
  14. ntotheo

    ntotheo

    Lid geworden:
    7 aug 2012
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Ninove, België
    Heb je het knopje van je esc eerst 10seconden ingehouden? Ik heb mij vorige week een merv gekocht, en wanneer je van NIMH overschakelt op LiPo's moet je éénmalig die knop ongeveer 10sec inhouden, zodat de low voltage cutoff geactiveerd is. Staat denk ik ook in de gebruiksaanwijzing ergens vermeldt. Welke kleur heeft het lampje van je esc als je er een NiMH inplugged en de merv aan zet?
     
  15. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    ik heb geen nimh accu , maar ik heb low voltage cutoff wel aan staan.
     
  16. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    normaal was hij altijd rood
    met een nimh accu er aan
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    :rtfm:

    Hint : zender .....
     
  18. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    wat moet er aan mankeren dan?
     
  19. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    dubbelpost
     
  20. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    ik neem toch aan dat er een gebruiksaanwijzing bij je auto zat en ik raad dan ook aan deze geheel te bestuderen, gewoon volgende week een ochtend voor uit trekken maar het kan je een hoop problemen schelen.

    even terug naar het probleem, hij knippert groen? En wat doet je ontvanger als ik vragen mag? Is die gewoon groen? Of knippert die ook? Zo ja dan even de auto uit, ontvanger aan en auto weer aan. Gebeurt soms dat ze elkaar niet vinden. Je regelaar geeft op dat moment voor zover ik het nog weet aan dat je zender verkeerd gekalibreerd is. Maar hij bleek het ook te doen als je ontvanger je zender niet kan vinden. Werkt het niet? Even de schroefjes loshalen van je ontvanger en even de instructies in je handleiding volgen voor het opnieuw binden van je zender en ontvanger.

    PS: Als je wat breekt even upgraden, heet de merv nogal een behoefte aan. RPM A-arms, RPM front bumper, alu axle carriers, alu toelinks en pushrods. evt. big bore shocks en stale aandrijfassen (van traxxas!). (hoeft echt niet allemaal in 1 keer maar is wel aanbevolen om ze bij tijd allemaal te doen)

    Maurice
     

Deel Deze Pagina