Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Psygho (Emil), 8 mei 2011.

1. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Sleutelen aan een rustler is zowat het simpelste wat er is :D er zijn veel moeilijkere modellen hoor ;) denk maar aan de 1/16 reeks van traxxas. Dat zijn pas krengen op bijvoorbeeld aan je diffs te komen ..

2. steventrx

steventrx

Lid geworden:
    7 sep 2013
    Met die diffs moet alles uit elkaar idd.

Ik was van 9 uur tot half 1 bezig met dat krengetje...

3. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Misschien valt het mee, maar ik zal er toch wel even zoet mee zijn. Ook wil ik hem graag weer goed in elkaar krijgen :D, dus af en toe een hoe-zat-het-ook-alweer-fotootje maken tussendoor kan gwaarschijnlijk een kwaad.

4. 187RC-NMGN

187RC-NMGN

Lid geworden:
    20 jan 2012
  5. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Bedankt. Vooral de laatste zal helpen. Dit weekend (buiten!) klussen.

6. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Ik krijg dit tandwiel niet uit de behuizing. Ik heb de 4 schroeven los, en de schroef in de 'poot' / wielophanging die aan de andere kant nog uitsteekt, maar hij komt niet los van de poot.

Moet ik geweld gebruiken of zit er een verborgen schroef ergens?

7. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Heeft u de as wel los?
    En de schroef daar dus ook uit, dat er alleen net zo'n zwart asje zit als aan deze kant?
    Dat zijn naar mijn weten alle schroeven die er zijn daar, dus zou je die zo los moeten kunnen trekken.
    Even de 4 schroefjes weer in het diff doen, en dan de as op de werkbank of een plankje drukken, zodat het diff omhoog komt.
    Het kan zijn dat er een braampje oid zit, dus na dat gedaan te hebben, alles goed checken en je lager even checken op speling!

Hopelijk lukt het!

Ruud

8. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Bedankt voor de tips. Het is gelukt.

9. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Na de reparatie reed mijn rustler weer als een zonnetje. Maar omdat ik de 3s 11.1 wel erg hard vond gaan heb ik de standaard-accu geladen (na 2x laden/ontladen) en erin gezet. Reed prima. Geen wheelies, maar dat was ook even de bedoeling. Na een tijdje ging de snelheid omlaag en weer 20-30 seconden later (ik was eigenlijk naar hem toe aan het lopen om hem te bekijken/te stoppen) deed hij niets meer, behalve sturen.

Daarna de standaard-accu vervangen voor de geladen lipo. Toen ik hem aansloot en op low-voltage protection wilde zetten, begon de ESC eigenlijk direct te roken. (De + en - zaten goed.) Accu losgekoppeld. Sturen werkt nog, maar verder niet. ESC stinkt als de ziekte.

De standaard-accu en de ESC waren wel flink heet. Dus daar zal het probleem wel gezeten hebben.

Ik heb me wezenloos gezocht naar opties/verklaringen en ben een eind gekomen (ik ben in ieder geval niet de eerste!) en heb weer veel geleerd.

Er resteren drie vragen:
    - hoe kan ik testen of de motor nog werkt? Ik las hier dat je de accu rechtstreeks op de motor kunt aansluiten, maar via welke draden (blauw, wit, geel?) of rechtstreeks op de behuizing van de motor? Waar moet ik op letten?
    - een nieuwe ESC is erg duur (ik heb 2e hands gekocht, en geen garantie). Een EZRUN 60A ESC heb je voor 38 euro bij Amazon in Duitsland. Ik kan nergens vinden of ik zo'n EZRUN als vervanger voor de traxxas ESC (VXL-3S) kan gebruiken, zonder ook de motor, bedrading/stekkers en/of receiver te vervangen. Doet mijn 2.4 controller het als die EZRUN ertussen zit? Tussen de miljard filmpjes op youtube lijkt er geen te zitten van iemand die een EZRUN installeert icm. de traxxas-spullen die ik heb. Unboxing-flimpjes of test-runs zijn er voldoende. Maar de fase ertussen in, daar ben ik dus naar op zoek.

- Zijn er andere, makkelijke alternatieven voor de ESC van Traxxas?

bedankt.

10. dhm00

dhm00

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Niet doen dus....

Laatst bewerkt: 9 mrt 2014
  11. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Een accu aansluiten rechtstreeks op een motor werkt bij mijn weten enkel bij brushed motoren en dus met 2 draden. Niet bij brushless en 3 draden. Ezrun 60 amp is ok, hebber zelf eentje in de 1/16 rally steken met een vxl motor. Deze werd eerst gebruikt in mijn rustler.. Testen van je motor doe je naar mijn
    mening doodgewoon met een andere esc van een vriend, een extra van jezelf of in de modelbouwwinkel als ze zo goed zijn om je even eentje te lenen.Esc stinkt en heeft gerookt dus zal hoogstwaarschijnlijk het probleem daar te zoeken zijn.Een ezrun esc kan je monteren zonder alles te vervangen indien de motor niet teveel amps trekt. Misschien is de 80A beter? Deze heb je ook splashproof dus waarom niet...Hobbyking is een leuke site voor vervangingsmateriaal.Banggood ook en daar hebben ze ezrun,alsook ALTIJD gratis verzenden.Ik vind de traxxas elektronica eigenlijk te duur voor wat het is,amper instelmogelijkheden enz. Vandaar mijn keuze voor de ezrun in de rally.Heb reeds 3 esc's van ezrun en geen enkele heeft mij ooit al in de steek gelaten. Ze zijn niet Waterproof maar voor te varen heb ik ander materiaal.

12. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Maakt blauw en geel nog uit? Of is het alleen verschil vooruit en achteruit?

Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  13. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Bij brushless motor nooit de accu even direct op 2 van de 3 draden aansluiten. De enige weerstand die de accu dan heeft is die van de betreffende spoel in de motor, en dat is vrijwel kortsluiting. Een brushed motor regelt zelf het "aan- en uitzetten" van de spoelen door de collector en de borstels, bij een borstelloze motor gebeurt dat in de regelaar. Accu direct aansluiten om even te testen zal niets opleveren, de motor zal niet draaien, en met een beetje pech fik je zowel je accu als je motor op.

Bij een borstelmotor kan het dus wel, en maakt het alleen voor de draairichting uit waar de plus en min komt.

14. Efkes

Efkes

Lid geworden:
    2 mrt 2014
    OK. Niet gedaan dus. Maar nu weet ik ook niks... :)
    Ik heb geen vrienden :) , in ieder geval niet met dit soort spul.

Ik ga of een ezrun 80A kopen of een andere 2e hands rustler.

15. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Een andere 2dehands is misschien wel een idee,heb je altijd onderdelen op voorraad wanneer nodig. Al zou ik dan kijken naar een andere traxxas 2wd aangezien elektronica overal in past en je dan de keuze hebt tussen verschillende wagens :) heb ik ook gedaan en ben daar zeer blij mee, aan de hand van waar de rest zin in heeft om te rijden of de plek die uitgekozen wordt maak ik dan ook de keuze uit het wagenpark.Een bandit leunt het dichtst bij de rustler aan. Vind je die niet leuk heb je nog de slash en de stampede.Met 2dehands kan je wel hetzelfde probleem tegenkomen, regelaar stuk en geen garantie.Weet niet hoe het zit als je een nieuwe regelaar koopt en dan een tijdje erna de oude binnen brengt ter garantie. Smerig maar als het lukt...

16. PeterMischief

PeterMischief

Lid geworden:
    3 sep 2012
    Ik heb even een vraagje over schokbreker olie. Het kapje van mijn schokbreker is eraf gesprongen, heb nu alu bestelt, die schijnen beter te blijven zitten maar ik moet er nu ook nieuwe schokbreker olie erin doen. Maar welke is het beste voor gewoon rijden op harde ondergrond/niet al teveel jumps? 150cps? 300? 500?
    En welke springs kan ik het beste gebruiken?

Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  17. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Alu shockcaps zijn een zeer goeie upgrade,heb ze er bij mij ook opzitten en geen problemen meer gehad sindsdien.
    Traxxas gebruikt 30wt in de stock schokbrekers,voor onroad racen zou ik kijken naar 40-50wt ofzo.
    Misschien 50 vooraan en 40 achteraan om te beginnen,en dan moet je eens kijken naar veren in verschillende hardheden en daar wat mee spelen.

18. Sensei_D

Sensei_D

Lid geworden:
    12 nov 2012
    Heeft iemand zijn Rustler als eens omgebouwd naar een 2WD Slash? Het lijkt me superleuk om te doen, maar is het het ook waard? Een 2de hands Slash is ook niet zo duur, maar ik wil juist bouwen ;) Iemand ervaringen hiermee?

19. anthem2

anthem2

Lid geworden:
    23 sep 2011
    Denk dat je qua bouwen met een uurtje wel toekomt.Dus echt de moeite om je bezig te houden is het in mijn ogen niet. Wat je kan doen is van niets de auto beginnen bouwen uit allemaal onderdelen die je nieuw of 2dehands koopt. Ben je wel even zoet tegen dat je alles gevonden hebt maar komt dan weer duurder uit dan een 2dehandsje kopen.Wel kan je ipv een originele te verbouwen of upgraden ineens de juiste stukken kopen dan zonder de extra kost van originele parts.Als je echt zelf wilt bouwen, probeer dan onderdelen zelf te maken zoals batterytrays, chassis enz.
    Andere optie is een opknappertje fixen en hiermee aan de slag, helemaal uit elkaar,kuisen enz smeren... Of je rustler een rebuild geven.

20. Sensei_D

Sensei_D

Lid geworden:
    12 nov 2012
    Thanks voor de tips anthem2. Ja het volledig bouwen uit losse onderdelen lijkt mij het mooist, maar ook het kostbaarst. De rustler heeft vaak genoeg uit elkaar gelegen, maar hij is inmiddels wel weer erg vies inderdaad, dus een rebuild zou wel een optie zijn ;) Ook lijkt de STRC LCG kit niet te leveren te zijn in NL. Alleen toemen/rcsuperstore heeft hem, maar in blauw...

Deel Deze Pagina